"Оръжията и човекът" в Народния театър: за или против?

  • 17 346
  • 611
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 945
Има някои неща които са просто непристойни и не следва да се играят на национални сцени. Например по БНТ не дават порнографски филми в осем вечерта. Това не е цензура, това е придържане към представите за редно и нередно. Не е редно някакви високомерни чужденци да се гаврят с нас по национален признак и ние да ръкопляскаме на това.
Т.е., аз си купувам билети, организирам ежедневието си така, че да гледам представлението, но не съм допусната от тълпата, която всъщност ме предпазва от покварата на високомерните чужденци? Няма нужда! Впрочем, след като изгледах излъчването на живо, абстрахирайки се от ниското качество и това, че на артистите им се налага да играят пред празна зала, не съм възхитена от постановката, нито пък намирам нещо чак толкова скандално и унизително в нея. Имам право на разочарование като зрител, но никой не може да ми отнеме правото да бъда такъв.
Чувството за самоирония може да бъде много полезно...

# 31
  • Мнения: 1 179
Колко от мненията за пиесата са продиктувани от четене на самата пиеса, а не на откъси без контекст и анализи в сайтове?

# 32
  • Мнения: 1 670
Отговорих на коментар на Бояна и няколко потребителки наскачаха да я защитават, при положение че нейното твърдение е очевидно невярно.  Тогава какъв е проблема хората пред народния театър да крещят, че постановката е ужасна, нали аргументи не са нужни. С какво вербалната агресията в форум е по-добра от агресията на площада?
Не се водят така дискусии, убеждаване на противника става с аргументи, не с викове.
Както написа една потребителка, изкуството може и да провокира, ами бъдете готови за отговор на провокацията.

Т.е., аз си купувам билети, организирам ежедневието си така, че да гледам представлението, но не съм допусната от тълпата, която всъщност ме предпазва от покварата на високомерните чужденци? Няма нужда!
Народният театър не е частна институция, на държавна издръжка е, тълпата плаща за съществуването му и частните интереси нямат място в държавна институция.

Последна редакция: пт, 08 ное 2024, 09:41 от Serene__

# 33
  • Мнения: 42 019
Според мен, провокацията от страна на директора е съвсем умишлена и той би трябвало да се съобрази с мненията и на консервативно настроените интелектуалци. Не ми изглежда особено културно това, че сега той и хората около него си намериха повод да обиждат известните личности, подкрепили петицията (впрочем, не съм я подписала, защото не ме интересува особено - само следя новините).

Против цензурата съм, но и смятам, че протестите са право на хората. 
Отделно съм убедена, че чрез Малкович се усвояват големи средства и не е лошо да се проведе разследване, предвид скандалите в други театри, които се случиха наскоро.
А от трета страна - хората, които са закупили билети за тази пиеса - поне повечето от тях, не са го направили защото са високо културни, а защото са 100%-тови сноби (извинявам се, ако на някой не му е приятно да прочете, че е сноб) и защото режисьорът е звезда. Ако режисьорът беше друг, едва ли щеше да ги заинтересува.

# 34
  • Мнения: 2 830
Ала.бала, ако смяташ, че евреите не коментират собствения си манталитет, грешиш. Или не си влизала в съответен форум.
Има нещо, наречено свобода на личния избор и да бъде ограничен нечий личен избор, защото на друг не му харесва или нечие лично мнение, защото на друг не му звучи добре, не говори добре за този, който ограничава.
Едно е да се заяви човек, че е против нещо (не коментирам доколко е запознат или не с това, срещу което протестира). Друго е да ограничи правото на друг да се запознае лично и да реши сам дали да е за или против.

Те коментират СОБСТВЕНИЯ си манталитет, както го правим и ние. Бъернард Шоу е известен с антисемитизма си и залитането си по Хитлер, сталин. Има и антисемитска пиеса Женева, в която обижда евреите в навечерието на Втората Световна война и Холокоста. Кога за последно тази пиеса е поставяна в Израел (или където и да е било другаде в Европа)? Защо е приемливо да са обиждани и осмивани български символи и съкровени моменти?

Също така Бърнард Шоу не е избрал България изначално. Писал е за мръсни ръце, некъпане, липса на библиотека и прочее тъпизми. Когато почти е привършил пиесата е трябвало да избере локация, някоя примитивна, според тогавашния зрител. Отишъл да се посъветва с приятел и той му предложил България-Сърбия, заради подходящата война и това, че пасва на стереотипа за "примитивна". Шоу не е и стъпвал в България, за да предлага някакъв задълбочен сатиричен поглед.

Ето и избрани цитати:

1. Сергиус: „Швейцарската цивилизация се грижи за българската варварщина!“

2. Райна: Знаете ли какво е библиотека?
Мъжът: Библиотека? Стая, пълна с книги.
Райна: Да, ние имаме такава, единствената в България.”
Малко по-късно Шоу описва библиотеката:
„…съоръжението се състои от една полица, на която са наредени разръфани книги, облечени в стара хартия с петна от кафе.”

3. Петков: Как си, скъпа?
Катерина /жена му/: Ох, обичайните възпаления на гърлото, нищо друго.
Петков /убедено/: Защото си миеш врата всеки ден, колко пъти да ти казвам.
Катерина: Глупости, Пол!
Петков /пие кафе и пуши цигара/: Не са на добро тези нови обичаи. Всичкото това миене не е добро за здравето, не е природно. Имаше един англичанин във Филипополис, който се миеше със студена вода всяка сутрин, като станеше. Отвратително! Всичко това идва от англичаните: климатът им ги мърси толкова много, че постоянно се мият. Виж баща ми! Цял живот не се е къпал и живя до 98 – най-здравият човек в България. Не ми е дерт да се умия веднъж седмично за пред хората, но всеки ден си е направо смешно.


4. Катерина: Ох, ама не им каза, че имаме и електрически звънец в нея. Накарах да ни го поставят.
Петков: Какво е електрически звънец?
Катерина: Натискаш едно копче, нещо издрънчава и Никола тутакси идва.
.

5. Блънтчли: Каква армия! Правят оръдия от черешови дървета, а офицерите изпращат жените си да всяват дисциплина!

6. Сергиус: Имам един английски бултериер, който има кураж колкото цялата българска нация и руската зад гърба и.

7. Лука: Войниците искат да го търсят; те са толкова диви, пияни и бесни.

8. Райна: Българите с истинско добро положение си мият ръцете почти всеки ден!

9. Блънтчли: Не ми говори за България! Вие не знаете какво е битка!

# 35
  • Мнения: 1 762
Значи да оставим да се гаврят с нас, защото някои трябвало да видят дали било гавра....
ФР, няма как да не се коментират помежду си, но съм сигурна, че не могат да ни стъпят и на малкия пръст по обиди към собствения си народ и че не биха позволили на други да се гаврят с тях.

# 36
  • Мнения: 945
Да крещят! Но те не само крещяха. Физически пречеха на хората, които са си платили, за да влязат. С какво право, в качеството на какви?
Стига вече с тая гавра, аз такава не видях. Не съм се почувствала унизена от автора, режисьора или актьорите. Но от сънародниците отвън да!

Последна редакция: пт, 08 ное 2024, 09:49 от Sea breeze

# 37
  • Стара Загора
  • Мнения: 4 180
Според мен, провокацията от страна на директора е съвсем умишлена и той би трябвало да се съобрази с мненията и на консервативно настроените интелектуалци. Не ми изглежда особено културно това, че сега той и хората около него си намериха повод да обиждат известните личности, подкрепили петицията (впрочем, не съм я подписала, защото не ме интересува особено - само следя новините).

Против цензурата съм, но и смятам, че протестите са право на хората.  
Отделно съм убедена, че чрез Малкович се усвояват големи средства и не е лошо да се проведе разследване, предвид скандалите в други театри, които се случиха наскоро.
А от трета страна - хората, които са закупили билети за тази пиеса - поне повечето от тях, не са го направили защото са високо културни, а защото са 100%-тови сноби (извинявам се, ако на някой не му е приятно да прочете, че е сноб) и защото режисьорът е звезда. Ако режисьорът беше друг, едва ли щеше да ги заинтересува.
Протестите са право на хората, но това право не включва ограничаването на други хора да ходят на театър.

Последна редакция: пт, 08 ное 2024, 09:51 от Jade

# 38
  • Мнения: 2 830
Sea breeze, не, против съм физическото възспиране и насилие. Но съм против и пиесата да бъде поставяна в Народния театър.
Заради това, когато има протести, полицията трябва да си върши работа на правоохранителен орган и да контролира какво се случва.

# 39
  • Мнения: 42 019
Така е - не е трябвало тази групичка, която стои пред вратата, да спира хората да влизат.
Ако са искали да протестират ефективно, трябваше просто да изкупят билетите.

# 40
  • София
  • Мнения: 18 561
Бърнард Шоу отдавна е покойник и не му дреме дали някой го харесва или не.
И нека не коментираме осмиването на хигиената през 19 век, когато и досега в някои села по къщите няма баня, а тоалетната е оградена дупка на двора. И това не е някаква тайна. Вкл. в центъра на София има едни къщи, сковани от боклуци и хора, въргалящи се в мръсотия. И те се водят по документи българи. Нали? Какво би си помислил един чужденец за НАС сега, в 21 век? Или ако се качи в трамвай с "инкрустирани" хартийки от мазни банички между прозорците и седалките. И т.н. Нима всичко ни е цветя и рози? Без дори да коментирам политическия ни цирк.
Можем да си поговорим и за клишетата, които ние (българите) имаме за англичаните, за германците, за руснаците, за много други. Вкл. в наши известни произведения.

Проблемът е не в протеста, а в начина му на изразяване. Едно е протест, едно е простотия.
Преди по-малко от месец бях на мач Рома-Интер. Ултрасите на Рома протестираха срещу сегашното ръководство на тима. Останаха пред стадиона първите 15 мин. С плакати, тихо и кротко. После също така тихо и кротко влязоха за по-малко от 2 мин. Организирано и културно. Имаше и жени, и деца, и бебета. За ултрасите говоря.
Мога да напомня за футболните протести у нас преди година, когато буквално нанесоха разрушения по центъра.
За такива неща говоря.

Последна редакция: пт, 08 ное 2024, 10:03 от Fever Ray

# 41
  • Мнения: 2 110
Проблемът е там, че за мен това произведение не е гавра, дотогава, докато не се убедя лично, че е. Ограничаването ми да се запозная с него и да си изградят собствено мнение не може да ме накара да възприема нечие друго мнение по подразбиране. Точно толкова е просто.
Не беше нужно да се запознавате точно на постановка на Народния театър. Който е имал интерес точно към това произведение, все е имало начин да се добере до него. Най-малкото текста на пиесата е в свободен достъп.

# 42
  • Стара Загора
  • Мнения: 4 180
Ами то стана Стрейзънд ефект за мен. Не бях и помисляла за тази пиеса до вчера. Шумът около нея ме провокира да я търся и текстът никак не е свободен. Аз поне не го намирам никъде, освен в pdf на английски с доста лошо качество и труден за четене.

# 43
  • Мнения: 17 299
Друго си е да отидеш в Народния театър да изгледаш гениалната постановка на гениалния Джон и после да дойдеш да се заявиш като извисен.
Да се надсмееш над гаврата с националната ни история и с изстрадалия ни, но храбър народ.
Точно провокация си е тази постановка. И ако някой го е проспал, това не са протестърите, а тези, които са с претенции за духовно превъзходство над "лумпените".
А лумпените са там, защото няма начин, освен "На зла круша, зъл прът".

# 44
  • Мнения: 2 001
Текста на пиесата, нито е неоткриваем, нито читаем Simple Smile
https://www.gutenberg.org/files/3618/3618-h/3618-h.htm

Общи условия

Активация на акаунт