


„Желязната дама“ на Франция и нейния създател ...
Раждане
В ранното си детство дава вид, че ще спази традицията за неграмотните инженери. Той изобщо няма интерес към училището, а предпочита да ходи в химическата фабрика за оцет на чичо си и да изучава процесите там. В последните два класа на лицея обаче изведнъж се запалва по литературата и историята, започва да чете и да учи много.

Образование
На 25 започва работа в една инженерна фирма и почти веднага му падат големи поръчки – проектиране и строеж на два железопътни моста, които той изгражда със съвсем новите тогава технологии – кесони със сгъстен въздух и хидравлични цилиндри.

Смяната на фамилията
През 1875 година, малко след загубената от Франция война с Прусия, срещу младият предприемач е направен донос, че е прикрит пруски шпионин и работи в полза на Императора Бисмарк. Като доказателство се изтъква фамилното му име. Автор на доноса е чертожникът, работещ в самото предприятие на Густав Бьоникхаузен. Младият предприемач има не само силен характер. Със съдебен процес, той доказва своята невинност и за улеснение приема като фамилно име Айфел, името на областта, от която е дошъл неговият прадядо.

Семейството
Избраницата е Женевиев Годоле. В деня на сватбата тя е на 18, той – на 30 години. По всичко личи, че съпругата отговаря на неговите изисквания, защото му ражда 5 деца: две момчета и три момичета. Женевиев умира на 8 септември 1877 година, само на 33 години.

Статуята на свободата
Структурата е изработена от ковано желязо и мед в работилницата на Айфел край Париж. Отделните части са свързани с нитове, набивани ръчно в дупки, направени предварително. Статуята тежи около 220 тона и е доставена в 200 сандъка в Ню Йорк на 19 юни 1885 година. Американците посрещат френския подарък с артилерийски залпове и заря. Монтажът е реализиран от френски работници и инженери върху цокъл, приготвен от американците. Точността и издръжливостта на конструкцията се оказват безупречни.
Авторитетът и майсторството на Густав Айфел са световно признати и пътят към реализацията на още по-внушителен метален паметник е широко отворен.

Други съоръжения

Аеродинамиката

Финалът
Франция отдава дължимото на своя гений с 200-франкова банкнота и бюст на Айфел в подножието на Айфеловата кула, изработен от скулптора Антоан Бурдел.

Първата кула е от гранит, материя чуплива и лишена от гъвкавост, докато желязото в ръцете на майстор като Густав Айфел взима формата на дантела. Айфел се показва не само като блестящ инженер, но и убедителен преговарящ. Той атакува конкурентния проект с аргумента, че металната кула след края на изложението може да бъде разглобена и преместена другаде. Дори определя цената за премахване на конструкцията – 700 000 франка.
За реализацията на проекта е образувано сдружение от инвеститори. Айфел влага 3 милиона лични средства, другите пари са на държавата и няколко банки. Предвидлив преговарящ, под претекст за възвръщаемост на вложения от него труд, той получава 20-годишна концесия на обекта.

грозна. Впоследствие самият Ги дьо Мопасан често е виждан да обядва в един от
ресторантите на първо ниво. Попитан защо ходи там, след като не харесва кулата, той
хитроумно отговаря, че това е единственото място, от което тя не се вижда.
С другите два крака от страната на Сена, полагането на основите са оказва много по-сложно. От близостта на реката почвата е пропита с вода. За да стигнат до твърда земя изкопчийте слизат до 15 метра дълбочина. Густав Айфел прилага техника с “въздух под налягане” и помпи, за да отклони подземните струи вода. Поради мизерното заплащане, от 75 стотинки на час и изключително тежкия труд на строежа, избухват две стачки. Иначе отношенията между него и персонала са добри. Работниците го уважават и имат доверие в неговото ръководство.
Строителството на кулата продължава 26 месеца (точно 2 години, 2 месеца и 5 дни). 50 инженери, архитекти и чертожници изготвят 5300 прецизни чертежа. Останалите работници наброяват около 250 души. Височината на кулата е 327 м заедно с антената на върха, а конструкцията ú е максимално олекотена. Кулата има три етажа – съответно на 57, 115 и 274 метра височина. Това е най-високата сграда в света до 1930 г., когато в Ню Йорк е построена Крайслер Билдинг. И днес е най-високата сграда в Париж.

Откриването е отбелязано с 21 топовни салюта. Издигането възлиза на близо 8 млн. френски франка, които са в голяма степен изплатени още по време на световното изложение през 1889 г. По време на изложението всеки ден бива официално открит и закрит с топовен изстрел от върха на кулата. Топът съществува и днес и е собственост на един от наследниците на Густав Айфел.


А само часове след освобождението на френската столица от немците, асансьорите заработват съвсем нормално. След войните Айфеловата кула започва нов живот. През 1984 г. американски пилот преминава със самолета си под арката ú. През 1983 г. посреща 100-милионния си посетител, през 1993 г. – 150-милионния, през 2002 – 200-милионния, през 2010 – 250-милионния.

И малко любопитни факти ...
Изграждането й отнема 2 години, 2 месеца и 5 дни – 180 години по-малко от другата забележителна атракция на Париж – Нотр Дам.
Асансьорите пътуват на общо разстояние от около 103 000 км на година.
Виктор Лустиг, известен измамник, „продава“ кулата за скрап 2 пъти.
В зависимост от метерологичните условия кулата се свива с около 15 сантиметра.
Пребоядисването на кулата, което се случва на всеки 7 години, изисква 60 тона боя.
Има редица други копия по света, включително един в Лас Вегас и един в тематичен парк в Китай.
Първоначално е планирано Айфеловата кула да стои 20 години, след което да бъде демонтирана.
Френският автомобилен производител Citroen използва кулата като гигантски билборд между 1925 и 1934 г. – името на компанията е „запечатано“ на кулата с помощта на четвърт милион крушки и това е записано като най-голямата реклама в света в рекордите на Гинес.
През 2008 г. жената с фетиш към предмети се ожени за Айфеловата кула, сменяйки име си на Ерика Ла Тур Айфел в чест на своя нов „партньор“.
Кулата съдържа 18 000 метални части, свързани заедно с 2,5 милиона нитове.
За отбелязването на 125-годишнината от завършването на Айфеловата кула, Британските Вирджински острови пускат специална монета от 10 долара.
През 1960 г. Шарл дьо Гол предлага кулата временно да се демонтира и да се изпрати в Монреал. Планът обаче бива отхвърлен и Айфеловата кула не „заминава“.
Имената на 72-ма инженери, учени и математици са гравирани отстрани на кулата, всеки от които е допринесъл за нейното изграждане.
На Айфеловата кула има 20 000 електрически крушки, които блестят нощем.
През 1905 г. местният вестник организира шампионат по катерене по стълбите в кулата. М. Форстиет печели, като успява да достигне до втоото ниво на кулата за 3 минути и 12 секунди.
При откриването на Айфеловата кула, асансьорите не са функционирали и всички гости е трябвало да я изкачат пеша.
Точно под върха Густав Айфел си построил таен апартамент, за да му завиждат всички (и го постигнал). Там се събирал със свои приятели учени, които дори извършвали експерименти в малката лаборатория, прикрепена към апартамента. Днес апартаментът още си е там, почти непокътнат, отворен за любопитните посетители. Вътре восъчните фигури на Айфел и дъщеря му посрещат американския учен Томас Едисън.

