СЕДМОКЛАСНИЦИ 2024/2025 - Тема 4 - Седмокласникът над пробни се поти, мама точките брои

  • 32 411
  • 806
  •   1
Отговори
# 720
  • Мнения: 2 179
Въпросът от текста е ок, но тезата... Спокойно може да е наполовина и само с най-основните понятия и идеи - повелителната глаголна форма, искането на прошка, раздялата и впускането в борба и саможертва.

# 721
  • Мнения: 35 946
Аз такава теза не бих могла да напиша по никакъв друг начин освен наизуст..... Честно казано и не разбирам защо е нужно този странен, литературен изказ да се ползва. Едва ли има много деца, които да могат да го измислят така....

# 722
  • Мнения: 2 123
Въпросите са си екстра, аз лично намерих две несъответствия-височината и годината на откриване.

# 723
  • Мнения: 2 179
И аз тези двете, но годината всъщност е малко подвеждаща, защото през 33-та вижда няколко водопада, но брои ли се, че точно тогава е открил най-високия или се брои 37-ма, когато се връща и тогава вече по-осъзнато го "открива"?

# 724
  • Мнения: 2 123
Може, не съм се задълбала толкова, идеята ими беше че на теста му няма нищо. Такива са и в тестовете, които решава дъщеря ми.

# 725
  • Мнения: 2 179
Да, текстът си е ок, пък който може да отговори - може, който не - не, то е ясно, че не всеки ще отговори правилно на всичко.

# 726
  • Мнения: 525
Аз такава теза не бих могла да напиша по никакъв друг начин освен наизуст..... Честно казано и не разбирам защо е нужно този странен, литературен изказ да се ползва. Едва ли има много деца, които да могат да го измислят така....

Ето с този въпрос си блъскам главата от миналата година - кому е нужно този вид задание? Или по-скоро защо се налагат зубрачески методи?
Може пък някое дете с литературни заложби да има съвсем различен поглед върху това "какво внушава едикой си цитат". И неговата теза да е също добре структурирана, но да дава друг поглед. Ноооо, не щом са казали така МОН - така е.
При нас го има пък следното: госпожата от училище оценява една теза за 2т.,а  частната същата теза за 5 т. Изобщо двете са на разнопосочни мнения спрямо тезите. А ходи нацелвай виждания на учители и после проверители.

# 727
  • Мнения: 2 179
Ако тезата е добре структурирана и доказана, не мисля, че проверяващият няма да я зачете. Просто тази теза на тази учителка е една възможна теза. Но не единствената. А защо ги карат да зубрят... Ами не трябва, ама... Явно защото им нямат доверие, че сами могат да сътворят нещо смислено и се застраховат - по-добре назубрено, отколкото нищо. Не казвам, че е правилно, просто така си го обяснявам.

# 728
  • Мнения: 525
Ако тезата е добре структурирана и доказана, не мисля, че проверяващият няма да я зачете. Просто тази теза на тази учителка е една възможна теза. Но не единствената. А защо ги карат да зубрят... Ами не трябва, ама... Явно защото им нямат доверие, че сами могат да сътворят нещо смислено и се застраховат - по-добре назубрено, отколкото нищо. Не казвам, че е правилно, просто така си го обяснявам.

Нашата госпожа в училище каза, че от МОН им спускат набор от думи и изрази, които ако не фигурират в дадената теза, се отнемат точки (била е проверител). Това води до назубряне на модели на тези, които да съдържат въпросните изрази. Което смятам за толкова безмислено, че нямам думи.
Ако искат да се оцени създаването на кратък текст (както ня каза), ами да им зададат един нормален житейски въпрос на тема, която в крейна сметка е актуална и близка до днешните деца и веднага ще стане ясно кой как се изразява, стлуктурира и пише.
А литературните похвати могат да присъстват като въпроси, под друга форма.
Но категорично смятам, че тезите, заучавани шаблонно и по този начин не дават представа, за това как се изразява, структурира и пише дадено дете.
Мое мнение и наблюдение е, разбира се, не ангажирам никого с него.

# 729
  • Мнения: 2 123
Може и да е така, но няма начин да накарам детето си да зазубря тези, нито 6те точки го заслужават, нито ще и даде някакви знания, заради които да го прави. Освен това не става въпрос за 2 или 3 тези, че да ги  научава наизуст

# 730
  • Мнения: 1 198
Обикновено не ги карат да зубрят цели тези, а отделни изрази, които са ключови и се търсят от проверяващия.
И аз не разбирам защо не ги оставят да се изкажат свободно с 5-6 изречения по дадаен въпрос и ще се разбере колко са грамотни и колко могат да мисля.

А този израз от тезата на г-жата "... в името на българското бъдеще...", никак не звучи добре, по-правилно е да се каже "бъдещето на България". Отделен въпрос е, че цялото писание е доста напудрено.

Много често има подвеждащи въпроси в тестовте за НВО. На възрастен човек е трудно да прецени кое е вярното, пък за деца под стрес, направо си е тото или чист късмет понякога. Преди няколко дни се издразних на въпрос от типа: "ягода и домат" се отнасят като "череша и ябълка", "грозде и краставица" или "зеле и тиквичка". И настана една дискусия у нас, доматът плод или зеленчук е....

# 731
  • Мнения: 2 179
Нашата учителка, също проверяващ матури, пък каза, че на оценителите не им се задават никакви конкретни думи или изрази, за които да следят и които да търсят Не знам и аз вече на какво да вярвам.
Аз също обяснявам на сина да не зубри, пък каквото направи. Две точки от тезата - две, голяма работа.

# 732
  • Мнения: 35 946
Точно по БЕЛ оценяването на тезата и преразказа е толкова субективно, че може да паднат доста надолу точките.

Аз примерно тази теза на госпожата не я приемам за еталон. Звучи много напудрено и високопарно. Да, трябва да пишат според правилата - там, изразни средства и т.н., но това не ми е ок. Знам, че трябва да могат да се изразяват на литературен език, но посочената теза ми е прекалена...

# 733
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 208
Череша и ябълка е. Не се ли учи по биология това? Не че една учителка в 4-ти клас не беше написала забележка на каката, че беше прибавила домата към плодовете в някакъв тест.

Последна редакция: ср, 15 яну 2025, 09:37 от gadamer

# 734
  • Мнения: 1 109
Според мен ключовите думи ако има такива са да посочиш изразните средства (метафора, епитет и т.н) и какво внушават точно те и от коя композиционна част е. Това е минимума, за които следят изкъсо при проверката на тезите в нашата школа и за това дават основните точки. За останалия високопарен пълнеж дават допълнителните точки до 6.

Общи условия

Активация на акаунт