Имот в Гърция - Какво ни трябва? Тема 2

  • 3 178
  • 58
  •   1
Отговори
  • Атина
  • Мнения: 280
Добре дошли в Гърция

СТАРА ТЕМА

Страница за издаване на данъчен номер (АФМ) и кодове за влизане в системата на данъчното:
https://www.aade.gr/en/application/provision-natural-persons-vat … asswordmyaadelive

Поземлен регистър на Гърция (за съжаление само на гръцки) - влиза се с кодовете, издадени от данъчното:
https://www.ktimatologio.gr/e-services/citizen

Последна редакция: сб, 06 апр 2024, 21:21 от Aqua Marina

# 1
  • Мнения: 805
Благодаря за новата тема!!!

# 2
  • By the river side
  • Мнения: 72
Здравейте! В края на декември закупихме къща в Гърция. Само за лично ползване е, няма да се отдава под наем.
Днес проверих в сайта на данъчното - има информация за платен данък за 2023. Има информация и за сумата на новия /2024/. Доколкото знам Е9 е подадена от счетоводител.
Въпросът ми е следния - трябва ли отттук насетне да плащам услуги за счетоводител /50 евро годишно,  за всеки собственик, е обявената сума/.
Трябва ли ежегодно да се подава някаква друга декларация или задъжението ни е само да си платим данъка?
Моля да споделите вашия опит.

# 3
  • София
  • Мнения: 16 199
Ние сме като вас, нямаме доходи, генерирани в Гърция и не подаваме никаква декларация, само плащаме данък сгради. И не ползваме счетоводител.

Интересно, аз данъка за 2024 преди два дена не го виждах да ми е излязал в ААДЕ-то.

# 4
  • By the river side
  • Мнения: 72
Днес е качена информацията.
Благодаря!

# 5
  • Мнения: 2
Благодаря на Aqua Marina за новата тема. Искам също да й благодаря за помоща и разясненията,които ми помогнаха да се откажа от имот с предварителен договор.Вече купихме имот с окончателен договор.Ако някой купува имот в района на Атина,горещо препоръчвам да ползва услугите на Aqua Marinа.
Аз използвам случая да попитам,къде може да се провери,дали имота е вписан в агенция по вписванията и как?
И другия ми въпрос е : в кой документ се  вижда потребителското име и кода необходими за регистрация в сайта на AADE.Прегледах всички документи ,които ми е изпратила адвокатката,но не ги намирам.Как се изписват на гръцки потребителското име и кода за достъп или документа в който те са изписани?.Само един код за достъп ли е ?Защото навсякъде чета ,,кодовете за достъп'',което ме кара да мисля да не би да са повече кодове,а не един.Това ,което намерих е някакъв 30 цифров код,но той доколкото ми е известно се изписва като основание за плащане по банков път на данъка.Ако някой е минал по този път,да се регистрира сам в сайта на ААДЕ,ще бъда много благодарна ,ако сподели стъпките.

# 6
  • Атина
  • Мнения: 280
Благодаря на Aqua Marina за новата тема. Искам също да й благодаря за помоща и разясненията,които ми помогнаха да се откажа от имот с предварителен договор.Вече купихме имот с окончателен договор.Ако някой купува имот в района на Атина,горещо препоръчвам да ползва услугите на Aqua Marinа.
Аз използвам случая да попитам,къде може да се провери,дали имота е вписан в агенция по вписванията и как?
И другия ми въпрос е : в кой документ се  вижда потребителското име и кода необходими за регистрация в сайта на AADE.Прегледах всички документи ,които ми е изпратила адвокатката,но не ги намирам.Как се изписват на гръцки потребителското име и кода за достъп или документа в който те са изписани?.Само един код за достъп ли е ?Защото навсякъде чета ,,кодовете за достъп'',което ме кара да мисля да не би да са повече кодове,а не един.Това ,което намерих е някакъв 30 цифров код,но той доколкото ми е известно се изписва като основание за плащане по банков път на данъка.Ако някой е минал по този път,да се регистрира сам в сайта на ААДЕ,ще бъда много благодарна ,ако сподели стъпките.
Благодаря за добрите думи и се радвам, ако поне малко съм помогнала.
Кодовете за ААДЕ трябва да са ви издадени при издаването на АФМ. Казват се "клидАритмос" и се пише "ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ". Ако сте възложили на счетоводител да ви ги издаде и да подаде данъчната декларация - той ще ги има. Един код - потребителско име и password. Ако не са ви ги издали - по-нагоре съм сложила сайта, опитайте да ги издадете от там. Аз мойте съм ги вадила преди повече от 20 години на място в данъчното и не знам сега как се вадят. Нека помогне някой, който е вадил сам скоро.
За агенцията по вписванията - за съжаление имаме две агенции, за които обещават, че скоро ще ги обединят. Едната е "КтиматолОгио" или поземления кадастър, там пак влизате с кодовете от ААДЕ, а другата е "ИпотикофилакИо" - там само адвокати имат достъп, но трябва да са ви издали някакъв документ за вписването и да е закрепен за договора ви.

# 7
  • София
  • Мнения: 16 199
AFM при покупката ми го издаде счетоводителя на брокера и естествено не ни даде логините (за да имаме мотив да сме на абонамент при него), аз обаче отидох в данъчното в Ксанти и те ми направиха нови логини. Преди година и половина някъде беше.

Проверих в техния кадастър,  благодаря за линка Aqua Marina, вписана съм.

# 8
  • Къде ли не
  • Мнения: 689
Благодаря на Aqua Marina, за новата тема и за полезните линкове!
АФМ от миналия декември вече се вади само електронно, но не знам в коя система. Ще питам.

Последна редакция: вт, 09 апр 2024, 15:51 от enimna

# 9
  • Атина
  • Мнения: 280
Благодаря на Aqua Marina, за новата тема и за полезните линкове!
АФМ от миналия декември вече се вади само електронно, но не знам в коя система. Ще питам.
Пробвайте линка, който съм дала в първия пост от темата. Аз не съм го пробвала, просто потърсих издаване не АФМ.

# 10
  • Атина
  • Мнения: 280
След предишен мой пост имах много въпроси относно Електронния паспорт на сградите и реших да обясня колкото мога по-кратко:
Електронен паспорт на сгради – задължителен при прехвърляне на собственост в Гърция
Какво е електронен паспорт на сграда? Електронния паспорт съдържа всички данни (документи и чертежи) на сградата, които се събират от частно практикуващ архитект/инженер (наречен в Гърци „миханикОс“), който удостоверява, че е спазен закона при построяването на сградата (т.е. всичко е съгласно одобрените чертежи) до момента на издаване на паспорта.
Защо е необходим електронния паспорт? Днес за всеки имот има различни документи, в които площта е различна и има много несъответствия, като напр. А) Площ съгласно разрешително а строеж; Б) Площ в документа за електрозахранване; В) Площ в документа от данъчния регистър; Г) Площ съгласно нотариалния акт на имота; Д) Площ в документа за енергийна ефективност; Е) Площ в имотния регистър; Ж) Действителна площ след заснемане. Тези разлики създават сериозни проблеми. Освен това с електронния паспорт всеки собственик ще има пълна яснота относно законността на имота, за енергийната му ефективност и за състоянието на конструкцията. Всички данни влизат в електронна система, която обобщава данните от регистрите, общината и т.н.
Какво се случва, ако има разлики между одобрените чертежи и действителността?  В случай, че има разлики, те трябва да бъдат узаконени преди да бъде издаден електронния паспорт. Ако се издаде паспорта без узаконяването на разликите между одобрените чертежи и действителността, сградата не може да бъде прехвърлена или продадена, не могат да се издадат разрешителни за поддържане, ремонти и реконструкции, не може да бъде отдавана законно под наем, при проверка ще бъдат наложени големи глоби и т.н.
Каква е процедурата за издаването на паспорт? Процедурата се извършва от частен архитект/инженер (миханикос), който събира всички документи от градоустройства, нотариуси и т.н. След като получи одобрените чертежи от градоустройството, отива на място да измери и отчете разликите между одобрени чертежи и действителността, ако има разлики ги узаконява в друга система и по други процедури, плащат се глоби от продаващия имота и след като всичко бъде узаконено, внася всички документи в системата за издаването на паспорта.
Кои разлики трябва да бъдат внесени обезателно в системата за узаконяване? Разлика >2% в периметъра и площта в сравнение с одобрените в чертежите, разлики в обема, пристройки, надстройки, разлики в размерите на прозорци и врати, навлизане в отстояния от границите на парцела, навлизане в съседни имоти (в Гърция се случва много често), непредвидени в чертежите външни стълби, подпорни стени, перголи, навеси, инсталации и т.н.
Какво се случва, ако архитект/инжежера не внесе всички разлики между одобрените чертежи и действителността?
За съжаление повечето от продавачите не желаят имотите им да бъдат узаконявани заради глобите, които се плащат и понякога заради забавянето на процедурата по продажбата, в резултат на което принуждават наетите от тях архитекти/инженери (това се случва повече в малките населени места) да издадат паспорта с незаконните постройки и ако от страна на купувача няма проверяващ миханикос, след време купувачите се сблъскват с много по-сериозни глоби, защото ако вече е издаден паспорт, означава, че всичко до момента на издаването му е било законно. Колегите (миханикос) подписват удостоверение за законността на имота, което важи само 2 месеца и след това не носят отговорност. В системата за узаконяване имат право да се узаконяват само разликите построени преди 7/2011г. като се плаща глоба и с това всичко приключва. Но ако се издаде паспорт, това означава че до датата на издаването му не е имало никакви разлики и ако се намерят такива след това, нямат право да бъдат узаконени, а се плаща много по-голяма глоба и всяка година такса за поддържането им. Има вероятност да бъде доказано, че разликите са от преди издаването на паспорта, но тогава нотариалния акт се анулира и трябва да бъде повторен, колкото и години да са минали. Настава едно търсене на предишните собственици, нотариуси, узаконявания, такси, глоби и т.н.

Последна редакция: пт, 12 апр 2024, 00:18 от Aqua Marina

# 11
  • Къде ли не
  • Мнения: 689
Aqua Marina, много благодаря за този толкова полезен пост!
Искам да обърна внимание, че миханикОс- а се наема от продавача и той му плаща за всичко, което прави. Така, че не е лошо и купувача да си наеме един миханикОс, който да провери дали пък удобно не са пропуснати няколко не узаконени неща в имота. Наистина това е един допълнителен разход, но спестява много неприятности в бъдеще.

# 12
  • София
  • Мнения: 375
Много полезна информация, благодаря!
А има ли начин да проверя имаме ли Електронен паспорт за нашия имот?

# 13
  • Атина
  • Мнения: 280
Много полезна информация, благодаря!
А има ли начин да проверя имаме ли Електронен паспорт за нашия имот?
Електронните паспорти започнаха да се издават от лятото на 2022г., когато станаха задължителни за всяка покупко-продажба на имот. Ако сте купили преди това - нямате електронен паспорт.
Системата за електронни паспорти няма широк достъп.

# 14
  • София
  • Мнения: 3 411
Здравейте,

В пълномощното за издаване на АФМ не мога да разбера каква е логиката на изписване на българите имена. За бащиното питам. Например ако името е Иванка Петрова Николова как ще го пише на гръцки език?
Благодаря!

Общи условия

Активация на акаунт