Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 36

  • 41 995
  • 873
  •   1
Отговори
# 825
  • Out of the Mix
  • Мнения: 3 005
Румка, не знам защо ми го пишеш това?
Аз съм от чистниците и поддържащите всичко, не търпя да не ми е в ред - имоти, коли и т.н.
А, да и не съм на пазара, и надали ще бъда, особено в БГ. Евентуално след някоя друга година може да купя някакъв маломерен, но има време.
Успех на всички!

# 826
  • Мнения: 1 120
Наем плащам и получавам по банков път.
Не желая всеки месец да ме притесняват. Нито бих притеснявала наемателя си.
Такъв договор не бих разписала, но и за толкова години никой и не го е искал от мен.

О, извинете, че не ви оставят да потрошавате на спокойствие… 😂
Избирайте си наемателите 🙂

Al Georgieva,
Може ли да ни обясните как по-точно да става това?Thinking
Има хора образовани, и на вид културни и възпитани, а оставят след себе си кочина и какви ли не щети....
Та ще ми бъде много интересно, какви съвети за подбор на наематели ще дадете, моля? Thinking

Последна редакция: ср, 04 сеп 2024, 11:16 от bgladybg

# 827
  • Варна
  • Мнения: 7 036
Какво толкова притеснително има да се видиш лично с човек за 2 минути на месец? Нито сядам да пия кафе (въпреки че всеки път ме канят), нито им надничам в гардероба, хладилника и под леглото. Даже в едната спалня никога не съм влизала, но винаги вратите са широко отворени и всичко се вижда от коридора. То си личи цялостно, че отношението към имота и поддръжката му са адекватни.
Инкасатори, техници и т.н. още по-непознати хора, как пускате вкъщи?

Довечера ще пусна нова тема ако ми остане време, имате ли предложения за анкета?

# 828
  • Мнения: 76 524
Е, да влезе да огледа, не може..ама е добре дошъл, даже бил длъжен, да влиза да ремонтира..това наемодателят, според наемателя Satisfied ..мда.

# 829
  • Мнения: 73
Смятам също, че собственикът трябва да си поддържа имота.
Да съблюдава уредите как са, не да са 30 годишни, и наемателят да не може да си изпере нормално дрехите, да няма висящи корнизи, не наемателят да стяга и вика майстор, не мъжът да се превръща в монтьор, има ли захабено и износено, да се сменя. Смесители течащи, собственикът си вика водопроводчик, плаща и се оправя, каквото има, не наемателят, не с партите от депозита. Но искаме наеми по 1000 лв. за кочина. Прави ми впечатление и с цените на имотите. Изключително рядко да се появи грамотна, подробна обява с адекватна цена. За брокерите няма да коментирам и пазара.
Акъл не давам, казвам какво смятам аз, наблюденията ми.
Ясно, че тук сте от примерните, говорим си. Simple Smile

Да отиде наемодателя да стегне корниза, който е паднал, тъй като някоя непослушна малка ръчичка го е дръпнала? Понеже моето дете изпокъса пердетата вкъщи, та знам. Това е нелепо. И друг път съм казвала, че домакинството си го поддържа семейството, което живее в имота. Мине ли срока на приемане на владението и разумен такъв за забележки, които не са могли да бъдат забелязани веднага, да се оправят. Говорим за ремонти тип течащо кранче, смесители и такива, не ако протече / спука се тръба нали. Казвам го от позицията на наемодател и бъдещ наемател, и пак зависи от наема и условията най-вече. Ако е надут до безбожност, и покривките ще ходи да сменя, само да не изпусне златната кокошка. Затова нормален наем и нормални отношения, никой на никого не е бавачка.
Относно надглеждането, пишем го и ние в договора, поне веднъж на три месеца, ама си е неудобно някак. И да видиш нещо нередно, как да направиш забележка. То си личи като цяло как се живее и поддържа, не е приятно наемателят да бъде третиран като втора класа човек и контролиран непрекъснато. Има го и друго - при първи следи за неприемливо поведение и погром, а то се вижда, ако си нащрек рано или късно, както и първо-второ бавене на наема, съчетано с невдигане на тел., ние сме от злите хора, които прекратяват максимално бързо отношения. Опитът е показал, че колкото по-бързо, по-добре. И не става въпрос само за самото жилище, важно е и от съседите да няма оплаквания, пиянства, викове, викане на полиция, заради наемателите..

Последна редакция: ср, 04 сеп 2024, 11:30 от Миглена Атанасова 754511

# 830
  • Мнения: 7 414
Не, не мога да Ви обясня как точно става, но се старая да наблюдавам, говорим си с наемателите, слушам и гледам внимателно и в мига, в който чуя или видя нещо не ок, нещо което не пасва се отдръпвам.
Ето, то е във въпроса Ви -  и на вид културни и възпитани. На вид. Вида понякога лъже
Работя с хора, не съм експерт, но умея да гледам и слушам.
Не ме притесняват наематели с деца

Инкасатори не влизат в домовете от няколко години.

Е, да влезе да огледа, не може..ама е добре дошъл, даже бил длъжен, да влиза да ремонтира..това наемодателят, според наемателя Satisfied ..мда.
Като има по-сериозен проблем с имота (развалена техника, счупени стъкла след градушка, наводнение от съсед и т.н.) е нормално наемателят да се обади на наемодателя и да съобщи, включително може мейл със снимки да му изпрати и вече е решение на наемодателя дали ще ремонтира или наемателят ще си пусне предизвестие и ще си ходи

# 831
  • Мнения: 11 385

Тия, дето ходят всеки месец и искат наема да ги чака в брой на кухненската маса, че и кафе да им се сервира, че и  15 минутна раздумка не са за всеки наемател.
Те и затова хората се намират по подобие.
Има и друг модел хора - сключат договор с ясни права и задължения, превеждаш депозита по сметка, превеждаш им наема по сметка, при проблем ги информираш и отношенията са ясни, чисти и без досада.

Е, и аз да дам пример, реален.
Дългогодишен наемател, повече от половината от годината е в чужбина. Има договор с ясни права и задължения. Наемът се превежда по сметка. Но всеки месец ми изпраща по Вайбър снимки на водомерите и електромерите, аз изчислявам  консумативите и пиша разписка (на Ексел бланка). И отивам на място да ми плати консумативите на ръка. Сядаме, там където ме покани и това ми е достатъчно да хвърля един поглед към цялостната обстановка. Ако зависи от мен, ще стоя 3-4 мин. само, колкото да се подпишем на разписката за консумативите, да се оправим с парите и довиждане. Наемателят е приказливият в случая, държи да ме запознае с някакви ненужни за мен подробности за личния си живот. Но винаги, в първия възможен момент, казвам, че бързам, защото имам много спешна работа, и си тръгвам.
В договора има стандартна клауза - в случай на проблеми с имота, наемателят информира наемодателя незабавно. Но ето, този месец, вечерта преди пак да замине за няколко месеца в чужбина, получавам по Вайбър в 21,54 ч. следното съобщение: Има теч откъм нашата стена, от вчера, така че провери. Благодаря!
И какво се получава - 1-2 дни има теч, а не ми е съобщено. Не е ясно какъв и колко голям е течът, може да увреди не само моето жилище, но и да наводни съседите. 2 дни си тече, не ми е казано. Вечерта в 22 ч. няма как да отида и да видя, камо ли да викам майстор.

# 832
  • Бургас
  • Мнения: 9 535
Да отиде наемодателя да стегне корниза, който е паднал, тъй като някоя непослушна малка ръчичка го е дръпнала? Понеже моето дете изпокъса пердетата вкъщи, та знам. Това е нелепо.

Нелепо е, разбира се. Да не са на хотел?
Течащият смесител от какво е текъл -да не би аз да съм го ползвала? Тече от експлоатация, която се извършва от наемателя. Нима наемателят очаква, че ще ползва един смесител десетина години и няма да смени едно гумено уплътнение? Може би очаква и крушките да му сменя наемодателят?
Захабеното и износеното отде е захабено и износено - предполагам, че наемателят го е наел незахабено и неизносено?

Смених износения сифон на мивката на "младото семейство", по-точно мъжът го сменил, мен ме информираха, че вече е сменен. Платих новия, все пак ще остане в имота, старият се беше амортизирал.
Ама да ми звънне някой и да каже, че корнизът бил паднал и да дойда да го сменя, първо ще попитам защо е паднал. Защото са го наели с непаднал корниз, нали така.

Уредите били 30-годишни - работят ли уредите? Като сте искали чисто нови уреди, да сте гледали преди да наемете. В единия ми апартамент уредите са вече близо 20-годишни и си работят без проблем. Налагал се е ремонт на съдомиялна и фурна, ремонтират се и работят пак. Докато могат да се ремонтират, няма да купувам нови, щото някой решил, че е под достойнството му да ползва стари.

# 833
  • Мнения: 7 414
А защо трябва да Ви плаща на ръка консумативите?
Щом са за негова сметка, отделно от наема, то най-добре да ги плаща той - давате му номерата и си ги плаща сам.

# 834
  • Мнения: 73
Да отиде наемодателя да стегне корниза, който е паднал, тъй като някоя непослушна малка ръчичка го е дръпнала? Понеже моето дете изпокъса пердетата вкъщи, та знам. Това е нелепо.

Нелепо е, разбира се. Да не са на хотел?
Течащият смесител от какво е текъл -да не би аз да съм го ползвала? Тече от експлоатация, която се извършва от наемателя. Нима наемателят очаква, че ще ползва един смесител десетина години и няма да смени едно гумено уплътнение? Може би очаква и крушките да му сменя наемодателят?
Захабеното и износеното отде е захабено и износено - предполагам, че наемателят го е наел незахабено и неизносено?

Смених износения сифон на мивката на "младото семейство", по-точно мъжът го сменил, мен ме информираха, че вече е сменен. Платих новия, все пак ще остане в имота, старият се беше амортизирал.
Ама да ми звънне някой и да каже, че корнизът бил паднал и да дойда да го сменя, първо ще попитам защо е паднал. Защото са го наели с непаднал корниз, нали така.

Уредите били 30-годишни - работят ли уредите? Като сте искали чисто нови уреди, да сте гледали преди да наемете. В единия ми апартамент уредите са вече близо 20-годишни и си работят без проблем. Налагал се е ремонт на съдомиялна и фурна, ремонтират се и работят пак. Докато могат да се ремонтират, няма да купувам нови, щото някой решил, че е под достойнството му да ползва стари.
Точно.
И какво излиза - уж договор, уж бизнес, обаче пак е въпрос на стиковане на ценностна система от двете страни.
Също е добре да няма дребнавост, понякога се правят компромиси, за да няма напрежение. Хубаво е и хората да не са нахални. Ама всеки живее във филма и нанякъде избива... Като например да ти се спомене измежду другото, че имало две изгорели крушки. Ми смени ги бре, сложи едни пердета, купи си едни хубави чаршафи, покривки, уюти си, как се живее така като номади.
Говоря по принцип, от опита ни назад във времето, в момента, поне засега, сме попаднали на читави хора, пу пу дано се задържат.

Последна редакция: ср, 04 сеп 2024, 11:44 от Миглена Атанасова 754511

# 835
  • Мнения: 47 352
Моля, пуснете нова тема.

# 836
  • Мнения: 11 385
А защо трябва да Ви плаща на ръка консумативите?
Щом са за негова сметка, отделно от наема, то най-добре да ги плаща той - давате му номерата и си ги плаща сам.

Ако беше в темата малко по-дълго, щеше да се сетиш или да разбереш. Защото когато наемателят реши да си дигне изведнъж чукалата и да напусне, консумативите излизат на фактура с месец закъснение. Плюс евентуално един наем. Плюс евентуално поразии по имота. А депозитът не е задължително да покрие всички тези разноски.
Затова консумативи отчитам на момента, изчислявам и ми плащат на ръка. Така:
1) Хвърлям едно око на жилището ежемесечно.
2) Минимизирам загубите за неплатени консумативи. Фактурите излизат следващия месец, отделно има срок 15-20 дни след фактурата за плащане. Като ги събереш, става месец-месец и половина по-късно.
3) Не задържам (част от) депозита за неплатени консумативи при изнасяне. Отделно, ако се плаща по фактури, а не по показания на уредите, при изравняване на сметките при напускане става едно голямо суетене и чудене. Показанията на водомери и електромер към момента на правене на сметките се сравняват с показанията по последна платена фактура, ама коя точно е тя, ама трябва да я имаш, за да гледаш. А по моя начин има показание старо и показание ново, разлика и всичко е ясно и лесно. Разликата се умножава по единична цена (на кубик вода или на киловат-час електроенергия) и си готов. Сега ако си от хората (поколенията), които не могат да снемат и разберат показания на електромер и водомер, е друг въпрос. Често се случва да обяснявам елементарни неща - във фактурата има количество (в мерните единици куб.м. вода или киловат-час електроенергия), има и цена на единица от едното или другото, умножават се, върху полученото се начислява ДДС и получаваш тотала.

И за да не си помислиш, че съм някаква изкуфяла бабичка, която освен кеш друго не познава - аз си плащам всички консумативи през електронно банкиране.

В тази тема имаше снимки от жилище в Бургас (или Варна), от Фейсбук. Ново строителство. Целият кухньохол с разхвърляни мебели, неизхвърляни поне месец остатъци от храна за вкъщи (тарелки и тем подобни), такива неща. Дали ако наемодателят беше минавал периодично в жилището то щеше да бъде в този вид???

# 837
  • Мнения: 7 414
Два депозита ще покрият една месечна сметка за ток и за вода.
А и виждаш онлайн новите фактури както и статуса им (платена или неплатена)

По мое мнение си усложнявате излишно живота, държанието към наемателя е малко като към дете или човек без мозък.

# 838
  • Варна
  • Мнения: 7 036
Неплатени сметки почти винаги вървят в комплект с материални щети на стойност не два, а 10 депозита. Да не говорим и колко голяма част от наемателите пищят на умряло като чуят два депозита.

Нс, ще пусна нова тема довечера, че съм на работа и от телефон не мога. Или някой друг също може да пусне, разбира се.

# 839
  • Мнения: 73
А защо трябва да Ви плаща на ръка консумативите?
Щом са за негова сметка, отделно от наема, то най-добре да ги плаща той - давате му номерата и си ги плаща сам.

Ако беше в темата малко по-дълго, щеше да се сетиш или да разбереш. Защото когато наемателят реши да си дигне изведнъж чукалата и да напусне, консумативите излизат на фактура с месец закъснение. Плюс евентуално един наем. Плюс евентуално поразии по имота. А депозитът не е задължително да покрие всички тези разноски.
Затова консумативи отчитам на момента, изчислявам и ми плащат на ръка. Така:
1) Хвърлям едно око на жилището ежемесечно.
2) Минимизирам загубите за неплатени консумативи. Фактурите излизат следващия месец, отделно има срок 15-20 дни след фактурата за плащане. Като ги събереш, става месец-месец и половина по-късно.
3) Не задържам (част от) депозита за неплатени консумативи при изнасяне. Отделно, ако се плаща по фактури, а не по показания на уредите, при изравняване на сметките при напускане става едно голямо суетене и чудене. Показанията на водомери и електромер към момента на правене на сметките се сравняват с показанията по последна платена фактура, ама коя точно е тя, ама трябва да я имаш, за да гледаш. А по моя начин има показание старо и показание ново, разлика и всичко е ясно и лесно. Разликата се умножава по единична цена (на кубик вода или на киловат-час електроенергия) и си готов. Сега ако си от хората (поколенията), които не могат да снемат и разберат показания на електромер и водомер, е друг въпрос. Често се случва да обяснявам елементарни неща - във фактурата има количество (в мерните единици куб.м. вода или киловат-час електроенергия), има и цена на единица от едното или другото, умножават се, върху полученото се начислява ДДС и получаваш тотала.

И за да не си помислиш, че съм някаква изкуфяла бабичка, която освен кеш друго не познава - аз си плащам всички консумативи през електронно банкиране.

В тази тема имаше снимки от жилище в Бургас (или Варна), от Фейсбук. Ново строителство. Целият кухньохол с разхвърляни мебели, неизхвърляни поне месец остатъци от храна за вкъщи (тарелки и тем подобни), такива неща. Дали ако наемодателят беше минавал периодично в жилището то щеше да бъде в този вид???

Това определено е сложно и аз не бих се навила да плащам по нечии изчисления предварително. Токът си излиза за предходния месец, водата горе долу и тв, вярно една идея назад. Само при Топлофикация са много назад.
По-скоро редовно отчитане на водомерите, за да е максимално близо таксуването до реалното потребление, а за Топлофикация - и там си има начини, но колкото по-просто и издържано и с техни фактури, по-добре.
И пак за хора, които не са живяли в София, е тегаво. Но да плащаш на ръка по показания на електромер и водомери предварително и после хазяинът да ти прави изравнение, ми се струва странно, но явно някои хора се навиват. То и за наемодателя е занимавка, колко па да да тези сметки, ако до момента се е плащало редовно, в крайна сметка всеки сам си преценява.

Общи условия

Активация на акаунт