Работа, CV-та, HR-и, съвети - 89

  • 43 627
  • 865
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 9 415
Онзи ден обучавах новата коелжка. За първи път оставила едното дете мъжа й да го гледа, а не тя. Голямото на училище, ама малкото болно. Тъкмо започвам да й показвам нещо и телефонът звъни. Ама вдига без да се извини, започва да си говори. Обяснява се нещо там на мъжа си. После започна да се оплаква на мен как тя вечно взимала болнични да гледа децата, той за първи път и бил в шок, не знаел какво да прави. Сорка, мен не ме интересува това, ама ако ще си лафите на телеофна, не докато те обучавам. Аз работата си я знам, то си е са нея.

Ето тук си е виновна майката, защото до сега не е оставяла детето на бащата и той няма идея какво да прави с този малък човек. Съжалявам, но някои бащи са си пълни тюфлеци. Смятат, че гледането на дете е женска работа и че само майката трябва да взима болничен. И когато жената почне нова работа и няма мърдане, сега този човек се вижда в чудо. И звъни през 5 минути. Царува някакъв неписан закон, че детето се гледа само от майката и грижите не се споделят по равно. А, като детето е отбито, колкото може да го гледа майката, толкова и мъжа. Въпрос на желание.

# 361
  • Melmak
  • Мнения: 9 399
Разбира се, че не е редно да се плаща 8 часа, а да работиш 3. Това не знам къде го има. Аз лично бих се заяждала в такъв случай и ако съм на мястото на ощетените колеги и при ЧР ще отида. Абсурдно е това, не знам за какъв манталитет се говори!

# 362
  • Мнения: 51 955
А мен ми стана интересно, ако въпросната служителка си беше взимала по половин ден отпуск или болнични, на теб щяха ли да ти дават част от нейната заплата? Или работата както винаги е да се гледа в канчето на другия и на него за какво му се плаща..
Във всички коментирани подобни случаи, моето мнение е, че ако въпросния човек си взима болничен/отпуск/мине на 4-часов работен ден и тн. и неговата заплата се разпредели на останалите в екипа, имат право да негодуват, но във всички останали случаи си е просто чиста злоба.
А ако въпросната служителка мине на 4-часов работен ден и не се вземе друг човек за останалите 4 часа, а работата респективно заплатата се преразпредели на останалите в екипа, тогава пък това за мен означава, че явно останалите нямат работа и те като за пълен работен ден, щом могат и искат да поемат и да човека на половин щат..Аман вече от гледане в чуждата паница и тоя манталитет.

Не знам защо пропускаш най-баналния случай - всеки си има достатъчно работа и когато служителката си вземе болнични или мине 4 часа те поемат нейната работа без да им се увеличи заплатата и въпреки, че това ще им коства отлагане на собствени задачи или нерегламентирано напрягане/оставане след работно време. И тогава изобщо не говорим за чиста злоба и гледане в чуждо канче, а за съвсем нормално нежелание да те прецакват.

# 363
  • Мнения: 10 721
Нормално е с годините и промените в живота да се променя и фокусът на човек. В един период работиш много, развиваш се професионално, в друг искаш да намалиш темпото и да имаш време за странични неща. В този случай обаче намираш позиция/работа, която го позволява. И не очакваш повишение, когато сумарно 6 месеца си бил болничен и други от екипа са поемали и твоята работа. Напрежението идва, когато искаш хем да си тръгваш в 5, хем да взимаш болничен свободно, хем в края на годината да получиш бонус и да ти предложат едно стъпало нагоре.

# 364
  • София
  • Мнения: 2 122
Ако въпросният служител работи на 8-часов работен ден, то неговата работа е съобразена да влезе в тези 8 часа. Ако е на 4 - преценява се дали това, което този човек не може да върши може да се разпредели между останалите, без да ги претовари, а ако не е възможно - се наема друг човек. Ако второто не е опция, възможно е да се направи цялостно преразпределение на клиентите и проектите в екипа, за да се вместят тези допълнителни четири часа работа на ден - например, да и се остави един голям проект, вместо 5 малки, които по-лесно биха се разпределили между останалите. Като цяло - алтернативи има, стига обаче и да има някаква яснота какво се случва в сравнително дългосрочен аспект, а не да се търсят решения от ден за ден, защото някой е решил да тарикатее.

Допълвам се - това продължи 2 години, негодуванието започна в края на 2020а. Не смятам, че липсва толеранс, просто когато виждаш, че явно нямаш възможност (по една или друга причина) да работиш на пълен работен ден, намираш алтернатива, още повече в компания, която позволява това.

Последна редакция: ср, 06 дек 2023, 15:16 от Раче Oсмокраче

# 365
  • Мнения: 235
Разбира се, че не е редно да се плаща 8 часа, а да работиш 3. Това не знам къде го има. Аз лично бих се заяждала в такъв случай и ако съм на мястото на ощетените колеги и при ЧР ще отида. Абсурдно е това, не знам за какъв манталитет се говори!

Ама тук ставаше дума за времето на пандемията, когато никой не знаеше какво се случва, говорим за някакво нормално, елементарно човешко разбиране, каквото явно масово го няма! Изведнъж затварят държавата, всички деца и те оставта вкъщи и какво следва да направи жената? - Веднага да напусне/да мине на 4-часов раб. ден и тн и тн, когато всеки ден не се знаеше на следващия какво ще бъде, ще работят ли училищата, няма ли, всичко беше иди ми дойди ми. Ама тя да си напусне за всеки случай и да гладува, за да не се чувствт ощетени останалите.
Тук не говорим това да е нещо постоянно, говорим за някаква извънредна ситуация, вие чувате ли се бе хора, супер злобно звучи всичко това, говорим за елементарно човешко отношение...Има много работодатели, които го проявяват, но явно на ниво изпълнители-служители го няма. Мога да пожелая на всички, които още нямат деца, просто да не попадат на работодател с тяхното мислене, когато проимат.
За протокола иначе, аз не съм работила по време на пандемията, но мога само да си представя колко е било трудно тогава за майките, също покрай мен винаги най-нахалните колеги са били тези без деца, в частност повечето пъти мъже.

# 366
  • Мнения: 1 506
Другата пък си работеше уж на пълен работен ден, докато най-сложните и проекти бяха поети от други хора, защото тя трябвало да си гледа децата и можела да работи само като те спят (действието се развива в първите локдауни, когато градините не работеха) - тя работеше по около 3 часа на ден, а колегите, които и бяхме поели работата по около 10. Колкото и да проявяват разбиране, хората не са идиоти - няма как ако се водиш на 8-часов работен ден, да работиш 3, а други хора да изнемогват.
Да припомним какъв е казусът. Фактът, че тази колежка е имала деца и е трябвало да си ги гледа, по никакъв начин не е индулгенция и оправдание да прехвърли работата си на останалите колеги, които са били принудени да работят извънредно.

# 367
  • Мнения: 3 872
Елементарно човешко отношение е когато си от облагодетелстваната страна и друг търпи последствията. Тогава той си вре носа в чуждите работи. Като почнеш да носиш ти последствията изведнъж става огромна несправедливост.

Защо на теб да ти се плаща по-малко е нередно, а от колегите ти да се очаква повече - правилно? Ако аз идвам сутрин в 11:00 защо ми се спи и си тръгвам в 15:00 за да ходя да плувам, ти ще ми поемеш ли задълженията? Или е позволено само когато е за твоето детенце?

Заплащането е нещо относително. Ако на двамата ни плащат еднакво, но аз работя два пъти повече, то значи съм ощетен и в правото си да се оплаквам. От там мерките са според случая, но в повечето случаи фирмата ще предпочита да задържи по-ефективния служител и съответно щом изтече законовата закрила на майката ще почнат проблемите за нея. Затова въпреки, че България е държавата с най-дълго майчинство в Европа, постоянно се мрънка за повече и се ръсят оплаквания, че не се получават повишения повреме и след майчинството.

Между другото всички изследвания сочат че дългото майчинство има негативен ефект върху професионалната реализация на майките.

# 368
  • Бургас
  • Мнения: 1 265
Мисля, че не си дочела или разбрала коментарите, _Angie_. Не се коментират инцидентни случаи, а тенденциозни такива.
Предишният ти пост беше някаква пълна мешавица и нелепица, май нещо не успя да се изразиш правилно. Ако след разпределената работа на отсъстващия служител следваше и разпределяне на заплатата му, нямаше да има такова напрежение. Но такова нещо не се практикува от работодателите, така че негодуванието е обяснимо. Освен това разбирането, човещината и толерантността следва да са двупосочни, не мислиш ли? Или само на майките с малки деца се полага? Другите да се спасяват.
За протокола, имам дете. Като беше малко боледуваше много, нямахме баби на разположение. Ние си знаем как се оправяхме, но никога не съм си позволявала да се скатавам и да ме няма перманентно, без да ме интересува кой ще ми свърши работата. Личният ми живот и неговата организация не е ангажимент нито на работодателя ми, нито на колегите ми. Мой и на мъжът ми е.

# 369
  • Мнения: 3 189
А мен ми стана интересно, ако въпросната служителка си беше взимала по половин ден отпуск или болнични, на теб щяха ли да ти дават част от нейната заплата? Или работата както винаги е да се гледа в канчето на другия и на него за какво му се плаща..
Във всички коментирани подобни случаи, моето мнение е, че ако въпросния човек си взима болничен/отпуск/мине на 4-часов работен ден и тн. и неговата заплата се разпредели на останалите в екипа, имат право да негодуват, но във всички останали случаи си е просто чиста злоба.
А ако въпросната служителка мине на 4-часов работен ден и не се вземе друг човек за останалите 4 часа, а работата респективно заплатата се преразпредели на останалите в екипа, тогава пък това за мен означава, че явно останалите нямат работа и те като за пълен работен ден, щом могат и искат да поемат и да човека на половин щат..Аман вече от гледане в чуждата паница и тоя манталитет.

Не знам защо пропускаш най-баналния случай - всеки си има достатъчно работа и когато служителката си вземе болнични или мине 4 часа те поемат нейната работа без да им се увеличи заплатата и въпреки, че това ще им коства отлагане на собствени задачи или нерегламентирано напрягане/оставане след работно време. И тогава изобщо не говорим за чиста злоба и гледане в чуждо канче, а за съвсем нормално нежелание да те прецакват.
Изобщо не ми говорете за "прецакване" с основателен болничен! Защото "ще дойде мачка за погачка" има една приказка. Пожелавам на всеки такова отношение, което сам той проявява. А на работодателите - достатъчно далновидност да си предвидят случването на законоустановения "риск" болничен на служител. И без такива незаконосъобразни практики като безплатни болнични.

# 370
  • София
  • Мнения: 22 621
Като почнеш да носиш ти последствията изведнъж става огромна несправедливост.

Това. И важи за почти всяка ситуация в офиса. Хората имат потресаващо ниво на интегритет и доста гнусни двойни стандарти.

Само не съм съгласна по намека, че някоя не казала веднага, че е бременна, за да си предвиди работодателят всичко и да си върже гащите. Има жени с рискови бременности, има и такива с дълго чакани. Имахме бременна колежка след няколко неуспешни и уведоми още в началото. Не само, че я разнесоха, а и загуби бебето отново и всички я гледаха и съжаляеаха.

Нямаш законово задължение да уведомиш рано рано, а лоялността към работодатели, на които не им мига окото да уволняват и търсят цаката на майки с деца или да се отървават от онкоболни, е пожелателна, не задължителна.

# 371
  • Мнения: 51 955
Основателният болничен значи, че нямаме измама. Това добре. Но изобщо не отменя факта, че поемащият чуждата работа е прецакан, законно или не. Що се отнася до мачката и погачката, в нормални условия и служител Х, и служител У боледуват горе долу по равно и нещата са квит. Но ако служител Х започне многократно да надвишава болничните на служител У, то вторият как да не се чувства прецакан?

# 372
  • Мнения: 3 189
Основателният болничен значи, че нямаме измама. Това добре. Но изобщо не отменя факта, че поемащият чуждата работа е прецакан, законно или не. Що се отнася до мачката и погачката, в нормални условия и служител Х, и служител У боледуват горе долу по равно и нещата са квит. Но ако служител Х започне многократно да надвишава болничните на служител У, то вторият как да не се чувства прецакан?
Тоест ще си ги мерим болничните. Не дай, Боже, такъв работодател. Да си предвиди достатъчно персонал или други механизми. Откъде-накъде служителят ще отговаря за организацията в работата? Ако се случи един да си счупи крак, а другите - нищо, този направо да го заравяме жив, че да не се мъчи да се срамува колко е "некоректен", че се е изпотрошил. Аз казах - заслужавате си го.

# 373
  • Мнения: 1 506
Ъъъ... кое си заслужаваме?
Цялото ти включване е "нерде Ямбол, нерде Стамбул", моля поне това последното да поясниш.

# 374
  • Мнения: 3 189
Ъъъ... кое си заслужаваме?
Цялото ти включване е "нерде Ямбол, нерде Стамбул", моля поне това последното да поясниш.
В преден мой пост ставаше дума за болнични за дете. И че при такива нагласи и практики няма как да се случи положителен прираст.
Не знам къде се загуби постът, който провокира включването ми, но така или иначе стана дискусия.

Общи условия

Активация на акаунт