Отговори
# 690
  • Мнения: 76 253
Този вторият начин и аз го ползвах, мисля се води за горните класове, в нета го изнамерих....той важи обаче само за квадратно започващо с х на втора без число пред хикса на втора.

# 691
  • София
  • Мнения: 20 072
Този вторият начин и аз го ползвах, мисля се води за горните класове, в нета го изнамерих....той важи обаче само за квадратно започващо с х на втора без число пред хикса на втора.
И защо да  важи  само  тогава...  Веднага  доказвам обратното  с пример:
3x^2-26x+35=
Търсим  две  числа с  произведение  3.35=105  и  сбор  -26.  Това  са  числата   -21 и  -5.
=> 3x^2-21x-5x+35=
=3x(x-7) -5(x-7)= (x-7)(3x-5)
Методът  има  общо  с изучаваните  в по-горен  клас    формули на   Виет, да, но на  седмокласниците  не   им е  казано  това.   Просто  така  им  улесняват намирането на  двете  събираеми, на  които  да "раздробят"   члена  от  първа  степен, за да  могат да извършат  после групиране.  И такива  примери  има  гарантирано  в  учебниците/сборниците  за  7 клас. Отделно  отделянето на  точен квадрат  също  е  приложимо  при наглед  невъзможни/неудобни   коефициенти  пред   кавадратната  и линейната  степен.  Трябва  само  малко  творчество  Simple Smile
Примерно 2x^2 - 11x+12=
1 начин:
2(x^2- x.11/2 +6)=  2[x^2 - 2.x.11/4 +(11/4)^2 -121/16 +96/16]=
=2[(x-11/4)^2 - 25/16] = 2[x-11/4+5/4][x-11/4-5/4]= 2(x- 6/4)( x -16/4) = 2 (x-1,5)( x-4)= (2x-3)(x-4)

2 начин:
Tърсим две числа  с произведение  24  и  сбор  -11. Това са числата  -8 и  -3.
2x^2-8x-3x+12=
=2x(x-4)-3(x-4)= (2x-3)(x-4)

Последна редакция: пт, 21 ное 2025, 14:21 от Просто русалка

# 692
  • Мнения: 76 253
Е не е същото, усложнява се с още една стъпка. 3.35 не е като 35.
И без това им е сложно на седмокласниците....тук и стават големи числа вече....няма смисъл вече ако има число пред втората степен, да се ползва този метод, защото става по-тегаво отколкото да разлагат по начините за седми клас...
Не споря, казвам какво мисля, а и така пишеше тогава в този урок който намерих...

# 693
  • София
  • Мнения: 20 072
Ама какво значи " сложно " им е и без това...Методите на разлагане се преподават, едни ще ги осмислят и ще се справят с прилагането им,  други ще се затруднят тук или там, трети ще запънат и на най-лесните примери.Да умееш да разлагаш е полезно нещо и нагоре в класовете...Числата бяха големи, понеже наум  измислих такъв пример, нищо не пречи и  малки  да са. Важен е принципът.

A  и не  paзбрах  тогава кой  е начинът  за  7  клас (така да се разложи,  че да не им е  сложно),  ако  дадат  примерно  тези  примери, по-конкретно  подточки  В и Г (  извадих  ги сега  от  сборника  на  Веди  за  7  клас).

Как  се предполага  да групират без  да представят  линейната  степен като  сбор на  два  едночлена?

ПП  Преди малко на  лични написах  точно  такова  разлагане.  Явно  ученик/родител  е  проследил  дискусията  и  попита за  следната  задача:

Докажете, че  квадратният  тричлен 3x^2 -14x +8 се дели на 3х-2.
Тя  е  прекрасна  илюстрация за  това, че такива  тричлени с  коефициент  пред кв.  степен,  различен  от  1,  се дават на  7 клас. Хем  коефициентите не  са  големи числа,  хем не е  толкова  видно  като  в  двете  примерчета  на  Веди  по-горе как да се представи  -14х.

Последна редакция: пт, 21 ное 2025, 19:39 от Просто русалка

# 694
  • Мнения: 17 419
Има ли будни математици?
Попадна ми интересен пример във фб, не мога да коментирам и не виждам дадено решение. В коментарите се твърди, че задачата е коректна и има решение, но то не е нито 16, нито 17 каквито предположения има. Авторът/ публикувалият задачата е някой си Милушев.

# 695
  • Мнения: 22
Попадна ми интересен пример във фб, не мога да коментирам и не виждам дадено решение. В коментарите се твърди, че задачата е коректна и има решение, но то не е нито 16, нито 17 каквито предположения има. Авторът/ публикувалият задачата е някой си Милушев.

Напишете tetration в Гугъл и ще разберете какво е.

# 696
  • Мнения: 17 419
Благодаря, не съм го чувала. Питах чат джи пи ти за задачата, но и той не разбра как може да се реши.

# 697
  • Мнения: 1 925
Това е тетрация - или повтаряне на степенуването.
Горната задача става 2^2^2 + 2^3

# 698
  • Мнения: 17 419
2³ не е ли 2*2*2?

# 699
  • София
  • Мнения: 5 557
Не е записано като 2³, а като ³2.

# 700
  • Мнения: 17 419
Така е, но доколко разбрах се решава като 2³. Или аз нещо неправилно съм разбрала?

# 701
  • Русе
  • Мнения: 12 249
Така е, но доколко разбрах се решава като 2³. Или аз нещо неправилно съм разбрала?

При обикновеното степенуване умножаваш, а при тази операция всеки път степенуваш

2 на втора е 4 , 4 на втора 16

# 702
  • Мнения: 17 419
Така е, но доколко разбрах се решава като 2³. Или аз нещо неправилно съм разбрала?

При обикновеното степенуване умножаваш, а при тази операция всеки път степенуваш

2 на втора е 4 , 4 на втора 16
Май разбрах
³3 = 3*3=9*9=81*81 = ...
А къде се прилага такъв вид степенуване?
Стана ми интересно.

# 703
  • София
  • Мнения: 20 072
Не  са  едно и  също.

MamaRu, за записване на  много големи числа.  Изписва се  и с  нотация на  Кнут тетрацията -   със  стрелкички като  при еднопосочните вектори. Всяка  добавена  стрелка  е още едно ниво на тетрация.

Последна редакция: сб, 22 ное 2025, 18:56 от Просто русалка

# 704
  • Мнения: 1 925
Не, = 3^3^3
смята се отдясно наляво
= 3^9 (три на 9-а степен)

ПП
Това беше в отговор на Мама Ру, не на Русалка.

Общи условия

Активация на акаунт