Синът ми все още не говори. 😕

  • 11 050
  • 151
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 25 749
Няма думички. Нито дори срички с които да назове нещо. Само звуци и бебешка реч. И се говори, и се чете, и се разказва по картинки, и се пее, и екраните са спрени, и се играе, и се занимаваме с него и нищо вече месеци наред.
Малко се успокойте.
На ясла ходи ли?

# 31
  • Мнения: 3 124
Малко се успокойте.
На ясла ходи ли?
А аз съм си спокойна. Просто всичко, което можем го правим.
На ясла ще почваме или декември или януари.

# 32
  • Мнения: 1 304
Моцарт е мълчал до 5 годишна възраст. После проговорил на идеален литературен език.
- Защо мълча бе Моцартчо?! - го попитали.
- Нямах какво да Ви кажа. - отговорил той.

От ясла или градина всички се разприказват от ден на ден и от седмица на седмица.

Всички съвети са дадени вече. Не видях някой да каже да го прегръщате и да му говорите приятни неща. Сигурно го правите разбира се.

# 33
  • Мнения: 25 749
Малко се успокойте.
На ясла ходи ли?
А аз съм си спокойна. Просто всичко, което можем го правим.
На ясла ще почваме или декември или януари.
Звучиш ми нервно притеснена. Няма нужда.
Първо е важно родителя да е спокоен.
Второ общуването с деца помага, но в яслата е истината.
Дъщеря ми тръгна на ясла (яслена група в ДГ), на 2г и 8м, не говореше особено добре. За три месеца имаше огромен напредък. Пуснах я септември, и не е боледувала. За една година отсъства два пъти, единия беше ковид.
Понастоящем сме в чужбина и детето говори два езика. И аз се бях притеснила, че на 2 г още не казва мама...

# 34
  • София
  • Мнения: 1 365
Важно е не просто да му се говори, а да се въвлече в разговора, да му се задават въпроси, да усети, че се очаква от него да мъцне нещо.
И упражения за фината моторика - мъниста, пластилини, вгнездяване, всякакви такива.
На 1г 5м, на няколко пъти ме търсеше с "мама", на няколко пъти повтори "ам ам" когато изисках от него и... Това е. Загуби интерес да говори ли, забравил ли е, не знам, но сега всичко е дааа дааа, бууу и бау бау за кучето.

# 35
  • Мнения: 6 577
Моето дете скоро ще стане на 2 г и още няма произнесени думички, въпреки че му се говори и обяснява от ранна възраст. Телевизия не гледа, Baby TV никога не е гледал. Пускала съм на ТВ песни от YouTube, детски, но без да прекаляваме. Ако вземе мобилен телефон го ползва като играчка, да почуква с него, да го подхвърля. Ето още един пример за липса на ТВ и проблем с говора.

Вие забелязвате основно говора, т.е. липсата му и това е нормално, защото е най-отчетливия маркер, но обърнете внимание на общото поведение на детето. Играе ли с играчките по предназначение? Защото това, което пишете за телефона, е белег, че не играе по предназначение. Едно 2-годишно дете като вземе телефон, най-малкото ще го сложи до ухото и ще имитира разговор по телефона, както е гледало много пъти мама и тати да говорят по телефона. Това е игра по предназначение.

# 36
  • Мнения: 1 752
Играе с топки, търкаля предмети, учим го да ниже рингове и да вгнездява. Реди кули и четем книжки. Но, основно вземе ли предмет, първо го подхвърля и търкаля.
За телефона- не имитира, като говорим. Като цяло, крия телефони, за да не провокирам интерес.
Интересите му са да пуска робота да чисти, да мете, да  натиска дисплея на фурната, да отваря шкафове, ей такива неща. Харесва музикални играчки и да натиска бутони.

# 37
  • Мнения: 6 957
Както има деца които прохождат на 10м. така има и на година и половина,така е и с говора и все пак има някакви средни изисквания,думи,фрази,изречения и е хубаво да се следят, ако има изоставане да се потърси мнението на логопед,поне една консултация да се види самото дете.

Имаше една приказка-Пасивните играчки правят децата активни и обратното активните играчки правят децата пасивни.

# 38
  • Мнения: 2 579
Аз искам да питам родителите на 2-3 годишни деца нещо във връзка с говоренето или тези, които имат познания по детско развитие и реч, нормално ли е за тази възраст следното: детето говори, много повтаря разни думички с цел да ги научи, включва се в разговор, в повечето случаи отговаря на въпрос поне с Да или Не.
Но много често се случва, примерно вече ме е питал "Това кой е, какво е?" аз съм отговорила примерно: "Това е пуловер." И той после ме пита: "Това пуловер ли е?" Или пък един и същ въпрос ми го задава няколко пъти. Примерно : "Баба ще дойде ли?" Аз: "Да, Баба ще дойде след малко." и той: "Баба няма ли да дойде?" или "Баба няма да дойде."... Понеже имаме едни съседи с ментални проблеми наоколо, които говорят по подобен начин, на моменти ми напомнят такива въпроси за тях и се чудя сега да се притеснявам ли или просто детето по някакъв начин се опитва да си упражнява лексиката и граматиката?

# 39
  • Варна
  • Мнения: 25 242
На 2 и нещо проговори моят, може би към 2 и половина. На 21 месеца казваше само ъхъ-ъхъ. Никакви мама, баба и не знам си какво. Проговори нормално.

# 40
  • Мнения: 5
Здравейте, синът ми е на 3г.и 2м.
Говори много, но не му се разбира. Има около 10 думи, които използва и дотам..
справя се идеално с пъзели, разделяне по форми и цветове, звучи на животните, къде са му различни части на тялото, разпознава и подрежда цифрите от 1 до 10. Храни се почти сам, хигиенни навици - перфектни, много деен, обича да кара колело и да плува. Още като беше на 2 забелязах че нещо му е трудно, говорих с педиатъра.. каза още е малък, рано е за логопеди..
Месец след месец надеждата и желанието да чуя свързани думи растяха, но така и не се получава. От два месеца насам детето е водено на УНГ, прегледана трета сливици- без проблем, изследване на слуха- без проблем, невролог- без проблем, психолог - без проблем, само логопеда каза че да, има изоставане и то осезаемо.
Започнахме работа, но започна и учебната година. Той е в 1ва градинска група. Часовете през които детето можеше да посещава логопед, нещо не съвпаднаха с учебния процес на госпожата в градината. Те бяха сутринта, а тя държеше на присъствие. След разговор и с логопеда, и с госпожата се взе решение, детето да посещава само градина, и двете бяха единодушни че най- добрата среда за детето е сред други деца. И така спря посещения при логопед, започна градина…НО, но голямото НО, три дни и 39,5 температура и вкъщи за по две седмици. От началото на годината има 7 дни, разпокъсани, безброй лекарства и безсънни нощи… и тъпчем на едно място, нито на логопед ходим , нито на градина , стоим болни вкъщи. Занимавам се много с детето, но чувствам че не мога да му помогна достатъчно, или поне не зная как, объркана и притеснена съм и губя реална преценка за цялостната ситуация.
Записах час при друг логопед, защото старата вече няма свободни часове. Прегледа беше в четвъртък. Беше мила и внимателна. Детето се отпусна веднага. Всички поставени задачи, той ги изпълни перфектно!!!
И тук идва голямото ми притеснение, логопедката каза че за година/ две ще наваксаме с говора, но това означава ли че две години ще си редят червени и зелени кубчета, това ли е единствения начин - логопед!!??
Не казвам че няма да го водя,но нещо в мен не вярва на тези похвати и методи?
Пиша и аз не знам защо пиша, но пък съм и сигурна че има и много други майки като мен. Моля ако ме четът да изкажат мнение и опит, да ми вдъхнат малко кураж и сила!!

Последна редакция: нд, 27 ное 2022, 17:12 от Kiti@86

# 41
  • Мнения: 25 749
Ами сгрешили сте като сте се отказали от логопед, при доказан пронлем, в полза на обучението в 1ва група.
Аз бих потърсила друг логопед и бих водила детето.

# 42
  • Мнения: 6 577
Повечето логопеди работят и след стандартното работно време. Като бях на кабинет, основно се работеше 16:00-19:00ч през седмицата плюс събота, точно за да могат родителитее да водят децата след градина и след работно време. Така, че това с градината не е оправдание. Ако имате желание, ще намерите колега, който работи в частен кабинет след работно време и събота. А повечето именно така работят, защото иначе няма да имат клиенти.

# 43
  • Варна
  • Мнения: 1 479
Прекалено голямо значение се отдава напоследък на телевизора, сякаш той е единственият проблем.
Синът ми до 1г+10м не знаеше какво е екран. Бях изключително стриктна и с пеенето на песнички, четене на книжки, обясняване с прости изречения, говорене, ролеви игри и тнт. Въпреки това, докато децата около нас гледаха ТВ и проговаряха, той беше само на "мама", "баба", "кола".
Сега е на 2.5г, все още има много малък активен речник, но разбира всичко. Може да ти изиграе театър, за да ти покаже какво иска, но не и да го каже с думи. Чакам да минат празниците и да се освободят часове за една определена логопедка и ще го водим е началото на другата година.
Не е само до телевизор или телефон.
В никакъв случай не казвам, че трябва да се неглижират, но всеки втори отговор на подобен въпрос е "Спрете телевизора", а то реално детето може изобщо да не гледа.
Абсолютно същото е при нас! Никакъв екран до 2г възраст, четене на книжки нон-стоп, говорене откакто е роден, вокализиеане на всяко действие, захранване по ЗВБ, говорене със знаци от 9м - все неща, които се предполага, че насърчават проговарянето. Сега е на 2г1м и още казва много малко думи и имитира 3-4 животни. Въпреки това други наборчета, които са постоянно пред екрани отдавна вързват изречения с 2-3 думи. 🤷 Нямам обяснение. Разбира абсолютно всичко, затова ще почакаме още няколко месеца преди да потърсим логопед.

# 44
  • София
  • Мнения: 2 020

И тук идва голямото ми притеснение, логопедката каза че за година/ две ще наваксаме с говора, но това означава ли че две години ще си редят червени и зелени кубчета, това ли е единствения начин - логопед!!??
Не казвам че няма да го водя,но нещо в мен не вярва на тези похвати и методи?


Извинявайте, но Вие разбирате ли от работата на логопеда,
че първото нещо, което имате да кажете, е точно това?
Искам да подчертая, че всичко, което ще напиша, ще е от
позицията на логопед с 27 годишна практика и стоя зад
всяка написана дума, като нямам намерение да влизам в
излишни полемики с хора, които не са специалисти.
Първо, дете на 3 г. 2 м., което има само десет думи в активния си речник,
вече има да наваксва и то доста. От дете на тази възраст се очаква
да може да съставя изречения, кратък разказ. Второ, детската градина не е
хапче за проговаряне. Относно часовете с тамошния логопед - има и
логопеди извън детската градина, не е задължително само там дадено
дете да посещава логопед. Трето, специалистът по говора е логопедът -
никой друг. Нито детският учител, нито педиатърът, нито психологът и т.н.
Това ли е единственият начин - логопед? Да, това е единственият начин.
За дете, което закъснява с проговарянето и няма съпътстващи
нарушения, логопедичната терапия е начинът. Правилно е казала
колежката, че поне две години ще наваксвате и тук ще отворя скоба -
това е валидно, ако посещавате редовно терапията, два пъти седмично и ако
работите с детето си у дома, следвайки насоките на логопеда.
Защо? Защото логопеди вълшебници няма. Езиково-говорното развитие
е сложно нещо, не е като да те боли главата, да пиеш един Аналгин и
в най-добрия случай да ти мине след час. Защо чрез игра? Защото това е
основен терапевтичен похват в тази възраст. Вие искате да седнат да учат
на чин ли, да пишат и да четат? Не подхождайте с недоверие към
логопедичните занимания, а ги започнете без да губите повече време.
Става въпрос за Вашето дете и за това, че за момента то е лишено от
единствения начин за адекватна комуникация спрямо възрастта му - чрез устната реч.
Тук е Вашата роля на родител да не търсите повече извинения и оправдания,
да не слушате хора, които Ви казват, че Айнщайн бил проговорил на 6
години, а да запишете детето на логопед и да станете помощник  на логопеда,
следвайки основната си цел - детето Ви да проговори. Последно ще уточня
още нещо - при голяма част от закъснелите с проговарянето деца се
наблюдават проблеми на по-късен етап - в овладяването на писането и
четенето. Преценете трябва ли да се бавите още.

Общи условия

Активация на акаунт