На 5 години в първи клас?

  • 25 497
  • 485
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: 13 211
Аз автора го разбирам така - не буквално да очаква тройки, а да не прави драма по определени предмети, ако има 3.
Не че ще каже на детето"три е достатъчно".
Иначе, за "лесния" начален курс много, ама много е относително. В класа в едно от спряганите училища имаше момиче(не единствено) с медал от международни състезания по мат. Е, веднъж получи 4 на контролно, защото в конкретното училище беше трудно да се влезе във времето. И нямаше оценка, различна от тази, май само една 5, на дете с денонощни уроци по мат от  градинска възраст. В първи клас, само не помня дали първи или втори срок, но беше зима, т е и втори срок да е било, става въпрос за начало-дава се един "поменик" за домашно, огромен лист с думи, които да се разделят на срички и на части за пренасяне в две графи. Ама не обикновени думи, а такива като управител, обединение и подобни. Аз и друг път съм го казвала, уж един материал, но докато децата в едно училище правят звуков модел на "леля" и "сея", други правят на "изплющя" (образно казано, визирам трудността). В Славейков и Пушкин от първи клас бяха с различни учители по различни предмети, сега не зная как е. А в 4 клас за едно нищо и никакво НВО какви тлъсти помагала се купуваха, как се вземаха часове по физическо за подготовка.

Към автора-ако не е чак такъв проблем, че на обед се спи в ДГ, в района е "Звездичка". Там подготовката е много сериозна, минават се не само учебните тетрадки за ПГ, но и допълнителни за диагностика. Децата учат много неща чрез занимания-тържества, отбелязване на празници, дори срещи с хора с интересни професии.Различни като възможности и напредък деца, но ми направи вчечатление, че всички, които бяха "от набора" умееха от градинска възраст да се изразяват много добре, с богат и прецизен речник. това,предполагам, дойде от много занимания, в които се разговаря. Иначе като поведение-учители на различни полюси. Има и извънкласни занимания с минимално заплащане, а не на последно място-много хубава и удобна сграда, маниакална чистота, вкусна храна.

Ако пък пренебрегне разстоянието и държи на училище-по добре "Малкият принц", частно с предимството, че са малко деца и училището е домакин на състезания по математика  за деца в градинска възраст. Големите училища с много паралелки са зверилници, особено в часовете, в които се смесват на влизане/излизане и гимназиите.
Ако реши ПГ на сравнително близко разстояние "Димчо Дебелянов" е ремонтирано и приятно, вече качество на обучение не зная.

Но нека да се замисли дали детето, колкото и интелектуално да е напред, дали е готово на 5г да седи с часове над уроците, защото в някои училища просто обемът е такъв, че няма как набързо да се напише и да се играе.

# 211
  • София
  • Мнения: 19 934
Не виждам смисъл повече да пиша по темата, тя съвсем се измести от първоначалния фокус с тези коментари кой предмет ще е важен и кой не за детето на автора според самия автор.... Само се чудя, когато говорите за възраст, защо непрекъснато казвате 5. Да, няма да е напълнило 6 детето, но ще е далеч и от 5 през декември, особено ако е родено в началото на месеца. Дълги години  срещах около себе си случаи на деца, тръгнали на  6 и нещо, като горницата  варираше най-често между  6 и 11 месеца. Тоест дъщеря ми с тръгването й на   6 и броени дни все държеше "първенството" ( за БГ говорим, не за тръгнали 1 клас в чужбина). И така до един момент, в който се запознах  с момче, тръгнало на  5 години и 7 месеца на училище. Към днешна дата завършва бакалавър в елитен университет във Великобритания. Та случаи разни.

# 212
  • Мнения: 17 084
Както и да го смятаме, дете, което е декември 2018 ще бъде в един клас с деца, които са януари-февруари 2017, което означава от 12 до 22-23 месеца разлика с останалите. В тази възраст всеки 2-3 месеца разлика може да се усетят.

# 213
  • Немция
  • Мнения: 7 725
И за мен детето е на 5, когато е на 5 години и 9 месеца, не е съвсем на границата с навършени 6.

В моята немска провинция учебната година започва обичайно през август. Децата тръгват на училище на 6 години. В тази връзка деца, които навършват 6 най-късно до края на септември същата година отиват в 1 клас.
Роден ли си на 1 октомври по правило си първокласник следващата година.

# 214
  • София
  • Мнения: 19 934
Мама Ру, аз все пак говоря от личен опит на родител на шестгодишно дете, не принципно. В класа  й разликата между нея и другите деца варираше между 4 месеца ( с друго шестгодишно) и 24  (с осемгодишното). Преобладаващата разлика беше година и нещо.  Нямаше 18, когато завърши гимназия, а  някои нейни съученици гонеха 20. И всичко си беше наред. Проблемът е само в това, че няма как човек да е  сигурен, че ще е наред, винаги има риск да се сгреши, а това си е  голям проблем, да. С деца, емоционално зрели  и социални,  е по-вероятно да няма. С по-свити и затворени  е обратното, дори и да са много можещи за възрастта си в областта на четенето, писането и смятането..

# 215
  • Мнения: 394
Хайде да я заключват тази тема, че стане обичайния клюкарник, който всеки, който е чел-недочел или разбрал-недоразбрал се чувства призван да коментира.

Нямам намерение да коментирам родителския си стил с анонимници и то точно в този форум.

Темата бе дали е възможно дете да тръгне на училище преди да е навършило 6г. Отговорът бе получен (от Дидева, която е от малкото постващи по същество). Всичко останало е просто клюкарник.

@Светкавица: Да, точно така. Мисля, че е повече от очевидно, че няма да седна да черпя и хваля малкия ако изкара "3". И да му казвам "сакън, да не вземеш да изкараш 4!". Но, уви, само Вие сте го разбрали.

Точно защото съм имал пълно 6 (и то заради амбициозна майка) и с годините съм осъзнал, че това е тъп подход няма да повторя същото с децата си.

А иначе, спането е проблем - според сина ни. А и в "Звездичка" е, на практика, невъзможно да се запишеш - всеки втори понеделник Общината публикува свободните бройки в интернет, на два пъти бяхме там до 10 минути след публикацията и ни казваха, че вече някой преди нас се бил записал. След което се отказахме да пробваме там. Според мен просто вкарват деца на познати - не изглежда правдоподобно толкова бързо да се изчерпват местата.

@Пенсионирана Русалка: Анджек. Детето ще е на 5г и 9 месеца. Което е по-близко до 6г, а не до 5г. Но, както казах, проблемът не е неговата възраст, а тази на потенциалните му съученици. БГ системата е решила, че българчетата са най-бавно загряващите в Европа и е определила, че им трябват 7г за да тръгнат на училище. Та, проблемът няма да е в "неговия телевизор", а в системата. Особено заради риска от тормоз, който в БГ училищата е доста по-висок отколкото на Запад. Това е една друга "екстра" на БГ училищата, която за много от пишещите е естествена, а за някои едва-ли не е предимство (има дори една, която смята, че казармата е абсолютно наложителна). Това е, което би ни разубедило да го запишем наесен на училище.

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 10:58 от N_ik

# 216
  • София
  • Мнения: 12 222
Това е тема във форум. Ако не искаш коментари всякакви, пишеш до РУО, задаваш си въпроса, получаваш входяща номерче, те ти отговарят . Елементарна логика кога къде и как.
И пиши на модератор да заключи темата, ако това искаш.

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 11:14 от бъръльо-бъръльо

# 217
  • София
  • Мнения: 15 167
Особено заради риска от тормоз, който в БГ училищата е доста по-висок отколкото на Запад. Това е една друга "екстра" на БГ училищата, която за много от пишещите е естествена, а за някои едва-ли не е предимство (има дори една, която смята, че казармата е абсолютно наложителна). Това е, което би ни разубедило да го запишем наесен на училище.
Това с тормоза го повтарям от самото начало. Единствено ме притеснява и мен. Другото е поправимо, но влезе ли някой в образа на тормозения това трудно се изтрива. И в другите страни има тормоз, но се взимат мерки. Синът ми беше във Френския лицей в София, имаше и там проблеми между децата, често големи, но постоянно бяха наблюдавани от възпитатели във всяко едно помещение и двора, а и от камери. Представям си какво е без възпитатели и на произвола както е в бг училище. Тук имат и телефони от първи клас. Във Франция винаги е било забранено преди гимназия, а сега е изцяло забранено да си с телефон в училище, ако път снимаш съученик, за да го тормозиш или да му се подиграваш те изключват от всички училища за 2 години.
Апропо, има нещо като френски лицей във Варна. На мои приятели децата учеха там до гимназия и после отидоха за гимназия във Франция и са доволни. Спокойно и приятно било, пък за частно училище и ФЛ в София не е скъп, този във Варна вероятно също не е. Там ще си е с връстниците, щом е двуезичен ще е в среда с други такива. За основно образование френската система е чудесна.

# 218
  • Мнения: 5 596
Авторе, на крива ракета и космосът й е крив. Това във връзка с тезата ти в последния пост, че системата ти е виновна, че не възрастта на твоето дете е проблем, а тази на потенциалните му съученици (които са точно на мястото си, а не защото зорлем са набутани там от амбициозните си родители). Пожелавам ти успех в амбициите, но те съветвам да го даваш по-умерено.

# 219
  • Мнения: 35 466
Хайде да я заключват тази тема, че стане обичайния клюкарник, който всеки, който е чел-недочел или разбрал-недоразбрал се чувства призван да коментира.

Нямам намерение да коментирам родителския си стил с анонимници и то точно в този форум.

Тогава какво изобщо правиш в публичен форум?
Ако не искаш коментари, които не ти харесват, пусни си тема във фейсбук и си разменяй любезности с приятелите.

# 220
  • Мнения: 12 909
Амииии има и друго, неправилно семейно планиране... Като си ги правил тия деца, не мислише ли как ще се отрази възрастта им в месеци, прямо образователната система? Това са само 5-6 години напред. Щото като гледам вече и 15 напред имаш разписание ..
Ако го беше постъкмил до към юли-август, нямаше да имаш такива странни дилеми 😁
Това за кривата ракета и космоса де...

# 221
  • Мнения: 17 084
Духи-пухи, моята майка е декември месец и, когато й предстоеше пенсиониране казваше, че трябва да работи една година повече от тези, които са в началото на годината. Това при наличието на нужния стаж, че и отгоре 80-те години.

# 222
  • Мнения: 2 311
Възможно е бащата да е твърде зает и да няма време да развозва децата си насам-натам, а майката, поради езикови трудности например, да не може да се справя сама по институции, да разговаря с учителите, да помага с домашните на децата си, освен по английски и по математика. Това може отчасти да обяснява разсъжденията на автора. Не казвам, че случаят непременно е такъв, а че е възможно.

Но смятам, че темата е полезна и интересна за много хора и се получи хубава дискусия. Надявам се и авторът, а и други читатели и  участници в темата, да извлекат по нещо добро за себе си.

Убедена съм, че повечето от нас се включиха съвсем добронамерено - да споделят опит и да дадат предложения. И дори разсъжденията за образователната система също са интересни и полезни.

Успех!

# 223
  • Мнения: 394
Това с тормоза го повтарям от самото начало. Единствено ме притеснява и мен. Другото е поправимо, но влезе ли някой в образа на тормозения това трудно се изтрива. И в другите страни има тормоз, но се взимат мерки. Синът ми беше във Френския лицей в София, имаше и там проблеми между децата, често големи, но постоянно бяха наблюдавани от възпитатели във всяко едно помещение и двора, а и от камери. Представям си какво е без възпитатели и на произвола както е в бг училище. Тук имат и телефони от първи клас. Във Франция винаги е било забранено преди гимназия, а сега е изцяло забранено да си с телефон в училище, ако път снимаш съученик, за да го тормозиш или да му се подиграваш те изключват от всички училища за 2 години.
Апропо, има нещо като френски лицей във Варна. На мои приятели децата учеха там до гимназия и после отидоха за гимназия във Франция и са доволни. Спокойно и приятно било, пък за частно училище и ФЛ в София не е скъп, този във Варна вероятно също не е. Там ще си е с връстниците, щом е двуезичен ще е в среда с други такива. За основно образование френската система е чудесна.
Не искаме да го товарим с език. Знам, че почти никой в този форум няма да се съгласи с това, но мнението ми е, че единственият език от който има нужда е английски. Други езици, според мен, не си заслужават усилията. Може би китайски е някакво изключение, но не съм сигурен. Това го казвам като човек, който е изкарал по-голяма част от съзнателния си живот извън БГ - включително в страни в които официалният език не е английски. Аз самият съм продукт на тези БГ предразсъдъци и владея 3 чужди езика, но не бих подложил детето си на това. Ако го интересуват - ще го подкрепяме. Но в никакъв случай няма да му представям езиците като някакво предимство. Българският държах да го научи от сантиментални подбуди. Ще научи 3 езика заради семейната среда. Това му е предостатъчно. По принцип няма излишно знание, но животът е прекалено кратък за да учиш всичко. Това дете все пак е добре да има свободно време и да се развива според вътрешните си потребности и интереси.

А и аз дълги години се занимавах с това, което сега се нарича изкуствен интелект и си давам сметка, че  съвсем скоро автоматичният превод ще е по-добър отколкото средния човек-преводач. Няма смисъл да се конкурираш с ИИ. Това касае и голяма част от това, което му викаме "обща култура". От поне година насам има ИИ, което е с много по-богата обща култура от всеки човек живял някога. Да се състезаваш с тази система е кауза пердута.

Образователната система е консервативна по природа и още не се е адаптирала към тази революция, която ще е с ефект по-голям от този на Интернет, печатарския стан и електричеството взети заедно. Образователната система трябва да се преосмисли изцяло, но това няма как да стане бързо. За това аз се опитвам да я адаптирам за децата си за да се доближи донякъде до това, което трябва да бъде.

За мен ключът е в това образователната система да се фокусира в/у малък брой ключеви умения, а към това да се добави лека гарнитура по избор. Ако детето се претовари с излишна образователна баластра няма да има време и енергия да развие тези ключеви умения. То това е ясно и без да гледаш ИИ, ако погледнеш резултатите на БГ в ПИЗА.

@Radilena Точно така. На майката българският и е слаб. В момента мога да си позволя да съм в БГ през повечето време, но това няма да е така дълго време. През значителна част от времето тя ще е сама с децата тук. Така ще е поне през следвашите 3-4г. За после не сме правили планове. Не искам да я товаря прекалено много. И това, което носи като бреме сега хич не е малко. Да се оправя в чужда страна с друг манталитет без да знае добре езика, без да има кой-знае каква социална среда. Родителите ми помагат, но са на възраст и не можем да разчитаме на тях. Искам да и създам условия, които са поносими. За това вземам под внимание всички евентуални усложнения като, например, разстоянието.

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 14:19 от N_ik

# 224
  • Мнения: 50 988
Но, както казах, проблемът не е неговата възраст, а тази на потенциалните му съученици. БГ системата е решила, че българчетата са най-бавно загряващите в Европа и е определила, че им трябват 7г за да тръгнат на училище. Та, проблемът няма да е в "неговия телевизор", а в системата. Особено заради риска от тормоз, който в БГ училищата е доста по-висок отколкото на Запад. Това е една друга "екстра" на БГ училищата, която за много от пишещите е естествена, а за някои едва-ли не е предимство (има дори една, която смята, че казармата е абсолютно наложителна). Това е, което би ни разубедило да го запишем наесен на училище.

Това за кой път го казваш и нима се надяваш за един и същ казус да получиш различен отговор?
Да, системата е такава, децата ни са такива, традициите са такива и ти твоето дете ще го запишеш в тази система, не в друга. И доколкото не можеш да промениш системата няма значение, че проблемът не е в детето ти, защото в комбинацията "дете - система" ще има проблем. Респективно алтернативите ти са:
- частно училище (и то не всяко), където дефектите на системата са ако не елиминирани, то смекчени.
- съобразяваш се със системата и играеш по нейните закони.

Избери си едно от двете, но не виждам смисъл от повтарянето на все едни и същи обяснения.
Русалката каза, че говори от опит, и аз имам опит. Може едно дете да чете на три години, да смята, да смята, да решава ребуси, да се справя с английския и прочее, но това съвсем не значи, че има емоционалната зрялост да устои на системата. Особено ако има малшанса другите деца да го нарочат за нещо (случва се понякога без да има причина. Нещо като онова произведение на Марк  Tвен "Pudd'nhead Wilson"). И това е така, защото за за кажеш на групата "майната ви, аз мисля различно и не ми пука" се иска увереност, а не много ум. А тази увереност идва със зрелостта.

Общи условия

Активация на акаунт