МОН - промените продължават (7)

  • 21 159
  • 338
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 1 548
Първа тема
Втора тема
Трета тема
Четвърта тема
Пета тема
Шеста тема

Тема с продължение за проектите на документи в сферата на образованието, както и за вече утвърдените такива след приемането на Закона за предучилищното и училищното образование.

Добре дошли!

# 1
  • Мнения: 7 531
https://www.24chasa.bg/bulgaria/article/20600030
В прогимназията нямало да увеличават часовете по математика. А в гимназията щели "да вземат мерки за насърчаване" на изучаването й, каквото и да значи това. Казали са, че са недостатъчно, но не казват в прав текст, че ще ги увеличават, макар че няма какво друго да е. И пак тази PISA.  Явно най-големият проблем в образованието е представянето на PISA. Утре ако измислят нов международен тест, пак ще напасват планове и програми спрямо него сигурно.

# 2
  • София
  • Мнения: 15 841
Математиката се изпуска масово в прогимназията. Ако там не променят нищо, и по10 часа да ги напрвят в гимназията - все тая.

# 3
  • European Union
  • Мнения: 1 851
Преди две години нали добавиха още един час към седмичната заетост в прогимназията, който уж да се използва за БЕЛ и мат. Добавиха го тихичко и уж за компенсация направиха часовете по 40 минути. Само че в нашата община и преди това всички часове бяха по 40 минути, защото в основните и средни училища има следобедни занимания. Реално увеличиха натовареността на и без това претоварените ученици, а реална полза няма.

# 4
  • Мнения: 8 216
Според мен трябва да махнат този материал по математика, който е смъкнат от гимназиален етап в прогимназиален.
Достатъчно са 5 часа седмично, но с по-малко материал и да има време за упражнения и затвърждаване на материала.
Учениците трябва да имат добра основа в прогимназия.

# 5
  • Мнения: 7 531
Така е, но тогава часовете в гимназия съвсем пък няма да са достатъчни.

# 6
  • Мнения: 8 216
А защо е необходимо да се учи математика толкова много и на толкова високо ниво във всички училища?
Който не го влече математиката и 10ч седмично да я учи, като е решил, че ще се занимава с друго, едва ли това ще промени желанията му.

# 7
  • Мнения: 7 531
Сигурно за да не са като блондинката, която, като й е студено, сяда в ъгъла на стаята, защото е чувала, че там е 90 градуса.

# 8
  • София
  • Мнения: 15 841
За това математиката до 5-ти клас стига.

Кой точно материал е смъкнат от гимназията в прогимназията? Малката ми дърщеря беше в прогимназията, когато имаше промяна в учебните програми и май имаше само едно нещо, не особно голямо, което слезе в прогимназията по математика. За сметка на това пък по бел видовете сложни изречения се качиха от прогимназия в гимназия. Та кое конкретно по математика от гимназия е слязло в прогимназия и съществено е утежнило прогимназиалния материал? Съвсем сериозно питам, защото не знам.

# 9
  • Мнения: 7 531
Аз мога да ти отговоря, но за материала от моето време. Не знам какво се е учило в гимназията преди 10 години. А за блондинката това е виц, ама образно го казах.
Степенуването, включително отрицателни степени, нулева степен и пр., го учихме в 8 клас. Сега е в 6-ти. Питагоровата теорема също. Словесните задачи за работа и движение ги учихме в 7 клас, сега е в 6. Разкриване на модули също учихме в 8 клас, сега е в шести. Ама не просто, че модул от минус 5 е 5, а модул на израз. Части от геометрията, включително допълнителни построения, ги учихме в 8 клас (и то в МГ). Сега сигурно е в 7ми, щом Симеонов дава такива задачи на ПИ. Вероятно има и друго, но не знам целия материал, който се учи в 6 клас, а само за което ме е питало детето. Сигурно и в 7ми има, щом има в 6-ти.

# 10
  • София
  • Мнения: 15 841
Ясно. Но това е преди мнооого години. Joy Иначе по новата програма от 2016, мисля, че почти няма разлики със старата, която действаше доста дълго време преди това. Малката ми дъщеря я хвана докато беше в прогимназията, съответно в прогимназията учеше по старата програма, а в гимназията - по новата. И от нея знам само за едно нещо /ама не мога да кажа кое точно Joy /, което тя не беше учила в прогимназия /по старата програма/, но по новата в гимназията се очакваше да го е учила. Но със сигурност не е било нещо кой знае колко сложно и обемно, защото се справи без проблем. По бел пък в 8-ми клас повтаряха някои неща от 7-ми клас.

Последна редакция: чт, 29 май 2025, 13:33 от sanaka

# 11
  • Мнения: 7 531
По БЕЛ май няма промяна от години. Не съм сигурен, че не учат сложни изречения обаче. Нали учат за сложни съставни сказуеми и прочее в 6 клас. Граматиката в прогимназията е ужас. Не знам кому е необходима.

# 12
  • София
  • Мнения: 15 841
Учат сложни изречения, но не учат видовете сложно съставно изречение. По старата програма ги учеха в 7-ми клас.

# 13
  • Мнения: 8 216
sanaka, учителката ни по математика на РС каза, че в момента преподава материал в 6 клас, който преди е преподавала в 8 клас.
Голямата ми дъщеря завърши средно образование преди 2016г, но не помня какво учеха, не съм ѝ помагала, ходеше на уроци.

# 14
  • Мнения: 1 235
Аз лично не виждам големи промени от материала по математика по мое време и сега в прогимназия. Разликата е, че аз съм учила начално до 3. клас, а 4. беше прогимназия и там учехме с математик дробите, а не  с начален учител. Ама в сборника по математика (един единствен 1-3 клас имаше задачи, които сега се водят състезателна математика и си ги решавахме и в училище и е 90% задачи с думи и не пишехме в сборници и тетрадки за упражнение, а в обикновена тетрадка с редове и всичко се разписваше, сега нямат навици да разписват и налучкват на тестове). Същото и с тези сборници за 4-5 клас и 6-7 клас. Задачи за движение, сплави и всички видове текстови си ги има в оранжевия сборник 6-7 клас и не са отделени за 7. клас, та явно съм ги учила и в 6. (обикновено училище). В 7. клас в МГ имахме и едно допълнително помагало, в което учихме параметрични уравнения, сега са в доста по-опростен вид - само да определиш при каква стойност на параметъра степента на многочлена би била еди каква си, а модулни изрази има в същия онзи оранжев сборник за 7. клас и ги имаше на изпита за 7. клас с разписване.
За мен часовете по математика в прогимназия са си достатъчни за обема материал, който е заложен, но зависи кой как ги използва. Упражнения също са заложени, но някъде ги пропускат, препускайки по материала. Тази година видях как в различни училища в 5. клас още в началото на май месец бяха приключили с всичко по математика и започваха преговор и учениците им не бяха като да са от МГ, че да могат да си го позволят. В други училища тепърва приключват, но са си упражнявали доволно при еднакъв брой часове 5 ООП и 1 ИУЧ. Проблемът на математиката в прогимназия е в:
1. Защо масово продължават да се използват учебни тетрадки (там място да се научат да разписват няма, а им се иска във втори модул на НВО)?
2. Защо масово в училище се решават решените задачи от учебника (с какво помага това на ученика, той може и сам да си го прочете вкъщи и ще има още няколко решени задачи, за да може да  види какво не е разбрал?
3. Защо продължава да се проверяват знанията по математика с тестове за време (с какво тестовете помагат на развитието на мисленето и логиката като вероятността да налучкаш е 25%, ако нищо не си учил). Дете, което не знае таблицата за умножение на тестове в 5. клас изкарва 3 без да е прочело дори условията на задачите.
4. Защо в стандартния случай учениците не се учат да разписват детайлно (ред по ред, за да разберат как се решава даден вид задача), а задачите даже и на дъската се показват/в повечето случаи нали сме модерни дори не се решават на ръка с няколко реда обединени в един (с какво това помага на по-бавните и трудно навързващите какво се случва?)
5. Защо в масовия случай домашната е нерешените задачи в учебника и в учебната тетрадка, ама на следващия ден не се проверяват и коментират (оставено е в масовия случай на учениците да питат, ако нещо не разбират, а те естествено не питат, по-голямата част нямат интерес да питат) и рядко се събират на случаен принцип тетрадки за проверка (това да кажем, че мога да го разбера, че всеки ден да проверяваш 60 тетрадки си е доста трудоемко и времеемко, ама защо масово липсват устните изпитвания на дъската (тогава всичко си лъсва веднага)
6. Защо нито една теорема в обикновено училище не се доказва, а се учи наизуст (много по-лесно е да си изведеш формулата или теоремата, ако не си я запомнил, като знаеш начина, отколкото да я запомниш наизуст
Иначе в 6. клас свалиха от 8. единствено Питаговора теорема и я сложиха при степените.
Промените са в гимназиален курс, където са намалени часовете ама не мога да определя за чия сметка (имам чувството, че физическо има повече от математика там) и основно в профилната подготовка е свален университетски материал. Вкараха Теория на вероятностите и комбинаторика от 8. клас още, а в 11. и 12. се учат Комбинаторика с повторения, Условна вероятност в профил. Статистика също е вкарана за всички ученици, а преди беше за специализираните (икономически гимназии и подобни). Стереометрията обаче я пратиха в профил, а преди си се учеше в ООП.

Общи условия

Активация на акаунт