Работа, CV-та, HR-и, съвети - 90

  • 43 707
  • 837
  •   1
Отговори
# 660
  • Мнения: 1 125
Аутсорсинг е практика, ако фирма Х от София е изнесла счетоводството си във Варна това пак е аутсорсинг. Или фирма У от Варна си е изнесла цялата работа по веригите за доставки в Каспичан, защото там има евтини складове.

Това е вътрешногрупов аутсорсинг, както и когато конкретна компания създава дъщерно дружество в някоя по-евтина страна и изнася дейности към него.

В темата обаче по-скоро се коментира извънгруповият такъв, когато се аутсорсва към специализиран външен изпълнител. При тази хипотеза е налице конкуренция м/у тези компании, като основният критерий е цената.

Това съответно рефлектира надолу по веригата, като понякога се проявява в набиране на хора, събрани от кол и въже, а също и в максимално изстискване на тези, които все пак вършат работа.

# 661
  • Melmak
  • Мнения: 9 336
А какво имате предвид под кол център? Понеже обслужване на клиенти има, но не винаги е кол център. Много от тези позиции вече са само мейл/чат, което не е баш като да ти крещят луди лели в ухото.

Нормално е да има текучество на тези места, не го намирам за странно, но и не вярвам работодателите са се изумяват от напускащите. С няколко месеца опит на такова място, поне в св после имаш нещо, което може да бъде отправна точка. Ако знаеш 1-2 езика, плюс няколко сертификата можеш да се реализираш на съвсем различни позиции, пак в чужди фирми, но в различно направление.
Чак с няколко месеца опит на такова място, не ми се струва реално да се реализираш някъде другаде. Не и в днешния климат. Дори и с няколко години такъв стаж пак нищо не означава. Не си ли намериш хубава работа отначало с развитие и да почнеш от нулата, ама да знаеш, че има накъде да растеш откъм позиции и заплащане. Другото е само прах в очите. Скачане от един гнил клон на друг.

Ами зависи какво търсиш. Ако искаш да станеш чр примерно, можеш да работиш в тази насока. Тук много общо се говори, растеж, прах в очите, не знам си какво. Има сертификати за конкретни технологии. Харесваш си нещо, което те влече и започваш да го учиш. Искаш чр - отиваш в агенция за подбор на кадри, можеш от рекрютмънт тим да започнеш да градиш, междувременно образование в сферата. Искаш да се занимаваш с клауд, секюрити, мрежи- изкарваш си сертификати и си намираш подходящата работа.

Аз лично за външни фирми много се дразня да работя, такива като Консентрикс, Съдърланд, като за начало на някаква кариера, ок. После вече не.

Днес ми се обади една служителка на Пощенска банка да ме кани да тегля кредит. В началото помислих, че е робот. Толкова караше по скрипта и така говореше. Вече в течение на разговора установих, че е човек. 😁

# 662
  • София
  • Мнения: 22 595
Аз съм съгласна със Soft_Rain.
Не всички изнесени услуги са колцентърски, но манталитетът си остава баш такъв. Празнословието, опитите да измамиш ръководството, че нещата вървят добре, манипулирането на данни, минаването метър и купчината некомпетентни хора, които се въртят на макс година.
Изнасят се услуги на фирми, които изостават от пазара, а при собствен продукт идеята не е да кесиш с някакво средно ниво на продуктивност, колкото да крепиш нещата, както се прави, а наистина да се върти капитал, вместо да се изпира под надслов "проект с еди- колко си спестени милиарда".

Да не започвам за отделите. Ако мислите, че билинг или да въртиш 2 отчета месечно, е финансов отдел. Не, не е. Рипортинг отдел с data monkeys е.

# 663
  • Melmak
  • Мнения: 9 336
Мен ме притеснява друго. Тук явно пишат хора, години работили в сферата и с такова ниво на удовлетвореност. Амии никой не ви кара. Не разбирам мрънкането, наистина.

Всяко нещо има минуси, не е зора да сложим розови очила. Ама ако не си понасяте шефа, дразни ви друго и тн, преквалифицирайте се, сменете. Обаче това вашето не го разбирам. Наистина.

# 664
  • Мнения: 4 680
Аз съм съгласна със Soft_Rain.
Не всички изнесени услуги са колцентърски, но манталитетът си остава баш такъв. Празнословието, опитите да измамиш ръководството, че нещата вървят добре, манипулирането на данни, минаването метър и купчината некомпетентни хора, които се въртят на макс година.
Изнасят се услуги на фирми, които изостават от пазара, а при собствен продукт идеята не е да кесиш с някакво средно ниво на продуктивност, колкото да крепиш нещата, както се прави, а наистина да се върти капитал, вместо да се изпира под надслов "проект с еди- колко си спестени милиарда".

Да не започвам за отделите. Ако мислите, че билинг или да въртиш 2 отчета месечно, е финансов отдел. Не, не е. Рипортинг отдел с data monkeys е.
Мен, честно казано, ме разсмива и с каква лекота се използва определението IT за някои смешни операции, които нямат нужда от чак такава помпозност. Всъщност, подобна терминология на празните гръмки думи е много характерна за този бранш. Да не говорим, че често и заетите дори и на мениджърски позиции едва са изкласили средно и имат за бекграунд опит - обслужващ персонал в "чужбината".

Мен ме притеснява друго. Тук явно пишат хора, години работили в сферата и с такова ниво на удовлетвореност. Амии никой не ви кара. Не разбирам мрънкането, наистина.

Всяко нещо има минуси, не е зора да сложим розови очила. Ама ако не си понасяте шефа, дразни ви друго и тн, преквалифицирайте се, сменете. Обаче това вашето не го разбирам. Наистина.
Терминологията "мрънкане" е пасивно-агресивен метод да не се приема чужда гледна точка.

Последна редакция: пт, 26 яну 2024, 15:15 от Tsugumi_

# 665
  • Мнения: X
Моят не много, но достатъчно продължителен опит показа точно обратното на това работата да се дава на хора, които са специалисти в това. Точно обратното. Примерно - клиентът има въпроси, за които се изисква счетоводна компетентност, потънала е някаква сума, която не може да се установи как е осчетоводена с прости сметки, а трябва да го обслужи девойче в 11-ти клас, което говори за банково "РАЗвлечение". И не щото девойчето много се натиска, ами онези, които би трябвало да го направят: на първо място ръкводители на екип, а на второ отговорните лица във фирмата-поръчител, казват "Оо, не ни занимавайте с това - това не е наша работа!"

# 666
  • София
  • Мнения: 1 510
И моите 5 ст по темата за кол центровете.
Това, че някой е вдигал телефон, а след това е изкарал сертификат, не го прави предпочитан кандидат. Сертификатите не правят човека, а ако идват от академии със съмнителна репутация, не са нещо, което би респектирало бъдещи работодатели, това според мен.
Всички мениджъри съзнават, че работата в кол център е т.нар. студентска работа и всъщност от опит няколко месеца - може да се извадят два типа изводи: 1/ човекът не се справя с предизвикателства, след като е напуснал след по-малко от година време или 2/човекът, който кандидатсва, има изградени някакви трудови навици, т.е. ще може да спазва правила. Кое точно ще си помисли мениджър - не мога да кажа, но работата в кол център е работа като всяка друга и поне според мен не отваря врати. Професии, които изискват образование, рядко могат да бъдат заместени от някакъв сертификат, ако и доста академиии да пропагандират друго. Поне аз не съм чувала за фирма, която да предпочита завършили академия, пред завършилите университет.

Някой написа, че най-добре е да се стартира в читава фирма, където е ясно какво се прави и има ясни критерии за последвал растеж. Подписвам се с 2 ръце, но за съжаление в България желаещите за такъв старт са доста повече от възможностите. Тогава - понеже човек трябва да се храни - се хващаме където можем и продължаваме да търсим и да се надяваме.

# 667
  • Melmak
  • Мнения: 9 336
Амии не знам за какви сертификати говориш. Аз говоря за международно признати. Не съм сигурна, че диплома от ПУ по Скюрити е същото като comptia и подобни или ccna,ccnp.

# 668
  • Мнения: 2 549
Точно. Така написано звучи прекалено лесно да изкарваш сертификати и да сменяш позиции като носни кърпички. Супер е, ако става така, но при повечето хора надали ще сработи. И доза късмет си е да попаднеш на подходящото място в подходящия момент.
Моят опит сочи, че най-вече се търсят години релевантен опит, отколкото университетски дипломи.   

# 669
  • Melmak
  • Мнения: 9 336
Амии то зависи и какво искаш да правиш. Първата ми работа като студентка беше съпорт, не кол център, ама си беше с мега изисквания и не беше много готино. Колегите бяха весели, излизахме често, атмосферата в офиса беше приятна, въпреки гадната работа. Аз издържах там 6 месеца и се преместих на друго място, в друга фирма, където съвсем нямаше общо нито отношение, нито заплащане, нищо. А колегите ми седяха години след това. Бях по-близка с някои от тях, ами седяха на същата позиция години наред с надеждата да станат тл, работеха по 12 часа на ден без бонуси, без овъртайм. Но това е техен избор.

Сертификатите са ценни, когато са международно признати. Ако искаш да се занимаваш с конкретно направление, то на дали ще изкараш сиско сертификати, за да сменяш позиции като носни кърпи. Нито пък ще изкараш сертификат за да работиш в кол център.
Аз съм акаунт мениджър с технически познания. Реално не съм особено оперативна. Клиентите се обръщат към мен с някакви въпроси или проблеми, аз не им ги решавам лично, а по-скоро ескалирам, търся кой е отговорен за ситуацията или дундуркам клиента да се чувства, че му се обръща внимание. Наскоро имахме някаква ескалация, мениджъра ми одобри да им направим реверанс с услуга, за която не са си платили, но им я свърших.

# 670
  • Somewhere far away
  • Мнения: 5 886
Познавам много хора в ит сектора които нямат диплома- но имат много опит, ценни кадри са, разбират си от работата и точно това им отваря много врати. Извод - дипломата не винаги е толкова важна, колкото някои хора тук я изкарват.

# 671
  • София
  • Мнения: 1 510
Познавам много хора в ит сектора които нямат диплома- но имат много опит, ценни кадри са, разбират си от работата и точно това им отваря много врати. Извод - дипломата не винаги е толкова важна, колкото някои хора тук я изкарват.

И аз познавам много.
НО се опитах да го кажа тактично - кол център, после сертификат от Софт уни не са най-печелившата комбинация.
А масовия случай на хора в ИТ без диплома са загубени студентски права.

# 672
  • Мнения: 3 871
Познавам много хора в ит сектора които нямат диплома- но имат много опит, ценни кадри са, разбират си от работата и точно това им отваря много врати. Извод - дипломата не винаги е толкова важна, колкото някои хора тук я изкарват.

Проблема е, че натрупването на много опит отнема години и за да стане трябва първо да почнеш работа на добро място, където има смисъл да се трупа опит. Та става малко въпроса за кокошката и яйцето. Тя университетската диплома реално удостоверява някакъв опит, чисто академичен, но все пак не е нищо.
Проблема на разните частни курсове е че искат да симулират натрупване на еквивалента на години опит за няколко месеца и то без много усилия. И единственият начин за това е чрез лъжа. Аз в CVтата, които съм прегледал, най-наглите очевидни лъжи съм видял в кандидати от софтуни. Никъде другаде не съм виждал чак такива. Разбира се не всички минали от там лъжат. Лошото е че тези фирмички всъщност учат кандидатите си как да лъжат в CVто и на интервю. Те затова са и в толкова добра симбиоза с ниското ниво аутсорсинг фирми.

Сертификатите, които се ценят са трудни за изкарване и обикновено са скъпи защото включват много работа с инструктор в малки групи. Тия дето се изкарват с предварително записани видео уроци и тест в онлайн система (ако и да се прави присъствено в зала) не се ценят. Конкретно CCNA на Cisco е просто една салфетка, отличава те само от тези дето не могат да покажат нищо. CCNP е само една идея по-добре.
Няма как хем да имаш високо ниво, хем да имаш безброй аутсорснати центрове за обучение и сертификация. За Cisco CCNA е инструмент за маркетинг, не за обучение на кадри.

Последна редакция: пт, 26 яну 2024, 15:38 от bboiko

# 673
  • Мнения: X

Някой написа, че най-добре е да се стартира в читава фирма, където е ясно какво се прави и има ясни критерии за последвал растеж. Подписвам се с 2 ръце, но за съжаление в България желаещите за такъв старт са доста повече от възможностите. Тогава - понеже човек трябва да се храни - се хващаме където можем и продължаваме да търсим и да се надяваме.

Не мисля, че е само в България така. Навсякъде позициите в хубави, престижни фирми са по-малко от кандидатите за тях.

# 674
  • Мнения: 51 850
А пък днес нетът бъка от статистики и информации къде колко плащат, как наемат и прочее.

Общи условия

Активация на акаунт