Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 17 329
Тя българската система дори с НВО не може да се справи, дето цялата система уж е направена да подготвя за него, за Пиза според мен няма какво и да се коментира.
Средните оценки на НВО за страната в последните години се въртят около тройката, та МОН дори само там да се съсредоточи, все нещо ще свърши.
Но аз надежда нямам де, само чакам и второто ми дете да приключи с училище след някоя година и да спра изобщо да се интересувам какво прави МОН, че само се ядосвам.

# 61
  • Немция
  • Мнения: 6 919
Според мен промяната в посока ПИЗА ще трае доста години - ако въобще е цел, към която МОН ще се стреми.
Има много за преструктуриране, това не става за година-две.

# 62
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 324
ПИСА изисква определен начин на мислене, а това се заучава не само в училище. По-скоро се заучава предимно извън училище и родителите спокойно могат да се включат и да подобрят шансовете на децата да изкарват по-добри оценки, пък като гражданин може и повече да правиш.
Българското преподаване все още носи отражението на съветската школа. Тип"лекция", както писа някой вече, наливане на много теория и повторение на информация, тип "заучаване".
Да де, според някои Путин е виновен и за лошото образование. Всъщност системата тип "лекция" просто е много стара и държавите дето са я заменили са дръпнали по-бързо напред, пък ние още мъдрим кое как и защо.

# 63
  • София
  • Мнения: 2 726
Събитие, ОБРАЗОВАНИЕТО – КАКВОТО И ДА Е ИЛИ КАКВО ДА Е? Ще има и он лайн излъчване https://obrazovanie.maikomila.bg/event/

# 64
  • Мнения: 3 458
https://www.segabg.com/category-observer/anafora-epifora-epianaf … las-e-bezmilostna
Анафора, епифора, епианафора: мелачката в 7 клас е безмилостна

# 65
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 342
https://www.segabg.com/category-observer/anafora-epifora-epianaf … las-e-bezmilostna
Анафора, епифора, епианафора: мелачката в 7 клас е безмилостна
Защо четете глупостите на журналята? Отворете едно НВО и вижте, че от години не искат тези неща.

# 66
  • Мнения: 49
https://www.segabg.com/category-observer/anafora-epifora-epianaf … las-e-bezmilostna
Анафора, епифора, епианафора: мелачката в 7 клас е безмилостна
Защо четете глупостите на журналята? Отворете едно НВО и вижте, че от години не искат тези неща.
Смятам, че статията показва недъзите на системата като цяло, използвайки наблюденията по български и литература. Някои неща може и да са отпаднали и все пак, според мен, важи в пълна сила за материала по всички учебни предмети.

# 67
  • Мнения: 3 458
https://www.segabg.com/category-observer/anafora-epifora-epianaf … las-e-bezmilostna
Анафора, епифора, епианафора: мелачката в 7 клас е безмилостна
Защо четете глупостите на журналята? Отворете едно НВО и вижте, че от години не искат тези неща.
Глупости ли!?
Аз отворих урок - обобщение на учител по литература, проведен на 22.05. 2020 г. Щото личният опит не е достатъчен. Та ето в спойлер:
Скрит текст:
Български език и литература - седми клас
22.05.2020 година
Човекът в обществото
          Обобщение
Ученици, този час ще припомним изучените в шести и
седми клас художествени изразни средства, които разделяме на два вида – тропи и фигури.
      І. Тропи (гр. tropos – начин на изразяване) – дума или израз, употребени в преносен смисъл.
- Епитет – художествено определение: уморен залез, мъртва тишина – метафорични епитети.
- Сравнение – форма на словесно-образно онагледяване, при която се съпоставя един предмет, лице, картина, явление с други:
-Отрицателно сравнение – сходството между двата образа се изтъква чрез отрицание на тъждеството им:
         То не било ясно слънце,
         най ми била сама Неда….
         (Народна песен)
- Олицетворение (персонификация) – придават се човешки качества на животни или предмети.
Ако се приписват на неодушевени предмети и явления прояви на живи същества, е по-точно да се говори за одухотворяване:
   Дори и затворът
   треперел позорно,
   и мракът ударил на бег.
   („Песен за човека”, Н.Й. Вапцаров)
- Метафора – черти на един предмет се пренасят върху друг въз основа на прилика, свързваща прякото и преносното значение на думите:
   Своя нежнорозов цвят
   утрото разтваря…
   (Асен Разцветников)
- Метонимия – названието на един предмет се заменя с названието на друг предмет поради вътрешна връзка между тях:
   Талазите идат;всички нащрек са!
   Последният напън вече е настал.
   („Опълченците на Шипка”, Иван Вазов)
- Оксиморон – съчетаване и свързване на логически изключващи се понятия: ужасно красив
- Синекдоха – вид метонимия, заместване названието на един предмет или явление с наименованието на друг предмет или явление върху основата на количествено отношение и връзка между тях: бащино огнище, родна стряха.
- Алегория – иносказание, изобразява се и се говори за едно, а се разбира друго. Типична средство за басните.
- Символ – образ с преносно значение, обединяващ различни планове на възпроизвежданата от писателя действителност въз основа на тяхната родственост:- бялата лястовица, змията, пътят
- Хипербола – силно преувеличаване на образи, предмети, действия в художествената литература и във всекидневната реч:
….и виждаш: цялата земя не стига
едно сърце да погребеш.
(„Роза Люксембург”, Хр. Смирненски)

      ІІ. Фигури (лат. Figura – външен вид, образ) – особен похват, чрез който писателят изразява най-         добре мисъл, чувство и изгражда образ.
- Инверсия – смяна на обичайните места на думите в изречението с цел да се подчертае по-добре значението или емоционалната изразителност на някои от тях:
И ний през сълзи накипели….
П.К. Яворов
- Реторичен (риторичен)въпрос – въпрос в литературно произведение, съдържащ същевременно и художествено утвърждение, отговор:
Кой не знай Чавдар войвода,
кой не е слушал за него?
(„Хайдути” – Христо Ботев)
- Паралелизъм – художествен похват, при който се съпоставят два образа или два синтактично еднакви израза.
Образен паралелизъм:
Черней, горо, черней, сестро, двама да чернеем-
Ти за твойте листи, горо, аз за мойта младост.
(Народна песен)
Синтактичен паралелизъм:
„О, Българийо, никога не си тъй мила, както кога сме вън от тебе! Никога не си ни тъй необходима, както когато те изгубим безнадеждно…!”
(„Немили-недраги”, Иван Вазов)
- Анафора – състои се от повторения на части от думи, на думи или синтактични съчетания в началото на изречения в прозаична реч, а в мерената реч – в началото на съседни стихове или в съседни строфи:
нека ни отрича исторьята, века,
нека е трагично името ни….
(„Опълченците на Шипка”, Иван Вазов)
- Епифора – противоположна е на анафората; повтаряне на думи и изрази в края на строфата, както и в края на последователни или близки стихове:
Вече листата трептят: „Отминава!”
Вече птиците крещят: „Отминава!”
Божидар Божилов
- Етимологична фигура – сполучливо съчетание и повтаряне на думи с еднакъв корен:
Дюкянджии в дюкян седяха,
Червено вино пиеха,
Тютюнджии тютюн дробеха.
( Народна песен)
- Антитеза – противопоставяне, свързване на противоположни образи, идеи, чувства и др. с цел постигане на по-голяма яснота или по-голяма изразна сила:
….тук мъдрец замислен, там луда глава

# 68
  • Мнения: 29 751
Има един такъв момент, че тези неща трябва да се учат. Това е богатството на езика ни. Друг е въпросът колко се разбират, запомнят и ползват в последствие. Не виждам къде е огромната драма, че 6-7 клас деца трябва да научат художествените похвати и българската граматика.

# 69
  • Мнения: 12 359
Излишно затормозяване, ще ги забравят много бързо, освен ако не станат учители по БЕЛ или литературни критици.

# 70
  • София
  • Мнения: 827
Има един такъв момент, че тези неща трябва да се учат. Това е богатството на езика ни. Друг е въпросът колко се разбират, запомнят и ползват в последствие. Не виждам къде е огромната драма, че 6-7 клас деца трябва да научат художествените похвати и българската граматика.

Ако е само това - с мед да го намажеш. Но, като минала последната година през НВО и ДЗИ за двете ми дъщери, мога да кажа, че в 7 клас е ненужно. Децата все още не могат да пишат вярно, да поставят запетая на правилното място, а изискванията за теза са 1:1 за ДЗИ и за НВО. Тоест, на децата в 7 клас, ако искат да трупат точки, се налага изведнъж да превключат на стил и изразяване като за 12 клас. Много е трудно това за повечето деца, затова и ходят на уроци и учат анализи и теми наизуст. Разликата в тезата между 7 клас и 12 клас беше, че за 12 клас тя е част от интерпретативното съчинение.

По математика - също ги заливат с информация, оказа се, че миналата година задачата, която е дадена, липсва като тип задача в учебниците мисля на 3 издателства. Имаше сериозни дискусии по тази тема. Моята я беше учила на частните уроци, беше я решила по правилен начин, но сбъркала нещо в сметките.

А иначе - заливане с информация по всички разказвателни, лошо написани учебници, препускащи преподаватели. И от цялото това заливане с информация, произвеждаме неграмотници, защото то не е възможно да се усвои целия материал. За мен, 7 клас, точно заради НВО-то трябва да бъде пооблекчен от материал в разказвателните, за да могат децата наистина да получат достатъчно знания по БЕЛ и математика. Вече в гимназията - да наваксат.

# 71
  • Мнения: 15 712
Според мен, предвид факта, че 7-ми клас е доста интензивен от към учене, тъй като НВО се ползва за кандидатсстване в гимназия и децата, и родителите са под сериозно напрежение, може някаква част от материала да бъде качен в гимназиален етап. Най-вече защото, когато са по-големи, шанса да разберат този материал е много по-голям.

Не виждам нищо лошо в това да се намали малко материала и да се увеличат часовете за упражняването му, за да се избегне това препускане без той да бъде затвърден в училище, а след това и допълнително на частните уроци или школите.

# 72
  • Мнения: 49
Да не говорим, че не разбирам кому е нужно в 7-ми клас да се разделят предметите на Биология, Химия, Физика, после по- голяма част от децата да спрат да ги учат за 1 година- тотално забравят всичко. Да си го разделят директно в 9-ти клас. А защо се учат отделителна, дихателна, нервна, кръвоносна система на разни мешести, червеи, медузи баш в 7-ми клас, умът ми не го побира- имат ли анус или не, как се прикрепят, това по- скоро ми прилича на материал за профил след 10 клас. И така е по всеки предмет. Но, разбира се, това е лично мое мнение.

# 73
  • Мнения: 41 355
Има един такъв момент, че тези неща трябва да се учат. Това е богатството на езика ни. Друг е въпросът колко се разбират, запомнят и ползват в последствие. Не виждам къде е огромната драма, че 6-7 клас деца трябва да научат художествените похвати и българската граматика.

Не съм съгласна. Децата могат съвсем спокойно да използват език без да знаят тези термини. И обратно - могат да ги назубрят и пак да говорят и пишат грешно. Това е теория за студентите в университета според мен, не за децата.

# 74
  • София
  • Мнения: 17 329
Плюс едно към ЧС. Да ги научат на пълен и кратък член, на запетайки и на това, че няма дума, която в мн.ч. завършва на Й - това е една добра цел за 7 клас. Цел, която не е постигната и го виждаме всеки ден. Всички тези термини са напълно, изцяло и безумно излишни в училищното образование и мястото им е в университетското.

Общи условия

Активация на акаунт