Труден избор - избор профилиращ предмет в 10 клас и кандидатстване във ВУЗ

  • 3 140
  • 22
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • Всички
  • Мнения: 3
Здравейте майки,
         В 10 клас  съм, уча в езикова гимназия. На края на втория срок трябва да избера профилиращ предмет (5 часа седмично), като за сега си мисля за математика или химия.
        Учителите ни предупредиха, че материала ще е много сложен, че избора ще е много важен за кандидатстване във ВУЗ.
        За ВУЗ съм мислил или медицина, или нещо с компютри. И двете са ми много интересни и и за двете трябва много учене, но от това не ме е страх.
      Та така, чакам съвети, кое според вас ще е по-полезно (химия - за КСИ в МУ или математика - за КСИ в СУ или ТУ, като в уни ще уча отново същата математика).
      Има и една разширена подготовка (2 часа седмично) като там отново мога да избера между математика, биология, химия и бел. Но класната ни каза да пишем бел, заради ДЗИ БЕЛ.
     Наистина не знам какво да правя, кое да избера за профилирана и разширена, а и какво да избера да уча после.
     Дайте съвети!

Последна редакция: ср, 02 фев 2022, 21:05 от bubanka

# 1
  • София
  • Мнения: 13 391
От БЕЛ имаш спешна нужда, предвид елементарните грешки, които допускаш в писмена реч.
За профила - математика, защото за медицина само с профилиращ предмет не е достатъчно.

# 2
  • Варна
  • Мнения: 818
то ние не можем да изберем вместо теб
седни и прецени, с кое искаш са се заниванаш, защото информатиката и медицината нямат нищо общо по между си.
Освен това, тъй като си в езикова гимназия, колкото и часа да ви преподават математика, никога няма да е като на нивото в математическа гимназия. Същостото е с химията. Никога няма да вземете толкова много материал като в природоматематическа гимназия. И в двата случая ще ти трябва и допълнителна подготовка.

# 3
  • Мнения: 6 755
От БЕЛ имаш спешна нужда, предвид елементарните грешки, които допускаш в писмена реч.
За профила - математика, защото за медицина само с профилиращ предмет не е достатъчно.

Не Ви разбрах? ДЗИ по математика не е необходима за кандидатстване в специалност Медицина, нито в следването се учи математика. Фармацевтите имат висша математика първа част, медиците и стоматолозите не учат математика.

# 4
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 255
Ваште пита ли ги вкъщи? Все пак те те познават най-добре и ти знаят насоките.

# 5
  • София
  • Мнения: 35 178
Каквото избере класа, не ти. С химията медицина няма как, с математиката имаш опции, зависи какво искаш ти.

# 6
  • София
  • Мнения: 13 391
Не Ви разбрах? ДЗИ по математика не е необходима за кандидатстване в специалност Медицина, нито в следването се учи математика. Фармацевтите имат висша математика първа част, медиците и стоматолозите не учат математика.

Имах предвид, че за медицина трябва сериозна подготовка по химия, биология и то не само на училищно ниво. Особено при нивото на преподаване на тези предмети в езиковите гимназии.
С математика ще имаш много повече опции за кандидатстване и то не само в областта на високите технологии.
Първо помисли какво наистина те влече, защото между медицината и компютрите има безброй други варианти.

# 7
  • Варна
  • Мнения: 2 442
Седни и разгледай критериите за прием на университетите, в които искаш да кандидатстваш и тогава прецени. За медицина, освен химия, ще ти трябва биология, а и някои май посочиха и оценката от ДЗИ по ПП БЕЛ. В смисъл, избери според изискванията за прием, за да не се окажеш изненадан. Иначе не се плаши от материала, не е извънземен. Синът ми е 11 кл с профил Математика, също е ЕГ. Да, висша математика е, но щом материалът е разбран, нищо страшно няма, трябва само рутина от решаване на задачи.

# 8
  • Варненска клюкарка
  • Мнения: 15 441
Каквото избере класа, не ти.
Тази информация откъде е?
Според това което чувам, не знам доколко е вярно, ще могат да се местят в паралелки с новия си избран профил. Това се говореше още преди 2 години за набор 2003 които бяха първите по новата система с два гимназиални етапа и матура на финала на 10-ти клас и съответните нови избори.На нашите деца набор 2003 им се размина, защото, през 2020та бяхме ударени от Ковид-19 съответно и първия локдаун и замрязиха промените до следващите "късметлии". Тогава нямаше още никаква яснота, само слухове и дори класната ни твърдеше, че слуховете от министерството са, че ще има не размяна по класове от същото училище, а между всички училища. За останалото в мнението съм съгласна. С математиката има повече опции и не е толкова сложно като с химията. Синът ми е последна година в ПМГ със 7 часа химия по профил, много сложен материал, но тази година все още не във всеки МУ влиза профилираната подготовка в изпитната програма. Учителката им по химия в училеще редовно ги осведомява с информация от извора - освен в училище е и проверяваща  изпитни работи в МУ. От следващата година обаче влиза навсякъде и материалът от профил химия и биология. Ще е изключетелно трудно дори и с частен учител. Само с подготовката от училице няма да стане (не че и сега е възможно). Задачите по химия  които се решават на изпита в който и да е МУ нямат много общо с материала от профил химия  в училище - един учебен час не би им стигнал само да препишат една такава задача, камо ли да я мислят и сами да я разпишат. По добре математика. И да, матурата по БЕЛ влиза в балообразуването за всички специалности, но с различен коефициент.

Последна редакция: пт, 04 фев 2022, 08:29 от Беллора

# 9
  • столицата
  • Мнения: 3 804
Като родител на ученик от 12 клас и с оглед, че не предвиждаш да кандидатстваш в чужбина /и евентуално да ти трябва хорариум по определен предмет/, бих ти препоръчала да запишеш профил, в който ще ти е най-лесно да постигнеш по-висок успех от дипломата. Начина на балообразуване  за бг университетите за тази година /може да погледнеш на сайтовете на унитата/ май показва, че избор на БЕЛ като профил е доста добро решение. Дори при медицината ще вземат матура по БЕЛ, а не както досега оценки  от дипломата по химия и биология.
Истината е, че и за двете специалности, към които си се насочил, ще трябва допълнителна извънучилищна подготовка.

# 10
  • Мнения: 3 914
Ако смяташ да се насочиш към медицина, профил химия/биология няма да ти е от полза. Учат се доста сложни неща, много различни от материала, на който се държат изпити. Освен това е с променен формат МУ София, а се взима и ДЗИ по БЕЛ от тази година като балообразуваща. В тази връзка най-подходящ е някой лежерен профил +БЕЛ, където ще ти тече подготовката за ДЗИ, така или иначе се ходи на уроци по изпитните предмети, дори в профил не носят нужното за успешно явяване на кандидатстудентски изпити. Една голяма греда е този профил за насочилите се към медицината, сериозно им подляха вода с тези промени и с използването на ДЗИ като балообразуваща.
От друга страна - не е ясно какво биха променили за две години, всичко при нас е предпоследно, да не се окаже в един момент, че се търсят пък оценки от профил. Сегашните промени се правиха на парче без ясна визия до какво ще доведат.
Все пак, медицината е с изпит и се гонят външни уроци. Профил химия/биология е изключително тежък и като обем, и като материал, масово преподавателите още не могат да го преподават, учат се и те. Добрата новина за теб е, че все пак ще има минали преди теб по този път, та няма да е вече съвсем ново. Дори ходещите на уроци в момента са като в небрано лозе, а за вас ще има вече някаква яснота.

# 11
  • Варна
  • Мнения: 818
Аз бях с профил Биология в ПМГ и материала нито е толкова тежък, нито толкова сложен. Имахме и по над 10 часа химия на седмица. Да, тя не беше моето нещо, но това не означава, че проблема беше в преподавателите. Напротив, всеки е добър в едно и зле по нещо друго.
Имахме дори деца от другите, класове със същия профил, но различен допълнителен език, които кандидастваха само с подготовката от училище и изкараха 6тици и по Биология и по Химия.
По БЕЛ също постоянно правихме тестове и изпити като подготовка и най-ниската оценка от тези при нас беше  над 4 и 50.
Така че много зависи от самата подготовка в училище и на колко учителите ще им се занимава.
При нас всичко още от 10ти клас нататък беше подготовка за матурите.
Дори бяха питали всички по какво мислят да кандидатстват и на всеки му даваха допълнителни материали, според предмета, който си е избрал.

В езиковите гимназии обаче не мисля че ще те подготвят достатъчно и без допълнителни частни уроци няма как да стане.

# 12
  • Мнения: 226
Каквото избере класа, не ти. С химията медицина няма как, с математиката имаш опции, зависи какво искаш ти.
Класът няма думата като цяло. Сформират се профили, които са избрани от достатъчно ученици във випуска.
Аз също съм на мнение, че трябва да се избере профил, по който ще ти бъде лесно и интересно.
И още нещо - втората задължителна матура ще трябва да е по някой от профилиращите предмети.
Относно разширената подготовка - няма нищо лошо да е БЕЛ. Все пак матурата по БЕЛ е задължителна.
Успех!

# 13
  • Мнения: 3 914
Аз бях .....
По БЕЛ също постоянно правихме тестове и изпити като подготовка и най-ниската оценка от тези при нас беше  над 4 и 50....
Така че много зависи от самата подготовка в училище и на колко учителите ще им се занимава.
При нас всичко още от 10ти клас нататък беше подготовка за матурите.
.....

Това са минали неща. Вече НЕ е така. Общи приказки как е било някога не помагат в случая.
Има промени в плана, който е разпределен за втори гимназиален етап, с новите промени и с профилиране завършват тази година за първи път. Промените в изпитите за МУ София също се въведоха в движение сега, за тази кандидатстудентска кампания и миналите за първи път през тях след месец-два могат само да кажат, защото няма примерни. Ще има какво да се коментира, обобщава и дават "акъли" едва след тази кампания реално.

# 14
  • Мнения: 6 755
Аз бях с профил Биология в ПМГ и материала нито е толкова тежък, нито толкова сложен. Имахме и по над 10 часа химия на седмица. Да, тя не беше моето нещо, но това не означава, че проблема беше в преподавателите. Напротив, всеки е добър в едно и зле по нещо друго.

Била сте. Програмите вече са различни. Особено профил Химия с тези включени инструментални методи, учениците не знам какво ще разберат.
Толкова много материал е наблъскан.
В момента не е ок да се избира профил Природни науки, защото ще се “прецакаш”.
На тези от НЕпрофил ще им вземат оценката от свидетелството само, а на профилите ще вземат само 11-12 клас.
Демек за медицина по-лесно ще бъде да се влезе от НЕпрофил.

# 15
  • столицата
  • Мнения: 3 804
Материалът от профилите от тази учебна година целял да улесни изучаването на тези предмети във ВУЗ-овете. Имайте предвид, че например по математика се учи висша математика. Вярно, че е на сравнително базово ниво,  но  не е лесно. Като се съчетае с обстоятелството, че и за самите гимназиални учители това е нова за преподаване материя, си направете сами извода дали да не запишете БЕЛ Simple Smile

# 16
  • Мнения: 387
Да улесни? Кому е нужно да улеснява? То па да не е невъобразимо сложно, а и затова е  Университет. Децата ни не са глупави (очевидно, след като поемат университетски материал още в гимназиална степен на образование). Мъка.

# 17
  • Варненска клюкарка
  • Мнения: 15 441
В момента ДЗИ БЕЛ се иска във всички ВУЗ-ове. В различните  специалности в балообразуването  участва с различна тежест. За МУ и специалностите с математика и информатика при отлична оценка, носи  6 точки към бала. Втората матура по профилиращ предмет не е балообразуваща и не е задължително да е свързана със специалността, в която ще се кандидатства. Изискванията са да е проведен самия изпит, но реално оценката от него не влиза в бал с който се кандидатства. В повечето паралелки в хубавите училища има по няколко профила, стигат до 4  - изискванията освен ДЗИ БЕЛ е за само още една задължителна матура, така че няма как за кандидатстване в МУ да се искат оценки от матура по  биология и химия по каквито предмети има изпити в университетите. И догодина не виждам как биха могли да изискват нещо такова... В университетите, в които си има приемни изпити, втората матура няма никакво значение. Даже самите учители в училищата  съветват точно  матури по химия и биология да се избягват, а децата да се насочват към най-леките изпити, стига разбира се да имат възможност със съответен профил. Синът ми например тази година ще се яви на ДЗИ по английски. Има още два профилиращи предмета - химия и биология, но няма пречки да си кандидатства в който и да е МУ в БГ с втори ДЗИ с езиков профил (дано тъпите ни продажни политици не прецакат нещата с бъдещето на децата ни, докаравайки войната тук) Единствените оценки които са балообразуващи са тези от изпитите в университетите и разбира се ДЗИ по БЕЛ.
В началото на тази учебна  година 2021/22 във варненския МУ имаше среща на учители с ръководството на университета. Знам че са настоявали за допълнителен коефициен за кандидатстващите от ПМГ и профилирани с биология и химия паралелки от други училища. Предложението е било отхвърлено  по причина, че поставя в неравностойно положение кандидатстуденти от училища където тези предмети не се изучават във втори гимназиален етап и съответно дори нямат оценки. Затова и оценките в дипломата по тези предмети вече не влизат в балообразуването за МУ.
Ще има неща, които допълнително ще се изглаждат нататък, но едва ли ще задължат децата да правят толкова матури, колкото и профилиращи предмети имат.
Профилите химия и биология по тазгодишната разширена подготовка са много сложни и децата лесно изпускат нишката и губят мотивация. Както каза една от учителките на сина ми, става въпрос за ниво към първа-втора година в университет, а в същото времме същия този сложен материал е доста далеч от профила на изпита по химия за МУ примерно. Общото е някъде на ниво органична и неорганична химия и до там.... Не виждам смисъл от изучаване на огромен и сложен материал и натоварване със знания които реално нямат приложение. А математиката която се изучава в МГ и математически паралелки намира много по-голямо приложение. С нея реално може да се кандидатства в специалности с математическа и IT  насоченост даже и без допълнителни уроци.
Колебанието на учителите по химия идва от там, че още нямат представа за  задачите които ще бъдат пуснати на изпитите, някъде  даже няма издадени сборници със задачи за подготовка и карат на сляпо. Сред проверяващите учители е имало спорове за някои задачи дори когато са работили и оценявали по утвърдени стандарти от много години, а сега по новата програма  и липсващи сборници с примерна подготовка, са още по-несигурни.  
Впрочем, днес е бил предварителния  изпит по биология в университета в Стара Загора. Онлайн Scream Било е някакво  бясно преписване и подсказване. Другата събота е по химия.

ПП Сега видях че вече съм писала в тази тема на предната страница, но няма да се трия...

Последна редакция: нд, 20 мар 2022, 09:28 от Беллора

# 18
  • Мнения: 387
В допълнение, от това, което виждам и чувам, доста учители по химия - самите те имат колебания в правилността на някои отговори по някои въпроси от примерните, които са дадени в момента. Те са много малко, ориентировъчни уж, но щом в самите преподаватели будят притеснения, не е на добре работата.
Категорично, в този му вид, профил химия/биология е нелогичен, недомислен и не носи нищо. След като не може с него да се кандидатства, това ниво на сложност е напълно излишно.
Хвала на Старозагорци. То да беше само при тях така, с мед да ги намажем. Така се преписваше още на НВО след 7 клас у нас, пък все на някой не му се вярва. Имам усещането, че сме нация в двете крайности-или си зубрач (то тук нямаш особен шанс, изпитите са на база точно зазубрени текстове), или си преписвач.
Извън всичко това, крайно време би било да уеднаквят изпитите за МУ-тата в БГ. Всеки с негова си версия и модел.

# 19
  • Мнения: 315
Аз от две години слушам, че профил се избира в края на 10 клас. В ЕГ на сина ми събраха декларациите средата на март Stuck Out Tongue Winking Eye
Той ходи на уроци по математика, защото му е трудно и учителката категорично препоръча да НЕ записва  профил математика, защото материалът е много тежък и трудно ще изкара добри оценки.
Той се метна на химия и биология и се чудя дали взе правилното решение и дали това няма да го откаже да кандидадства с тези предмети.
Ако нещата не се променят, с тези предмети може да влезе само в два приложни университети в Холандия Life Science,  които искат да видят в дипломата химия, биология и математика. В другите университети в Холандия за същите специалности искат физика, математика и химия. В България изискванията са коренно различни.
Въобще пълен мазаляк.

# 20
  • Мнения: 3 914
Всичко силно зависи къде точно учи конкретен ученик. Някъде някои преподаватели го карат на "проекти", та дори и една химия/биология могат да се окажат песен. Ако се вземат на сериозно обаче, материалът е силно академичен и по химия само с училище няма да му се получи, ако ще държи и изпити. Ако ще влиза някъде само с оценки от диплома - лесна работата, особено ако е в "лежерна" гимназия, където е въпрос на политика с каква диплома ще приключиш на финала.

# 21
  • Мнения: 315
Всичко силно зависи къде точно учи конкретен ученик. Някъде някои преподаватели го карат на "проекти", та дори и една химия/биология могат да се окажат песен. Ако се вземат на сериозно обаче, материалът е силно академичен и по химия само с училище няма да му се получи, ако ще държи и изпити. Ако ще влиза някъде само с оценки от диплома - лесна работата, особено ако е в "лежерна" гимназия, където е въпрос на политика с каква диплома ще приключиш на финала.

Не му е многи лежерна гимназията, но това е избрал, това ще учи 11 и 12 клас. Само се надявам да не се отврати от химия и биология и тези 2 години да бе са напразно

# 22
  • Мнения: 3 914
Пак казвам - зависи заради какво ги е избрал и само диплома ли гони. Ако е само диплома-лесно. За МУ се очакват уроци паралелно, изпитният материал е различен.

Общи условия

Активация на акаунт