Материални подаръци или преживявания – кое прави децата по-щастливи?

  • 1 039
  • 12
  •   1
Отговори
  • Мнения: 177
Всеки родител желае да поднесе на детето си целия свят, ако е възможно. И много лесно попада в капана на мисленето, че начинът да направи това е да купува все повече и повече неща. Най-новите играчки, най-скъпите устройства, най-модерните дрехи... В днешното консуматорско общество често забравяме, че материалните притежания не са непременно равни на щастие. Всички сме били свидетели колко често материалните подаръци, които първоначално предизвикват бурна радост у децата, много бързо биват захвърлени и забравени.

Ако някога сте се чудили на кои видове подаръци децата се радват най-много, сигурно ще ви е интересно да се запознаете с резултатите от най-новите изследвания по този въпрос.

Изследователи от Университета на Илинойс в Чикаго провеждат четири отделни проучвания с деца и тийнейджъри на възраст от 3 до 17 години, за да разберат на каква възраст децата получават повече удоволствие от преживяванията, отколкото от материалните подаръци. Те използват тази възрастова рамка, за да разберат как тези промени зависят от увеличаването на когнитивните способности, особено от паметта на детето и способността му да разбира емоционалните състояния на другите.

Авторът на изследването професор Лан Нгуен Чаплин и нейните колеги установяват, че малките деца на възраст от 3 до 5 години ценят повече материалните подаръци от преживяванията. На този етап детската памет не е напълно развита, така че им е по-трудно да разберат, интерпретират и запомнят събития като пътуване или представление.

Играчките и предметите, от друга страна, служат като физически спомен, който може да осигури изблик на щастие всеки път, когато си взаимодействат с тях.

Как са проведени проучванията?

Първите две проучвания са теренни и обхващат съответно 74 и 84 деца на възраст от 5 до 16 години, които са били записани в училище за бойни изкуства. Децата са помолени да си изберат от списък с 16 материални неща и 16 преживявания, които могат да бъдат предложени като награди в тяхната програма. Родителите също са помолени да предвидят кои предмети или преживявания биха избрали техните деца.

В третото проучване 56 деца на възраст от 3 до 12 години участват в неструктурирани, отворени интервюта, които се опитват да открият какво ги прави щастливи и защо. Предоставен им е списък от материални неща и нематериални преживявания, които те трябва да свържат с чувството за щастие по собствените им думи.

Четвъртото проучване разширява възрастовия диапазон, за да включи юноши на възраст от 13 до 17 години. То тества твърдението от предните проучвания, че по-големите деца могат да извлекат повече щастие от преживяванията, отколкото от предметите.


Резултатите от изследванията

Използвайки различни методологии, тези комбинирани проучвания предоставят доказателства, че малките деца извличат повече щастие от материалните подаръци, отколкото от преживяванията. С възрастта на децата се променят и начините, по които те откриват щастието. Удоволствието, което изпитват от преживяванията, прогресивно нараства с напредване на възрастта, за разлика от щастието, което получават от материалните блага. В по-късна юношеска възраст радостта от преживяванията надминава радостта, която извличат от материалните блага, както е и при възрастните.

Как изследванията обясняват промяната на щастието на децата от материални подаръци към преживявания?

За да отговорят на този важен въпрос, изследователите на това проучване свързват своите открития с изследванията в детското развитие. Те определят кои са важните когнитивни умения, необходими на децата, за да успеят да преминат от предпочитание на материални подаръци към преживявания.

Едно преживяване е много по-сложно от материалния подарък. То е абстрактно, трудно за сравнение и включва социални взаимодействия. За да оценят напълно и да извлекат щастие от преживяванията, децата се нуждаят от когнитивна зрялост.

Това усъвършенстване на мисленето включва по-добри умения за разбиране и запаметяване, както и способността да се оценяват минали преживявания - умения, които обикновено не са развити при малките деца. Паметта например е от съществено значение за ученето и е необходима за отразяване на опита. С напредване на възрастта и по-добрата способност на децата да разбират преживяванията си, те стават по-добри в предсказването на видовете преживявания, които ще ги направят щастливи в бъдеще.

Друг аспект на развитието, който предсказва щастието от житейския опит, е способността да разбираме как се чувстват другите хора. Тъй като преживяванията най-често включват социални взаимодействия, са необходими социални и емоционални умения от по-високо ниво, за да оценим напълно преживяванията. Докато насладата от материалните подаръци изисква малко или никакво социално взаимодействие.


Какви изводи могат да си направят родителите от всичко това?

Важно е да разберем, че дори малките деца могат да изпитат щастие от своите преживявания, въпреки че по принцип предпочитат материалните подаръци. Човек трябва само да наблюдава детето си по време на празненството по случай рождения му ден или на коледното парти, за да разбере, че то е щастливо в този момент. Когато обаче събитието вече е отминало, в мислите му доминират повече материалните подаръци, които ще може да види и докосне.

От гледна точка на развитието способността да се извлича щастие от житейския опит е от решаващо значение за щастието и благополучието на възрастните. Един от начините да се изгради здрава основа през детството и юношеството е да се насърчават децата да разсъждават върху своя опит. В допълнение към въпроса „Коя беше най-хубавата част от партито?“ попитайте и за гледната точка на детето. Какво е усещането да подскачаш върху надуваема конструкция? Как специалните светлинни ефекти промениха изживяването? Насърчете детето да си представи как са се почувствали приятелите му от партито. Този вид разговори помагат на децата да си спомнят отделни моменти от щастливите преживявания и да ги проектират в бъдещето.

Както казва проф. Чаплин, „...има лесно и евтино решение – правете снимки или видеоклипове на семейни разходки, игри в снега и рождени дни – децата вероятно ще оценят тези преживявания повече, ако има нещо, което да им напомня за събитието. Освен това те ще могат да научат социалната стойност на споделените преживявания.“

Децата ще запомнят и оценят не само подаръците за рождения ден, които са получили, но и времето, прекарано със семейството и приятелите, докато преживяват отново празника чрез конкретни напомняния като снимки и видеоклипове.

Тъй като паметта се развива с течение на времето, е вероятно децата, особено малките, да не извличат толкова щастие от минали преживявания, колкото от притежанието на материални неща. Но с възрастта създаването на нови спомени и следването на нови интереси може да бъде много по-ценно от придобиването на нови предмети.

Как да стане преминаването от материални подаръци към преживявания?

Обикновено децата пишат писмо до Дядо Коледа със списък с играчките, които биха желали да получат. Може да ви се струва трудно да промените тяхната нагласа за получаване на повече подаръци и да ги насочите към преживявания. Не се притеснявайте, това е напълно възможно. Ето няколко съвета как може да стане това:

    •    Обсъдете предварително идеята за преживяване вместо материален подарък, каква е неговата стойност и ползата му пред играчка или вещ.

    •    Насърчете децата да си спомнят за преживяванията, които са харесали някога и които могат да бъдат превърнати в подаръци.

    •    Обсъдете значението на създаването на спомени. Това е ключов момент в замяната на подаръците с преживявания. Обяснете на децата, че когато преживяваме нещо заедно, създаваме спомен за цял живот. Докато с играчката се играе известно време, след това тя омръзва и често се подарява, изхвърля или забравя. А едно преживяване и особено споменът, който остава след него, е нещо, което ще могат да запазят през целия си живот.


# 1
  • Мнения: 885
Синът ми е на 5 когато е получавал желаните играчки да наистина е бил много щастлив , но всичко продължава ден най-много два и играчката е захвърлена или вече счупена и дори не се помни
Когато сме ходили някъде и е забавно го помни и иска пак дори след месец , че и година , което ме изненадва защото е още малък

# 2
  • София
  • Мнения: 339
Определено играчките ги правят по-щастливи, но пък преживяванията остават в спомените им по-дълго.

# 3
  • Пловдив
  • Мнения: 25 624
Има доста много деца, които не си спомнят нищо от разни преживявания, моите например. До някаква възраст естествено. Отделно - повечето преживявания са доста скъпи, къде по-евтино излиза да подариш играчка.

# 4
  • Мнения: 885
Моето дете е на 5 и ме учудва че помни места където сме били и случки ,когато е било забавно заедно от преди повече от годината

# 5
  • Мнения: 294
Аз не помня всичките си подаръци - 99.9% съм ги забравила Grinning . но помня всички моменти със семейството - екскурзии, празненства, разходки,всякакви случки,които и до сега ме карат да се усмихнат като се сетя за тях. искам и моето дете да има такива спомени, смятам, че са по-ценни от количката или телефона.

# 6
  • Мнения: 2 086
Децата имат прекалено много играчки и затова нама радост и игра с тях, някога имах няколко играчки и си играех с часове с тях, измислях какво ли не, пазеха ги, та камоли да ги захвърля някъде. Днес сме едно консуматорско общество, всичко е в изобилие, където  има дете,  къщата е пълна с играчки навсякъде и се купува и още и още.

# 7
  • Мнения: 1 640
Преживявания на 100 процента. Това са най-хубавите спомени. Играчките и предметите са преходни.

# 8
  • Mars Hotel
  • Мнения: 5 114
Защо се противопоставят двете? И преживяванията, и играчките имат своето място и функция в живота на децата.

# 9
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 685
Материалните неща омръзват.Когато децата са презадоволени с играчки ,те бързо губят интерес към тях.
Но преживяванията оставят спомени за цял живот.

# 10
  • Мнения: 7 099
Повечето родители не разбират какво значи преживяване. Преживяване не е само да заядеш детето в Дисниленд, преживяване е вечерята всички заедно, разказването на приказки, срещите с баба и дядо, да играеш и оцветяваш с детето, да му обясниш нещо. Ей такива неща. В днешния презадоволен свят, играчки има много, те не носят щастие, някаква временна усмивка за 10 мин., докато играчката не е заменена от следващия предмет и така в морето от притежания, по-скоро са нещо обичайно и очаквано, отколкото нещо, което да донесе щастие. Когато имаш една кукла, да получиш втора, различна, наистина е вълнуващо. Когато имаш 99 различни кукли, стотната е просто поредната в купчината.

# 11
  • Мнения: 885
По - запомнящо за децата е примерно с тази кукла или количка да играе заедно със семейството си!
Ето това е незабравимо преживяване.
За Коледа купихме на синът ни една голяма кола с дистанционно, той остава очарован и през деня заедно с баща му я караха цял ден по алеята
Сменяха батерии няколко пъти ,но се забавляваха и синът ми като го питат дядо Коледа какво ти донесе,споменава колата и колко се е забавлявал с баща си

# 12
  • Мнения: 2 684
Поне при моето преживяванията оставят много по-трайни впечатления и спомени. Много повече засилват въображението. Някои играчки много бързо му омръзват и неочаквано за мен с някои по-простички неща много по-дълго време си играе - например с едни дървени кубчета вече 3 години се занимава, докато някои модерни коли с дистанционни отдавна ги е зарязал и заменил за следващата кола с дистанционно.

Общи условия

Активация на акаунт