МОН - промените продължават (6)

  • 38 123
  • 746
  •   1
Отговори
# 390
  • Мнения: 392
Добре, притеснението е, че като изучават час по Добродетели/етика, децата ще станат прекалено добри и това ще им се отрази пагубно? В класовете и на двете ми деца в столични училища има агресия и неуважение. Масово познати родители споделят същото и в класовете на техните деца.

 В І клас основните теми са:
1.Тема: Доверие и приятелство
2.Тема: Доверие и вяра
3. Тема: Щедрост
4. Тема: Грижа

Всичко това според Вас е нередно, неправилно? Масово децата гледат навсякъде агресия, гледат  какви ли не клипчета, където да се държиш неуважително е готино. И искате да кажете, че не е време да се опитаме да направим нещо за следващите поколения? Поне да се опитаме. Съгласна съм, че основната роля е на родителите, но първо, че и в много семейства нещата изкуцват, и второ - когато всичко, което казвам на децата си бъде повторено и в клас, в средата, където прекарват половин/цял ден, вероятността да се вслушат е по-голяма.

Днескашните деца са хората, които ще управляват и представляват държавата ни. Искаме промяна към добро и ценности. Трябва обаче да се инвестира в тях.

Цитат
Може аз никак да не ги разбирам, но не виждам нищо страшно в пуснатата програма:
А кое "страшно" според Вас, за да се ориентирам какво виждате и какво не виждате?

# 391
  • Мнения: 4 508
Да, така е, ама в случая говорите за добродетели/етика, което е различно от добродетели/религия. Simple Smile

# 392
  • Мнения: 2 470
Към добродетел религия е, например, жената да се подчинява на мъжа. Представям си като го кажат на пуберите в клас какво ще стане.

# 393
  • София
  • Мнения: 16 225
Не знам коя програма е чел човекът с анализа, но със сигурност не е програма "Добродетели и етика". Първо, такава още НЯМА. За тази програма към момента има само концепция, към която дадох линк по-горе и в нея няма нищо подобно на споменатото в анализа. Някой прочете ли я изобщо?

# 394
  • Мнения: 1 629
Също родителя избира между етика, православие и Ислям.

В смесените региони ще е доста интересно.

# 395
  • Мнения: 392
Нали всеки родител ще има право да избира от трите опции?

Да, така е, ама в случая говорите за добродетели/етика, което е различно от добродетели/религия. Simple Smile

# 396
  • София
  • Мнения: 581
Това с избора е доста под въпрос. Ако са 2-3-4 деца няма да сформират група за тях, даже и Вълчев вчера го каза. В провинцията, където има 1,най-много 2 паралелки от випуск и класовете са малки, дали наистина ще има по 3 групи от клас? И трима учителя, които едновременно да водят на тези групи час. Ще учат това, за което има учител или като мнозинството и това е.

# 397
  • София
  • Мнения: 16 225
Сигурна съм, че за програма Добродетели и етика ще има най-много желаещи. Но проблеми може да има в смесените райони.

# 398
  • Мнения: 4 508
Не знам коя програма е чел човекът с анализа, но със сигурност не е програма "Добродетели и етика". Първо, такава още НЯМА. За тази програма към момента има само концепция, към която дадох линк по-горе и в нея няма нищо подобно на споменатото в анализа. Някой прочете ли я изобщо?
Ами... ясно си е написал в първото изречение - религия, за която има програми и сега. Има и учебни помагала.
Етическите добродетели за първи път са теоретично формулирани в Гръцката Античност - например Сократ (5-4 в.пр.н.е.): добродетелта е знание. Това е напълно в духа на светското ни образование.
И още нещо - опонентите на етичекото познание непрекъснато повтарят, че Християнството е в основата на Европейската цивилизация и пропускат факта, че две са основите - гръцката антична култура и Християнството. А по-нататък и Просвещението.

Последна редакция: чт, 08 май 2025, 12:24 от Katya_I

# 399
  • София
  • Мнения: 16 225
Напротив, пише че е изчел Проекта на МОН за програма Религия. Кой проект? Такъв още няма. И програма Религия няма. Ще има предмет Религия и добродетели с три програми. Да обсъждаме сега действащите за избираемия предмет е малко безсмислено.

# 400
  • Мнения: 4 508
Има концепция на МОН.
https://www.mon.bg/nfs/2025/05/konczepcziya-dobrodeteli-i-religii_07052025.pdf
Аз лично не мога да го нарека това концепция, защото е пълно с мисловни противоречия. Sad
Цитат
Този документ очертава в най-общ план съдържанието на алтернативната учебна
програма „Добродетели/етика“. Това е единствено и само основа за дискусия по
концепцията на програмата. Въз основа на тази концепция ще бъдат разработени и
подложени на широко обсъждане преди утвърждаването им и конкретните учебни
програми за изучаване на добродетели и религии във варианта му
„Добродетели/етика“. Алтернативните учебни програми за останалите два варианта –
„Религия – православие“ и „Религия – ислям“ до голяма степен ще стъпят върху
действащите в момента програми за конфесионално изучаване на религия.

# 401
  • София
  • Мнения: 16 225
Е, нали аз дадох по-нагоре линк към тази концепция. Тя е за програма Добродетели и етика. И е концепция, а не проект. И няма нищо общо с "проект за Религия", какъвто уж е чел въпрсният анализатор и какъвто няма. Другите две програми ще стъпят върху досегашните. И какво? И досега ги имаше като избираеми и сега ще продължат да са по избор.

Аз принципно съм против въвежането на този предмет като задължителен, но не защото се опасявам от някакво зверско и масово промиване на мозъци и че след няколко години ще живеем в общество, пълно с религиозни фанатици, а защото това ще е просто един паразитен предмет, който обаче ще краде хорариум от учебния план. Но от всички планирани промени, тази ми е най-безинтересната. И е с най-малко практическо отражене върху образователната ни система. Ясно е защо тя стана най-обсъжданата от всички - най-лесно смилаема е и куцо и сакато се чувства компетентно да я обсъжда. За останалите се изискват и малко повече познания за образователната ни система, и по-задълбочено мислене и способности за анализ, за да се осмисли какво означават на практика. Но и на журналистите им е толкова капацитетът. Гледах вчерашния брифинг на министъра - спомена и за промяна на учебните програми, и на учебните планове като увеличаване на часовете по математика и природни науки за сметка на драстично орязване на чуждоезиковото обучение и за сметка на профилираната подготовка. Дори загатна за промени в структурата на образованието, което означава промяна на сегашните две степени на образование - основна и гимназиална - такива, каквито ги познаваме и с продължителността, която знаем. Но никой от присъстващите журналисти не го попита по тези, значително по-съществени и кардинални промени. Само за религията.

Последна редакция: чт, 08 май 2025, 14:26 от sanaka

# 402
  • Мнения: 92
Моето притеснение не е толкова в заявените намерения, а в скритите такива. Виждаме, че натискът за толкова бързи и решителни действия за въвеждане на задължителен час идва от Св. Синод, особено от началото на тази година. Достатъчно данни има за силни русофилски влияния там (бързо проучване на новини и биографии рисува ясна картина). За мен възникват основателни съмнения, че под благовидния предлог за обучение в добродетели, се цели друго. На второ място, дори и нерелигиозната програма "Добродетели" в начален курс включва концепции за святост, прошка, вяра- не е ясно в какъв дискурс ще бъдат представени и как това ще се съотнася с личните разбирания на родителите. Какво например ще бъде обяснено на първолаците за вярата? То дали ще е в синхрон с опитите ни да учим децата на критично мислене/внимателна проверка на фактите? Защото първолаците трудно биха възприели понятието абстрактно, без конкретни примери. Има богат набор от възможности да се засили фокусът върху добродетелите и възпитателната функция на училищата, без да се прибягва до налагане на задължителен час, разделящ децата по "верски" признак.
Интересно ми е какво мислят учителите по въпроса..

# 403
  • София
  • Мнения: 16 225
Естествено, че Св. Синод ще е "за" въвеждане на час религия. То няма как да е иначе. Но няма да влязат свещеници и имами в училище, нито ще вкарат децата в църквата да се кълнат върху Библията. По този предмет дори няма да има оценки. Те толкова години не могат да направят свястно обучение по история, музика, ИИ и какво ли още не, а сега изведнъж ще намерят огромен брой гениални манипулатори, които за един час седмично ще промият мозъците на децата. Поредната проформа ще е.
Иначе прошката, в контекста на приятелството, вяра и доверие и т.н. са морални категории. Учат се и в/чрез литературата.

# 404
  • Мнения: 392


https://www.24chasa.bg/bulgaria/article/20461241

Т.е., задължително ще има опция да се избере Добродетели/етика и той няма да е обвързан с религия.

Общи условия

Активация на акаунт