Стресът около матурите в 7 клас - нарочно ли се цели?

  • 21 309
  • 449
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 1 930
Аз продължавам да виждам проблем в НВО и в използването му за масово кандидатстване.
Както и в масовото ходене на курсове, които вместо да допълват и надграждат, се оказва, че трябва да заместят училището. Което пък допълнително задълбочава съществуващите образователни и социални неравенства.

Да не говорим за свръхфокусирането само върху математика и БЕЛ в прогимназиален етап, като разказвателните предмети просто се избутват някак.

Вследствие на масовото кандидатстване за всички училища се стига до разделението им по приемен бал, а не по профили или професии. И никакъв шанс за училище, вече приело деца с нисък бал, да се отласне от дъното, и то не непременно заради някакви обективни причини, а защото отива най-долу в класациите и ще бъде последен избор за пожелалите този профил.
И се получава омагьосан кръг.

Кандидатстване би трябвало да има само за училища, които дават някаква добавена стойност - езикови гимназии, където не само се изучава интензивно език, но има предмети на този език, както и преподаватели носители на езика; математически гимназии, национални гимназии. Такова разделение, разбира се, трябва хубаво да бъде обмислено.
За тях може да си има пак единни изпити, отделно от НВО и по-различен формат, позволяващ разслоение - по-трудни задачи с разписване, творчески елемент в изпита по БЕЛ и т.н.

НВО може да си стане интегриран и да служи за измерител на ниво, какъвто му е и първоначалният замисъл.

# 136
  • София
  • Мнения: 1 566
Априлски душ,

За чалгата съм съгласна.
Ти сама даде пример със смартфона на дъшеря си - еми същото е като с чалгата. Моите деца не слушат чалга, дразнят се, ама какво от това, като всички около тях слушат и тя дъни навсякъде?
Тук не става дума за елити, псевдоелити или каквото искаш. Тук става дума да извлечеш най-доброто от системата.

Огромна вина имат и делегираните бюджети на училищата. Те култивират деца, само и само да може училищете да се издържа, независмо от успех, провинения и т.н. Лошото е, че в нискобаловите училища делегираните бюджети държат доста деца, които иначе не биха изкласили. И аз като родител, не искам детето ми да попада в такава среда. Около нас са няколко такива училища, децата също ги виждаха и главната им мотивация да учат беше именно да избягат от тази среда. И те самите искаха да ходят на уроци, аз не съм карала никого насила. И да, и двете нямаха 90 точки, не учат в училище от топ 5 и те уверявам, че не са се презорили особено. Между другото, парите, които похарчих за уроците на децата ми са едни от най-смислено похарчените.  Децата се чувстваха добре, голямата сама ме гони да я запиша за НВО 10 клас отново на уроци, и в 12 клас отново на уроци за ДЗИ.
Миналата година малката каза, че не иска докато е жива да чуе за частни уроци, ама тази година вече ме подпитва - нали ще ме запишеш за НВО 10 клас, то беше хубаво. Защо казвам това - децата растат и осъзнавт колко полезно им е било ходенето на уроци. А там намират и много нови приятели, интелигентни деца като тях, които иначе не биха срещнали.

Колкото до образованието е чужбина - много дълга тема е и е въпрос на личен избор. Между другото, българското висше образование далеч не е за изхвърляне, но да не разводняваме темата.

# 137
  • Мнения: 1 547
Освен  частните уроци, се осигуряват и ученици на профилираните гимназии с лоша репутация и нежелани специалности. В нашия и съседният град, малки провинциални, има по две средни училища и един техникум. В двете гимназии има по две паралелки осми клас, в техмикума три. Реално една паралелка "свестни" деца отиват по нежелание в техникума, където попадат в лоша среда и съответно се сливат с нея. В гимназиите се класират само отличниците.

# 138
  • Мнения: 2 179
Освен  частните уроци, се осигуряват и ученици на профилираните гимназии с лоша репутация и нежелани специалности. В нашия и съседният град, малки провинциални, има по две средни училища и един техникум. В двете гимназии има по две паралелки осми клас, в техмикума три. Реално една паралелка "свестни" деца отиват по нежелание в техникума, където попадат в лоша среда и съответно се сливат с нея. В гимназиите се класират само отличниците.
А по старата система как щеше да е, нямаше ли да е същото? Нямаше ли отличниците да кандидатстват за гимназията и за техникумите пак да останат по-слабите ученици?

# 139
  • Мнения: 2 712
Сега, както и преди,  има добри техникуми, стига детето да има съответните интереси. Строителните и икономическите техникуми винаги са били силни училища с отличници вътре.
 Просто не всички деца имат изявени интереси толкова рано и предпочитат да учат чужд език
Балът на добрите техникуми изобщо не е нисък, но като говорим за София, където има много деца. В провинцията е различно
А математиката е друга бира. Математиката пострада най-много от бизнеса, наречен НВО. В СМГ преди имаше хора, които искаха да учат математика и да се занимават с наука, сега е пълно с бъдещи юристи, HR, журналисти, и всякакви хуманитаристи, защото имали добър бал на елементарното по математика НВО. Това НВО е обида за един човек, който има и минимално понятие от математика.
НВО могат да го използват като психотест за шофьори или за бакалското училище, ако има такова, но не и за деца, които ще се занимават с математика. Съответно и СМГ се превърна просто в училище с висок бал за амбициозни деца и родители, а не в училище за математика, това му отрови и атмосферата

Последна редакция: пн, 07 окт 2024, 16:42 от Априлски душ

# 140
  • Мнения: 1 547
Мила Атова , по старата система в гимназиите имаше по три паралелки и имаше места за всички желаещи, а в  техникума по две или три според броя на децата в годината.  Аз говоря за техникумите, които 'събират'  слабите ученици на районна,и които в по -малките населени места не са въпрос на избор.

# 141
  • София
  • Мнения: 20 081
Откога на тема образование могат да се изказват само хора, чиито деца не са  минали още през НВО... Точно другите имат повече опит с всякаквите плюсове и минуси на системата във всичките й образователни етапи. Имат и повече наблюдения.  Тази тема е интересна за всякакви хора - за родители на деца, на които НВО тепърва  предстои (скоро или не чак толкова), за учители,  за странични наблюдатели с деца, минали вече  през НВО (че и през ДЗИ), но пък с  близки деца  в  училищна възраст, за баби  и дядовци даже (не  ги определям като такива на възрастов признак, а като роля в семейството).. В  тазгодишната седмокласна  тема имаше  активна баба на дете (помагаща му по мат), в математическата тема пише такава баба , в наборната на по-горен випуск също...И са много добре запознати с  нещата в родното образование, в което няма нищо лошо...

# 142
  • Мнения: 9 142
Защото на мен така ми звучиш. От постовете ти струи негативизъм и агресия.

Изобщо не мисля така. Казва си мнението, с което аз например съм съгласен.

С кое точно си съгласен?
Всичко в България е зле.
Образованието е мега зле.
Дете, завършило СМГ, не може да стане юрист?
Гадните учители само мислят как да издоят пари.
Който веднъж е чул чалга е простак, ако и да е завършил физика в Кеймбридж.
Абе, изобщо всички са маскари.
С това ли си съгласен?

# 143
  • Мнения: 2 712
Динчо, успокой се моля. Сипи си едно розово. Супер си е СМГ то, и певци излизат от там.
И не всичко в България е зле, това че няма елит, понякога е даже предимство. Споко, животът е еднакъв навсякъде

# 144
  • Мнения: 9 142
Колко умно, възвишено и оптимистично! 😛

# 145
  • София
  • Мнения: 20 081
Динчо, успокой се моля. Сипи си едно розово. Супер си е СМГ то, и певци излизат от там.
А какво лошо има  в това?  Айде Мария Илиева е  стар кадър на СМГ и не е показател...Непременно ли трябва  само математици/информатици/инженери да стават? Ако не се лъжа,  преди няколко години в училището имаше девойка, занимаваща се активно ( на професионално ниво) с балет. Та днес може и балерина да е вече, защо не? В класа на голямата ми дъщеря в  столична езикова имаше младежки национал по футбол, беше канен на проби в  Манчестър Юнайтед.  Остана си  футболист. И какво?  Загуба, учил е явно немолодичния  според много хора немски за тоя що духа. Да си беше отишъл в  спортното, викаш...

# 146
  • Мнения: 2 712
Че какво му е лошото, а от кварталните училища, с по.четири часа математика излизат прекрасни инженери, няма да са богати като футболистите, но  пак ще има и за тях място под слънцето, даже и да не знаят немски.

# 147
  • София
  • Мнения: 20 081
Ама ти четеш написаното  така, както Дяволът евангелието. Кой е казал, че описаното от теб не става. Става и още как. Успели хора  има  от всяко училище - "елитно" или не. Бедни и богати - също. Моят въпрос беше друг. Защо пък  да не излизат от СМГ певици, балетисти, художници, ако сами решат да поемат по този път след 12 клас и имат  таланта за целта?  Или пък медици, юристи, икономисти?  Конкретно  училище до 12 клас не те задължава да продължиш в  тази посока.  Предоставило ти  е някакъв обем от знания и умения за усвояване, ти си поел толкова, колкото си могъл от даденото, а  после вече е въпрос на избори...

Последна редакция: пн, 07 окт 2024, 18:54 от Просто русалка

# 148
  • София
  • Мнения: 951
Ако е това е момче, което беше в Славия, той играе сега във втора-трета дивизия в Холандия или Германия, така че чуждият език все му е от полза. Мисля, че е завършил и университет или учи още в момента.

# 149
  • Мнения: 52 455
Тази тема прие някаква странна форма и ми прилича на кръчмарско сбиване от старите каубойски филми - всеки удря накъдето свари и не се вижда никаква цел или смисъл.

Някой трябва да е много наранен и много разочарован за да се зареди с толкова нихилизъм и черногледство. Но има една истина - кучетата си лят, керванът си върви. Тук си пишем, караме се, но животът продължава, деца се явяват на НВО, приемат ги, завършват, някои продължават, други не и всеки си намира пътя.
Системата има много трески за дялане, но положението съвсем не е чак толкова катастрофално.

Общи условия

Активация на акаунт