Синът ми все още не говори. 😕

  • 11 052
  • 151
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 1 168
Kiti@86, дъщеря ми точно на 3 години започна да посещава логопед. Тогава имаше 10-20 думи в речника и хиляди други, които не се разбираха. Тоест основно говореше на "свой" език. Уж нещата потръгнаха, увеличаваше активния речник, думи, думи....но чак след 4г. започна да свързва по 2 думи, а към 4,9г.  започна да съставя изречение от 3 думи. Вече е на 6г. и все още изреченията ѝ са не повече от 3-4 думи, не може да разказва. От няколко месеца задава съвсем прости въпроси. И аз очаквах нещата да се случат много по-рано, като се има предвид, че е на интензивна логопедична терапия. Но дори само логопед не е достатъчен, от година и половина посещава ерготерапевт, а отскоро включихме и специален педагог. Тя знания има, но трудно следва инструкции в група (когато не седи някой до нея да ѝ казва какво точно да прави). Много е трудно и бавно всичко. Не се чудете, а почвайте с логопеда като начало. Това са най-ценните години за мозъчното развитие.

# 46
  • Мнения: 5 381
d@indi,  извинявай ако си писала по-назад, но при твоето детенце проблемът само със забавяне на говора ли е, или има и други проблеми?
Питам, защото все повече започвам да се притеснявям за синът ми, а при тази логопедка, за която имаме добри отзиви от няколко места, часове няма подходящи за него.
Чудя се дали да не и звъня пак и да я помоля поне ако може да ни вмъкне, пък било то и в някой обеден час, за да видим поне доколко е сериозно положението.

# 47
  • Мнения: 6 577
Роки, чета те в няколко подобни теми. Ако толкова много те притеснява нещо, винаги можеш да се консултираш с логопед или психолог. Една консултация няма как да навреди, децата нищо не разбират, то е игра за тях, но за твое спокойствие.

# 48
  • Мнения: 5 381
Мая, да, да, знам.
Просто съм си вкарала в главата, че искам с този конкретен логопед да работим, защото явно в нашия град тя е най-добрата.
Трябва да седна и да проуча и за други специалисти мнения явно, и да направим една консултация, а не да чакам.

# 49
  • Мнения: 406
Ние започнахме да водим детето на 2,6г. на логопед и сега година и половина по-късно имаме още доста за наваксване,но вече имаме голям напредък.Всички ми казваха да изчакам докато навърши 3 години и се радвам,че не ги послушах.Не чакайте,защото процесът е дълъг и труден.Успех на всички,които тръгват по този път.

# 50
  • Мнения: 1 168
Rocket, при дъщеря ми всичко си беше в норма до към 3 години. Поне видимо всичко (без говора) се случваше съвсем навреме. Имаше си лепетна реч, непрекъснато бърборене и не даваше никакви индикации, че ще проговори късно. Чела съм много, второ дете ми е. И много стриктно съм я наблюдавала още от раждането - всичко в норма - и двигателно, и поведенчески. Единственото, което ме тревожеше беше, че говореше на "собствен" език - цели изречения, с интонация и артистично. Караше ме дори да повтарям след нея, все едно си говорим. До 3 години се хранеше перфектно - дете-мечта. После стана капризна, но не и злояда. Някъде към 2,5 години имаше промяна в поведението, като отидем на детска площадка дърпаше играчките на децата, плачеше, ако не ѝ ги датат. И най-често я хващах и си тръгвахме. Отдавах го на т. нар. бебешки пубертет и всъщност най-много ме притесняваше това, че не говори. Разбирането го имаше, но на съвсем просто ниво. Изпълняваше команди, но съвсем прости - "ела, дай". Към 2,5 г. започна да звукоподражава на животните. Започна да разпознава и назовава цифрите. Но през останалото време си говореше на неразбираемия език.
На 3 години вече тръгна на детска градина и на логопед. Думичките идваха - нови, и нови. Разбирането се подобряваше, но когато имаше по-сложна инструкция, тя се объркваше.
Иначе винаги е била контактна, търсила е внимание, включвала ни е в собствените си игри. Това ми беше най-голямото успокоение. Но постепенно разбрах, че тя има проблем с обработката на слуховата информация. И де факто оттам идва забавянето в говора. С напредването на възрастта и с липсата на добър говор започна и поведението да се променя. На моменти се държеше като диваче, което не знае къде се намира. Най-вече като сме навън. Държеше се като невъзпитано дете.
Към 4 години, колкото се подобряваше разбирането и се увеличаваше активния речник, толкова поведението се подобряваше. Тя вече можеше да каже какво иска, разбирахме я и тя ни разбираше.
И така, с много бавни крачки вървим към прогрес. Скоро навърши 6г. Имаме още доата работа, но тя ни показва, че е готова да се справи с всички трудности....коато му дойде времето.
Ходи си и на ерготврапевт. Има задържани примитивни рефлекси, които бори и преодолява, с помощта на специалистите.
Скоро направихме консултация с клиничен психолог, който ни увери, че интелектът е в норма и с много работа ще преодолее дефицитите.
Сега вече ходим навсякъде без проблем. Поведението ѝ е по-добро от повечето деца на нейната възраст.
В събота бяхме на ресторант, игра хоро и много се забавляваше. Никакъв проблем с нови места.

# 51
  • Мнения: 974
d@indi, моят син (5 г) има сходни проблеми, но без изоставане в говора. Има проблеми в слуховата преработка, разбирането и следването на инструкции, когато е в група. Има и проблеми с концентрацията, но не е хиперактивен. Ходи на какво ли не, и терапии и нормални занимания, но много се страхувам от училище как ще учи и изпълнява каквото му се каже. Иначе когато е само той с възрастен, проблеми няма, но трябва и да му се виси на главата при задачите, защото се отплесва. Но например при четене много пъти трябва да прочета една приказка, за да разбере какво става. Приказките за трета група са и вече с доста трудна лексика и си му е трудно. Много се притеснявам как ще се справя с училището. Иначе с познатите неща е много добър. Тоест, проблемът е с чуването и преработването на нова слухова информация. Интересното е, че е музикален, много пее и то вярно, много помни текстове на песни. Също и бързо учи, ако те чуе и се концентрира, парадоксално, но факт.
Дъщеря ти как е с общуването и слуховата преработка?

П.С. сори, сега прочетох, че в прав текст казваш, че имате проблеми със слуховата преработка. Пиши ако нещо ви помага. Също и как сте с концентрацията. Моят син има доста общи неща в поведението като малък, а си говореше на 3 г с изречения.

# 52
  • Мнения: 1 168
MariyaHris, и дъщеря ми пее много правилно, няма грешен тон. Както казва учителката "пее най-хубаво от всички, но не и когато всички пеят заедно". Тоест тя присъства там, клати се според такта, другите пеят, а тя се усмихва. После вкъщи ми надува главата с песни от градината.
При нея рецептивната реч страда, а експресивната е ОК вече. Почти всички звукове ги произнася правилно - самостоятелно и в дума. При логопеда издържа концентрирана дълго време, стига да ѝ привлекат вниманието. Не обича да реже, лепи и оцветява. Всичко свързано с координацията око-ръка ѝ е трудно явно и затова така.
Обожава книжките, това е нещото, което ѝ помага за разбиране и учене. Напоследък ѝ харесва да слуша музика на CD. Има едни дискове, които вървят с книжка с текст и картинка за всяка песен. Пускам диска и тя следи всяка песничка по картинката. Логопедката ѝ каза, че чете думичките и по тях се ориентира. Тоест с букви, цифри нямаме проблем. Всичко, което не е прекалено абстрактно го знае. Но разбирането на речта, а и самата ѝ психика е по-незряла от връстниците. И аз много се притеснявам за училище, защото тя следващата година трябва да е 1 клас (ще е още ненавършила 7г.) Борим дефицитите, пък каквото-такова! Simple Smile

# 53
  • Мнения: 5 381
d@indi, благодаря за споделянето!
При синът ми разбирането и изпълняването смятам, че е наред, но от друга страна не съм специалист и мога да пропускам нещо.
По-скоро му е трудно да се съсредоточи в по-спокойните игра, както и в четенето и разглеждането на книжки. Иначе всички герои от приказките ги познава и ги показва, но с това му се занимава в много редки случаи. Основно иска да скача, тича, да играе навън като цяло.
Последния месец сякаш започна да им обръща повече внимание, но да видим.
Така или иначе, каквото и да правим, ще е в началото на другата година.
Най-малко ще минем една консултация, защото аз самата искам някой да ми даде съвет, как да го стимулирам и предразполагам да ограем по-стационарни игри.

# 54
  • Мнения: 6 958
Аз искам да попитам тези които казват,че са пуснали тв на 1,10,две г.примерно с какъв активен речник е било детето смисъл и аз много се занимавах с детето и пуснах абсолютно по същото време тв но основното ми беше че тя тогава говореше с фразова реч от две думи-дай топа,примерно ....Това ми беше основното за да й пусна тв да съчетава по две думи а не да е на  еди колко си години. Simple Smile

И аз съм за ранната консултация,не чакайте да стане на три,ако е на 2,6 и започнете логопед до 3 вече ще е напреднало.
Проговарянето е дълъг процес изисква много време и търпение.
Задължително се работи вкъщи не чакайте само на логопеда.

# 55
  • Мнения: 6 577
Точно така - електронни устройства се представят след като детето говори активно, има поне 250 думи в активния речник плюс изречения от няколко думи, които да са граматично правилни. Повечето деца достигат това ниво около 2г. Но следва да се преценява индивидуално.

# 56
  • Мнения: 5 381
Mimi, аз му пуснах за пръв път телевизия точно на 1г10м. Речникът му пак си беше много малък - "мама, баба, кола". Винаги сме се занимавали активно с него.
Гледа 30мин сутрин и 30мин вечер филмчета или песнички на български език.

От тогава досега е добавил още думички към речника си, но пак все още да малко за възрастта.

# 57
  • Мнения: 1 168
След 2-годишна възраст започнах да пускам песнички и образователни видеа, защото нямаше 1 дума в речника си. С книжки не можех да ѝ привлека вниманието. Вземаше ги и си ги разглеждаше сама. Ако почна да чета, дърпа ми книжката. И това е било, защото не е разбирала свързаната реч. Като започнах да пускам видеа, винаги обяснявах, бях до нея. Привлякох вниманието ѝ и започна да проявява голям интерес към тези ни занимания. Започна да имитира и все повече да ме търси за съвместна игра. Та само плюсове съм видяла от видеата. НО съм ги подбирала много внимателно - без да има динамика и всичко да е с ясна реч, на български. Никой не може да ме убеди, че екраните вредят, както и че без екрани всичко е добре...

# 58
  • Мнения: 5 381
На мен ми е трудно да свържа това, което знаем за влиянието на екраните и това, което виждам в действителност.
Масово дечицата около нас започнаха много по-рано и по-нтензивно с телевизията и телефоните. Повечето от тях така се хранеха и си изяждаха всичко, докато гледат филмчета.
Имаме приятелче, с 3 месеца по-голямо от сина ми, на което умишлено му пускат както БГ, така и английска телевизия постоянно, за да свиква с езика от малко.
Други познати буквално живят на включен телевизор и Baby.tv по цял ден, като не преувеличавам. Те сами си го казват, а и си падат малко инфлуенсъри и по безбройните им клипчета с детенцето, винаги се виждат анимациите.
Нито едно, ама нито едно от тези дечица, няма проблем с говора.
Синът ми е обратно. Пазих го максимално от екраните, пеех песнички, танцувах, редовно си ходехме на разходки и съм обяснявала всичко, в къщи не сме спирали да му обръщаме внимание и да го включваме в домакинската работа. В същото време, той е единствения от приятелския ни кръг деца, който в момента има забавяне и проблеми с говора.
Просто ми е трудно да си го обясня с телевизията, която започна да гледа по 30мин да ден като стана на 1г10м.

# 59
  • Мнения: 6 577
Екранното време не е единствена причина за забавяне в говора. То е утежняващ фактор при деца, които вече имат предпоставки за това. А колко другите деца на вашите познати нямат негативно влияние от гледането на ТВ от бебета и то вкл. и на английски, не се знае. От "говорене" до нормално езиково развитие може да има много нюанси.

Общи условия

Активация на акаунт