Отговори
# 540
  • Мнения: 466
Отново скорострелен отговор,как го правите.....😊

# 541
  • София
  • Мнения: 20 044
Отново скорострелен отговор,как го правите.....😊

През седмицата съм свободна предимно вечер, в неделя обаче имам повечко свободно време и честичко хвърлям поглед на темата. Simple Smile
А задача, типова, тоест принципно лесна, скорострелно се решава, когато след доста решени подобни нещата са се автоматизирали неусетно. Обяснете на детето, че като прочете в условието, че се търси най-голяма или най-малко стойност на квадратен тричлен, трябва да отдели точен квадрат. Така се получават две събираеми, в конкретния случай (а+3)^2  и 6. Въпросната квадратна степен не може да приема отрицателни стойности,  а  само такива  >=0. Тоест най-малкото възможно първо събираемо е 0, добавяме второто  6 и ето я  най-малката стойност.

Последна редакция: нд, 12 мар 2023, 20:14 от пенсионирана русалка

# 542
  • Мнения: 17 337
Динчо, Русалка, осмислих. Благодаря

Аз реших така, с ваша помощ:
36 = 10%
асистенти - 50-5=45%
доценти - 1/3 от 45 или 15%
от тук 3х= х +60    3х - х = 60   2х = 60   х= 30 доценти
и по просто тройно правило
15% - 30
100% - х
намерих, че х = 200
 остава подточка б) да си сметне.
Не е сложно, но днес упорито не ми излизаха сметките.

# 543
  • София
  • Мнения: 20 044
Мама Ру, аз по тази задача се подмамих, че детето е 7 клас, но се върнах назад в постове и видях, че е шести. Тази задача с тези асистенти, професори и не знам какви  (както и подобни с разходи по време на почивка за храна, забавления, хотел, транспорт и други) я/ги помня от сигурно 8-9 години, бяха в едно помагало за 7 клас на изд. Архимед,  по-точно в две на  близначките ми.  Едното беше с цялостни тестове  върху целия материал, другото беше със задачи тип PISA. Но мисълта ми е, че заради връхните ъгли задача от този тип е за  7 клас.

Последна редакция: нд, 12 мар 2023, 21:25 от пенсионирана русалка

# 544
  • Мнения: 17 337
Класната им ги е пуснала. Не знам какво са вземали в час. По учебника на Архимед са, но сборника не го купувам. Вместо него вземам учебните тетрадки. Геометрията ми е бегъл спомен и винаги ми е била по-трудната, въпреки доброто ми пространствено мислене. Какво за връхните ъгли? Аз реших, че са равни зрително и интуитивно, но явно си има правило. Ако не те затруднява, можеш ли да ми кажеш правилото/ теоремата?
Много ще ми  помогнеш, ако ме насочиш към тези помагала.

# 545
  • Мнения: X
Предполагам, че децата могат да се справят и без да познават понятието връхни ъгли.

# 546
  • София
  • Мнения: 20 044
Да, всяка двойка връхни (противоположни) ъгли са равни.

По повод помагалата, те са старо издание, от годината, когато моите бяха 7 клас, значи  макс 2014. Не ги намирам в нета като снимки, вероятно към днешна дата ги има преиздадени с нагласяне на броя и вида на задачите към новия изпитен формат с 23, а не с 24 задачи като тогава. Тези  с целите изпити за НВО ( доста добри според мен) и с  решен изцяло втори модул бяха два на брой, лилав и зелен, а този със задачите PISA - май кафяв. Ще разгледам пак и ако намеря снимки, ще пусна.

ПП Намерих ги, питай просто за преиздадените им варианти:

Последна редакция: нд, 12 мар 2023, 21:14 от пенсионирана русалка

# 547
  • Мнения: X
      
Тези са старите, за които говори русалката.
Докато ги търсех, ми излязоха новите. Четири книжки са. Достатъчно е да напишете в търсачката - Архимед тестове за НВО 7. клас.

# 548
  • Мнения: 6 923
Здравейте , някой ако може да помогне
Скрит текст:
1 задача:

Правилна триъгълна призма има обем 351куб.см,височина 10см и височина на основата 7,8см.

Намерете повърхнината на призмата.

-----------------------------------------------------------------

2 задача:

Правилна шестоъгълна призма с основен ръб 7 см и апотема на основата 6 см има повърхнина 756 кв.см.Намерете обема на призмата.

------------------------------------------------------------------

3 задача:

Съд с форма на правоъгълен паралелепипед с измерения 20/10/30 см е напълнен догоре с вода.

Цялото количество водо е прелято в съд с форма на права триъгълна призма с лице на основата 150 кв.см.Намерете височината на триъгълната призма,ако водата е напълнила призмата до половината.

1 задача:
V = Sосн * h
От условието V = 351 cm3, h = 10 cm
=> Sосн = 35,1 cm2
Sосн = а * ha / 2
От условието ha = 7,8 cm и намерихме Sосн = 35,1 cm2
=> а = 2 * Sосн / ha = 9 cm
Sпр = 2 * Sосн + Росн * h = 2 * 35,1 + 27 * 10 = 340,2 cm2

2 задача:
Доста е подобна на горната, но по обратен път от повърхнината към обем.

3 задача:
Vпарал. = 10 * 20 * 30 = 6000 cm3
Vпр. = Sосн пр. * h = Vпарал. * 2
От условието Sосн пр. = 150 cm2 и намерихме Vпарал. = 6000 cm3
=> h = 6000 * 2 / 150 = 80 cm

# 549
  • Мнения: 17 337
Предполагам, че децата могат да се справят и без да познават понятието връхни ъгли.

Дидева, благодаря
 Вероятно останалите деца могат, но аз имам дете с дискалкулия и дислексия и трябва аз да мога да го разбера и покажа по най-простия за детето начин. Затова питам. Съжалявам, ако въпросите ми се струват елементарни. Не подценявам децата, но познавам възможностите на моето дете и не мога да разчитам на това, което им обясняват в час да го е схванала и да ми го предаде. При нас се работи всичко от 0, основният обучаващ съм аз.

Последна редакция: нд, 12 мар 2023, 21:44 от Mama Ru

# 550
  • София
  • Мнения: 20 044
Мама Ру, реално погледнато за дете с дискалкулия може би  (ти най-добре познаваш детето си) най-лесният за осмисляне вариант би бил точно този,  понеже  в него може цветово да се онагледят нещата при обясненията. Simple Smile

Последна редакция: нд, 12 мар 2023, 21:38 от пенсионирана русалка

# 551
  • Мнения: X
Опитах се да сведа задачата до шести клас. Връхни ъгли се учат в седми. В конкретния случай бих използвала по-скоро картинката, като оцветявам по подходящ начин.
Допълвам се. Може даже да се направи като пъзел. Да го начертаеш, да го нарежеш с ножица и да ги поставите едно върху друго.

Последна редакция: нд, 12 мар 2023, 21:30 от Анонимен

# 552
  • Мнения: 17 337
То и на ме ми трябва малко време да го схвана това. Задача е от НВО, а иначе детето още е 6 клас, значи догодина ще са го учили. Но и аз го приех, че двата ъгъла са равни визуално и за удобство в сметките, а не защото го помня от математиката. За детето обаче е нужно да й кажа защо е така. За съжаление, при нея това с оцветяването и налагането на двете едно върху друго няма да сработи. Математическата мислене е засегнато повече, особено с частта за разбиране на пари, ориентация във време и пространство и логика. Това, което е очевидно за нас е непонятно за нея. Тя не умее да вижда прилики и разлики, логически да мисли... Вървим по ръба да покрива ДОИ, за да не я минат на качествени оценки.

# 553
  • София
  • Мнения: 20 044
Тя реално е от помагало за НВО, ама е приложима  донякъде и в шести клас, понеже и там се учат кръгови диаграми в дяла "Вероятности". Ето задача от шестокласно помагало на Архимед, същата е, няма само връхни ъгли или въобще някакви зависимости между ъглите.


# 554
  • Мнения: 9 123
Mama Ru, това са връхни ъгли, ъгли сключени между две пресичащи се прави и решението за средната заплата.


Misssixty223, забавляваме се, колкото и откачено да звучи за повечето хора 😀

Общи условия

Активация на акаунт