Отговори
# 615
# 616
  • Мнения: 168
Здравейте! Моля за помощ за две задачи от векторна база за 11 клас профил . Не мога да се справя с тези задачи по никакъв начин въпреки, че разгледах всички решени задачи и пак не разбирам откъде да започна. Ще съм благодарна на всякаква помощ.

# 617
  • Мнения: 3 484
За първата двете пресичащи се прави означават, че А1А2 и В1В2 са неколениарни и образуват векторна база в равнината и всеки вектор може да представи чрез тях по този начин. В случая това може да се покаже като се пренесе В1В2 с начало А2 и така че А2 и В2 да съвпадат и А1В1 да се изрази.

# 618
  • Мнения: 1 107
според мен е 21- първото е изиграло 6 уникални партии, второто- 5, третото- 4, четвъртото- 3, петото - 2, шестото- една. Общо 21. Отговорът обаче е 28. Защо?

# 619
  • Мнения: 9 116
Децата са 8. Логиката ви е правилна, но първото е изиграло 7, второто 6 и така до 1.

# 620
  • Мнения: 17 120
според мен е 21- първото е изиграло 6 уникални партии, второто- 5, третото- 4, четвъртото- 3, петото - 2, шестото- една. Общо 21. Отговорът обаче е 28. Защо?
Защото смятате за седем деца, а те са 8
7+6+5+4+3+2+1=28

# 621
  • София
  • Мнения: 19 958
Ползвайте оттук нататък,  ако   Ви се  стори  по-лесно, формулка, която обаче преди  това  си обяснете  откъде  следва. Нека имаме n  деца. Всяко  от тях  ще изиграе  n-1  мача/партии  в шаха,  тъй  като няма  да играе  срещу  себе  си.
Тоест  имаме n*( n-1) мача. Тук  е  времето да  съобразим, че  в този  брой  мачове има   дублирани.  Партията  между  А и  В е  същата  като между  В и  А. Затова делим на  две и  ето  я формулката:
n* (n-1)/2

В  конекретния  случай  децата  са  8 =  > 8*(8-1)/2= 8.7/2=28  партии

# 622
  • Мнения: 4
Здравейте! Моля за помощ за две задачи от векторна база за 11 клас профил . Не мога да се справя с тези задачи по никакъв начин въпреки, че разгледах всички решени задачи и пак не разбирам откъде да започна. Ще съм благодарна на всякаква помощ.


1. Ако пресечната точка на двете прави a и b е О, то (изпускам стрелките на векторите, че няма как да ги напиша)  A1B1 = OB1-OA1 = бета.B1B2 + алфа.A1A2, където бета=+-|OB1|/|B1B2|, алфа = +-|OA1|/|A1A2|, понеже OB1 и B1B2 са на една права, също OA1 и А1А2, а всеки два колинеарни вектора са кратни един на друг ( | | е дължината на съответния вектор, а знаците +- зависят от разположението на точките спрямо О)

2. Ако вземем за векторна база AB=a, AD=b и AA1=c (пак изпускам стрелките на векторите), означим AN/AC1=x, DP/DD1=y, то MN = MB + BA + AN = -b/2-a+xAC1 = -b/2-a+x(AB+BC+CC1) = -b/2-a+x(a+b+c) = (x-1).a+(x-1/2)b+xc, a NP = NA + AD + DP = -xAC1+b+yc = -x(a+b+c)+b+yc = -xa+(1-x)b+(y-x)c
Имаме, че двата вектора MN и NP са колинеарни (по условие точките M, N и P са на една права), следователно коефициентите пред базовите вектори са пропорционални, т.е. (x-1)/(-x) = (x-1/2)/(1-x) = x/(y-x)
От първото равенство намираме x=2/3, заместваме и получаваме (2/3)/(y-2/3) = 1/2, т.е. y=2.
Така MN = (-1/3)a+(1/6)b+(2/3)c, NP = (-2/3)a+(1/3)b+(4/3)c, т.е. MN/NP = 1/2

# 623
  • София
  • Мнения: 495
според мен е 21- първото е изиграло 6 уникални партии, второто- 5, третото- 4, четвъртото- 3, петото - 2, шестото- една. Общо 21. Отговорът обаче е 28. Защо?
Задача за 8 клас от комбинации ли е?

# 624
  • София
  • Мнения: 3 365
Едва ли е за осми клас, може би за началните класове, по-нататък забелязала съм, авторите спират в условията на задачите да употребяват думата деца Wink

# 625
  • София
  • Мнения: 19 958
Едва ли е за осми клас, може би за началните класове, по-нататък забелязала съм, авторите спират в условията на задачите да употребяват думата деца Wink
Може и де е,  понеже  потребителката май е  с омокласник. Затова е  подканата на  първата  страница да се казва за кой  клас е  задачата. Simple Smile И аз,  предлагайки  горната  формулка,   допуснах, че е за  по-малък  ученик, но  после  се присетих, че  съм   виждала  постове  на  дамата  в миналогодишната  седмокласна  тема.

# 626
  • Мнения: 17 120
Което не пречи да има и по-малко дете. Аз съм с деветокласничка и петокласник. Слава богу, до момента петокласникът се справя сам.
И на мен задачата ми е като за начален курс, максимум пети клас, мисля, че там бяха вероятностите за първи път.

# 627
  • София
  • Мнения: 19 958
Което не пречи да има и по-малко дете. Аз съм с деветокласничка и петокласник. Слава богу, до момента петокласникът се справя сам.
И на мен задачата ми е като за начален курс, максимум пети клас, мисля, че там бяха вероятностите за първи път.
Вероятности в  най-прост  вид се учат за първи път  в  шести клас.  Но  тази задача няма общо с търсене на вероятности - тоест  или е  за  8  клас от  първия  изучаван по програма  дял "Комбинаторика",  или е от  курсове/уроци за  прием в  МГ  след  4 клас.  Ако беше обратната - тоест   с неизвестен  брой  деца, но  ясен  брой  партии, можеше и за  7 клас да е - моделиране на  уравнение и  решаването му с  разлагане.

Последна редакция: пн, 13 окт 2025, 00:49 от Просто русалка

# 628
  • Мнения: 168
Здравейте! Моля за помощ за две задачи от векторна база за 11 клас профил . Не мога да се справя с тези задачи по никакъв начин въпреки, че разгледах всички решени задачи и пак не разбирам откъде да започна. Ще съм благодарна на всякаква помощ.


1. Ако пресечната точка на двете прави a и b е О, то (изпускам стрелките на векторите, че няма как да ги напиша)  A1B1 = OB1-OA1 = бета.B1B2 + алфа.A1A2, където бета=+-|OB1|/|B1B2|, алфа = +-|OA1|/|A1A2|, понеже OB1 и B1B2 са на една права, също OA1 и А1А2, а всеки два колинеарни вектора са кратни един на друг ( | | е дължината на съответния вектор, а знаците +- зависят от разположението на точките спрямо О)

2. Ако вземем за векторна база AB=a, AD=b и AA1=c (пак изпускам стрелките на векторите), означим AN/AC1=x, DP/DD1=y, то MN = MB + BA + AN = -b/2-a+xAC1 = -b/2-a+x(AB+BC+CC1) = -b/2-a+x(a+b+c) = (x-1).a+(x-1/2)b+xc, a NP = NA + AD + DP = -xAC1+b+yc = -x(a+b+c)+b+yc = -xa+(1-x)b+(y-x)c
Имаме, че двата вектора MN и NP са колинеарни (по условие точките M, N и P са на една права), следователно коефициентите пред базовите вектори са пропорционални, т.е. (x-1)/(-x) = (x-1/2)/(1-x) = x/(y-x)
От първото равенство намираме x=2/3, заместваме и получаваме (2/3)/(y-2/3) = 1/2, т.е. y=2.
Така MN = (-1/3)a+(1/6)b+(2/3)c, NP = (-2/3)a+(1/3)b+(4/3)c, т.е. MN/NP = 1/2
Много благодаря за решенията, благодарение на тях реших още доста задачи и схванах как да работя като цяло!

Общи условия

Активация на акаунт