На 5 години в първи клас?

  • 25 003
  • 485
  •   2
Отговори
# 390
  • Немция
  • Мнения: 7 724
Бояна, няма драма.
Просто не виждам загуба на време да завърши на 19, вместо на 18.

Относно отделянето на порасналото дете има много плюсове, на първо място самостоятелност, истинското порастване става точно тогава.
Минала съм по този път от 19-годишна, пожелавам го и на моите деца.
Отделяне на младежите го има не само в Щатите, повечето млади хора например в Германия рано се отделят от родителите си.

# 391
  • София
  • Мнения: 15 166
Бояна, няма драма.
Просто не виждам загуба на време да завърши на 19, вместо на 18.

Относно отделянето на порасналото дете има много плюсове, на първо място самостоятелност, истинското порастване става точно тогава.
Минала съм по този път от 19-годишна.
Отделяне на младежите го има не само в Щатите, повечето млади хора в Германия специално рано се отделят от родителите си.
За мен самостоятелност означава да си плаща сам квартирата и разходите. Другото е да плащам, за да се заблуждаваме и двамата, че е самостоятелен, когато не е. Просто у нас някак се смята, че децата вкъщи са като на хотел и затова едва ли не трябва да им платиш, за да се изнесат и да се научат да чистят, перат, пазаруват и готвят, и изобщо да се грижат за себе си. Когато с голям човек се държиш като с голям той ще е пораснал, иначе съм виждала доволно колеги от провинцията навремето, които бяха убедени, че са адски самостоятелни с бурканите от вкъщи, докато бяха от купон на купон, а софиянци ходехме и на работа. Лично мнение, разбира се.

# 392
  • Мнения: 50 778
Хубаво е да се прави разлика между изпреварващо интелектуално развитие и много висок интелект, защото в общия случай не се припокриват. Второто е истинска рядкост, но не е задължително свръхинтелектът да разцъфне и рано. Докато изпреварващото развитие е общо взето за "pride & joy" на родата - каква е реалната полза ако детето чете на три години, смята на 5 и на седем говори свободно английски, ако в университета в общия случай е настигнато от другите? Остава само кефът на родителите какво златно яйце имат и заради този кеф евентуално се увличат да го бутат с по-големите. Но всичко на този свят си има цена и това преждевременно набутване при по-големите няма начин да няма такава. Поне в общия случай.
А иначе интелектуалното развитие на децата може да е по вертикала и по хоризонтала. Не е нужно да се препуска към материал за по-горна възраст, ако може да се развива и усложнява прилагането на материала за точната възраст в по-заплетени форми. Общо взето в курсовете по математика това правят - не вземат нов материал, а усложняват приложенията на наличния за възрастта. И за мен това е правилният подход за тези надарени/с изпреварващо развитие деца.

# 393
  • София
  • Мнения: 15 166
Трябва да се прави разлика и между изпреварващи знания и висок интелект. Отделно, ако детето е с много висок интелект, там вече поне до пубертета има зверски разминавания между социално развитие, интелектуално, психо-моторно и прочее. С ученето всеки се справя, то не е направено за надарени деца, но със социалните отношения, приятелства, вражди и прочее, е друго.

# 394
  • Мнения: 35 409
Само едно не разбрах - защо е необходимо детето да тръгва рано на училище, на 5 вместо на 7 г.? Т.е. 5-годишно със 7-годишни? Иначе е ясно, че от 4 г. е задължително ПГ, което в чужбина се води училище. Как ще му се казва, не мисля, че е от голямо значение....
И какви са големите плюсове на това да завършиш на 17 г. вместо на 19 г.?

Понеже аз и за двете не намирам нищо, което е чак пък такова предимство....особено за ранното тръгване с по-големи.

# 395
  • София
  • Мнения: 15 166
Само едно не разбрах - защо е необходимо детето да тръгва рано на училище, на 5 вместо на 7 г.? Т.е. 5-годишно със 7-годишни? Иначе е ясно, че от 4 г. е задължително ПГ, което в чужбина се води училище. Как ще му се казва, не мисля, че е от голямо значение....
И какви са големите плюсове на това да завършиш на 17 г. вместо на 19 г.?

Понеже аз и за двете не намирам нищо, което е чак пък такова предимство....особено за ранното тръгване с по-големи.
Само споменах, че всички почти в Европа завършват в годината, в която навършват 18, нищо повече. Не са с изпреварващо развитие по света.
Предимството да завършиш по-рано са, че имаш повече време да се ориентираш и да следваш. Някои учат медицина по 14 години, или по 10. Едно е да започнеш да получаваш  заплата на 28, друго на 30. В този смисъл. Приемаме, че повечето студенти няма да работят или поне не сериозно, съответно ще са в бюджета на семейството повече години.
Иначе 5 годишно със 7 годишни съм казвала още в началото на темата, не го намирам ок. Синът ми беше от 6 с набора си по френската система, но е в края на годината, тук много от предишния набор учеха с неговия, съответно поне 1/3 от съучениците му бяха с почти 2 години по-големи. Еми, личи си, често и дете родено в началото на годината е видимо по-напред в социално и психологическо отношение, особено в малките класове. Моят син има късмета да е височък, та не е ял бой, но ако беше и дребен, освен по-малък, надали щеше да изкара добре. В първи клас ок, държат ги по-строго, повече като в градина, но след това разминаването остава, а и никой не ги гледа постоянно, интернет булинг и тн. То може да се случи и с деца на идентична възраст, но две години са много голям фактор.
Ще следим случая, както се казва. Лично аз съм привърженик на статуквото като става дума за деца и е по-добре да не се правят експерименти.

# 396
  • Мнения: 50 778

Предимството да завършиш по-рано са, че имаш повече време да се ориентираш и да следваш. Някои учат медицина по 14 години, или по 10. Едно е да започнеш да получаваш  заплата на 28, друго на 30. В този смисъл. Приемаме, че повечето студенти няма да работят или поне не сериозно, съответно ще са в бюджета на семейството повече години.


И в същото време шансът за грешен избор поради незрялост е по-голям. И после или нещастен човек, или започване отначало на друга специалност.

# 397
  • Мнения: 35 409

Предимството да завършиш по-рано са, че имаш повече време да се ориентираш и да следваш. Някои учат медицина по 14 години, или по 10. Едно е да започнеш да получаваш  заплата на 28, друго на 30. В този смисъл. Приемаме, че повечето студенти няма да работят или поне не сериозно, съответно ще са в бюджета на семейството повече години.


И в същото време шансът за грешен избор поради незрялост е по-голям. И после или нещастен човек, или започване отначало на друга специалност.

+1
Изпревари ме.

В другите страни е често явление завършващите да си вземат gap year - година, в която обмислят какво да правят, какво да учат и т.н.

# 398
  • Мнения: 2 142
Съгласявам се с ЧС, че определени знания в по-ранна възраст като четене, писане и смятане изобщо не са критерий за изпреварващо развитие и за суперинтелект. Казвам го от личен опит, защото моят син беше точно такъв. Голяма гордост, голямо възхищение от другите родители, от родата. На 5-6-годишна възраст, освен горните умения, чертаеше на другите деца на пясъка трапец, ромб, цилиндър и конус и едва ли не го мислеха за гений. А в действителност далеч не е такъв, това бяха просто някакви механични знания, някакви запаметени неща. В момента е в 7 клас и си е средняк отвсякъде. Справя се добре, слаб ученик никога няма да бъде, защото има основата и механизмите да може да се справя с учебния процес, но не е и нещо уау, има деца много по-напред от него и в класа, и в целия випуск, и то в едно най-обикновено квартално училище.

# 399
  • София
  • Мнения: 15 166

Предимството да завършиш по-рано са, че имаш повече време да се ориентираш и да следваш. Някои учат медицина по 14 години, или по 10. Едно е да започнеш да получаваш  заплата на 28, друго на 30. В този смисъл. Приемаме, че повечето студенти няма да работят или поне не сериозно, съответно ще са в бюджета на семейството повече години.


И в същото време шансът за грешен избор поради незрялост е по-голям. И после или нещастен човек, или започване отначало на друга специалност.
Рискът от грешна специалност го има винаги. Ако не учи човек медицина или нещо много скъпо, не виждам какъв  е проблема. Синът ми на 21 ще е бакалавър, ако вече не иска тази специалност ще учи друга магистратура и на 23, може да учи и трета. Чак пък такива трагедии с избора на специалност не виждам, че и цял живот нещастен. Учила съм и аз сто неща, не са ми попречили.

# 400
  • Мнения: 35 409
Това, че за теб е било така, не означава, че и за други ще е ок...

Защо да завършва на 17, ако ще се разпилява по 2-3 години в нежелани специалности. Накрая - специалист по всичко и по нищо.
Помня една жена преди години с 5-6 магистратури и учеше поредната. Дали работеше нещо по специалностите, които беше учила....?

Човек трябва да се насочи към нещо, което желае да прави и да се специализира в него. Не през няколко години да си променя желанията. Е, ако има кой да го издържа, няма лошо. Може и цял живот да учи.... Имам подобни примери с мои познати. С множество наследствени имоти, от които вземат наеми, не работят, учат и пътуват.

# 401
  • София
  • Мнения: 15 166
Кой гарантира, че на 19 ще знае по-добре? Пак е същото. Хората, които ще учат медицина и са целеустремени, се готвят от 8-ми клас. Значи ако в 12-ти размислят всичко е било за нищо?

И аз учех социология, работел в телевизия, записах и МИО. Сигурно сега съм мега ощетена, защото ползвам 5 езика и имам две магистратури, защото не съм тесен специалист по свободни безмитни зони още от самото начало? Много професии не само не изискват подобно нещо, но и напротив.
Синът ми иска да учи анимационно кино или монтаж, повече първото. Ако след четири години не иска магистратура по анимация, а завърши режисура на монтажа, просто ще умее две неща, не само едно. И двете се допълват. В наши дни толкова бързо се променят нещата, че никой не знае кое ще професия след 10 години, камо ли за повече. Сигурност имат само лекари, зъболекари, адвокати и архитекти. Останалото може хипотетично да се замести от AI частично или изцяло.

# 402
  • Мнения: 35 409
Не визирам теб или сина ти. Говоря принципно. Да, на 19 едва ли са супер-дупер ориентирани младежите, на 17 - също. Тогава ЗАЩО да е предимство да завършват на 17 г.? Съвсем същото си е, без никакво значение....

# 403
  • Мнения: 50 778
Рискът от грешна специалност го има винаги. Ако не учи човек медицина или нещо много скъпо, не виждам какъв  е проблема. Синът ми на 21 ще е бакалавър, ако вече не иска тази специалност ще учи друга магистратура и на 23, може да учи и трета. Чак пък такива трагедии с избора на специалност не виждам, че и цял живот нещастен. Учила съм и аз сто неща, не са ми попречили.

Не е трагедия, само нулира спестените години. Тоест уж предимството изчезва.

# 404
  • София
  • Мнения: 15 166


Не е трагедия, само нулира спестените години. Тоест уж предимството изчезва.
Не изчезва, защото си имал време да се ориентираш. Не знам дали още е така, но в Испания учех с много шведи и там не им беше позволено след гимназия да се запишат в университет. 1 година пауза задължително имаха, в която трябваше да са работили определен брой месеци.
Това ми е малко екстремно, но младежите нямат идея как точно ще им протича ежедненевието като работят избраната специалност. Масово избират нещо, което хипотетично ще им носи високи доходи. После като се бутнат в модата по тоя въпрос и хоп пазарът наводнен с юристи, после психолози, сега айтита и цената на специалността им пада, безработицата се увеличава. Например.


Не визирам теб или сина ти. Говоря принципно. Да, на 19 едва ли са супер-дупер ориентирани младежите, на 17 - също. Тогава ЗАЩО да е предимство да завършват на 17 г.? Съвсем същото си е, без никакво значение....
Огромно количество българчета се юрват да учат в чужбина, после остават там и в биографиите не стои ок, че са завършили на 25, вместо на 23. Или учат като повтарячи с цял курс по-малки с 1-2 години. Иначе няма голямо значение. Просто навсякъде е така и у нас си учат още в детската градина, защо да не им признават последната група за първи клас. Или да махнат 12-ти. Точно в момента съм свидетел на 12-ти клас и го намирам безсмислен.

Общи условия

Активация на акаунт