Отговори
# 75
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
Не мисля, че профилирането при нас е ранно. Изборът на профил, две години преди завършване на средно образование, не е ранен.
Множество езикови гимназии предлагат профили биология и химия, просто вие сте изтеглили късата клечка с вашето училище. В професионалните гимназии няма възможност за биология и химия след 10 клас, освен ако училището не е с някаква такава професия.
Не казвам, че сегашната система ми харесва, казвам само каква е реалността.
Ние, семейно, както казах поправихме несъвършенството в системата. Но какво става с деца, също изтеглили късата клечка, с изявен интерес, но без възможности за плащане на частни уроци?

# 76
  • Мнения: 9 115
Тета, оценките в училище се пишат по симпатия обикновено. Едно послушно и старателно дете, което си пише домашните и взима участие в клас, лесно ще се пребори за 6. На изпита е възможно и да се притеснило, макар аз много да не вярвам в това.
Янтра, доброто образование винаги е било скъпо начинание.

# 77
  • Мнения: 75 428
Знам, знам..Динчо..знам как е. Не е нещо ново..така е..да.
Няма проблем..така да е.
Просто идеалист съм на моменти и мисля че годишна оценка би следвало да показва знанията към края на годината на съответния ученик. А тези знания се проверяват баш на НВО то и то отвън. Е..вярно че в нвото има материал и от 5 и 6 клас...но е малко той. И когато дете с три годишни оценки-шестици има 35точки на НВО....ми малко е смешно даже...

# 78
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
Янтра, доброто образование винаги е било скъпо начинание.
Ние се справяме, ама ... не е добре. Разтваря се много широко ножицата.

Например какво ме боде мен. Всеки медицински университет в България си имат свой конспект, свой изпит и свой формат на изпита. И кандидат студента се готви за един, максимум два университета. Да, ама държавните такси са за всички. СПОРЕД мен правилно е да има един формат, един конспект, както са изпитите по БЕЛ и математика в 7 клас. В един ден за цялата страна да се провежда изпит за всички кандидати. И после кандидатстваш където искаш. Например в Италия е така, единен изпит за всички медицински университети и после всяка стотна има значение. Ние гледахме и Италия, защото сина е с профил италиански от средното, и сертификат Кеймбридж има за английски и можеше и да се пробваме и там.

# 79
  • Мнения: 9 115
Янтра, още не се е разтворила съвсем ножицата, след като има деца на министри и влиятелни хора в общински/държавни училища. За изпита съм много "за" да е един, но виж какъв вой има против това за НВО 7 клас.

Тета, знам от първо лице какво изпитваш, но и това ще мине. Знанията няма кой да му вземе.

# 80
  • Мнения: 75 428
Моята приятелка от МГ..навремето кандидатстваше медицина, не успя и пропусна една година..през която ходи на уроци да се подготви. Успя от вторият път.
Аз успях без уроци..с история и литература, като темите по истария сама си ги писах и учех. По литература ще съм винаги благодарна на учителката си по литература...там трябваше само да науча преподаденото от нея.

# 81
  • Мнения: 159
... Само дето няма млади специалисти в индустриите, в които се занимавам, и моето поколение като си замине след десетина години и чао.
Във всички индустрии изглежда падение, дори и да има шум и специални ефекти.

# 82
  • Мнения: 9 115
Това е най-голямата заблуда....да се мислиш за незаменим. Животът празно не търпи.

# 83
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
А според мен идустриите вървят напред и се развиват. И  винаги е имало некадърни инженери, некадърни лекари и некадърни адвокати. И в бъдеще ще има. Както и много кадърни такива, и пак ще ги има.

# 84
  • Мнения: 4 476
Тета, оценките в училище се пишат по симпатия обикновено. Едно послушно и старателно дете, което си пише домашните и взима участие в клас, лесно ще се пребори за 6. На изпита е възможно и да се притеснило, макар аз много да не вярвам в това.
Янтра, доброто образование винаги е било скъпо начинание.
Добро утро! Simple Smile
Ако оценките се пишат по симпатия и това на всичкото отгоре е обикновено явление, това означава, че:
1. учителят няма критерии за оценяване; оценката няма нищо общо с послушанието;
2. тия, които учат и възпитават, чрез оценяването си масово учат и възпитават конформизъм у децата ни;
3. едно "послушно и старателно дете" логично ще се притесни на външен изпит.
Накрая, доброто образование е въпрос на подготовка и морал на учителите. Влизаш в системата на образование не за да печелиш, а с мисия. Образованието не е бизнес сфера (там има риск, печалба или загуба). Не е и удобно местенце на чиновници, трупащи трудов стаж и работещи на принципа: "Нагоре лази, надолу гази". И е редно да НЕ наричаме "обикновено" и "нормално" порочни явления за училището и вуза.

Последна редакция: нд, 20 юли 2025, 10:31 от Katya_I

# 85
  • Мнения: 35 428
Един учител може да изпита за две и за шест едно и също дете по едно и също време. И  да, НЯКОИ учители работят по симпатии.

# 86
  • Мнения: 75 428
Да..ако иска ще изпита за ниска оценка, като за целта може да го разходи и до материала за 6 клас, има си начини като се е настроил да пише ниска, да я напише. Това е ясно и е така.
Ако иска да стимулира ученик да показва повече от потенциала си, също има начинИ..много.
Има добри педагози. Има и хора сложени там да преподават..но бягали от часовете по педагогика в университета.....Факт.

# 87
  • Пловдив
  • Мнения: 27 056
Това, което казвате е вярно за образованието. И не е честно. Но после, в живота важат същите неща. Назначават някого на работа защото е по-симпатичен, някой защото ще се разбира по-добре с екипа.

# 88
  • Мнения: 75 428
За това му казвам, че когато някой го оцени по-ниско от възможностите му, не значи че има ниски възможности и знания...а значи, че е на неправилното място.
И в живота важи същото Grinning

# 89
  • Мнения: 4 476
Това, което казвате е вярно за образованието. И не е честно. Но после, в живота важат същите неща. Назначават някого на работа защото е по-симпатичен, някой защото ще се разбира по-добре с екипа.
Ъхъ... Защото е стимулиран в училище (а сигурно и в семейството) като "послушен и старателен". Превръща се в начин на живот. Затова казвам, че евфемизмите, с които назоваваме такива явления, са лоша услуга и за децата, и за обществото въобще. Не е нормално това, няма такива норми за оценяване на знания и умения.

Общи условия

Активация на акаунт