МОН - промените продължават (6)

  • 37 433
  • 746
  •   1
Отговори
# 660
  • София
  • Мнения: 16 209
Длъжни са да ги обсъдят, да се съобразят - не. Но ако се напишат повече смислени и добре издържани становища, може и да се постигне някаква промяна, ако не на ниво МС, то при обсъжданията в НС.

# 661
  • Мнения: 4 482
Интересна е становището на администрацията на МС по внесените промени в закона. Smile
Например:
Цитат
Относно Раздел 2. „Цели“:
Препоръчваме формулировките на целите да бъдат обвързани с ясно определени,
измерими и обективно проследими индикатори. Определянето на подобни индикатори ще даде
възможност след определен период на прилагане на предложените нормативни промени, да
бъде обективно установено дали е постигната поставената цел/цели.
В този контекст целите следва да бъдат формулирани по начин, който позволява
тяхното измерване както в качествен, така и в количествен аспект. Това включва използването
на конкретни резултати, очаквани ефекти или подобрения в определени показатели, които
могат да бъдат наблюдавани и отчетени във времето.
https://www.mon.bg/nfs/2025/05/pr_zakon-izm-zpuo-stan-ams_23052025.pdf
Да се повиши, да се осигури, да се оптимизира... ала-бала...

# 662
  • Мнения: 75 457
Е..хайде сега...да не се лъжем и преструваме че и сега ако иска, учител може субективно да оцени Wink
Достатэчно е да даде засукан гаден въпрос или задача и ученикът да се изложи..познават си учениците и кой какво знае. Не е нещо ново та да се стряскаме очудено сега ..
Няма да навлизам подробно колко добре аргументирани са всички промени, но ще посоча само това "логически издържано" и "дълбоко премислено" творение:
„(5) Чрез оценяването в процеса на училищното обучение се насърчава активното учене и придобиването на житейски значими умения и се отчитат и придобитите от учениците социално–поведенчески умения.“
Ако не е ясно какво означава това, да поясня /защто подозирам, че и за авторите не е ясно/: допуска се едно абсолютно недопустимо смесване на два изцяло различни института в училищното образование - оценяването на придобитите знания и санкциите за дисциплина. Наред с това, със същите промени се въвеждат изисквания за обективност, справедливост и  прозрачност на оценяването, при ясни и предварително обявени критерии за оценяване. Поставят се следните въпроси:
Как отчитането на социално–поведенчески умения кореспондира с изискванията за обективност, прозрачност и ясни критерии за оценяване? Как и по какви критерии ще се оценяват социално-поведенческите умения? Доколко такова оценяване изобщо би могло да бъде обективно и прозрачно? С каква тежест ще се отчитат социално–поведенчески умения спрямо придобитите знания?
Въпросите са реторични, разбира се. Както казах и по-горе, това отваря широка врата за субективно оценяване на база лични симпатии и наказателни оценки, което по никакъв начин не кореспондира с посочените в мотивите към законопроекта цели. Разпоредбата изглежда като писана от научен сътрудник без какъвто и да е пряк допир с реално училище и без каквито и да е умения за моделиране на процесите в развитие.
Промените относно МГ-тата - въвеждането на допълнителен изпит за прием в тях е добра идея, автоматичното продължаване на приетите в 5-ти клас - не е. Последното не е в полза на изпълнение на посочените цели за осигуряване на достъп до МГ на добрите математици. Приемът в 5-ти клас е по-скоро избор на родителите и често не заради самата математика, а заради търсенето на добро училище в прогимназиален етап, в който именно се случва най-големият срив в българското образование. С допълнителния изпит ще се осигури оставането на добрите математици в МГ, без да е нужно да им се гарантира автоматично.

Та, аз ще драсна едно становище до МОН и гарантирам, че ще е по-добре аргументирано.

# 663
  • София
  • Мнения: 16 209
Е..хайде сега...да не се лъжем и преструваме че и сега ако иска, учител може субективно да оцени Wink
Може. Ама трябва ли да го узаконяваме?

# 664
  • Мнения: 75 457
Точно за това пък..прекалено драматизирате. Мисля.
Нито е ново..нито е казано в прав текст...лично аз не виждам нещо различно.

# 665
  • София
  • Мнения: 16 209
За мен, ако нещо се драматизира прекалено, това е предметът Религия и добродетели. Но всеки с вижданията си.

# 666
  • Мнения: 75 457
За мен акцентът е МГ и орязаният прием в 8 клас там...другото ми е маловажно....

# 667
  • София
  • Мнения: 16 209
Най-съществените промени са по отношение на МГ/ПМГ, да. Аз и това ще включа в становището, въпреки че пряко не ме касае и никога не ме е касаело. Смесването на несъвместими неща обаче за мен също е проблем и просто ми вади очите. Въпросите са принципни просто.
Иначе моите предположения са, че религията със сигурност ще я приемат, каквото и да се напише. За МГ-тата също ще го премат. Шансове за промяна виждам основно по отношение на малоумните разпоредби относно оценяването.

Последна редакция: пн, 26 май 2025, 20:05 от sanaka

# 668
  • Мнения: 4 482
Добре, де. Аз не разбирам в какво се състои промяната в статута на математическите гимназии спрямо останалите профилирани гимназии. В това, че са наречени "специализирани"?
Ама в закона от 2015 г е казано:
Цитат
Чл. 37. Според вида на подготовката училищата са неспециализирани и специализирани.
Чл. 38. (1) Според етапа или степента на образование неспециализираните училища са:
1. начални (I - IV клас включително);
2. основни (I - VII клас включително);
3. гимназии (VIII - XII клас включително);
4. обединени (I - X клас включително);
5. средни (I - XII клас включително).
(2) Според съдържанието на подготовката гимназиите по ал. 1, т. 3 са:
1. профилирани гимназии;
2. професионални гимназии.
(3) При условията и по реда на този закон профилираните гимназии с профил Математически или Природни науки имат право да осъществяват обучение и в класовете от прогимназиалния етап на основната степен на образование.
Ако за някакви промени в приема се правят законови такива, извинете, но това е несериозно.
Същото се отнася и до децата със СОП, както и за малцинствените групи. В настоящия закон са предвидени мерки, доколко са ефективни е друг въпрос. Ако ще правим законодателни промени за "повишаване, осигуряване, оптимизиране"..., което е "новото" - ами смешно е.
Единственото ново, което изисква законова промяна, е "Религия и добродетели".

# 669
  • Мнения: 75 457
В приема е промяната. В 8 клас почти няма да има такъв. Това е новото.
Е..пише нови паралерки след 7ми..  но ще ги има ли .няма ли....май второто ще е ....

# 670
  • Мнения: 4 482
Това не е ново за закон.

# 671
  • Мнения: 75 457
Кое не е ново?
Баш си е ново Grinning

# 672
  • София
  • Мнения: 16 209
Напротив, ново е. С придобиването на статут специализирани вече имат право да провеждат отделни изпити за прием, извън НВО и да не се подчиняват на общите изисквания за прием в профилираните и професионалните гимназии. Това именно дава възможност, приетите в 5-ти клас да продължат автоматично в 8-ми, без да кандидатстват на общо основание така, както всички останали. И само със закон може да се направи такава промяна.
На профилирани и професионални се делят само неспециализираните гимназии. Вече МГ/НПМГ ще са извън тази група. Те ще са специализирани.

Последна редакция: пн, 26 май 2025, 19:56 от sanaka

# 673
  • Мнения: 4 482
Значи специализираните са профилирани и професионални - такова е делението в сегашния закон.
В новия какво е? Освен това Чл.28 (2)
Цитат
(2) Автономията на училищата включва и правото да определят профилите и професиите, както и самостоятелно да избират и съставят свои учебни планове, да разпределят учебната програма в зависимост от потребностите на учениците, да определят учебните предмети и да разработват учебните програми в случаите, предвидени в този закон.
Ще се повторя, но освен завършването на основно образование в 8 клас и въвеждане на религия, всички други промени не изискват законова промяна. Законът дава общата рамка на живот на една система. Така че ... тия напудрени димки за отвличане на вниманието ... Close
Цитат
Чл. 11. (1) Предучилищното и училищното образование в Република България е светско.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 34 от 2022 г., изм. - ДВ, бр. 69 от 2024 г.) В системата на предучилищното и училищното образование се забраняват действия, свързани със:
1. налагането на идеологически и/или религиозни доктрини;
2. осъществяването на политическа и партийна дейност;

3. извършване на пропаганда, популяризиране или подстрекаване по какъвто и да е начин, пряко или косвено, на идеи и възгледи, свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне на полова идентичност, различна от биологичната.
(3) (Нова - ДВ, бр. 34 от 2022 г.) В системата на предучилищното и училищното образование идеологии, доктрини и системи от възгледи и идеи се изучават за постигане на целите по чл. 5, за формиране на национално самочувствие, патриотичен дух и родолюбие у децата и учениците и при спазване на държавните образователни стандарти и на учебните програми.

Последна редакция: пн, 26 май 2025, 20:44 от Katya_I

# 674
  • София
  • Мнения: 16 209
Не, неспециализираните са профилирани и професионални. И в сегашния, и в "новия" закон.

Понеже се дописа, ще се повторя и аз. Да, както казах по-нагоре, законът дава общата рамка, която се детайлизира с подзаконови нормативни актове, но обявяването на определени училища за специализирани /със всички следващи от това особености/, става именно със закона. Не може без промяна на закона. Така че никаква димка не е това, а най-съществената промяна в настоящия законопроект.

Последна редакция: пн, 26 май 2025, 21:02 от sanaka

Общи условия

Активация на акаунт