Работа, CV-та, HR-и, съвети - 89

  • 43 711
  • 865
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 9 445
Определено се успокой, за да направиш най-добрия избор. Ти си в изгодна позиция, защото не бързаш и можеш да си избираш от най-различни оферти.
Само запомни, че от всичко само ти губиш и се тормозиш излишно. Вярвам, че си кадърна и ще намериш нещо по-добро и ще направиш най-удачния избор. После ще си казваш каква шматка си била, че си търпяла.

# 151
  • Мнения: 35 831
После ще си казваш каква шматка си била, че си търпяла.

Благодаря за подкрепата! Purple Heart

Цитираното си го казвам и сега.....Trollface

# 152
  • Мнения: 2 648
Soul Free и аз се ядосвам, че толкова дълго съм отлагала напускането. Инерция, мързел и донякъде глупост са ме спирали, докато чашата не преля.
И на новото място няма да е супер перфектно, все пак се е овакантило, нали... На някой му е писнало и им е теглил м@йната.
Преценяваш си кое ти е важно и кое не, кое е ценно и кое не. Какво се търпи и какво Вече не, какво печелиш, когато губиш нещо друго = достойнство, нерви, пари, време, и си решаваш.
Има и нещо друго. Някои хора приемаме работата като прекалено важно нещо. Прибират се вечер и преживяват - защо нещо е станало така, а не иначе, и как може едикой си да направи така, и как да бъде нещо утре по-добре, работата да върви и Боса да печели още повече... Други - не. Отиват в девет, работят, изключват се в 18ч. и не им пука после. Трябва да го разбера това, как го правят. Изглежда полезно.

# 153
  • София
  • Мнения: 3 319
То хубаво ще се сменя, ама само да има къде. Кризата в САЩ се усеща все повече. Осрам в Пловдив го затварят и от 800 човека са останали 60. В индустриална зона Марица се очакват 30% съкращения. Позиции за junior IT няма хич. Та…..не се задава розово положение изобщо. И 10% от всичко това да е варно, пак не е ок. Все пак остават хора без работа….Емоциите са най-лошия съветник на човека.

Що се касае за обученията - обучавала съм много такива хора близки до шефа и дошли от някъде. Отнасяла съм се изключително добре с тях, давала съм макс от моите знания. Някои от тях ми бяха и преки ръководители в последствие. Бъдете внимателни от много емоции да не си вкарате автогол, защото не знаете колелото как ще се завърти. Накрая да не стане каквото почукало, такова се обадило и да ви вгорчат наистина живота. Някои от тях както дойдоха, така и изчезнаха. Не забравяйте, че и над дадения шеф има шефове и толериране на тъпаци до безкрайност не може да има.

# 154
  • Мнения: 18
Здравейте! Имам въпрос, на който се надявам да намеря отговор тук Simple Smile
Ще започна нова работа от Януари 2024г. Офертата, на която се съгласих, беше с посочено Нетно възнаграждение. В момента се изготвя трудовия договор, който би следвало да го получа и подпиша до края на следващата седмица. И тук идва казусът - Възнаграждението, упоменато в ТД винаги е в бруто, което изчислено към този момент ще е точно толкова, колкото е била офертата ми в Нето, но във връзка с дискусията за увеличаване на максималния осигурителен праг от следващата година, се притеснявам, че от Януари месец нетното ми възнграждение може да бъде по-ниско от това, на което съм приела, заради увеличението. При всички положения ще го изговоря и с новия работодател, но каква е практиката и как е редно да постъпя?

# 155
  • Мнения: 2 183
Таралежка, мой близък беше договорил нетната заплата да му бъде записана в договора. Стандартната практика е да е брутната, но няма правни пречки да е бъде фиксирана нетна. По този начин работодателят поема всякакви бъдещи увеличения на максималния осигурителен праг. Дано успееш да се договориш!

По темата с обученията на парашутисти. Разбира се, че е обидно и си представям как се чувствате, но това нарочно да не се обучават нови колеги е много лоша идея. Лоша за вас, “обучаващите”, лоша за новия колега, лоша за фирмата, за конкуретността и тн.
Изобщо идеите на Буболина като цяло са изключително байганьовски и вредни за обществото, особено ако искаме да сме цивилизовано и правово такова.

# 156
  • Мнения: 35 831
Може и да е лоша идея, обаче не виждам каква полза ще имам аз лично да продължавам да се пъна, да работя на макс и да се доказвам (на арменския поп може би). Нормална практика и нормално реакция от мен би имало, ако поне бяха ми показали, че ме уважават - мен и труда ми. А на изречението - като не ти изнася, довиждане, как точно да реагирам?!? Да посрещна радушно новия парашутист и да го обуча от - до...?!?! Че защо....?

Затова - хич няма да си давам зор вече. Като ме питат - не знам, не мога, не е моя работа, ще си цъкам във форума и това е...... че нали не съм им важна. Като не им харесва, да ме махнат.

..... Не забравяйте, че и над дадения шеф има шефове и толериране на тъпаци до безкрайност не може да има.

Ааа, може, може.... От години го гледам, при това не само в сегашната ми фирма. За 20+ години стаж навсякъде го е имало това. Докато има пчелички да отмятат задачите, ще има и търтеи на хубави позиции.

# 157
  • Мнения: 9 445
То хубаво ще се сменя, ама само да има къде. Кризата в САЩ се усеща все повече. Осрам в Пловдив го затварят и от 800 човека са останали 60. В индустриална зона Марица се очакват 30% съкращения. Позиции за junior IT няма хич. Та…..не се задава розово положение изобщо. И 10% от всичко това да е варно, пак не е ок. Все пак остават хора без работа….Емоциите са най-лошия съветник на човека.

По принцип може би си права, но ние имаме навика винаги да мислим най-лошото и да си трайкаме. Но така живота си върви, ти не рискуваш, мрънкаш си и си стоиш на едно място недоволна и нацупена.
По-предишната работа реших да я сменям. Не получих желано увеличение след края на година и се ядосах, а и имаше и други изнервящи обстоятелства. Доста бързо си намерих нова оферта и на 4.03.2020 казах, че напускам. След 10 дена Ковид, карантина, всичко затворено, края на света! Чудех се дали да не откажа новата оферта, притеснявах се те дали няма да затворят вакантното място заради Ковид и хиляди въпроси. Но съм се хванала на хорото. И в старата ми фирма стана по-зле. Съкращения, минаване на 4 часа, пък работиш 8, пък ти плащат в плик и всякакви неясноти. В новата се притеснявах как ще се обучавам, бяха ни разделили на екипи, 2 дена хоум, 2 в офиса, постоянно звънене по телефона. Беше трудно, но пък имах сигурност за заплата и навременно плащане. И това отмина, научихме се да живеем с Ковид. Ето сега отпадна и изцяло карантината за Ковид и нещата влизат в нормален коловоз. Ако бях страхлива тогава, още щях да стоя и да мрънкам за ниска заплата, осигуровки на МРЗ и други неразбории.
После смених и тази работа и за момента съм повече от доволна. Шефа ми викаше, че по-добри от тях няма да намеря. Просто му се усмихнах.
Смятам, че ако си кадърен, няма как са останеш дълго време без доходи.
Винаги сигурно ще има кризи, войни, инфлация, болести, но докато чакаме по-спокойно време, то живота свършил.

# 158
  • Мнения: 564
Няколко пъти ми се случи, като кандидатствам, CV-то ми да не бъде отворено и разгледано - в някои платформи това е видимо. На вас случвало ли се е, как си го обяснявате

# 159
  • Мнения: 1 139
Стандартната практика е да е брутната, но няма правни пречки да е бъде фиксирана нетна.

Стандартната практика е да се спазват нормативните изисквания и да се посочва основната заплата, на база на която се изчисляват нетната и брутната. Разбира се, ако някой иска да се застрахова срещу вдигане на осигурителния праг, би могъл да поиска изрична клауза за коригиране на основната в такъв случай и запазване на получаваната по-рано нетна.

# 160
  • Мнения: 3 875
При всички положения ще го изговоря и с новия работодател, но каква е практиката и как е редно да постъпя?
Практиката е да си се договориш с работодателя и да разчиташ на честността му. При предните вдигания някои фирми поеха цялата тежест, други само тяхната ди част и оставиха заплатите да намалеят, трети имаха смесен подход и някои хора компенсираха, други не. Но това беше при различна икономическа обстановка, та как ще действат същите фирми сега не се знае.

По закон в договора се пише основната заплата, не нетна или брутна, но колкото и пъти да е коментирано тук все някои не разбират разликата. Съответно работодателят не е длъжен да поеме цялото вдигане. Може да поискаш да се добави в договора такава клауза или да подпишете допълнително споразумение, но предвид, че още не е приет закона и не е напълно ясно колко точно и от кога ще е вдигането, вероятно ще са против те да подписват такава клауза.

# 161
  • София
  • Мнения: 1 534
То хубаво ще се сменя, ама само да има къде. Кризата в САЩ се усеща все повече. Осрам в Пловдив го затварят и от 800 човека са останали 60. В индустриална зона Марица се очакват 30% съкращения. Позиции за junior IT няма хич. Та…..не се задава розово положение изобщо. И 10% от всичко това да е варно, пак не е ок. Все пак остават хора без работа….Емоциите са най-лошия съветник на човека.

Helene S, искам да коментирам липсата на джуниор позиции в ИТ. Не е само до кризата, а до начин на мислене на доста хора. Да вземем, например, хората от университетите - идват, на 20, още студенти, без особени знания и умения, но какви изисквания имат... леле мале. То са едни заплати, то е баланс на личното време, дори имах един сладур, който каза, че ще идва само следобед на работа, щото "бил на университет"!?! Това работно време, това спазване на часове - бял кахър Grinning
Да погледнем и една друга група джуниори - тези, които се преквалифицират. Значи, вчера записал бейсик, вече кандидатства. А идеята на тази преквалификация е първо хората да завършат адвансд нивото и тогава да кандидатстват за стаж или джуниор. На интервюто леле мале - изисквания, защото ще плаща курсове, не е подготвен, бълва купешки фрази и така... не всички са така, но е масово. А ако прочетеш в Дев Бг - група, форум - за под 10К никой не става от леглото.

За кризата съм съгласна, че ще влияе, но за мен качествени и кадърни хора винаги ще бъдат оценени. Съгласна съм, че емоциите са лош съветник, но понякога лицемерието е основен похват за оцеляване.

Колкото до повишенията и особено подбора за по-ръководни позиции - да дам и една малко по-различна гледна точка. Мисля, че и друг път съм го писала, но доста често хората, които са професионалисти в изпълнението на задачите си, нямат качествата за ръководни позиции. Там се иска не да си най-навътре в батаците, а да има други качества - например, да успееш да накараш хората да те следват, да можеш да защитаваш интересите им без да се изпокараш с целия сват и т.н. А го има и момента за доверието. Не е толкова до шуробаджанащина, колкото до това, че мениджърите имат нуждата да вярват на супервайзорите си и да приемат преценката им за наистна обективна, така че понякога се наемат външни хора, вместо да се промотират вътрешни.

# 162
  • Мнения: 7 398
Като си ги наемат, що не си ги обучават, а карат черноработниците?

# 163
  • Мнения: 35 831
Колкото до повишенията и особено подбора за по-ръководни позиции - да дам и една малко по-различна гледна точка. Мисля, че и друг път съм го писала, но доста често хората, които са професионалисти в изпълнението на задачите си, нямат качествата за ръководни позиции. Там се иска не да си най-навътре в батаците, а да има други качества - например, да успееш да накараш хората да те следват, да можеш да защитаваш интересите им без да се изпокараш с целия сват и т.н. А го има и момента за доверието. Не е толкова до шуробаджанащина, колкото до това, че мениджърите имат нуждата да вярват на супервайзорите си и да приемат преценката им за наистна обективна, така че понякога се наемат външни хора, вместо да се промотират вътрешни.

Поне според моя опит - абсолютно не е така и то по наблюдения не на една и две фирми. Назначават се приятели и любовници, които грам идея си нямат от работата. Има хора и след години все още да не са наясно с елементарни неща, процедури и процеси. А не е като да е ядрена физика..... Като прочетеш разписаните процедури, наполовина си се ориентирал в работата. Ама няма кой да чете, еле пък с разбиране. По-лесно е някой друг да го свърши, ти само да се биеш в гърдите колко много си постигнала сама (пък в обедната почивка за си правиш срещички с шефчето в близкия хотел....). Да не продължавам, че направо се отчайвам от нивото на шуробаджанащина дори и в големи фирми. Поне да се назначаваха хора, които могат да работят и си разбират от работата, ама....

И още нещо - за да менажираш хора и процеси, първо трябва да познаваш из основи фирмата, дейността и продуктите ѝ. Иначе си е просто едни глупости и заучени фрази на килограм.

# 164
  • София
  • Мнения: 22 637
Пак да кажа, че повишенията не са само от оперативни към мениджърски позиции.
Аз не мисля, че Соул се е засилила за шеф, а просто към някаква по- висока експертна позиция и тогава искането е логично.

Общи условия

Активация на акаунт