ДЕВЕТИ КЛАС - Отминават дните дълги и топли и с трепет чакаме първите входни

  • 33 661
  • 736
  •   1
Отговори
# 645
  • Мнения: 8 888
Вчера по обяд ми звънна младежът да ми каже, че му е лошо и няма да ходи на тренировки. Прибирам се после следобед и го виждам седнал на бюрото, отворил сборника и решава задачи от комбинаторика. Пипнах го, нямаше температура 🤣
Не знам как му е хрумнало без някакво подканяне от моя страна. Изненада ми определено. И така, преборихме заедно комбинаториката и вероятностите.

# 646
  • София
  • Мнения: 3 701
Ама как всичките сме ги родили тези деца не от нас Simple Smile

Тони на руски ë се пише без двете точки отгоре. Никой не си дава зор да ги пише. Но този никой си знае руски. Иначе сега ще ги напише без двете точки и ударението, а след една седмица няма да може да ги прочете. Като слушаш някой друг да говори е много лесно и разбираш всичко, ама като трябва да то кажеш ти и се започва - къде е ударението, кое е "о" и кое "а". Ако сбъркаш ударението съответно и тези гласни объркваш. А като ти се облещи учителката отсреща, мъчейки се да се досети какво искаш да й кажеш и си гълташ граматиката. Така че в тетрадката речник да си слага ударенията, двете точки, че и родът да отбелязва, ако е различен от българския. Като започнат да спрягат и това ще им е важно.

# 647
  • Мнения: 10 581
ston, кой сборник ползвате?

# 648
  • Мнения: 1 661
Честит празник на учителите в темата и от мен!

Болничките бързо да оздравяват!

Децата не сме ги оставяли сами - не се е налагало...

zaichenceto_bialoи аз минах през подобна драма първо със сина, после и със наборката.

Значи от 6 клас имах ядове, че едно момче ежедневно бие и тормози синът ми. За малко се кротва (около 1 месец) като поприказвам с него (засичайки се случайно в двора) или с майка му и пак на нов глас. Интересен факт стана това, че в края на 7 клас като го попитах на кого от класа може да разчита, се оказа че единствено можел да разчита на момчето което го бие и тормози всеки ден (това дете се съревноваваше с моето и явно като не успяваше да бъде като него все с шестици и му го връщаше под формата на някакъв тип дразга). От друга страна, някъде към 5 клас, синът ми реши да общува с едно момче, което всички избягваха. Това момче в последствие се обърна срещу него, наклевети някакви неща пред класа (края на 6 клас), за да се изяви и да стане харесван от съучениците си и моят син остана сам. Потърси другарство в един съученик, който много не учеше (леко казано) сравнимо с моя, който всичките години завършва с 6,00 ( включително и сега като мина първи курс в университета), но пък му повлия на това дете и то успя да се стегне и да влезне в сравнително хубаво училище.

При дъщеря ми подобна ситуация. Класът ѝ беше съставен от няколко интриганки, които в един момент просто решиха че не харесват дъщеря ми (просто дъщеря ми не се впечатлява от нищо и не обръща достатъчно внимание на детайлите, на които обикновено обръщат внимание момичетата). Нахъсаха се силно да развалят единственото ѝ останало приятелство с едно от момчетата в класа и в края на 6 клас успяха да ги скарат (говорейки му почти ежедневно някакви неща за моята дъщеря). Тогава я посъветвах (щом няма приятелки момичета и момчето с което дружеше също ѝ обърна гръб) да се обърне към другите момчета от класа. И се получи. Тя беше сложена да седи в редицата на момчетата (класната им беше дала възможност ежеседмично някой от класа да размесва по свое усмотрение съучениците си, покрай ковидмерките), а момчето с което бяха приятели от 1 клас беше единствения сред момичетата (дори ни беше смешно). Тъй като трудно се влияе на момчета (знаете не поддават туко-така на интриги) те започнаха нова атака срещу нея. Бяха решили успоредно с това да тормозят момичетата, които имат слаб успех, като с тях и моята (която в школо често пъти излизаше на първа позиция от класа си) и още едно момиче (аз я наричам отличничката на класа). Имаше обиди, присмех, удар с топка в час по физическо, отказ от игра по физическо, защото някой от нарочените също играе, а ако неможеха да спрат играта, то просто ги игнорираха по начин който играта го разрешава. За нейния случай се опитах да разговарям с класната ѝ индиректно, но тя ми каза, че тези момичета са добри и тя нищо не е забелязала. На всичкото отгоре, често пъти интригантките клеветеха момичетата с по-слаб успех пред класната, като ѝ разказваха колко са лоши и как примерно са ги ударили с топка да речем (нещо което те самите са направили спрямо тях, но го обръщат на обратното). Т.е. интригантките казват че момичетата които не учат са им направили нещо, което всъщност те самите са направили на тях. Моята не подозираше че дадени момичета са интригантки, докато не мина доста време и не ѝ просветна че са точно такива. За ситуациите в класа много добре знаех, защото я карах да ми прави преразказ, като се упражнява за преразказа който е една част от НВО за 7 клас. В същото време по ТВ даваха "Ергенът" и двете се удивлявахме как има подобни интриги и в предаването и в класа ѝ. Анализирахме ситуациите и ги сравнявахме. Така моята не успяха да я сринат психически, както поддаваха други две момичета. Накрая моята реши да кандидатства в мъжка специалност и сега е точно в такъв клас - момчета и две момичета. Има си приятелчета от класа и извън класа и сега никой не плете интриги (не че и момчетата не ги могат тези неща (като гледам "Игри на волята") но все пак...).

# 649
  • Мнения: 8 888
ston, кой сборник ползвате?
Сборникът на Веди, който е за 8-10 клас. Него беше отворил вчера. Аз го харесвам. Имаме и сборника на Архимед.

Навремето като учехме руски в учениците имаше ударения до някой клас. После ги нямаше. Аз съм учила от трети до десети.

Гледам входното ниво по биология на младежа. Това, на което върза четворка на късмет. Ами пълна простотия са този тип тестове. Въпроси с големи подробности. Все едно студенти по медицина изпитват. Резултатът е игра на тото с отговорите. И реално не успяват да научат основни неща, защото са залети от термини, които се опитват да наизустят, но какво всъщност става във всяка една система на човешкото тяло, за тях си остава загадка. Не е редно така според мен. За какво му е знае, че има полулунни клапи, това е въпрос от теста, като не може разкаже с прости думи как аджеба работи цялата кръвоносна система. Концентрират се върху понятия, отделни въпроси и отговорите към тях, но не успяват да обхванат цялата картина. Не мога да му се сърдя, че е отсвирил и този предмет. Тези неща нямат научаване и разбиране поднесени и оценявани по този начин.
Накрая си е прав да иска учи само математика, защото там е най-лесно и ясно.

# 650
  • Мнения: 916
Не така, Ston "там е най-лесно и ясно"! Ще те разкостят майките, не мога да те увардя.Smiley

Същите въпроси, които си задаваш за биологията, онзи ден ми зададе детето. Успокоих го, че този предмет няма да му трябва. Тайничко се надявам да връзва петиците. Но явно има деца на които им харесва, така както на някой харесва математиката.

# 651
  • Мнения: 2 538
То за ударенията в руския си трябват, тъй като все пак севте го учат целия клас, те няма откъде да знаят кое, как и защо,както и Вампирчето писа. Идеята е добра, за тетрадка речник, но дали ще се напъне да го прави самоинициативно, за сега не им е казала и учителката за такава. И в руския е като при нашия, ударения много, но не се ползват, но който е на ти с езика ще го знае и разбере. Днес пък същата учителка объркала друго местимение, явно ще трябва да се самоубочава. За АЕ пък съм без думи, по РЕ учебниците ги получиха, а по АЕ все още чакат. Пише на дъската упражненията и им казва да станат да ги направят. Ще познае ли някой какво се случва, май никой няма да познае. Ся ще ви кажа - вдига един, втори, трети, пети, всеки казва, че пише грозно, вкл. и мойта. Номера е, да не пишат, а да правят щуротии, съответно не се знае до къде са. Викам на мойта - защо не ви снима страниците, а тя - мамоооо, как да стане като е стара, нали ти казах, че е бабичка. Ми добре де, то баба, баба, ама съм виждала баби дето доста зобре се оправят с телефоните. К'о дъ кажа, положението при нас е много, мега, супер - дупер яко. Явно езиците ще станат тегави тази година.

Рениии, браво на датето, учи или не, носи ти добър успех. Нема да и се караш.

# 652
  • Мнения: 469
Благодаря, момичета! През деня нямам много време, но вечер задължително съм на линия.
Зайче, и ние преди преде имахме същия проблем с каката - от вкъщи носеше разни дребни играчки и лакомства за подаръци,  за да я играят.

# 653
  • Пловдив
  • Мнения: 3 853
ston ,ми аз ще съм първата, която ама изобщо не е съгласна. И не защото не си права. Права си, но това не касае само биология. Касае абсолютно всички предмети. Учат се тотално непотребни неща. Ама ежедневно ми трябва тангенс, както и климатограма да направя или да разчета, а датите по история ежедневно ги ползвам.
Попаднаха ми учебници от Канада на дете в 7 клас. Математиката няма нищо, ама нищо общо с тази дълбочина която нашите деца учат. Елементарно ниво и практически примери. Съответно видях и учебника на близначката й ,която също е 7 клас, но нивото й е друго . Там е светлинни години напред и учи с деветокласници.
Тъпото в България ,че всички ги правим еднакви. Ами не става. Не му върви математика, ние го записваме на уроци точно по математика. И що? То гении няма да стане. Кому е нужно? Същевременно на детето му върви химия, но ние не го записваме на химия, за за стане още по-добър, а го бутаме в математиката. Сбъркана ни е системата. Примерите са чисто случайни с двата предмета.

# 654
  • Мнения: 12 656
Че ни е сбъркана системата, сбъркана е.

# 655
  • София
  • Мнения: 3 701
Няма да се хвана на това!
Защо биолозите не използват тангенс, е тема, в която не искам да навлизам.
Идеята каква е - да си направим учебниците на кое ниво? На това елементарното ли? Учебникът по математика и сега се научава за три дни целият. Дай да му намалим сложността, защото нямаме добри учители, които да го обяснят на децата. В учебника буквално пише как да се използва калкулатор - кое какво значи. Да го намалим до счетоводен калкулатор ли. От тези, които нямат дори и корен, защото определени професии не използват тази функция.
По тази логика можем да не изучаваме растенията, а да учим директно готварство. За какво ми е да знам нещо за суровите растения, след като варените са ми приоритет. И повечето животни са ми по-важни как се готвят, а не как се гледат. Сега с тази разширена биология, която учим? западнаха професии като агрономството, а в Пловдив има университет - да помислим за него и да изтрием 70% от учебниците.
А в същото време може да учат 17 вида синекдохи и други подобни, докато съвсем намразят всичко, което става за четене. Всички трябва да учат еднакви произведения, които даже не могат да прочетат. Но това е нормално. Толкова са важни тези произведения, че ги сменят през няколко години.
В осми клас не учат “ненужните” история, география, биология и химия, но учат животоспасяващата философия. Аз си признавам, че не съм я учила и не мога да я оценя. Но е факт, че стои над всичко. По мое време беше на ниво между музиката и техническото писане и на нас ни я извадиха от програмата и я смениха с друго. И цял живот си ходим осакатени философски.

И съм сигурна, че в следващите 12 поста ще ме нахранят прилично за “уважителното” ми отношение към литературата и философията. Затова бързам да кажа, че това беше ирония. Давам си сметка, че литературата е необходима, за да може да се изразява човек, а философията, за да може да си подреди мислите. И не само това.

Но се дразня, когато някой каже “за какво ми, аз и без това си живея”. Ми циг@ните си живеят и без азбуката и без езика и съвсем без образование. Ама не точно те са ни за пример. И без тангенс можем и съвсем без наука, ама някак не е много гот.

# 656
  • Мнения: 12 656
По-ясно написани учебници и литературни произведения според възрастта. За мен това е разковничето.
Срам, не срам. На тия години чета Вазов с разбиране. Когато го учихме в осми? клас, нищо не разбрах, а четях много. За сегашните шестокласници, не знам..
Голямото го започна, някъде между стрехата и чердака в първа грава взехме христоматия с обяснение на думите.

# 657
  • София
  • Мнения: 3 258
Според мен сравнението със западните държави не е добро - имам наблюдения в Германия и Англия и там почти нищо не учат, нямат домашни и ...това е. Нашата образователна система е доста задълбочена, но така се формира общата култура на едно дете. Затова и харесвам обучението в ЕГ, учи се по всичко и доста, така децата формират мирогледа си и установяват, с какво искат да се занимават като професия. Ясно е, че няма как децата да харесват всички предмети и да са перфектни, но ще си изберат някои и ще получат чудесни знания за тях, докато в чужбина не е ясно и дали ще ги получат. Там наблягат на страничните занимания, което е чудесно, но трябва и някакво учене все пак.
Вероятно всяка система си има добри страни и при нас е добре да се намали малко обема на материала на предметите, защото часовете не стигат и да се махнат матурите в четвърти и десети клас, които за мен са напълно безсмислени.

Последна редакция: пт, 06 окт 2023, 10:57 от denizara

# 658
  • Мнения: 12 656
Който иска да учи там, получава му се много по-добре. Техническият прогрес не им е паднал от небето.

# 659
  • София
  • Мнения: 2 457
Всичко започва от "Учи, мама, за да не работиш!".
Вярно, че общата култура е важна, вярно, че доста неграмотни хора пъплят по земята българска...ама и това да си водопроводчик, механик, стругар, електротехник и т.н. се превърна в едва ли не "мрачно бъдеще". Добре че Гордън Рамзи и разни други ентусиасти подеха кампанията на готварските шоу програми, че поне готвач да изглежда като що годе прилична професия в България.
Та, може би това отсяване на ученолюбивите в Западна Европа, може и да е за добро. Като не ти вървят науките - ставаш занаятчия.

Общи условия

Активация на акаунт