Частни училища - информативно-дискусионна тема - 55

  • 37 037
  • 755
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 6 166
Чакай сега, че се обърках. Нали говориш за резултати от НВО 4 клас, което е по български и математика? Какво общо има това с ранното запознаване на децата с чужди езици?
Има в това, че соц модела не работи и резултатите са нагледни.

Най-малкото, тези родители които започват от рано с чуждоезиково обучение и го правят правилно като си отделят внимание на българския език първо и после и на чуждия, няма да имат дете с двойка на НВО. Такова дете дори и да не изкара Отличен (6) на БЕЛ в 4ти клас пак няма да е Слаб (2).

Скрит текст:
Аз не съм последна инстанция на това кое е правилно и кое не, но изследванията в областта твърдят, че трябва да има един основен език и каквото се научи на него (и се усвои добре) после може да се научи и на другия език.


Между другото, точно така е - децата от малцинства са естествени билингви.

Ако бяха билингви нямаше да са с дойки по БЕЛ, нали така.

Последна редакция: сб, 03 сеп 2022, 10:15 от Елфичка

# 31
  • София
  • Мнения: 13 407
Скрит текст:
Чакай сега, че се обърках. Нали говориш за резултати от НВО 4 клас, което е по български и математика? Какво общо има това с ранното запознаване на децата с чужди езици?
Има в това, че соц модела не работи и резултатите са нагледни.

Най-малкото, тези които започват от рано с чуждоезиково обучение, ако го правят правилно си отделят внимание на българския език и такова дете дори и да не изкара Отличен (6) на БЕЛ в 4ти клас пак няма да е Слаб (2).
Тези, които започват от рано с чуждоезиковото обучение, няма да имат слаб две на НВО 4-ти клас, не защото са започнали рано с чуждоезиковото обучение, а защото са от семейства, които държат на образованието и са взели мерки то да се случва на ниво. Така че, не, няма връзка.
/Между другото, продължавам да смятам, че бъркаш ДЗИ с НВО 4-ти клас. Информацията за 27 училища с двойки се отнасяше за ДЗИ по БЕЛ. Аз поне такава информация за НВО 4-ти клас не намирам./

Между другото, точно така е - децата от малцинства са естествени билингви.

Ако бяха билингви нямаше да са с дойки по БЕЛ, нали така.
Ама разбира се, то ДЗИ по БЕЛ с комуникационни умения се взима. Smirk

Иначе в тази тема едва ли ще се намерят противници на чуждоезиковото образование. Просто няма такива връзки, каквито ти правиш.

# 32
  • Мнения: 6 628
Елфичка, соц модели няма вече от десетилетия, не знам защо се хабиш да отричаш нещо, което вече е отречено. Не знам какъв опит имаш с ранното чуждоезиково обучение, но вече има много места, на които то се случва по модерен и приятен начин.

# 33
  • София
  • Мнения: 62 595
Билингви са, защото общуват на езика, но нямат дълбочина на усвояването, която е неободимо и достатъчно условие за обучение в масово училище наравно с другите. Езиковата система е почти сформирана на 3-годишна възраст при майчиния език. Нататък е ограмотяване и усъвършенстване.

# 34
  • София
  • Мнения: 18 888
Санака добре е обяснила нагоре. При дете в семейство (в некапсулована среда, а не  като в някои наши села, махали и на  Запад в цели квартали на големи градове), в което  се комуникира на бг,  в което се държи на образованието на детето и за целта се избира  добро училище,  в което на детето му се чете от  малко/после се стимулира и самостоятелното четене,  в което е налице заинтересованост от  напредъка му (не непременно с лично висене на главата му, а посредством обратна връзка с учител) , вероятността да се стигне до двойка на НВО по БЕЛ в 4 клас е просто нулева, без значение дали е почнало с чуждия език от  18-месечно или  чак в 1 клас примерно. Няма връзка между успеваемостта по БЕ и  възрастта  при старта на изучаване на чуждия  език..

Санака, те тези с двойката на ДЗИ по БЕЛ са вероятно бившите с 2 на НВО в 4 клас, с толкова и в седми... Пускани да минават напред с огромни пропуски  в годините, нямащи никакъв интерес към  образованието и оставени от родителите на самотек мноооооого преди 12 клас..

Последна редакция: сб, 03 сеп 2022, 15:55 от пенсионирана русалка

# 35
  • софия
  • Мнения: 5 105
Благодаря, Русалке. Аз Санака добре я разбрах.

# 36
  • София
  • Мнения: 18 888
Благодаря, Русалке. Аз Санака добре я разбрах.
Амели, не съм се обръщала към теб..И предишният ми пост беше към Елфичка, и сегашният също, просто се позовах на казаното от Санака.

ПП Има ли родителски интерес и мотивация  у детето да се справи, ако в добавка е налице и  добър учител, на НВО по БЕЛ повече от прилично се справят деца с изцяло чужд произход.
Скрит текст:
В класа на децата ми в края май на 5 клас  дойде сирийче и на общо основание в седми клас се класира в 18-то СУ. И още едно такова дете познавам, за три години додрапа до 61 точки по БЕЛ в 7 клас. Във форума имаше една потребителка, лека й пръст, с иракски произход, дошла тук в  6- 7 клас.  Не говоря за това, че беше завършила медицина тук (много го правят), че се бореше със зъби и нокти за болница за нашите деца, а за това, че беше по-грамотна, и устно, и писмено, от повечето потребители във форума, пишеше поезия на бг...Пък едва ли в онези ширини и в по-далечни времена е почнала с английския като бебе. Wink Но в тези случаи , Елфичка, семейството (пак то е с ключова роля) има за цел да интегрира детето максимално бързо във всеки един аспект, а не да го "затвори" в средата,  сформирана от съответното малцинство.

Последна редакция: сб, 03 сеп 2022, 15:48 от пенсионирана русалка

# 37
  • Мнения: 845
Във връзка със спора за ранното чуждоезиковото обучение, наскоро разбрах за познато дете, родено в САЩ в семейство на американски граждани, българи по произход, живеещи от ранна детска възраст в Америка, което се връща в БГ по средата на 6 клас и резултатът му на НВО е 420-430 точки. Допълнително, понеже там тръгват на училище на по- ранна възраст, той се е явявал с една година по-големи от него деца.Та, примери всякакви. Но това дете говореше по- правилен български, отколкото много българчета, родени в България.

# 38
  • София
  • Мнения: 759
Какво означава 420-430 точки? Скалата за НВО е 0-100. Или имате предвид, че балът за кандидатстване е толкова?

# 39
  • Мнения: 6 166
Билингви са, защото общуват на езика, но нямат дълбочина на усвояването, която е неободимо и достатъчно условие за обучение в масово училище наравно с другите. Езиковата система е почти сформирана на 3-годишна възраст при майчиния език. Нататък е ограмотяване и усъвършенстване.

Не са. Щом изкарват 2, значи не говорят свободно и двата езика, което е и предпоставката на това да си билингвист - да знаеш да четеш и пишеш свободно два езика.

До 3 години ако се говори в присъствието на едно дете на турси, на арабски, на еврейски, на руски, но детето се научи само на български познай дали ще е билингвист .. Друг път Wink

Тези, които започват от рано с чуждоезиковото обучение, няма да имат слаб две на НВО 4-ти клас, не защото са започнали рано с чуждоезиковото обучение, а защото са от семейства, които държат на образованието и са взели мерки то да се случва на ниво.
И аз твърдя същото. Какъв е проблемът.

в некапсулована среда, а не  като в някои наши села, махали и на  Запад в цели квартали на големи градове
Кой е в капсулована среда и защо?

Скрит текст:
В класа на децата ми в края май на 5 клас  дойде сирийче и на общо основание в седми клас се класира в 18-то СУ.
Кое е училището, ако не е тайна.

# 40
  • Мнения: 845
Какво означава 420-430 точки? Скалата за НВО е 0-100. Или имате предвид, че балът за кандидатстване е толкова?
Разбира се, че това имам предвид. Извинявам се, ако на някого не му е станало ясно.

# 41
  • София
  • Мнения: 62 595
Никой не е казал, че като са билингви трябва да говорят свободно и двата езика.  Няма такова нещо за свободното владеене. Ако знаеш български като роден, малко английски, вече си билингва. Имаш твърде максималистични критерии за билгвите. Ако си прочела внимателно какво написах, те знаят български, но недостатъчно в дълбочина са усвоили правилата на езика, за да могат директно да седнат на чина с другите първолаци и направо да започнат да се учат на четене и писане. Това са две различни неща.

Ако науча китайски дотолкова, че да се справям в ежедневието, но не мога да чета и да пиша на китайски, пак съм билингва - ползвам езика. Просто не съм ограмотена на китайски.

# 42
  • София
  • Мнения: 13 407


Тези, които започват от рано с чуждоезиковото обучение, няма да имат слаб две на НВО 4-ти клас, не защото са започнали рано с чуждоезиковото обучение, а защото са от семейства, които държат на образованието и са взели мерки то да се случва на ниво.
И аз твърдя същото. Какъв е проблемът.
Никъде не си твърдяла същото. Опитваше се да развиваш теза за връзка между ранното чуждоезиково обучение и успеваемостта в училище по други предмети.

# 43
  • Мнения: 6 166
Имаш твърде максималистични критерии за билгвите.

Прочети моля: https://www.merriam-webster.com/dictionary/bilingual

Билингвист не е това, което ти си мислиш че е и личностните характеристики, които ми правиш са направо смешни.

Ако беше учителка в 4ти клас щях веднага да кажа - ето затова децата, които ги учиш не знаят какво е пожарникар, ама знам ли те.

Никъде не си твърдяла същото. Опитваше се да развиваш теза за връзка между ранното чуждоезиково обучение и успеваемостта в училище по други предмети.

Написах, че който прави правилно чуждоезиковото обучение ще заложи на един базов език, българският за България, и в 4ти клас няма да е с двойка на изпита по български. В този смисъл, тези с пълните двойки и един език не са научили като хората та ако ще и bilingual да ги наричат за самочувствие.

Иначе връзката много езици -> успеваемост е в посока на когнитивна гъвкавост, защото чрез ученето на езици се тренира префронталния кортекс, който отговаря и за когнитивната гъвкавост. Тя има огромно значение за интелигентността в злополучия.

Това какво значи? Като ти се случи нещо неочаквано, някаква криза, или житейски преход, да можеш да реагираш адекватно, в посока справяне. На прост език това е да си силен, издръжлив, справящ се.

И за това последното няма нужда от мнения и съждения, защото това е така. Така е не защото ЕЖК, а защото има много психологически изследвания, които потвърждават това.

Така както с учене на музикален инструмент се тренира мозъчето за математическо мислене; с вътрешни бойни изкуства, йога, рисуване, моделиране с пластелин и глина се тренира емоционална регулация, така с ученето на езици се тренира тази част на мозъка, която отговаря за издръжливост на промени в живота.

Последна редакция: нд, 04 сеп 2022, 22:58 от Елфичка

# 44
  • София
  • Мнения: 62 595
Мерси, чела съм достатъчно, нямам нужда от линковете, които постваш. Много добре зная какво пиша. Тезата ти е максималистична, за да ти пасне на желанията.

Повечето ЧУ и ЧДГ дават заявка за силно чуждоезикиво обучение, защото таргетът им са точно тези родители. Нищо уникално като подход.

Общи условия

Активация на акаунт