Какво прави хората атеисти? Празнуват ли атеистите Коледа и Великден?

  • 28 454
  • 1 445
  •   1
Отговори
# 1 425
  • Мнения: 8 581
Щом уважението към празниците и другите задължава към поздрав, да питам: ти казваше ли „Честит 9-ти септември!“? Или „Слава на Октомврийската революция!“?

# 1 426
  • Мнения: 3 243
От тази тема разбрах, че като срещна познат на улицата не е възпитано да му казвам добър ден, защото не знам дали му е добре денят, а ще го поздравявам с "Може би случайно ти ме срещна... Може би за да ми кажеш нещо, може би, може би?"

По Великден един мъж ми помогна с тежки покупки и ми каза на развален български "Честит празник, ако празнувате" и аз му отвърнах "И на Вас!" После осъзнах, че той най-вероятно не е християнин, защото заговори на турски с човека в колата си, а пък аз съм атеист. Ама ей така си се поздравяваме. Smiley

# 1 427
  • Мнения: 25 179
Аз преди години с удоволствие отвръщах "Христос воскресе" всъщност все още го правя, то няма как другояче да  се отговори, обаче нещо напоследък ми опротивяха църковните работи. Много чужди интереси се намърдаха в църквата. Всъщност по-точно е да се каже, че така и не излязоха от нея. Но сега съвсем са се разбесняли.

Като отида в "Александър Невски" някакакви забрадени жени, продават свещите и правят забележки на туристите за неприлично, според тях, облекло, и въобще има вид като на окупиран от старообрядци. То не гледат, че  подът е мърляв, таванът така се е опушил, че не се вижда Бог отец,  само се метат да ти  угасят свещта още докато  си там и ги обират неизгорели на две трети... Даже мислех да се оплача по-официално, ама с тоя злобен партиарх едва ли има на кого.

Казах на едно дяконче, да каже на шефовете си,  поне да възпрат една луда леля служителка ли е, доброволка ли, да не зяе на английски по туристите. Те са на платена обиколка, не могат да дойдат закачулени по неин вкус.

Последна редакция: чт, 08 май 2025, 16:43 от Iris04

# 1 428
  • Мнения: 9 163
По гръцките манастири/туристически обекти не допускат с къси панталони, голи ръце и т.н. За там нищо не казвате.

# 1 429
  • Пловдив
  • Мнения: 2 748
Изглежда религиозна само на пръв поглед. Тежка научна книга е с много математика, физика, биология и астрономия, издателство на СУ. Невежо е предварително да заклеймите нещо, което не познавате. Мнение за една книга може да изкаже който я е прочел, другото е предразсъдъци.

Учудваща е тази разправия.......Даже не коментираме дали съществува Бог, дали е по-добре да се вярва в него или не, а само поздрава! И този поздрав като че ли обърква здравето и живота на някои.......Какви са тези хора???
Това са хора, които не понасят някой да им казва как трябва да поздравяват.

Прочетете книгата "Великият дизайнер", математически се доказва, че зад сътворението на вселената стои интелект.
Аха, ясно. Стивън Хокинг обяснява квантовата физика, а някой пише "задочен дебат" с него и "математически доказва" бог. Това е като да водиш шахматна партия със снимка на Каспаров и да обявиш победа.

# 1 430
  • Мнения: 8 581
Това, че нещо изглежда „научно“, не го прави наука. Алтернативните теории за сътворението често се обличат в академичен език, за да звучат достоверно, особено когато целта е да се съчетаят религия и физика. Проблемът не е, че такава книга съществува, а че претендира, че оборва Хокинг. Това вече е наивно, ако не и комично.
Всъщност, това което описваш, си е класически креационизъм или, по-лъскаво казано, „интелигентен дизайн“. В САЩ е особено разпространен, даже и Ноев ковчег построиха за да доказват нещо. Това е псевдонаучна стратегия, при която се твърди, че сложността в природата е доказателство за създател. Научният език не прави едно религиозно твърдение по-малко религиозно.
Признавам си, имам предразсъдъци. Имам ги и към плоската Земя. Ако утре някой издаде луксозен том със сложни уравнения, „доказващи“ че живеем върху диск, пак няма да го чета. Не защото мразя книгите, а защото знам за какво иде реч.

# 1 431
  • Мнения: 25 179
По гръцките манастири/туристически обекти не допускат с къси панталони, голи ръце и т.н. За там нищо не казвате.

Може, но в нашите църкви туристически обекти досега не го правеха и нв виждам защо тепърва да почват.
Все пак не става въпрос за някакви голотии, с които е неприлично и по улицата да се ходи, а за най-нормално лятно облекло.

# 1 432
  • Мнения: 9 163
Има си облекло за храмове и облекло за плаж.
Миналото лято в нашата черква (централен столичен  храм) попаднах на кръщане. Ми жените бяха облечени като за дискотека. Къси поли, голи ръце, дълбоки деколтета. Направо изглеждаха като гротеска. Сега защо са ги допуснали така разсъблечени  да влязат в храма е друг въпрос. На Метеора обличаме разни дълги поли, покриваме се с шалове, носени от незнайни туристи, но тук в храмовете ходим по къси гащи.

# 1 433
  • Мнения: 3 243
Това, че нещо изглежда „научно“, не го прави наука. Алтернативните теории за сътворението често се обличат в академичен език, за да звучат достоверно, особено когато целта е да се съчетаят религия и физика.
Както и между другото всякакъв тип псевдонаучни лечения, течения, секти и т.н. За пример сега нашумялата биорезонансна диагностика.

# 1 434
  • Мнения: 14 987
Късите гащи и разголените деколтета лесно се прикриват с халати, които църквите могат да осигуряват, ако искат. Давали са ми в джамията Света София в Истанбул, плюс забрадка за косата. Но забрадка ми бяха давали и в Киевската Лавра, където са християни. Ако църквата / джамията го преценява като важно, го прави и не разчита, че туристите ще мислят за нейните порядки, а тя няма нужда да мисли. Въпрос на вътрешен ред.
Преди няколко години в Рилския манастир даваха такива наметки на входа на църквата, сега не знам дали още го правят.

# 1 435
  • Мнения: X
Много хора стават атеисти по различни причини – някои просто не намират доказателства за съществуването на бог, други са разочаровани от религиозните институции или виждат противоречия в свещените текстове. Някои просто така са израснали – в семейства, където религията не е играла роля. А относно празниците – да, много атеисти празнуват Коледа и Великден, но не по религиозни причини. За тях това са по-скоро семейни поводи, традиции, време за почивка и събиране с близки, а не религиозни ритуали. В крайна сметка, празниците могат да имат значение и без вяра – като време за радост, подаръци и хубава храна.

# 1 436
  • Пловдив
  • Мнения: 2 748
Човек може да коментира и анализира нещо, когато се запознае с него, иначе е в сферата на предположенията какво евентуално си мисли спрямо нагласите си. Науката си е наука, независимо кой я зачита. И не, науката и Бог не си противоречат.
Софийски университет да застане с името си зад труд, който да не е научен?? 😁

Това, че нещо изглежда „научно“, не го прави наука.

# 1 437
  • Мнения: 12 403
Не бих се определила като атеист, въпреки че нямам религиозно възпитание. Не бих се определила и като силно вярваща. Не постя, защото не мога да си обясня смисъла на постите. Но около мен имам няколко души, които са вярващи, за мое учудване все са мъже. Единият има религиозно възпитание, но мисля че е задминал родителите си в това отношение. Другият няма нито един вярващ в семейството си, в един момент започна да ходи на черква и да ни обяснява някои неща. Общото между двамата е, че не могат да си намерят място в живота. Не бих казала, че живеят зле, но усещам голямо лично неудовлетворение и при двамата. Има доста хора, които търсят различни пътища и някои ги намират във вярата. Това може да е период, а може и да е за цял живот, ако по някакъв начин намерят смисъл във вярата си.

# 1 438
  • Мнения: 3 243
Вярата се възпитава в семейството. Много рядко човек от религиозно семейство става атеист, а човек от нерелигиозно семейство става вярващ.

Също най се тупат в гърдите като вярващи хората, които са вярващи по нашенски - Библията не я е виждал дори на живо, в църква влиза само за сватби и кръщенета умерено почерпен, празниците ги свързва с ядене и пиене, десетте божи заповеди са само пожелателни - той църковен брак няма с майката на детето си, изневерява с жената на приятеля си и завижда на всеки с по-хубава кола от неговата, защото или е син на шефа или спи с шефа, няма друг вариант. Толерантност и смирение нулеви.

# 1 439
  • Мнения: 8 581
Човек може да коментира и анализира нещо, когато се запознае с него, иначе е в сферата на предположенията какво евентуално си мисли спрямо нагласите си. Науката си е наука, независимо кой я зачита. И не, науката и Бог не си противоречат.
Софийски университет да застане с името си зад труд, който да не е научен?? 😁


Разбирам ти аргумента, но честно казано, нямам абсолютно никакъв стимул да си купя тази книга, камо ли да загубя време да я чета. Не виждам каква полза би ми донесло, дори хипотетична. Ако все пак реша да ѝ дам шанс и тя се окаже точно това, което очаквам (опакована в наука апологетика), ще поемеш ли ангажимент да ми компенсираш изгубеното време и средства?
И все пак, нека си го кажем направо „математически доказан бог“ не е някакво дребно есе. Това е пробив с мащаба на Големия взрив, научната общност би трябвало вече да е разтърсена, а религиозният свят в екстаз. Ако питаш мен, Валентин директно го пишем за канонизиране. Такова постижение не бива да остане само на хартия, издадено от СУ, без фанфари.
Но реалността е друга. Когато нещо претендира да е научен труд, то трябва да мине през сериозно научно рецензиране, проверка, критика. Не просто да изглежда „научно“, а да издържи на научен дебат. В противен случай си остава лична теза, с претенции, но без потвърждение.

Общи условия

Активация на акаунт