Отговори
# 45
  • Мнения: 75 373
Аз се чудя защо махнаха изпитите за вход в университет.
Аз съм завършила МГ с математика. Кандидатствах с история и литература.
Позната от МГ от профил химия също кандидатства право. Приятелката ми от моя клас - стана лекар след МГ то и математиката.
Следя дискусията тук и научавам нови неща които не знаех. Па то първи гимназиален етап ..та втори..та профили...много трудно се ориентирам, да си призная...
И се чудя...

# 46
  • Мнения: 18 982
Аз се чудя защо махнаха изпитите за вход в университет.
Аз съм завършила МГ с математика. Кандисатствах с история и литература.
Позната от МГ от профил химия също кандидатства право.
Следя дискусията тук и научавам нови неща които не знаех.
И се чудя...

Има си изпити за вход в университет. И предварителни, и редовни. Балообразуването за всяка специалност е различно - комбинира изпита или ДЗИ по определен предмет (обикновено х3) + оценките от определени предмети или общата оценка от дипломата.

# 47
  • Мнения: 17 025
Тете, махнаха ги, защото местата са повече от завършващите дванадесетокласници. Още в началото на 90-те всеки висш институт се напъва да става университет - разкри нови специалности, а населението започна да намалява. Цялата ни работеща образователна система се срина и беше прекроена и то не веднъж. После пък трябваш една отговорят някак на жалбите относно частните уроци за изпит в университет и измислиха ДЗИ да служи за вход.

# 48
  • Мнения: 75 373
Ру..благодаря. Поизясни ми се.

Лейди..под изпит разбирам такъв който се провежда единствено с цел вход в конкретното уни. Такъв сега няма..поне в СУ спец.право се влиза с оценката от ДЗИ и от свидетелството.
Преди.. с нарочен изпит по история и такъв пак по литература.
Явно говорим за разл неща...аз поне не те разбирам де...какво ми казваш.

# 49
  • Мнения: 18 982
Ру..благодаря. Поизясни ми се.

Лейди..под изпит разбирам такъв който се провежда единствено с цел вход в конкретното уни. Такъв сега няма..поне в СУ спец.право се влиза с оценката от ДЗИ и от свидетелството.
Преди.. с нарочен изпит по история и такъв пак по литература.
Явно говорим за разл неща...аз поне не те разбирам де...какво ми казваш.

СУ:

график на изпитите
https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/priem/priem_za_obrazovate … iya/prilozhenie_1

балообразуване - за всяка специалност е разлирчно. Да, за право сега видях, че се влиза с ДЗИ БЕЛ. Но примерно за специалностите във ФМИ се влиза с техен изпит или ДЗИ по математика + оценката от дипломата по мат/информатика/ИТ. За медицина се влиза с изпита или ДЗИ по биология + изпита по химия + оценките от дипломата само по тези 2 предмета. Ето тук е показано балообразуването за всяка специалност
https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/priem/priem_za_obrazovate … 24/baloobrazuvane


ТУ, УНСС, Пловдивския, Югозападния и т.н университети също си имат изпити.

Може и аз да не разбирам теб Simple Smile

# 50
  • Мнения: 75 373
Е то и сега в нашето МГ за вход 8 клас пише изпит за балообразуване..но имат предвид НВО то.
За правото в СУ ясно пише.

И ДЗИ или изпит за мен значи отпадане на изпита. Щом може и с дзи  да влезеш...както и да е...Ру ме разбра поне ..явно става ясно все пак за какво говоря де Simple Smile

# 51
  • Мнения: 8 486
За гимназиите преди се явявахме на изпити подобно на НВО - еднакъв за всички, просто не беше задължителен май. Но искаш ли да влезеш в математическа, езикова гимназия- това беше пътят. През годините се променяха много пъти регламентите. Аз като кандидат-гимназист "закачих" част от експериментите - влязох с САМО с математика (общообразователен тест) в езикова. Сестра ми  вече две години по-късно полага матури и по математика и по БЕЛ. От тогава се шегуваме, че аз влязох в английската с математика, а тя в МГ с БЕЛ.
Като кандидат-студент за всеки ВУЗ полагах отделен изпит (пак по математика) и нямаше матури. Сестра ми имаше матури, но пак за всеки ВУЗ ходи на отделен изпит.

Сега голямата ще е на НВО, но за малките май пак ще има промяна.
Знам, че дори в 11 клас може вече да си приет за студент. Но всички подобни екзотики съм срещала за специалности, където има слаб интерес.

Последна редакция: ср, 30 апр 2025, 18:03 от bubanka

# 52
  • Мнения: 13 192
Според мен изпитите са премахнати някъде, защото има задължителни матури. Преди се влизаше навсякъде с изпити, но имаше освобождаване от матури с 5.00.

Сега мисля, че останаха малко специалности, в които да се влиза само и единствено с изпит, освен медицина, друго не се сещам, предполагам, че има.

На пръв поглед е по-лесно с матура, но от друга страна се струпват високи оценки и балът се вдига.
Напр, някога, когато аз кандидатствах, имаше година от 4000 кандидати на изпит по БЕЛ, да няма нито една оценка 6.00, а не помня предната или следващата имаше точно една. Очевидно, че няма как в такъв случай, минимумът да е 5,90 напр. А тази година имаше много оценки 6,00на оценки по БЕЛ, балът се вдигна с това балообразуване.

Идеята ми е, че все тая дали с изпит или матура, кандидатите се подреждат пак според резултатите си.
Не точно балообразуване с матура е проблем, а по мое мнение онлайн тестове и други "демократични" пътища към ВУЗ. Но от друга страна щом в много чужди университети се кандидатства без изпит, значи няма проблем.
По-скоро притеснителен е необмисленивт като брой прием, защото дори и да има обективно   N     броя достойни деца да учат определена специалност, то щом пазарът не изисква равностойният N Брой специалисти, няма особено значение с матура или изпит си влязъл.

# 53
  • Мнения: 159
То и да има изпити по университетите, някои са си чиста проформа - евентуално имат смисъл за битката около по-вървежните специалности. Важното е да се запълнят всички бройки, за да върви бизнесът - нали е платено, все пак. И да се "къса" не бива, има си квота и бизнес-хигиена за спазване - иначе монетарно не излизат нещата. Машина за хартийки.
И аз нявга в ранната "декорация" влязох с изпит и 1-во класиране, ама накрая се оказа, че на 3-то и 4-то класиране се запълва и с двойки на изпита.
Като няма сито, няма и резултат.

# 54
  • София
  • Мнения: 5 186
Така е, но отличничката си влиза още от първо класиране с изпита, докато за двойкаря (с отличен 6.00 в дипломата за средно, но с 2.00 на изпита, що ли?) — ако изобщо остане място — ще е чак на трето или четвърто класиране, ако има късмет и ще е за специалност, за която си трябват реални умения за реализация.

Аз съм твърдо ЗА кандидатстудентски изпити, защото училищната система в България е най-несправедливата и най-шуробаджанащинската структура в държавата. Нямате си и на идея какъв сериозен натиск се оказва от феодала (директора) към учителя (васала) да повишава оценки на дадени ученици, защото родителите са някакъв измислен фактор, който е побутнал плик с пачка. Двойкарите ще са първите, които ще получат оценка 5.00, за да се освободят от матура. Не случайно в момента за това толкова родители искат освобождаване от нея, защото си знаят стоката, че на реално ДЗИ няма да види повече от 3.50 по милост от проверяващите и ще оказват натиск на директори и учители за повишаване на оценки. Бедна ви е фантазията какъв е ад и анархия.

# 55
  • София
  • Мнения: 16 198
Кой университет приема с 2 на кандидатстудентски изпит /освен ако няма алтернативна възможност за кандидатстване с ДЗИ, разбира се/?

# 56
  • Мнения: 113
Здравейте!
Защото имам дете, което вече знам в коя детска градина ще е, обърнах поглед към училищата и искам да ми се разяснят някои неясноти.


Единственият опит, който имам е с моите училища в основно и средно образование и реших да ги ползвам за отправна точка.

Училищата, в които аз съм учила са от така наречения в някои теми тук, втори ешалон.
Не че помня супер много, но ми изглеждат сходно поставени в класациите сега като във времето и когато аз бях ученичка 😀

Кандидатсвах без особено побутване, с малко самоподготовка. На изпитите след седми клас, оценките по БЕЛ и МАТ ми отговаряха на годишните оценки. Звучи ми като логичният резултат. На база на това, бих казала че основното ми училище академично бе супер.

Самата среда т.е. учениците си бяха шарени(не расово), имаше инциденти, имаше насилник, някои ученици в бъдеще не се развиха особено добре. Имаше една малко особена и учителка. Та, ако го отнеса към какво искам за моето дете като среда, бих казала океиш. 

Ама като чета сега някакви статии как деца убили деца и се чудя имало ли е такива неща и аз като бях ученичка? 

Сега медиите ли раздухват повече или агресията се е увеличила? Или може ние да сме се изнежили и да го съдим по-критично(разбира се, тук не включвам случаят с убитото дете)? Не мога да преценя четейки.

Сега да се върнем на настоящето и училищата.

На мен най-важно за детето ми е средата.

Описах моето основно училище по мое време като среда и го заложих като минимум за детето ми 😀 Реално, гледам всички училища с по-висок резултат на НВО след 7-ми клас от моето основно училище. Да, ама изборът е доста ограничен. Включвайки и районирането е почти нулев 😀

И почвам да чета какви са ми опциите с този почти нулев избор.

Четейки БГ Мама, останах със следните впечатления:

1-ви до 4-ти клас най-важна е учителката, а не училището;
А ако има агресия достатъчно ли е? Или добрата учителка ще знае как да я потуши, преди да се изяви?

5-7ми клас е леш навсякъде освен в СМГ, НПМГ и две частни училища 😀
Това на какво се дължи? Правилно ли разбирам, че е заради огромно текучество на учители?
Всички ли с прилични оценки на НВО, ходят на уроци освен някои от учащите в гореспоменатите училища?

В гимназията всички са щастливи 😀 В тези теми почти не срещнах негативни коментари.

Това е основния ми повод за темата.
Зададох си въпросът в темата за “Неелитните училища”, но явно там беше решено, че е спам. А мен сериозно ме вълнува.

Защо като чета темите всичко е така негативно в 5-7ми клас, а в гимназията всичко така положително?
Цялата мъка за нищо ли е? Или след това доста хора се кротват, защото каквото-такова? Там няма ли текучество на учители?

 
Другото, което ми е интересно. 
Гледам в гимназиите доста профили като от университет. Някъде прочетох из коментарите, че това било всъщност реформа и малко може би проформа 😀

Има ли всъщност излезнал випуск по такава програма? Научават ли децата наистина нещо толкова специфично?

То до трети клас не можело да се прецени дали детето има математически заложби според темите за математически гимназии ама в седми клас вече е ясно - “Програмиране на ИИ” 😀 ще е!


Стана доста дълго.

# 57
  • София
  • Мнения: 1 375
Опитах да ти отговоря в цвят след въпросите, макар и ясно да разбирам, че повечето не им е дошло времето, предвид, че детето ти е в яслена/детскоградинска възраст.


Четейки БГ Мама, останах със следните впечатления:

1-ви до 4-ти клас най-важна е учителката, а не училището;
А ако има агресия достатъчно ли е? Или добрата учителка ще знае как да я потуши, преди да се изяви?
При добри начални учителки обикновено се създава един задружен клас, има тук таме по някоя черна овчица, но нещата не се оставят да ескалират.

5-7ми клас е леш навсякъде освен в СМГ, НПМГ и две частни училища 😀
Това на какво се дължи? Правилно ли разбирам, че е заради огромно текучество на учители?
Всички ли с прилични оценки на НВО, ходят на уроци освен някои от учащите в гореспоменатите училища?
Не, не се дължи само на текучество на учители. Всъщност, това е последното, което според мен влияе.  Много са нещата - като се започне от това, че началната учителка силно обгрижва децата и ги третира почти като бебета, в 5 клас се очаква, те вече да се държат като възрастни хора. Учебниците са написани безумно, децата трябва да ги четат буквално с речник на чуждите думи, а навлизат и в една хубава възраст, която се нарича пубертет. Почват да се бунтуват, да се самоизявяват и да си показват магарията навсякъде, включително и в училище. Влошава се дисциплината, от там - рязко пада и успеха на децата. Обичайно 6 клас това се пооправя, но трудно може да бъде накаран един труден пубер да седне да учи, важи и за двата пола.
Колкото до НВО - два пъти минавам през НВО 7 клас и двата пъти всичките ми познати деца ходеха на уроци/школи от 6 клас. Ако се иска учителище от 1 или 2 ешелон - за София поне, уроците по мое мнение са почти задължителни. Не за друго, а защото има чалъми, които трябва да се приложат, а в училище не винаги могат да се покажат всичките. А и на голяма част от учителите не им се занимава. Между другото, парите дадени за школите на двете ми деца, намирам за едни от най-смислено похарчените.


В гимназията всички са щастливи 😀 В тези теми почти не срещнах негативни коментари.
В гимназията децата вече са доста по-самостоятелни, оправят се сами и тук вече започва да се вижда как сме се справили като родители. Освен това - след гимназията следва университет и вече си зависи от самото дете - къде и как иска да се насочи. Има много варианти как да се кандидатсва, стои въпроса и за чужбина, ако детето е овладяло чужд език, а за университет може и да се кандидатства на по-късна възраст. И е нормално недоволството да е в периода 5-7 клас, защото според мен там залогът е най-голям.
...

Защо като чета темите всичко е така негативно в 5-7ми клас, а в гимназията всичко така положително?
Цялата мъка за нищо ли е? Или след това доста хора се кротват, защото каквото-такова? Там няма ли текучество на учители?
Вече мисля, че отговорих на това.

 
Другото, което ми е интересно.  
Гледам в гимназиите доста профили като от университет. Някъде прочетох из коментарите, че това било всъщност реформа и малко може би проформа 😀

Има ли всъщност излезнал випуск по такава програма? Научават ли децата наистина нещо толкова специфично?
Тези, които искат - научават. Тези, които ги мързи и бързат да пораснат - нищо не научават. Но проблемите за това не са в училище, а тръгват още от семейството. Масово съм чувала - еми той не учи, защото не го влече, а после - ама то няма шанс за младите. Напротив, шанс има, но само за онези, които знаят и могат.

То до трети клас не можело да се прецени дали детето има математически заложби според темите за математически гимназии ама в седми клас вече е ясно - “Програмиране на ИИ” 😀 ще е!
Не бъркай желанието на детето с болни родителски амбиции. Всеки родител иска най-доброто за детето си, но понякога наистина няма реална представа колко точно знае същото това дете.


Стана доста дълго.

Последна редакция: вт, 15 юли 2025, 15:00 от slanchezara

# 58
  • Мнения: 3 857
На всичките ти въпроси и предположения отговорът е да, да и да. Началната учителка се справя с агресията, ако я бива, 5-7 клас е леш навсякъде, в гимназията децата са забележимо по-щастливи, научават си профилите,  специалните...
 Всички тези неща са нормални съобразно възрастта на детето и имайки предвид неглижирането на образованието като национална политика.

# 59
  • Мнения: 13 192
Вероятно е някакво случайно изключение, но:
Моето дете от първи до четвърти клас беше в две училища, като и в двете отначало имаше учител по всеки предмет. В първото класната преподаване по повече от един, но напр. тя преподаване мат, а ЗИП мат-друга учителка. Във 2торото по всеки предмет имаше различен учител. Да, класната оказва влияние, но не решително.

В пети клас за него не беше стрес да е с различни учители, защото някои учители си бяха същите от 4 клас.
Някои от преподавателите бяха много стабилни, други не толкова Училището оказа много съществена роля в тази особена възраст, да се формира характер и ценности(психолог влизаше в класа при всеки проблем, не само конфликти, но и проблеми от друго естество и тн)

В гимназията се разгърна целия потенциал, защото все пак се прави целенасочено избор и се учат предимно любими предмети. Един проблем имаше и то не малък-текучество на учители. Но конкретно за моето дете това беше най - хубавото време.

Сега в конкретните училища не зная как стоят нещата, отдавна детето завърши гимназия.

Общи условия

Активация на акаунт