МОН - промените продължават (6)

  • 38 041
  • 746
  •   1
Отговори
# 405
  • София
  • Мнения: 34 888
Лъжат. За съжаление е обвързан с религия. Давам пример с първи клас:
Цитат
1. клас например то ще е ориентирано около
въпросите за добро и зло, доверието и вярата, щедростта, важността на семейството и
приятелството, учтивостта, почитта към родители и учители, грижата, личните емоции,
чувствата и желанията, семейните, националните, религиозните празници.
https://www.mon.bg/nfs/2025/05/konczepcziya-dobrodeteli-i-religii_07052025.pdf

Няма вариант за нерелигиозен избор.

# 406
  • София
  • Мнения: 16 222
Ама вярата има толкова много проявления. От целия контекст на концепцията не може да се извади извод за вярата в религиозен смисъл - вяра в Бога. Програма Добродетели и етика е нерелигиозен избор.

# 407
  • София
  • Мнения: 34 888
Ако съдя от диаграмата им с окръжностите, взимат и от религията, което за мен означава религиозен избор. Плюс вяра още в първи клас...
Затова казвам, че лъжат. Според мен.

# 408
  • София
  • Мнения: 16 222
Не взимат от религията, има покриване на универсални човешки ценности в двете програми, като в едната те се изучават от граждански аспект, в другите две - в религиозен.
Както и да е, спирам по темата, защото, както вече казах, ми е безинтересна. Намирам промяната просто за глупава, но не и за съществена и опасна.

# 409
  • София
  • Мнения: 34 888
Да не са намесвали религията в такъв случай. Ако наистина е така. В което не вярвам.

# 410
  • Мнения: 4 495
Цитат
В исторически план нравствената култура се е формирала основно по два пътя -
чрез религията и чрез светското образование и правила. Затова предлагаме изучаването
на учебния предмет да бъде с три алтернативни учебни програми по избор на родителите
и ученика – „Религия – православие“, „Религия – ислям“ и „Добродетели/етика“.
В исторически план религията възниква спонтанно и в началото е в противоречие с държавата. (романът „Quo Vadis“ на Х. Сенкевич е прекрасна художествена илюстрация на това.) Светското образование е организирана политика, продукт на националната държава в Европа, на Модерността (от 17 в. нататък), на светски правителства, където държавата е разделена от църквата. Следователно, инициативата на МОН с трите алтернативни програми не произлиза логично от "историческия план".
Цитат
Несъмнено има специфични за религията добродетели, каквито са вярата,
благочестието, смирението и благоговението. От друга страна, сред основните
добродетели на гражданското общество са свободата, справедливостта, свободното
изразяване на мнение, отстояването на собствена позиция, зачитането на правовия ред,
научното любопитство.
Основната Християнска добродетел е любовта към ближния (т.е. към всеки друг). Затова е намерило път към душите на хората от всички континенти. Що се отнася до понятието "свобода", за първи път ще го срещнем точно в Християнството. "Човек изначално притежава свобода на волята. В негова власт е към какво ще я насочи - към добро или зло" - Св. Августин Блажени, 4 в. от н.е. И макар че Православието оспорва разл. негови възгледи (напр. за произхода на греха), все пак го е признало за християнски светец. Същото ще открием и в Исляма - „Няма принуждение в религията.”
Следователно, изкуственото деление на добродетелите на религиозни и граждански е необосновано и тенденциозно, и води до изкуствени разделения в обществото.
Цитат
Въз основа на тази концепция ще бъдат разработени и
подложени на широко обсъждане преди утвърждаването им и конкретните учебни
програми за изучаване на добродетели и религии във варианта му
„Добродетели/етика“. Алтернативните учебни програми за останалите два варианта –
„Религия – православие“ и „Религия – ислям“ до голяма степен ще стъпят върху
действащите в момента програми за конфесионално изучаване на религия.
Сл. делението на добродетелите на религиозни
Горният извод следва и от този абзац - програмите са наречени алтернативни, т.е. взаимноизключващи се!?
Но по-тревожното тук е, че на дискусията беше заявено неконфесионално образование по религии, тук се казва, че новите програми стъпват върху конфесионално изучаване на религии.
Въобще няма да се спирам на твърденията, че няма да се пишат оценки, защото задължителните предмета СА с оценки. То и СИП са с оценки. Както и как ще се организира обучението.

Последна редакция: чт, 08 май 2025, 18:25 от Katya_I

# 411
  • София
  • Мнения: 16 222
Задължителните предмети са с оценки, докато законът не реши друго. Явно смятат да реши друго за този предмет. СИП отдавна няма, има ФУЧ и по ФУЧ оценки няма.
Деление на добродетелите на религиозни и граждански също няма, има различни аспекти в които се разглеждат.
Конфесионалните програми ще стъпват върху старите конфенсионални такива, програма Добродетели и етика - не, тя ще е изцяло нова.

# 412
  • Мнения: 4 495
Задължителните предмети са с оценки, докато законът не реши друго. Явно смятат да реши друго за този предмет. СИП отдавна няма, има ФУЧ и по ФУЧ оценки няма.
Деление на добродетелите на религиозни и граждански също няма, има различни аспекти в които се разглеждат.
Конфесионалните програми ще стъпват върху старите конфенсионални такива, програма Добродетели и етика - не, тя ще е изцяло нова.
Ами според Концепцията са ясно разделени в две групи. Grinning
А програма добродетели и Етика? Ами първото определение за етиката е наука ЗА добродетелите - на Аристотел. И погледнете съдържанието на съществуващите учебници по Етика от 90-те години на мин. век и началото на настоящия, та да ми кажете кое е и би могло да бъде новото. Smile

# 413
  • София
  • Мнения: 16 222
Кое е ясно разделено на две групи? Има три програми - две са конфенсионални, третата - неконфесионална.
Новото е, че ще е нова учебна програма, която няма да стъпва на стари такива по този предмет, за разлика от другите две програми. Не са твърдели, че ще измислят нова етика.

# 414
  • Мнения: 4 495
Ами цитирала съм Концепцията по-горе, даже има изброяване.  А и делението е на конфесионални и неконфесионални, нали? Това, че конфесионалните са две какво значение има за делението? Smile
Що се отнася до новото - то може да бъде само адаптация на Етиката за началното образование, което възникна като идея, щото се появи проблем с конфесионалното в образованието. Blush

# 415
  • София
  • Мнения: 16 222
Пак не разбрах как добродетелите са разделени в две групи. Универсалните ценности и добродетели са едни. Те и затова са универсални - признават се от всички, признават се и от законите, и от морала, и от религиите. Но ще се разглеждат през различна призма в двете групи програми. Това означава застъпването на кръгчетата. Joy
И, не, неконфесионалната програма не е възникнала като идея, защото е станало проблем с конфесионалните. Още с първото си изявление, с което обяви идеята за въвеждането им като задължителен предмет, министърът обяви, че ще има по избор и неконфесионална програма. И в момента съществуват три програми за избирателния предмет Религия, като едната е неконфесионална, но министърът обяви, че при новата няма да стъпват върху нея.

# 416
  • Мнения: 4 495
... специфични за религията добродетели, каквито са вярата,
благочестието, смирението и благоговението
. От друга страна, сред основните
добродетели на гражданското общество са свободата, справедливостта, свободното
изразяване на мнение, отстояването на собствена позиция, зачитането на правовия ред,
научното любопитство
.

# 417
  • София
  • Мнения: 16 222
"Несъмнено има специфични за религията добродетели, каквито са вярата, благочестието, смирението и благоговението. От друга страна, сред основните добродетели на гражданското общество са свободата, справедливостта, свободното изразяване на мнение, отстояването на собствена позиция, зачитането на правовия ред, научното любопитство. Общото между  различните алтернативни учебни програми е тяхната насоченост към  духовността, универсалните човешки ценности и добродетели, сред които уважението към достойнството на ближния, честността, отзивчивостта към нуждите на другите, съпричастността към техните тревоги и страдания, умереността, смелостта, великодушието, щедростта и др."

Оставам с усещането, че целта на дискусията не е да се дискутира същественото, а самоцелно да се търсят кусури, дори и в запетаите в преамбюла към концепцията. Непродуктивно е и безсмислено, затова аз се оттеглям. Simple Smile
Чакам съществените промени.

# 418
  • София
  • Мнения: 5 616
Ама вие май сериозно вярвате, че наистина ще има избор навсякъде и за всички, които ще изучават този задължителен предмет от 1 до 12 клас?
Анализът на Захари Карабашлиев е на базата на текущият СИП религия, който дава добра представа за бъдещия ЗИП.
Как ще се почувствате, ако сте мюсюлмани и за утре детето ви трябва да рецитира "Отче наш"?
Как ще се почувствате, когато детето ви се прибере и гордо изтърси, че жената ТРЯБВА да се ПОДЧИНЯВА на мъжа?
А помните ли каква сила има "госпожата каза" в първи клас?
Наистина не мога да повярвам как сляпо вярвате на всички простотии, с които се опитват да замажат очи от МОН...

# 419
  • Мнения: 4 495
А тук нещо любопитно от днес.
"На мен лично практически не ми е ясно как това ще стане", заяви пред Нова тв и д-р Николинка Климукова, учител по религия в Националната професионалната гимназия по полиграфия и фотография. Тя води часове по "Източно православие", като по думите й часовете им започва с две молитви - "Отче наш" и "Молитва преди учение". "Ние се молим за много добри неща...който иска казва молитвата, който не иска не я казва", посочва тя.

Общи условия

Активация на акаунт