Какво не бихте искали да работят децата ви един ден?

  • 16 080
  • 398
  •   1
Отговори
# 225
  • France
  • Мнения: 16 148
Лошо няма да има любознателност. И аз изкарах 2 сертификата, които дори не съм ги разпечатала още. За нищо не са ми.
Проблемът идва, когато някой почва да решава коя любознателност е по-стойностна. Токсичността никога не е далеч тогава.

# 226
  • Мнения: 5 987
В България много се бърка ценност със стойност, много е ценно да имаш висше образование, инвестиция за какво, за да каже родата, детето завърши и какво от това, каква стойност обаче носи това впоследствие, ако с тази диплома си на длъжност, която и без този диплома можеш да заемеш. Ценно е да знаеш някакъв език, но като не го ползваш, не ти носи нищо, какво е. Много често се учи, ей така да се каже, че учи нещо. Моя приятелка покрай короната завършила някаква си магистратура още, ей така да има за всеки случай още една възможност, макар, че не иска да работи това реално.
Аз съм абсолютно “за” това, което е направила приятелката ти. Използвала е ситуацията, за да си увеличи шансовете за успех. Човек никога не знае кое кога ще му послужи.

Последна редакция: пт, 07 юни 2024, 16:25 от abadjieva80

# 227
  • София
  • Мнения: 18 580
А понякога се учи за удоволствие.
Откакто не работя, изкарах 2 специализации и курс по език. Последният е опреснителен и ще го ползвам, защото планираме да живеем там, където го говорят, но специализациите реално са си само за мен.

# 228
  • София
  • Мнения: 15 270
Да, Бояна, но това, което пропуснаш е, че това е бил твоят избор. Аз не бих настояла за нещо толкова рисковано, когато няма и желание. Това е цялата разлика.
Не е бил моят избор, беше късмет, при това лош. Кандидатствах право. След първата година можех да се прехвърля, но останах, защото ми хареса. Подтикнаха  ме да запиша и нещо смислено, и завърших и МИО. Не ми е попречило и то.
И уважавам твоя избор, просто бих настоявала да се учи, защото ми се струва важно. Естествено за човек, на когото му е по силите. Образованието дава повече възможности, дори повече време да видиш накъде вървиш. На 17-18 не всеки знае какво иска като професия, повечето не са и работили, нито имат реална представа какво точно се учи във всяка специалност. Ей последните години социологията е в топ 3 на желаните специалности в СУ и нямам друго обяснение освен, че дават социолози по телевизията... Нула практическо приложение, тежко следване и перспектива като учен с втора работа за пари.

# 229
  • Мнения: 2 179
Аз също, явно защото съм българка, не разбрах разликата между ценност и стойност в описаните примери. Wink

Това означава това което учиш, да е инвестиция, която един ще ти се върне, а не учене заради самото учене и групане на дипломи за идеята. Да не говорим, че едно образование в случая моята приятелка просто магистратура специалност, която така и не иска да работи, но сериозно финансова инвестиция.
Аз също уча нещо постоянно, но то е свързано изцяло с работата ми и инвестиция в езици.
Има го и другия момент висше образование и от там никакво развитие и желание за учене на новостите в сферата в която се работи.
За да станеш професионалист в една област, ако не ме лъже паметта беше 5 000 часа инвестиция,  като време.

# 230
  • Мнения: 5 302
Аз съм един прекрасен пример за магистър социолог с много тясна специализация, завършил с пълно отличие, който не е работил и ден по специалността си.
Годините ми напредват, но записах магистратура свързана с бакалавърската ми степен (също хуманитарна специалност) и уча с огромно удоволствие и хъс Simple Smile.
И да, не бих насочила детето си към социология.

# 231
  • София
  • Мнения: 15 270
Инвестиция е образованието, затова не разбирам манията да се пращат деца в чужбина да учат каквото и да е. Например, повечето университети в Холандия. Едно следване излиза към половин милион лева, ако не и повече, и после кво, на гише в Утрехт. Това по принцип, като човек има възможности нека където иска да си прати детето, но тук се теглят кредити и тн, това вече и на мен ми е излишно.




Аз съм един прекрасен пример за магистър социолог с много тясна специализация, завършил с пълно отличие, който не е работил и ден по специалността си.
Годините ми напредват, но записах магистратура свързана с бакалавърската ми степен (също хуманитарна специалност) и уча с огромно удоволствие и хъс Simple Smile.
И да, не бих насочила детето си към социология.
Спорът е дали е по-добре директно да отива в бакалията или да учи нещо такова. Все пак мисля, че е по-добре да учи. Иначе специалността ни е ясна, че и по мое време всяко вишу беше по 5 години, нямаше бакалаври.

# 232
  • Мнения: 7 925
за мен, безспорно  е по-добре да учи
дори, да не го ползва, сега
дори да разбере , в процеса, какво иска, и да продължи да учи...

Скрит текст:
в момента съм наета ,заради курс, който изкарах на основа първата ми диплома от преди 22г, която даже нямах на хартия до преди 2,5г

# 233
  • Мнения: 5 302
Аз съм от старото поколение и разбиранията ми са, че трябва да се учи - учене през целия живот.
Какво аз искам или не искам не е работа на детето ми - това е негов път, негов живот. Обаче като израснеш в среда, в която да се образоваш непрекъснато е нещо обичайно, то сякаш това се усвоява (прословутото възпитание чрез пример). Тъй че пред нас не е стоял въпросът дали и какво ще учи след гимназия. Имахме период, в който се чудеше какво и накъде, баща му даваше насоки, аз се включвах с идеи, накрая избра сам и се подготвя. Дали ще му допадне и след това - не зная. Хубавото е, че пътища много и възможности също.
Аз съм му казвала много пъти - ако избереш улици да чистиш или да тръгнеш по пътя на науката, то го върши с любов и желание. Нямам болни амбиции, напълно откровена съм. И в бакалия да работи, и в Йейл - това е неговият живот.


Обаче не са тъпи и не бива да ги подценяваме. Парата ръководи света, а те са материални. Изборът му е свързан с годишната заплата от начално ниво, с тенденция към постоянно повишение, както и допълнителните бенефити. Мисля си, че повечето млади хора са ръководени от презумцията за заплащане, нещо което никога не съм и мислила, когато станах студент.

# 234
  • Пловдив
  • Мнения: 20 053
Сефора, имах предвид, че в случая няма разлика в значенията на понятията ценност и стойност. Ако дадено нещо не ти е нужно изобщо, значи то за теб то няма стойност и няма ценност, едно и също е. Ако е ценно, значи има стойност, макар и не непременно материална или измерима. Ако си го оценил неправилно, си сгрешил, а не че е ценно, но няма стойност. Както и да е, не е важно за темата.

# 235
  • France
  • Мнения: 16 148
Твой избор е бил. И да кандидатстваш, и да не се преместиш.
Не винаги образованието, поне в класическия му вид дава повече възможности. И именно за това не бих се месила. Да научиш занаят също е познание - технично, емпирично и понякога научно.

# 236
  • Мнения: 5 302
Да владееш занаят е много полезно и обикновено добре заплатено, както може да даде възможност да работиш за себе си или да изградиш малък и не толкова малък бизнес.

# 237
  • София
  • Мнения: 15 270
Твой избор е бил. И да кандидатстваш, и да не се преместиш.
Не винаги образованието, поне в класическия му вид дава повече възможности. И именно за това не бих се месила. Да научиш занаят също е познание - технично, емпирично и понякога научно.
Така е, никога не съм гледала с пренебрежение на това. Но съвсем друго говоря и понеже и  друг потребител го е казал ще цитирам.

Аз съм от старото поколение и разбиранията ми са, че трябва да се учи - учене през целия живот.
Какво аз искам или не искам не е работа на детето ми - това е негов път, негов живот. Обаче като израснеш в среда, в която да се образоваш непрекъснато е нещо обичайно, то сякаш това се усвоява (прословутото възпитание чрез пример). Тъй че пред нас не е стоял въпросът дали и какво ще учи след гимназия.
Имахме период, в който се чудеше какво и накъде, баща му даваше насоки, аз се включвах с идеи, накрая избра сам и се подготвя. Дали ще му допадне и след това - не зная. Хубавото е, че пътища много и възможности също.
Аз съм му казвала много пъти - ако избереш улици да чистиш или да тръгнеш по пътя на науката, то го върши с любов и желание. Нямам болни амбиции, напълно откровена съм. И в бакалия да работи, и в Йейл - това е неговият живот.

Ето, заради това казах, че ако у нас някой отказваше да учи щях да се намеся. Логично не ми се налага, но просто не ми е в допустимите избори. Без да гледам с пренебрежение на занаятите, но у нас нещата не стоят така и се иска повече учене.

# 238
  • Мнения: 7 925
за занаятите се иска ръка, кръст, гръб....и не на последно място- доста акъл, пак
да имаш фирма не е са всеки- трябва много, много дисциплина
70% от новите фирми просъществуват до 5г, от останалите-само 15% доживяват десетилетие...
за да работиш за себе си се искат различни по вид познания, извън самото боравене със занаята
и, не на последно място-трябва си учене, и постоянно следене на новостите

# 239
  • Мнения: 2 179
Сефора, имах предвид, че в случая няма разлика в значенията на понятията ценност и стойност. Ако дадено нещо не ти е нужно изобщо, значи то за теб то няма стойност и няма ценност, едно и също е. Ако е ценно, значи има стойност, макар и не непременно материална или измерима. Ако си го оценил неправилно, си сгрешил, а не че е ценно, но няма стойност. Както и да е, не е важно за темата.

Има разлика, замисли се и ще видиш.
Много е ценно да си сертрфициран оценител на диаманти, но ако не го прилагаш стойността на тази ценност е нула. Не ти носи нищо, но иначе супер, че си един от малкото експерти в областта.
Много е ценно да си велик математик и да решаваш задачи, които единици могат да решат, но ако това не го прилагаш някъде, и всички усилия които си вложил, като време и пари не ти носи облаги, стойността му е нула. Просто диплома и знания, без приложение.
Аз самата имам куп дипломи за какво ли не, и да от позицията на времето, абсолютно ненужни, ужасен стрес, време, учене, пари за области в която нямам и ден стаж.
Затова учене с ясна цел защо, приложение и всичките тези усилия да се остойностят с добра позиция и доход.

Иначе Бояна така е, огромна инвестиции за учене някъде и след това заплата, доход, който не може да покрие всичката тази инвестиция. Реално това образование е просто в повече случай за престиж, че е завършено образование някъде, реално колегата до теб с чужд език и университет от България. Имам няколко примера за завършили в чужбина, на едното момче му искаха от университета в чужбина позиция, реализация, ниво на доходите и той не го хотълваше, как се е реализирал. Другия завърши юридическа специалност в чужбина и реално работи някаква административна работа и езика му е плюс общо взето и третия пример го взеха заради езика отново, шефката му намърдана с връзки в топ компания, дори висше образование няма, но иначе силиконирана и той обираше цялата работа, защото беше с отлично ниво на езика.

Общи условия

Активация на акаунт