Десетокласници 2025/2026

  • 25 263
  • 576
  •   1
Отговори
# 540
  • Мнения: 623
Според мен на много места има проблем с математиката. Общувам с доста родители и това е всеобщо мнение. Математиката в училищата е на ниво университет. След 8.клас става невъзможна. Няколко пъти се е случвало приложенията и изкуствения интелект да не могат да решат конкретни задачи. За учителите да не говорим. Спомням си два случая, при които математичката, решавайки задачите на дъската, не получава верните огговори и казва на учениците: "Ученици, не се получава отговора, но нали разбрахте принципа". Всеки сам може да си направи изводите.

# 541
  • Мнения: 4 575
Какво ниво университет? Само в МГ се учи повече. АИто ако не е специализирано, решава най-прости задачи.Сумати материал е изрязан, спрямо това което ние сме учили

# 542
  • Мнения: 1 207
Сложна е математиката, защото няма достатъчно часове (2-3 часа), но това важи и за физики и за химия.
Математиката, обаче, за разлика от другите две науки поставя фундамент, който веднъж изпуснат е трудно поправим. Много имам да говоря за нашето образование и за безмисления предмет БЕЛ и още няколко подобни.
Но, да, моята девойка по нейно решение компенсира в почивните дни с допълнителна математика, защото не е с математически профил. И време за реклама : https://www.youtube.com/@physofia_com/videos

# 543
  • Мнения: 1 298
Какво ниво университет? Само в МГ се учи повече. АИто ако не е специализирано, решава най-прости задачи.Сумати материал е изрязан, спрямо това което ние сме учили
Изрязан и преместен в профил и на негово място обаче сложена Статистика (имаше я само в икономическите техникуми), Теория на вероятностите и Комбинаторика, Сложна лихва (това преди не се изучаше в нормалните училища и ЕГ, чак в университета се сблъсках с тях).  Ама  така е рязано и местено, че няма никаква приемственост. Не може да завършваш в 5. клас с раздел тела и да почваш 6. с рационални числа, след това завършваш с геометрия 6., ама в 7. почваш с алгебра и така се кара до 12. клас, като половината от разделите са пльоснати без мисъл на определени места, като векторите в 8. клас, които до 10.-11. клас няма да им потрябват, освен ако случайно не задълбаят по физика в 9. клас, ама то така или иначе до тогава са ги забравили. Същото с Комбинаториката и теорията на вероятностите, а да не говорим, че докато дойде Стереометрията повече от половината ще са забравили основните формули за лице и обем на тела, защото за последно ще са ги учили в 6. клас.
Не разбирам кое наложи да се  слее алгебра и геометрия в едно и да се редуват вместо старото паралелно вървене на двете в една и съща седмица. В 8. клас не съм имала повече часове математика - пак бяха 3, но в единия срок имаше 1 час алгебра и 2 геометрия, в другия 2 часа алгебра и 1 геометрия и нищо не изчезваше до следващата година. Нямаше и наблъскан материал за 2 години в една, ЕГтата си имаха нулева година, а материалът беше разпределен доста по равномерно през останалите 3 години. През последната година отпадаха всички разказвателни с изключение на история на България и си имаше отново само това, което те интересува под формата на ЗИП.

# 544
  • София
  • Мнения: 4 105
Това, което в Бг се учи през първата година като висша математика- лааг, анализ, вероятности, на запад от нас го учат от години в гимназиален курс. Сега са сложили някаква част в нашите профили, но масово се шири мнението, че децата учат висша математика. Ами не, не учат, има още мнооооооого математика, която да се учи след това, е, не във всеки университет, но да кажем в добрите. Същото е и за другите точни науки.
Хомотетията има ли я в профил? Миналата година случайно установихме, че вече е отпаднала от 9 клас, и това само за седем години разлика м/у двете ми деца. Геометрията, пък особено стереометрията е много редуцирана, спрямо зеления сборник от наше време. Задачите за построение така и не ги преживяхме в седми клас, само няколко маркирани и това е. НО важно е, че хората мислят, че децата са силно затормозени по математика. А истината е, че са по назад от връстниците си в подобните училища в множество други държави.
И аз мисля, че обединяването на алгебра и геометрия е много лоша идея. Отделно, че заради програмирането навлязоха всякакви вероятности и тн. , и сега е едно редуване на дяловете, лошо да ти стане. Пълна каша, но като само се имитира дейност, е така.
А иначе какво да си мислим за учител, който не може да си реши задачите на дъската, освен че хем не се е подготвил, хем и не го бива. Имаше детето преди година една такава докторантка, дето не можеше да си реши задачите по физика, и добре че я махнаха, че беше смешно.

# 545
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 266
За съжаление проблеми с математиката има навсякъде, Le Vert, вкл и в математическите гимназии. Не знам на какво се дължи - на материала ли, на недостатъчна подготовка на учителите ли, на липса на мотивация у учениците ли. Знам само, че на моето дете му трябва топ подготовка по този предмет и правя всичко възможно да я получи.

# 546
  • Мнения: 7 347
Преди време ми беше попаднало това момче от youtube канала. Коментарите на разни "милеещи" за образованието възрастни бяха плашещи.
Скрит текст:
Ако прогреса във физиката и астрономията на Светльо Арабов на тази му крехка състезателна възраст /видях го в представянията/ дори частично се дължи на лектора, наистина си заслужава да се следва.
В кои училища са тези проблеми с математиката?
Звучи като виц. Това, че твоето дете има досег до Илия Костов е един страшен късмет. Защото той и при вас може да се почувства недооценен и да смени поредното училище. И защото има училища, които реват какъв невероятен учител са загубили, отивайки някъде другаде, а на другото място се оказва, че на учениците сами им се налага да си преподават материала на разбираемо и достатъчно високо за техните възможности ниво. В крайна сметка тези, които се задържат, никой не ги иска. Въпреки че някъде на друго място биха били на своето си място.

# 547
  • Мнения: 4 575
Костов май сега не се занимава със състезателна математика, така че може и да си остане там по-дълго. Навсякъде има проблеми с липса на учители и затова виреят частните школи и учители.

# 548
  • Мнения: 7 347
Въобще не става въпрос за конкретния учител. В случая имат огромен късмет, че е Костов. Качествен методичен учител и ментор, ако някой го влече състезателната математика. Състезателите се изнесоха в школите извън училище въпреки състезателните учители.

# 549
  • София
  • Мнения: 650
Аз след като днес помогнаха на младежа с домашното по ИТ установих, че те учат алгоритми 😵 нещо което аз съм учила в университета като "Синтез и анализ на алгоритми ипрограми" ....та се чудя дали ще мога да помагам и на другото като порастне ... по ядрена физика в пети клас 🤣

# 550
  • Някъде там...
  • Мнения: 4 739
Отказала съм се вече да помагам, не мога, и да искам. По БЕЛ евентуално мога да се включвам, малко по биология, по останалите предмети никакъв шанс... Онзи ден ми връчиха задача по математика, с която да се забавлявам, защото била елементарна и можело и с логика да се реши, а била интересна, мъка, мъка. Satisfied Съставих го де, уравнението, но се препотих 100 пъти. А те се забавляваха на мой гръб.

Едната, много изненадващо за мен, тръгна на школа по физика. Това е предмет, който не харесваше въобще в 7 и 8 клас. Какво й щукна, не знам. Сега мъкне и един сборник със задачи вкъщи, защото имала да наваксва. Другото, което ме изненада, е че учителката не я разубеди. В старото училище отказваха да се занимават, ако ще си "губят времето" един вид. Тук я приеха, подкрепят я, щом иска, да се пробва. В първите часове успяваше да разбере и реши 2 от 10 задачи, сега вече успеваемостта й се вдигна. Да видим докога ще я държи ентусиазмът.

# 551
  • Мнения: 1 086
Преди време ми беше попаднало това момче от youtube канала. Коментарите на разни "милеещи" за образованието възрастни бяха плашещи.
Скрит текст:
Ако прогреса във физиката и астрономията на Светльо Арабов на тази му крехка състезателна възраст /видях го в представянията/ дори частично се дължи на лектора, наистина си заслужава да се следва.
В кои училища са тези проблеми с математиката?
Звучи като виц. Това, че твоето дете има досег до Илия Костов е един страшен късмет. Защото той и при вас може да се почувства недооценен и да смени поредното училище. И защото има училища, които реват какъв невероятен учител са загубили, отивайки някъде другаде, а на другото място се оказва, че на учениците сами им се налага да си преподават материала на разбираемо и достатъчно високо за техните възможности ниво. В крайна сметка тези, които се задържат, никой не ги иска. Въпреки че някъде на друго място биха били на своето си място.

Защо толкова остро? Зададох въпрос. Не мога ли до получа кратък отговор без нерви и гневни нотки? Никого ни съм целил да обидя.

Колкото до помагането. На мен не са ми помагали и ние не помагаме. От първи клас учат без нас.

# 552
  • Мнения: 7 347
Извинявай. Не съм целяла да те нападам. Наистина ми прозвуча като да изхождаш от частния случай при среден успех от НВО чиста двойка, замаскирана да го докара до три през удобна скала. Истината в кратък отговор е, че в много малко училища и то не във всички випуски и класове имат късмет да няма проблем с учителите по математика. Нашите хора обучават един цвЕт на математиката да стане добър учител. Ето ти още един виц. И пак вкратце - би била добър учител, но за други деца с друго ниво на интерес към предмета.

# 553
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 266
Помагала съм с материала през годините, но след изпълнението ми по философия в осми клас да разрешавам философски казус, след което освен отлична оценка, дъщеря ми получи покана за участие в клуб за подготовка за олимпиада по философия, не-пип-вам.

Радвам се, че дъщеря ми се научи да учи. Умение в пъти по-ценно от знанието какви почви има в горно нанадолнище.

# 554
  • Мнения: 2 851
Да наречем ситуацията с математиката в нашето училище проблем би било комплимент. От моя гледна точка е провал. Не знам, по този предмет ли е най-големият проблем с кадрите. Или е заради тази претъпкана с удивително ненужни задълбавания програма. И това, при положение, че съм срещала завършващи училище хора, които не са в състояние да сметнат ДДС.

Общи условия

Активация на акаунт