Трудно проговаряне - тема 26

  • 75 841
  • 820
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 3 439
И ние ходихме на двигателна рехабилитация. При нас имаше рахит първата година. Сега посещаваме ерготерапевт, който е с добро мнение. Разбирането се подобри много и всеки ден все по добре.
Имаме консултации с невролог, които просто констатира, че е назад. С логопед, който каза, че е рано за работа. С психолог, който даде добри съвети, каза че нещо не може да се каже толкова рано /за нещо по тежка като заболяване/. С друг педиатър /шефката на центъра, където ходим на ерго/ - тя каза, че е глезен и има някаква задръжка.
Сега се чудим дали да ходим на по добър невролог в Пловдив, според ММ няма нужда.

# 166
  • Варна
  • Мнения: 3 654
Спрете всякакви екрани, започнете да показвате картинки, да ги назовавате, прости пъзели, как правят животните, по една приказка всеки ден. После плодове, зеленчуци. Слушане на ритмична музика, пляскане в ритъм. Работа с пръстите на ръцете /"ръката е" течен мозък" /-зайче, козле, "варила баба кашичка. Правене на бинокълче с ръце и кръгче с показалец и палец, после редувате палец и другите пръсти.. Работа за груба моторика също стимулира речта. Всичко е свързано :фина моторика, разбиване и реч. Има и логопедични упражнения за езичето, намерете клипчета и под формата на игра всичко се прави .
И да отидете на невролог, пак трябва такава работа . Правете всеки ден и ще видите резултат. Намерете канал 1 наум в youtube и клипчетата от Киндиру за вашата възраст.

# 167
  • Мнения: 3 439
Екраните са спрени, повечето неща  които описвате, вече ги правим, особено гледането на книжки и назоваване на всичко. Но ще потърся тези канали и ще видим какво още може да се добави.

# 168
  • Варна
  • Мнения: 3 654
https://youtu.be/ixqtawErFYQ
Заповядайте.

# 169
  • София
  • Мнения: 62 595
Горките екрани, набедени са за всичко! Екраните нямат кой знае какво значение, освен ако детето денонощно седи само пред тях и никой не му обръща внимание, освен за хранене.
Детето първо трябва да усвои контрола на мускулите, координацията, свързани с хранене и пиене, битовите неща. Можеше ли да духне свещичката на рождения си ден? Трябва да може да яде храна, която е за възрастта му, да дъвче добре, да преглъща добре, да пие от чаша, да духа, да свива и отпуска устни. Ако все още има проблеми с яденето и пиенето, думи няма да се появят. Много често тези неща се пропускат от родителите, а при по-обстоен разговор се оказва, че детето или не може да пие от чаша, или не дъвче достатъчно добре храната "а гълта като пате", не яде достатъчно добре твърда храна за възрастта си (а "предпочита пасирано, а мен ме е страх да му давам на парченца, защото се дави"). На тази възраст вече все повече се хранят и самостоятелно - къде с лъжица, къде с вилица дори, с хващане с пръсти и поднасяне към устата. За пиенето от чаша - малко по малко да се учи и биберонът за вода да се избягва все повече, също и сокът да се пробва няколко глътки с чаша. Не чаша с накрайник, каквито са много модерни и лесни, а обикновена чаша. Спомнете си или питайте майките си те как са ви гледали навремето и колко бързо сте били принудени житейски да се включите в живота на възрастните - кога каква храна са започнали да ви дават, кога сте хванали за пръв път лъжичката, колко корички хляб и твърди бисквити сте опитвали да смучете и да отхапвате, кога са ви дали да пиете от чаша (най-вероятно на вечеря от чашата на някой от възрастните, защото всяко дете посяга към чуждата чаша). Дори най-емпирично ми прави впечатление, че днес все повече деца се гледат така, че на майките да им е лесно - пасиране, биберони, всякакви улеснения, които забавят самостоятелността, включително в храненето.

# 170
  • Сф
  • Мнения: 11 876
Хубаво си го синтезирала тия неща  от учебниците Андариел, но при дете с проблеми трудно и почти невъзможно да се приложат тия неща. Докато не му дойде времето. И ако детето ти повръща зверски от храна на късчета, получава рефлукс дори, не ще пасираш , ами още как. Да, трябва да може , ама не винаги е така . Също трябва да може да яде с лъжица, не ние да го учим специално. И когато от детската ти кажат специално, учете детето да яде с лъжица , а не се получава, почваш да търсиш алтернативи. Когато детето се успокоява само пред екрана, също няма нужда да издевателстваш с тотален отказ от тв. Просто нещата са комплексни и исках да дам и друга гледна точка. Ти като че ли виниш родителите предимно. Ами понякога не се получава , въпреки желанието на родителя.

# 171
  • София
  • Мнения: 62 595
Това го виждам всеки ден, а учебниците само потвърждават емпиричните данни. Ако детето има рефлукс, там са лекарите и те да казват какво и как да се прави. Аз разбирам от моята част - тези мускули трябва да се научат да се координират, също и да се координира дъвченето, езикът да работи, а той работи, докато се дъвче храната - прехвърля залъка от една страна на друга, извършва движения във всички посоки. Ако детето не дъвче, а гълта като пате, трябва да се научи да дъвче. Мозъкът се научава да координира първо дъвчене, гълтане, език, бузи, устни, и чак после се научава да координира същите тези органи, за да се издава звук или сричка. Няма как да стане по друг начин. Да, нещата са комплексни, но имат достатъчно ясни и прави причинно-следствени връзки. Без усвояване на дъвчене и хранене, пиене от чаша, ядене на твърда храна,, пиене от чаша, духане на достатъчно насочена струя (като духане на свещичката), (включително ядене с лъжичка и пръсти),  няма и да  чуете нормални звукове, срички и думи. Все едно имаш една машина, която не може да си изпълни алгоритъма, защото не е зададен изцяло и елементите й не работят в синхрон и обратната връзка не работи добре, за да има поправка.

Искам да уточня - бебетата вокализират още преди да са се научили да дъвчат, но съзнателно започват да произвеждат звук и сричка по-късно. Ако не може да постави артикулационните органи в правилната позиция и координация продуктът е изопачен или го няма.

Последна редакция: вт, 13 сеп 2022, 23:13 от Andariel

# 172
  • Мнения: 46
Това го виждам всеки ден, а учебниците само потвърждават емпиричните данни. Ако детето има рефлукс, там са лекарите и те да казват какво и как да се прави. Аз разбирам от моята част - тези мускули трябва да се научат да се координират, също и да се координира дъвченето, езикът да работи, а той работи, докато се дъвче храната - прехвърля залъка от една страна на друга, извършва движения във всички посоки. Ако детето не дъвче, а гълта като пате, трябва да се научи да дъвче. Мозъкът се научава да координира първо дъвчене, гълтане, език, бузи, устни, и чак после се научава да координира същите тези органи, за да се издава звук или сричка. Няма как да стане по друг начин. Да, нещата са комплексни, но имат достатъчно ясни и прави причинно-следствени връзки. Без усвояване на дъвчене и хранене, пиене от чаша, ядене на твърда храна,, пиене от чаша, духане на достатъчно насочена струя (като духане на свещичката), (включително ядене с лъжичка и пръсти),  няма и да  чуете нормални звукове, срички и думи. Все едно имаш една машина, която не може да си изпълни алгоритъма, защото не е зададен изцяло и елементите й не работят в синхрон и обратната връзка не работи добре, за да има поправка.
        Това е абсолютно вярно! При моята дъщеря го имаше този проблем. Пиенето от чашка го научи, но дъвченето... И аз пасирах манджи, докато си казах "Това дете го съсипвам така" и понеже осъзнавах че има проблем и най вероятно това транзитно гълтане на храна също спъва появата на реч, започнах да ѝ давам зрънчо за да свикне с отхапване с резците. Беше ѝ забавно и бързо започна да хруска. После преминах на пържени картофки. Те не се топят лесно в устата като зрънчото, но пък ѝ харесаха на вкус и започна да си ги премята с езичето. След това дойде останалата храна. Имаше проблем с месото, но и него преодоля с времето.

# 173
  • Мнения: 2 479
Здравейте, ще се радвам да ми дадете насоки относно моята ситуация.

Скрит текст:
Детето ми е вече 3+ години, проговори по-късно, но проблема е че не се разбира какво казва. Изяжда много букви, като например Полицай - цай; Вода - Да; А някои изобщо не може да схванем смисъла.

Доктори/ логопеди казват, че е малка, да изчакам до 4 години и да работи с логопед. Не виждат някакъв проблем, но знаете - притеснявам се. Гледа всеки ден по-малко телевизия - Пепа, пес патрул, барбароните на български. С яденето дълго време искаше пасирано, сега имаме напредък и яде и други храни, но избирателно.

Ще се радвам на всякакви мнения тук или на ЛС. Благодаря.

# 174
  • Мнения: 46
Здравейте, ще се радвам да ми дадете насоки относно моята ситуация.

Скрит текст:
Детето ми е вече 3+ години, проговори по-късно, но проблема е че не се разбира какво казва. Изяжда много букви, като например Полицай - цай; Вода - Да; А някои изобщо не може да схванем смисъла.

Доктори/ логопеди казват, че е малка, да изчакам до 4 години и да работи с логопед. Не виждат някакъв проблем, но знаете - притеснявам се. Гледа всеки ден по-малко телевизия - Пепа, пес патрул, барбароните на български. С яденето дълго време искаше пасирано, сега имаме напредък и яде и други храни, но избирателно.

Ще се радвам на всякакви мнения тук или на ЛС. Благодаря.
                    Ама как до 4 годинки?! Close И как не виждат проблем?! Вие не сте специалист и усещате, че нещо не е наред - те дето уж са в тази сфера... Значи всички правилно проговорили деца на по-ранна възраст са някакви извънземни случаи?! Идете при друг логопед или настоявайте, че не е добре да отлагат детето. Аз съвети няма да давам, но ще кажа при моето дете какво спомага в говора. От раз ѝ спрях анимациите. Особено на съвременните нещо им има. Прибрах си телефона и повече не ѝ го дадох, но и аз не го ползвам открито пред нея. Телевизия не гледаме, така че с телевизията няма проблем. Ако имахме - щях да забраня включването му или просто щях да го откача. Всичко което е с откровенна захар - кремчета, сладоледи, шоколади, бонбони и т.н неща. Млякото си го пие без захар. Моята в комбинация сладко и анимация, нещо ѝ ставаше. Като ги елеминирах - то сякаш не е моето дете ами някакво друго, добро, кротко, разбрано. Thinking Няма истерии, няма търкаляне.  Започнах повече да ѝ чета. Давам и GABA. Започна да ходи на логопед 2 дни в седмицата, а скоро тръгва и на психолог. В общи линии това е при нас.

# 175
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма нужда отново да набеждавате телевизията и филмчетата. Повечето деца имат едно-две любими филмчета, нормално е.

Не слушайте, когато ви казват, че трябва да се изчака. Ако колеги вярват в изчакването, значи не са си научили учебниците. А ако са ги научили и го казват, значи по заобиколен начин отказват да работят с вас. На 3+ вече децата говорят доста добре, а като казвате за разбирането, съвсем е важно да не се чака. Това, което описваш е изяждане на цели срички, не само звукове, и по този начин говорят децата на доста по-малка възраст. Имате да наваксвате доста.  Казваш и за храненето, че е яло детето дълго време пасирано. Колкото до избирателността на храните, детето може да има по-голяма чувствителност към консистенцията, вкуса, дори аромата и затова да ги отказва. Засега не настоявайте твърде, с времето е възможно да ги прояде, но не си хабете нервите и да изнервяте и детето. Ако е здраво, лекарите нямат претенции относно физическото му развитие, всичко като изследвания е в норма, съобразете се с вкусовете на детето. Важното е да е продължава да се учи да яде все повече твърда храна, да дъвче добре, да гълта добре. Вероятно има някакъв набор от общата храна, която е подходяща като твърдост и консистенция, която обича. Повечето деца обичат солети, бисквити, ябълки и други храни, които са неутрални като дразнимост, но е нужно детето да отхапе, да дъвче добре и да гълта добре. Съобразете се с вашето дете, а не какво прави някой друг със своето. Всеки родител решава какво и как да дава или забранява, съобразявайки се с особеностите на своето дете.

Накратко, няма какво да чакате, достатъчно сте чакали. Ако детето ходи на градина искайте да работи с него градинският логопед.

# 176
  • Мнения: 1 232
Здравейте, може ли някой да ме насочи, има ли някакви примерни тестове, които се правят на децата на входното ниво на 4-та (подготвителна) група? Тоест сега, в началото на учебната година. Или някоя книга, учебник, които мога да ползвам? И кой прави тестовете - учителките или външен човек?
Всяка информация ще ми е от полза, благодаря предварително! Green Heart

# 177
  • София
  • Мнения: 62 595
В учебниците за ДГ по български в края на трета група има изходно ниво, също и в тези за четвърта има входно. В градината са длъжни да го направят и да съобщят резултатите. Която и система, одобрена от МОН да вземеш ще ти свърши работа. Но ако решиш да го правиш не се опитвай да подсказваш на детето. Задавай инструкцията така, както е написана. (макар че не им вярвам много на формулирането на инструкциите).

# 178
  • Мнения: 2 479
Благодаря за насоките.
Юе започнем работа с логопед два пъти седмично. Предполагам, че след време пак ще пиша тук докъде сме стигнали. Успех на всички деца и родители!

# 179
  • Мнения: 5 846
Подтиканата от една друга тема, реших че е време и аз да се включа към вас. Simple Smile
Имам син на 2г+3м, който все още не е проговорил. Освен това, думичките, които използва са около 10 - "мама, баба, кола, тати, да, не, ала (ела), ай (хайде)".  Служи си основно със звуци и жестове, за да покаже какво иска.
Принципно, много "говори и бърбори", но на негов си бебешки език и нищо не му се разбира.
До 1г+10 месеца не знаеше какво е телевизор и съответно не е гледал. Сега има някакво екранно време, но пак е ограничено и каквото и да гледа, винаги е с българско аудио.
Цяло лято го изкарахме максимално навън по паркове, площадки, гори, езера и тнт.
Иначе, разбира абослютно всичко, изпълнява сложни команди, играе си с играчките по предназначение, познава всички герои от приказките. Яде без проблем с вилица, лъжица или ръце, пие от обикновенна чаша.
Гледах различните таблици в началото и единственото, с което изостава е проговарянето.
От 2 месеца е записан на ясла, но реално е ходил има няма 2 седмици разпокъсано, защото изкара един вирус + Ковид и дълго време си беше в къщи.
Занимаваме се с него, играем, разказваме, говорим.
На този етап той не проявява особен интересен към това да четем книжки, да редим пъзели, да оцветява или рисува. Даже бях пуснала тема по въпроса, защото като цяло му е трудно да се съсредоточи в по-спокойна игра. Пълен приоритет му е да сме навън и да се катери, тича, скача и тнт.

Кога според вас е редно да потърсим консултация с логопед? Аз мислех да му дам време до края на годината и ако до тогава нямаме сериозен напредък да търся специалист за началото на следващата. Тогава ще е на 2г+7м
В тази връзка, ще съм благодарна за препоръки за логопед в Стара Загора. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт