Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 33

  • 89 922
  • 859
  •   2
Отговори
# 720
  • Мнения: 557
Здравейте. Утре ни предстои преглед с известна професорка и млада психоложка . Казаха ни ,че прегледа ще бъде час и половина ,,като искат да бъдем двамата родители . Казаха ,че ние ще разговаряме с професорката ,а детето ще бъде в друга стая с психоложката. Не знам какво да очаквам .

# 721
  • Някъде там
  • Мнения: 5 708
Dobriana32, звучи ми като да посещавате проф. Ваня Матанова. Водила съм дъщеря ми при нея – ние не сме от София. Лично за мен има смисъл само ако след това детето ще посещава конкретно центъра в София. В града, в който живеем, също има клон на Института по психично здраве и развитие, но за съжаление екипът от специалисти тук не е на същото ниво като този в София.

# 722
  • Мнения: 557
Прегледа мина , общо взето съм доволна . Разговора с нас беше около 30 минути,след това беше с детето . Отхвърли  аутизъм , повече насоки даде- как да подхождаме
с  детето ,повече правила и много търпение

# 723
  • Мнения: 15 798
Прегледа мина , общо взето съм доволна . Разговора с нас беше около 30 минути,след това беше с детето . Отхвърли  аутизъм , повече насоки даде- как да подхождаме с  детето ,повече правила и много търпение
Именно в написаното от Добриана се корени отговора на въпроса, защо е необходимо да се прави обследване не само на детето, а и да се проведе съпътстваща беседа с родителите, по възможност и с двамата.
Скрит текст:
Вижда се, как детето реагира без родители наоколо, или с'ъс родители наоколо. Интервюират се самите родители независимо един от друг, задават им се и еднакви въпроси  Често се оказва, че истината е някъде по средата. Родителите не винаги са на идентично мнение по еднакви проблеми, а детето, без тях, е възможно да се различава драстично в поведението си, по сравнение със ситуации, когато е със тях. Като тук са възможни разнообразни варианти - от много по-зле, до драстично по-добре.

Вариативното родителство често генерира силно променливо,  даже неадекватно поведение, особено, ако детето е  с изключително силна нужда от контрол, върху всичко и всички . Не че родителите го правят специално. Те го правят, за да е по-добре, но се получава не така, както те очакват. И накрая, детето започва да контролира с поведението си  напълно семейния живот, до ситуации в които решава кой и кога ще яде на масата Simple Smile
Така че, правила и рамки са това, от което едно силно контролиращо дете има нужда, а търпението е нужно на родителите , защото се очаква силен  поведенчески взрив при детето заради промяната и заради тези нови ограничения.

Както казва един автор в областта на Приложния поведенчески анализ - няма как да има подобряване без влошаване или винаги преди да има подобрение трябва да се очаква силно влошаване. Примиряването на детето с правила и граници няма как да мине лесно нито леко. То няма как да приеме нормално че до сега е било така а от сега вече ще е иначе и това иначе го ограничава. Ето там ще е нужно търпение за родителите. Да "преживеят" това т.н. "угасващо обостряне". Няма да им е лесно. Понякога има и агресия. Но родителят трябва да помни, че ако успее да прояви това търпение и да се справи с "взрива", нещата ще се подобрят с изключителна динамика, защото ще се случи онова  "укротяване" (в добрия смисъл на думата!!!), от което детето има нужда.

Последната от Обучителните програми, номер 7 , свързана с неприемливо поведение, което се случва, когато от детето се изисква то да смени типа и мястото на текущата дейност.





П.С. КАто следващо, планирам да пускам материал за системите с отложени възнаграждение или жетонните системи /токените и т.н.

# 724
  • Мнения: 182
Здравейте,

наясно съм вече, че част от децата в спектъра прохождат късно, но типично ли е за тях да не се изправят и да не могат да запазят равновесие. Детето ни е малко за диагноза и нямаме поставена такава, но скоро ще направи две години и все още не ходи и не се изправя сама, а има и други маркери, които насочват към аутизъм. Обмислям да посетим отоневролог да изследва вестибуларния апарат за нарушения. Постоянно правим упражнения за баланс, но няма промяна. Някой правил ли е такива изследвания?

# 725
  • Стара Загора
  • Мнения: 2 320
Правили ли сте други консултации за отхвърляне на други проблеми? Аз при проблем с изправянето и прохождането Аутизма ще е последното, за което ще се сетя.  Синът ми проходи на 10 месеца , физически се развиваше по-бързо от другите , но я имаме диагнозата Аутизъм.

# 726
  • Мнения: 182
Правили ли сте други консултации за отхвърляне на други проблеми? Аз при проблем с изправянето и прохождането Аутизма ще е последното, за което ще се сетя.  Синът ми проходи на 10 месеца , физически се развиваше по-бързо от другите , но я имаме диагнозата Аутизъм.

Правили сме куп изследвания, всичко в норма. Микроделеционен анализ + за други синдроми в норма, хромозомен анализ в норма. Сега чакаме резултат от метаболитен скрининг. Правен е ЯМР и много други кръвни изследвания. Вече не знам какво друго да изследваме.

# 727
  • Сф
  • Мнения: 11 870
Какво общо има аутизма с прохождането? Педиатъра не ви ли е пратил досега на невролог, ортопед?? Някой да е забелязал това неможене за пазене на равновесие и тн. проблеми? Как вие ще правите изследвания?
За справка ,виждала съм бебета в детска неврология Св. Наум . От 0 до 18 изследват деца, ето например и в тази клиника. В София.
https://usbaldb.com/?page_id=1014

# 728
  • Мнения: 182
Какво общо има аутизма с прохождането? Педиатъра не ви ли е пратил досега на невролог, ортопед?? Някой да е забелязал това неможене за пазене на равновесие и тн. проблеми? Как вие ще правите изследвания?
За справка ,виждала съм бебета в детска неврология Св. Наум . От 0 до 18 изследват деца, ето например и в тази клиника. В София.
https://usbaldb.com/?page_id=1014

Извинете, но преди да питам в бг мама сме посетили педиатър (трима различни), двама невролози, ортопед, генетици, кинезитерапевти, офталмолози, ендокринолог, сигурно пропускам някой. Правим рехабилитация от 7 месеца, водим детето на ерготерапевт, логопед. Изследвахме го за какво ли не, лежахме по болници. Разбира се, че няма сама да правя изследване на вестибулар. Просто питах, ако някой го е правил какво представлява. От изброените специалисти всички забелязват, че детето на тази възраст не пази равновесие и не се изправя, но освен да ни кажат, че сме интересен случай не ни насочват към други изследвания. Много от тях изказват съмнение за аутизъм. След четене в интернет се насочих към отоневролог и ще го посетим. Разговарям с много родители на деца в спектъра и знам, че късното прохождане при част от тях не е нещо нетипично. Предвид и останалите маркери при нашето детенце смятам, че притесненията ми не са безпочвени. Интересува ме дали късно проходилите деца са имали също проблем с равновесието и да го отдам на това, че вероятно е в спектъра или да продължавам борбата с обикалянето от кабинет на кабинет...

# 729
  • Мнения: 15 798
наясно съм вече, че част от децата в спектъра прохождат късно, но типично ли е за тях да не се изправят и да не могат да запазят равновесие.
Когато говорим за спектър конкретно, нека се въздържим от подобни твърдения, защото те са неистинни. Няма такова нещо. И ако някой попадне в темата и прочете това твърдение остава дезинформиран, че спектъра прохода с закъснение. Или че това е негов маркер.
Т. Е. Няма такова нещо и Спектърът(във вида си изложен в Мкб11) няма физически отклонения. Спектърът е и  разнообразен и прохождането няма нищо общо с неговата главна сфера на дефицити (комуникативност/социализация, стереотипии). Спектърът варира между интелект и реч и съответно съдържа И представители с много висок интелект и с нисък и с добра и с лоша реч, но без физически затруднения.

Разговарям с много родители на деца в спектъра и знам, че късното прохождане при част от тях не е нещо нетипично.

за Част, Но обезателно трябва да изясним за коя точно Част и че това не точно спектър.

Проблемите с забавеното физическо развитие, водят ДО забавено прохождане. А това е сферата именно на  неврологията преди всичко, защото  насочва към проблем на ЦНС. (Би могло забавеното прохождане да е проблем, свързан С крайник - но  в този случай щеше да има очевиден дефект и съответно нямаше да е свързан с пазенето на равновесие).

Малко детайли за връзката между спектър и  забавено физически развитие.  
Скрит текст:
Забавено физическо развитие И прохождане се срещат при деца с аутизъм САМО ако са в комбинация - Интелектуален дефицит (развитийно забавяне) И аутистична симптоматика. Комбинация е от проблем с ЦНС. Т. Е. според медицината - развитийното забавяне е първично, а аутизма вторичен.  Т.е веригата е - неврологичен проблем, забавено физическо развитие, аутизъм. А не обратното. Има деца които са без двигателен проблем и пак са интелектуално затруднени и аутисти. Тук вече говорим за СТЕПЕН НА УВРЕДА. Дали причината за тази увреда е от нещо генетично, дали пери- или пост- натално стечение на обстоятелствата  - според ситуацията е, конкретно за всяко дете/родител.

Както и когато говорим за този тип проблеми - забавено физическо развитие - често тази неврологична увреда не е "видима" като структура а е "видима" като следствие - забавяне във всички процеси на развитие - физическо, интелектуално, и възможно следствие специфично атипично аутистично.  

Та в ситуацията може всичко видимо да е ок, генетика намесена да няма и все пак детето да е развитийно забавяне и от там проблеми с прохождането. Паралелно това влачи след себе си аутистичното, а не обратното - аутистичното да влачи забавянето в развитие и прохождане. Като има случаи в които увредата на функциите на ЦНС е толкова сериозна,  че е възможно детето и да не проходи самостоятелно.

Искрено се надявам това да не е вашия сценарий Фрийки, но ви моля да се въздържите от глобални изводи и коментари. Все още нямате знанията и свободата на виждане по проблема за спектъра и физическите дефицити. Няма пряка връзка.  Ако са свързани неврологичното води до физическо а това изоставането води до артистична симптоматика, но това не е спектър. По- скоро атипичен или нетипичен аутизъм.

__________________________________________________________________________________________________________________

Публикувам следващата интересна част от книгата Мотив@ция и Подкрепленie на Р.Шр@мм, която е свързана със системите за отложено възнаграждение. Този тип системи са близки до естествения начин  на поощрение, които всички ние, хората получаваме в ежедневието си. Никой не ги награждава като мием чиниите, или пазарим или вземаме децата от градината. Но примерно един път седмично/месечно/годишно  можем да си позволим нещо което да бъде нашата награда.
За да се стигне до този тип подкрепление, трябва детето с РАС да е повдигнато до това ниво, да разбира абстракцията на акумулирането.  То трябва да е преминало успешно през няколко етапа на възнаграждение:
1. възнаграждение  на всяка правилна реакция,
2. възнаграждение през няколко правилни реакции,
3. Възнаграждение през непостоянен вариативен режим на подкрепление на правилни реакции
4.  и накрая се стига до отложено /акумулирано възнаграждение.

Жетонна система
Част 1  от  общо 3 части









Последна редакция: чт, 01 май 2025, 10:33 от _re_ge

# 730
  • Мнения: 182
_re_ge и на двете места, където ме цитирате съм написала част от децата. Ще се въздържам изобщо да пиша повече в темата, за да не спамя излишно.

# 731
  • Сф
  • Мнения: 11 870
Няма защо да се извинявате,  иронично или не. Хванах се за това, че сте "малки и нямате диагноза". Не мислете, че ако имате диагноза тя ще отговори на повечето ви въпроси. Диагнозата понякога е само насочваща.  От дете съм по лекари и обективно , диагнозата не е плашеща, но фактически е доста зле положението. Всъщност,  при невролозите именно съм чувала често ( не само за мен)- " има такива състояния" и това е.
  Аз не мога да.пазя равновесие. Дължи се на нарушение на дълбоката сетивност. Предполагам, че детски невролог може да ви даде насоки в какво е нарушението при вас, поне предположения  , защото за някои изследвания сте малки и са болезнени,  примерно емг. Щом са ви дали насоки за работа- работете. Винаги е +. Посетете още ако трябва невролози. Лежи се в клиника обичайно за изясняване. Затова не разбрах защо вие търсите самосиндикално отоневролог. В клиниките има и изобщо правят и пращат на какъвто тесен специалист преценят. При вас е видимо непрохождането и равновесието. Какво да ви каже толкова отоневлолога?? Търсете добър детски невролог!
Била съм на ото, в Исул и на 4ти км. Не си спомням точно, но завъртания, крачки в мишена на пода и на стол май въртяха. Ама то като не можеш да направиш Ромберг, ( краката събрани ръце напред, отворени затворени очи) няма смисъл да те карат друго, че е ясно че ще се пребиеш. Вие много сте нестабилни по ваше описание още..не знам какво ще правите при отоневролог точно. Къде сте лежали? Какво ви казаха лекарите ? Не ви ли насочиха? Защо пишете в темата за аутизъм точно?
Не знам, дано с времето и физиото имате напредък!

Последна редакция: ср, 30 апр 2025, 21:15 от PureLove

# 732
  • Мнения: 15 798
_re_ge и на двете места, където ме цитирате съм написала част от децата.

нищо не е спам в тази тема.
"част от Деца с аутизъм прохождат с забавяне" звучи така, сякаш аутизма е първичен ("част от децата с аутизъм" е написано) и не е очевидно , че  в този случай аутизма им е вторичен. Т.е. те са преди всичко деца с забавено развитие ( във всеки аспект) и после с аутизъм. Именно това е и при вас.  Едното води до симптоми на другото.  Трябва да се стигне до родители на пораснали деца с забавено прохождане и да се изясни  в крайна сметка като пораснат те само аутисти ли са или са И нещо друго. А те винаги имат и друга съпътстваща диагноза, обикновено водеща. Тук често се пише- детето ми е с аутизъм, но не се споменава че е с ДЦП, с епилепсия, с Даун и т.н  а това са важни подробности. Затова винаги държа да ги уточняваме тези неща, без да се смята за спам.

Според новото МКБ 11 няма как вашето състоения да е прикачено към Разстройството на аутистичния спектър. Тази диагноза  не предполага физическо отклонение. Според МКБ 10 вие сте за диагноза ГРР - защото това е физическо забавяне (първично) с неспецифична аутистична симптоматика (вторично) Или забавяне на моторно-двигателното развитие - и следствие от това често атипичен аутизъм. На вас диагнозата ви според МКБ 11 най-вероятно би била ИИ и РАС. Защото ИИ е следствие от забавеното физическо развитие , което влачи след себе си аутистична симптоматика.  Но аз мисля че базата ви е неврологична и там трябва да се търси причината. Т.е. за детето на Фрийки според мен водещия специалист трябва да е невролог а не психиатър.

PureLove
невролозите са доста безпомощни. Те често виждат следствието , но не са в състояние да дефинират причината. Все пак мозък. Не е да бръкнеш и да го видиш - ето това не работи както трябва. Фрийки са направили доста неща до сега, много изследвания за да се дефинира кое води до този проблем. Но причина за това състояние на детето не може да бъде ясно дефинирана. Сякаш няма причина, но има очевидно следствие - общо забавяне в развитието което не касае само прохождане. Отоневролог е още нещо което трябва да се посети за да се види какво няма, щом като не може да вид какво има. Но тези специалисти също са доста безпомощни. Аз съм посещавала такъв - за д ами каже че имам проблеми във вестибуларния апарат, диагнозата беше увредени коренчета на шийните какво беше там. Не мога да кажа че нещо е оправи. Но в случая на детето фрийки трябва да се провери е дали има Мениер.

Последна редакция: ср, 30 апр 2025, 18:13 от _re_ge

# 733
  • София/Севлиево
  • Мнения: 12 416
Моето момче с аутизъм проходи самостоятелно на година и два месеца,брат му в норма-също.Имаше други неща, които ни подсказаха,че нещо не е наред,но не и моторно-двигателното му развитие.

# 734
  • Мнения: 15 798
Добавям към поста последната част за системата с отложено възнаграждение

Аз не познавам дете с РАС в чист вид (без друга съчетана диагноза) което да има някакви проблеми с прохождането. Някои дори прохождат по-рано ( ако са съчетани с ДВ и хиперактивност) , някои прохождат навреме но са по-тромави,  което се дължи или на чувствителния вестибуларен апарат или е следствие от диспраксия ( но тук пак говорим за съчетание на състояния).Някои имат проблеми с карането на колело, но то пак е резултат от горните две причини.  При РАс не трябва да се забравя сензорната дезинтеграция. Тя продуцира много странни симптоми и трябва да се  има предвид, че те са резултат от неправилната сензорна интеграция.

Продължавам с жетонната система или системата за отложено подкрепление  според книгата на Р. Шр@м Мотив@ция и Подкрепленie

























Последна редакция: ср, 28 май 2025, 18:30 от _re_ge

Общи условия

Активация на акаунт