Професия учител - 21

  • 37 958
  • 739
  •   2
Отговори
# 585
  • Върху лъчите на Слънцето.
  • Мнения: 2 122
Въпрос към колегите от начален етап.
Какво правите във вашето училище, ако ученик надвиши тези 25% от допустимите отсъствия? И най-вече в 4. клас. Става въпрос за ученици, които имат по една-две оценки по предмет и все някак могат да бъдат оформени. В същото време имат максимум по една седмица присъствени дни в някои от месеците.

# 586
  • Добрич
  • Мнения: 6 233
Не съм начален учител,  но според наредбата тези 25% отсъствия "се гледат" само ако ученикът не може да бъде оформен.

Цитат
Чл.22.

5) Срочна оценка не се формира без наличието на минималния брой текущи изпитвания по чл. 12, ал. 1 поради отсъствие на ученика в повече от 25 % от часовете по учебния предмет в съответния вид училищна подготовка. В този случай ученикът полага изпит за определяне на срочна оценка по чл. 7, ал. 3, т. 2.

(12) (Нова - ДВ, бр. 78 от 2017 г., в сила от 29.09.2017 г.) С решение на педагогическия съвет срокът за определяне на срочна оценка по ал. 8 може да се удължи, но с не повече от един месец за ученик, който няма минималния брой текущи изпитвания по чл. 12, ал. 1 и е допуснал отсъствия поради продължителни здравословни проблеми, удостоверени с медицински документ, в повече от 25 % от часовете по учебния предмет в съответния вид подготовка.

Последна редакция: пн, 05 май 2025, 17:29 от Вела

# 587
  • Върху лъчите на Слънцето.
  • Мнения: 2 122
Не съм начален учител,  но според наредбата тези 25% отсъствия "се гледат" само ако ученикът не може да бъде оформен.

Цитат
Чл.22.

5) Срочна оценка не се формира без наличието на минималния брой текущи изпитвания по чл. 12, ал. 1 поради отсъствие на ученика в повече от 25 % от часовете по учебния предмет в съответния вид училищна подготовка. В този случай ученикът полага изпит за определяне на срочна оценка по чл. 7, ал. 3, т. 2.

(12) (Нова - ДВ, бр. 78 от 2017 г., в сила от 29.09.2017 г.) С решение на педагогическия съвет срокът за определяне на срочна оценка по ал. 8 може да се удължи, но с не повече от един месец за ученик, който няма минималния брой текущи изпитвания по чл. 12, ал. 1 и е допуснал отсъствия поради продължителни здравословни проблеми, удостоверени с медицински документ, в повече от 25 % от часовете по учебния предмет в съответния вид подготовка.
Да, наредбата е ясна. Но когато не е наличен минималният брой оценки според нея? Още повече, при слаби такива. Simple Smile

# 588
  • Добрич
  • Мнения: 6 233
Допълнително обучение вместо изпити.

Цитат
Чл. 34.

(2) Поправителни изпити не се полагат от учениците, които се обучават в класовете от I до IV клас в дневна, индивидуална, самостоятелна, дистанционна или комбинирана форма на обучение и възрастта им е съответна за този клас или я надхвърля, но не с повече от три години.

(3) Учениците по ал. 2, чиято възраст надхвърля с повече от три години съответната за този клас възраст, както и учениците, които се обучават в класовете от I до IV в задочна или във вечерна форма, полагат поправителни изпити.

(4) За учениците по ал. 2, които се обучават в дневна, индивидуална, дистанционна или комбинирана форма и не са усвоили компетентностите, заложени в учебната програма за I, за II или за III клас, или имат годишна оценка слаб (2) по някой от учебните предмети, изучавани в задължителните или в избираемите учебни часове от училищния учебен план в IV клас, се организира допълнително обучение по време на лятната ваканция след съответния клас при условия и по ред, определени в държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.

# 589
  • Мнения: 201
Колеги, много моля за разяснение по процедурата за обща подкрепа. За първа година съм класен и съвсем се обърках с документацията. Чета наредбата, но там не е описана процедурата - при колко отсъствия се уведомява родител, кога се вика на среща, кога се пуска докладна, кога се сформира екипа за обща подкрепа и т.н. Това, което съм направила до момента е информиране на родител при 3 неизвинени, докладна до директора при 5 неизвинени и сформиране на екипа за подкрепа, лична среща с родител и психолог за запознаване с плана за подкрепа.
Имахме проверка от РУО и там искаха да напишем изх. Номер от уведомителното писмо до родител при над 15 неизвинени. Някои колеги казват, че при 15 пак се пускало писмо до родител, но аз вече съм ги включила учениците за обща подкрепа. Много ще съм благодарна за малко повече разяснения или поне насоки къде да прочета, защото в Наредбата за приобщаващо образование нищо конкретно не е написано. Да не говорим и че там пише, че при над 15 неизвинени се налага санкция “преместване в друго училище” или “преминаване към СФО”. Освен това има и процедура за извинените отсъствия (над 120), но за нея съвсем нищо не мога да намеря.

# 590
  • Добрич
  • Мнения: 6 233
Всички уведомления до родител са с изходящи номера. Ние ги носим на адрес, медиатор и класен ( двамата заедно или по отделно).

Добре е всеки път да се направи протокол за физическо посещение на адрес. Миналата учебна година от РУО ни проверяваха сериозно, заради отсъствията и много държаха на документацията...

Има значение в колко дни са отсъствията.  Ако ученикът отсъства цял ден, пускаш едно уведомление за деня.
Ако са единични отсъствия започваш с разговор по телефона, който после се описва в доклада и в справката до РУО.

При 3 отсъствия уведомяваш.

При 5 отсъствия родителят се уведомява отново, че детето подлежи на наказание.

При по-сериозно наказание, което се налага с решение на Педагогическия съвет, в уведомлението се посочва кога и къде е съветът и родителят се кани на него.

След налагане на наказанието родителят пак се уведомява, че детето е наказано.

За екипа: пишеш до координатора и той свиква екипа и включва детето.

Освен това ако ученикът има и други прояви, е добре да даде писмени обяснения.

Ако след наказанието отсъства отново, пак уведомяваш ( за 1-2 отсъстия може и по телефона).

Мин. уч. г. от РУО не бяха останали доволни от получените доклади и бяха пуснали второ писмо с предложения за санкции на класните ръководители. Последваха нови подробни доклади с приложени копия на всички уведомления, протоколи и пр. и наказанията се разминаваха.

Според ЗПУО санкции се налагат, когато всички други мерки се изчерпят:

Цитат
Чл. 199. (1) За неизпълнение на задълженията, определени в този закон, в нормативните актове по неговото прилагане и в правилника за дейността на училището, след изчерпване на останалите механизми за въздействие върху вътрешната мотивация и за преодоляване на проблемното поведение на учениците може да се налагат следните санкции:

1. забележка;

2. преместване в друга паралелка в същото училище;

3. предупреждение за преместване в друго училище;

4. преместване в друго училище;

5. преместване от дневна форма в самостоятелна форма на обучение.
Скрит текст:
(2) Когато ученикът възпрепятства провеждането на учебния процес, учителят може да го отстрани до края на учебния час.

(3) Когато ученикът се яви в училище с облекло или във вид, които са в нарушение на правилника за дейността на училището, както и когато състоянието му не позволява да участва в учебния процес, той се отстранява от училище до отпадане на основанието за отстраняването му.

(4) Веднага след приключването на учебния час по ал. 2 или след отстраняването на ученика по ал. 3 се предприемат дейности за мотивация и за преодоляване на проблемното поведение и се уведомява родителят.
(5) За ученика с наложена санкция се осигуряват и дейности за превенция и преодоляване на проблемно поведение.
Знам за няколко случая, когато наказанията от ПС са отпаднали, защото не са изчерпани всички възможни мерки.

С две думи: на някои ученици и родители не им пука, но учителите могат да бъдат наказани, че не са взели всички необходими мерки...

Последна редакция: пн, 05 май 2025, 20:10 от Вела

# 591
  • Мнения: 201
При нас редовно ни ги връщат от РУО. Не ни дават да изключваме и това си е. Имаме ученици с по над 200 неизвинени. Само си играем на документация, а реални наказания няма. В моя случай не е чак толкова фрапиращо, но все пак съм задействала процедурата докато са все още по-малки уж да се постреснат.
Екипът за подкрепа в кой момент се сформира? При достигане на 5 отсъствия? А при извинени кога се пуска уведомително писмо? В правилника на училището е записано, че разрешеният максимален брой извинени е 120 и имам вече ученици преминали този брой.
Аз лично подкрепям приобщаващото образование, но тази наредба е написана направо ужасно. Ще говоря утре и с председателя на комисията, но по коментарите на колеги вчера ми прави впечатление, че масово учителите не са наясно. А темата за деца със СОП направо не ми се отваря, че там и ресурсните не могат да помогнат…

# 592
  • Пловдив
  • Мнения: 958
Колеги, извинете ме,че се намесвам, но така нареченият ЕПЛР или екип за подкрепа за личностно развитие се определя със заповед на директора при допълнителната подкрепа на учениците.  За общата такъв не се сформира. Всички ученици със СОП имат ЕПЛР.

# 593
  • Мнения: 201
Колеги, извинете ме,че се намесвам, но така нареченият ЕПЛР или екип за подкрепа за личностно развитие се определя със заповед на директора при допълнителната подкрепа на учениците.  За общата такъв не се сформира. Всички ученици със СОП имат ЕПЛР.
Може ли да ми цитирате наредба? Наистина колкото повече се опитвам да разбера, толкова повече се обърквам.
Търся някакви платени обучения по темата, но единствено намерих наръчник на РААБЕ, който струва над 300лв… Не знам как е възможно да няма никъде разписано на разбираем език какво и как се прави, при положение че наредбата е в сила от 2016г.

# 594
  • Мнения: 5 732
Имам наръчник на класния ръководител в прогимназиален етап на издателство РААБЕ, но и там не пише.

# 595
  • Мнения: 5 729
Добро утро. Пред морална дилема съм. Имам дете в класа, което има поведенчески проблеми. Резултат са от не особено доброто родителство. Всички знаем, че голяма част от децата са потърпевши и си влачат цял живот последиците. Детето много ми споделя. Опитах се да се дистанцирам, но явно ме е приело за близка и научавам неща, които честно казано ми крадат съня. Сигурно много деца у дома ядат шамари заслужено, но тук нещата минават границата на шамарите. Информирала съм психолог и ръководство. Аз самата мога ли да сезирам социалните? Не искам на това дете повече да му се случват подобни неща и се чудя дали няма да му навредя повече

# 596
  • Мнения: 12 720
Остави психолога да сезира когото трябва, е моят съвет. Защото децата често могат да изкривят истината в своя полза и да манипулират, също в своя полза.
Имала съм такъв казус. Разказва "страшни" неща, и само на мен (защото аз не го познавам и изслушвам), но при психолога работата излиза малко по-друга.

# 597
  • Мнения: 5 732
Разбирам те. Моите повечето са такива и от разкази сън не ме е хващало. Но не съм сезирала социалните, защото на деца не винаги може да се вярва. Щом имате психолог в училище, нека той да работи с детето и да взема решения какво ще се прави.

# 598
  • Мнения: 5 729
Момичета, вярно е. Не ми се изпада в подробности, защото тук чете кой ли не.

Последна редакция: вт, 06 май 2025, 09:51 от Полина@

# 599
  • Добрич
  • Мнения: 6 233
Може да се направи консултация с отдел Закрила на детето. Те имат опит с различни случаи, имат и доста правомощия и ако се запознаят със случая,  предполагам ще дадат компетентен съвет как е най-добре да се подходи, включително и дали и как е небходимо да бъдат сезирани официално.

Общи условия

Активация на акаунт