МОН - промените продължават (7)

  • 41 279
  • 736
  •   1
Отговори
# 75
# 76
  • София
  • Мнения: 486
https://www.segabg.com/category-observer/maturi-2025-zashto-ti-e … h-universitet-301
Добра статия според мен. Като се зачете човек и ... старите проблеми лъсват - неадекватна скала за оценяване на матурите; неадекватна програма за обучение; липса на методика за оценяване качеството на труда на учителите, които наистина работят; експертността на самото министерство да прави анализи (какво остава да се предлагат адекватни решения); ниският праг за вход във вуз... И така кръгчето е омагьосано затворено. Аз обаче съм впечатлена от изведения извод - оценяват се компетентности, без да са учени и практикувани по време на учебния процес. И после, защо са фрустрирани и агресивни децата? Или не им пука...
Ами ... няма да стане промяна с орязване количествено на едни учебни предмети за сметка на други, с наказания, както и с религия...
Ох, тази ала-бала  с  "религията",  блокираща мозъците. В Полша просто ограничават часът да е един седмично, при това последен за деня и без оценка. Навсякъде на Запад имат такъв предмет.
---
Всичко цитирано по-горе е много важно и  вярно. Не е само кое по колко часа се учи, но и как се учи.  Трябва да се разгледа учебното съдържание по всички предмети.  Основните неща, които са необходими в живота се претупват и после на гол тумбак - чифте пищови, препасани от "учени" .
Поне в основното образование учебниците трябва да минават някакъв изпитателен срок - примерно 2 учебни години в експериментални паралелки, и след това да се тиражират, ако написаното в тях се усвоява добре и дава необходимите знания за съответната образователна степен.  Всичкият този печалбарски бизнес с учебни помагала и работни тетрадки ни е хванал за носа и води към страната на глупците.

Последна редакция: сб, 21 юни 2025, 02:58 от xxxxxx

# 77
  • Мнения: 4 479
А днес нов скандал на МОН с родители.
Въпрос от изпита по български в 7. клас скара учители и родители
Документи ли са правилникът и законът, пита родител

https://www.segabg.com/hot/category-education/vupros-izpita-po-b … hiteli-i-roditeli
Документ е Държавен вестник, в който президентът обнародва законите. Ъхъ... Междупредметните връзки на МОН и функционалната им грамотност на експерти куца...

# 78
  • Мнения: 849
Може ли да ми подскажете от окй автор е заела идеята В. Бешлийска, наистина ми звучеше познато, но съм забравила...

# 79
  • Мнения: 19 023
Включват интегрални елементи в тестовете след 7-и клас от догодина

https://bntnews.bg/news/vklyuchvat-integralni-elementi-v-testove … -1344248news.html

# 80
  • Мнения: 2 461
Пълен ужас. Добре че за нас седми клас приключи тази година. Мислех, че няма накъде да става по-зле

# 81
  • София
  • Мнения: 34 851
Аз съм "за" такива изпити по принцип. За мен е абсолютно неправилно да се набляга на два предмета и да се пренебрегват останалите.

# 82
  • Мнения: 4 479
По принцип - да. Обаче... първо трябва учителите да се научат на интердисциплинарно преподаване. А не всеки в коловоза си. Което предизвиква у мен смут, като как и кога ще стане практика на бг училище. Иначе... в математическите задачи трябва да се дава информацията за астрономическите процеси, например.
Не може да се иска от децата нещо, което не е преподавано и практикувано в училище.

# 83
  • София
  • Мнения: 5 197
О, вече масово има практики за интердисциплинарно преподаване и сформиране на мост между дисциплините. Проблемът е, че просто времето не винаги стига, а и учебният материал по програма е така структуриран, че почти не остава възможност за допълнителни упражнения и/или образователни игри. Пример в 9 клас по история - учениците трябва в рамките на една учебна година да усвоят материала от учебника за 8 клас през първия срок и този за 9 клас през втория (това важи също за предметите физика, химия, география и биология).
По история това е всичко от Христофор Колумб, през Световните войни, до днес. Ако отделиш по два часа за връзки с изкуство, литература, философия и география, има сериозен риск да не успееш да преподадеш основния учебен материал, а ако го направиш, то интердисциплинарният урок трябва да премине в лекция /т.е. говориш си на стената/, така че да има време да изнесеш основната част от заложеното по програма. Трябва да разчиташ изцяло на включените към програма интердисциплинарни уроци, а те са не повече от 5-6.
Не искам да знам какво им е на математиците, които трябва да подготвят децата за НВО, а материалът им е също толкова обемен и тежък. За химия ли да говори, колегата, за физика ли..

# 84
  • Мнения: 19 023
Мен ме хваща яд, че толкова бързат да въведат промените още от идващата учебна година. Редно е, като се правят такива промени, те да се въвеждат за децата, които тази есен ще са в 5-ти клас и от там да започне цялата подготовка по новото НВО за 7-ми клас.

# 85
  • София
  • Мнения: 1 922
Реално тази законова възможност бе приета, когато сегашните седмокласници бяха 5. клас или нещо подобно, просто не се възползваха от нея. Сега са решили, че вече ще го правят.

# 86
  • Мнения: 2 461
Възможност е едно, но формат е друго. Как ще се готвиш по формат, който не знаеш какъв е?
Да дам пример. Все едно се готвиш за изпит по математика, но задачите ще са по химия.
Готвиш се по граматика, но те питат дати по История.
Не се прави така

# 87
  • София
  • Мнения: 1 922
Позабравила съм вече, но август излизаше примерен формат.
Съгласна съм, че не е най-приятното да си първи по нов формат.

# 88
  • Мнения: 19 023
Реално тази законова възможност бе приета, когато сегашните седмокласници бяха 5. клас или нещо подобно, просто не се възползваха от нея. Сега са решили, че вече ще го правят.

Нека го правят, но въвеждането е редно да започне от 5-токласниците наесен, а не директно да го пускат на 7-ми клас. Защото учениците и родителите не знаят върху какво да се подготвят. Уж идеята е да се намалят курсовете и частните уроци, но това реално няма да стане, защото материала, който са учили и ще учат по БЕЛ и математика си остава същия. От МОН пак стрелят директно в изпита, както искат да направят и с въвеждането на ДЗИ по математика. А пътя до този изпит ще си е същия.

# 89
  • София
  • Мнения: 5 197
Мен ме хваща яд, че толкова бързат да въведат промените още от идващата учебна година. Редно е, като се правят такива промени, те да се въвеждат за децата, които тази есен ще са в 5-ти клас и от там да започне цялата подготовка по новото НВО за 7-ми клас.

Даже от първи клас по-следващата година.

Общи условия

Активация на акаунт