МОН - промените продължават (7)

  • 41 123
  • 736
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 1 133
Това всъщност е добре. Значи не просто се чешем клавиатурите, но и някой чете, а и дава по-широка публичност. Което не отменя необходимостта от това да пишем становища...

PS Пак аз. Чета подробно предложенията за промени в закона. Обсъдихме ли това?:
§ 50. В чл. 120 се създава ал. 9:
„(9) Оценките от националното външно оценяване в края на IV, VІІ и Х клас,
както и от държавните зрелостни изпити и от държавния изпит за придобиване на
професионална квалификация са окончателни.“

Не си спомням да съм чела по този въпрос тук, та може би нещо изтървам. То ясно, че и сега е така, но ако се закове в закона, съвсем няма да има шанс за кореккция дори на технически грешки.

Последна редакция: сб, 14 юни 2025, 14:11 от esma

# 61
  • София
  • Мнения: 484
Цитат
"граждани"/ каквото и да се разбира под това понятие/
- Точно определено съдържание се разбира под "гражданин":
Определено всички на този свят са нечии "граждани", и в този смисъл противопоставяне на граждани и ".." . не може да има - по определение.
Колкото до изучаването на религия - никого няма да покръстватв училище  в тази или онази вяра. Както винаги, не дискусия как да направим нещо добре и полезно, а либералничене за отвличанена вниманието от темата лошо образование и  конкретни спешни мерки за да си върнем нивото и спрат да ни смятат за отпадъка по грамотност на ЕС. 
Ще си дъвчем дъвката и продължаваме с корупцията в държавното  образование , водеща до конфликт на интереси, опапване на бюджетни и родителски пари с нулева ефективност.

Последна редакция: нд, 15 юни 2025, 00:09 от xxxxxx

# 62
  • Мнения: 14
Здравейте! Следя темата и реших да се включа, за да ви попитам кога ще бъде предложено за обществено обсъждане абсурдното по мое мнение предложение да се намалят часовете по чужд език в гимназиален етап. Доколкото разбирам, предложението на министъра е интензивно изучаване на ЧЕ да остане само за езиковите гимназии, а в останалите училища да бъдат намалени тези часове.
Това за мен е голяма глупост! Единственото нещо, което се учи както трябва, и дори чужди експерти черпят опит от нас, да бъде съсипано. Закъде са тези деца без езици в съвременния, че и в бъдещия свят? Програмисти, IT специалисти, бъдещи лекари, администратори, хотелиери, ресторантьори, майстори, ако щете - ами нали трябва спокойно да използват език, за да работят ефективно, и най-вече да имат ДОСТЪП до повече информация?! Ако останат на ниво A2 или B1 (първи ЧЕ), просто не знам защо въобще да го има в програмите? Светът върви напред, ние отиваме назад.
На мение съм, че и часовете по БЕЛ трябва да се увеличат, но не за сметка на ЧЕ (да не си помисли някой нещо друго). Ако кажете, че ще пишете становище, аз също ще се включа.

Последна редакция: сб, 14 юни 2025, 20:48 от Rain and Sun

# 63
  • Мнения: 7 682
Права си, +2000, ама кой ли те слуша. Всички казваме същото. Ще ни чуят колкото мишката котака, който в осъдил на смърт.

# 64
  • София
  • Мнения: 16 199
Според последните изказвания на министъра, до няколко месеца ще предложат концепцията си. А за новите рамкови учебни планове още не е ясно. До съвсем скоро заявяваше, че новите рамкови учебни планове ще са факт от учебната 2026/2027г. Но за да стане това, те трябва да бъдат приети преди започване на изготвянето на държавния план-прием. Чакаме с две думи.

# 65
  • Мнения: 4 467
https://www.segabg.com/category-observer/maturi-2025-zashto-ti-e … h-universitet-301
Добра статия според мен. Като се зачете човек и ... старите проблеми лъсват - неадекватна скала за оценяване на матурите; неадекватна програма за обучение; липса на методика за оценяване качеството на труда на учителите, които наистина работят; експертността на самото министерство да прави анализи (какво остава да се предлагат адекватни решения); ниският праг за вход във вуз... И така кръгчето е омагьосано затворено. Аз обаче съм впечатлена от изведения извод - оценяват се компетентности, без да са учени и практикувани по време на учебния процес. И после, защо са фрустрирани и агресивни децата? Или не им пука...
Ами ... няма да стане промяна с орязване количествено на едни учебни предмети за сметка на други, с наказания, както и с религия...

# 66
  • София
  • Мнения: 3 358
По повод МГ - интересна статистика какъв процент от учениците са се  явили на матура по математика 12 клас https://www.facebook.com/share/19PWdfSJQr/

# 67
  • Мнения: 8 902
Синът ми е математически профил в средно училище, т.е. не е в МГ или ПМГ. Те са 27 или 28 души в класа. На ДЗИ математика профил се явиха 11 деца, което е малко под 50 процента. Среден успех от матурата - 5.34 Ами не е толкова зле, особено като се има предвид, че вече някои бяха приети за студенти при разни предварителни изпити. Останалата част се яви на ДЗИ английски, но не знам какъв им е средният резултат.

# 68
  • София
  • Мнения: 16 199
Аз не разбирам фиксацията на министъра в матурата по математика. По останалите науки още по-малко деца се явяват. Напълно нормално е. На повечето деца второто ДЗИ не им трябва за нищо и съответно избират това, което е най-лесно и с най-малка необходимост от допълнителна подготовка, а именно езиците. Нито е странно, нито е важно, нито някакви особени изводи могат да се направят от това, нито ще се промени с вкарването на повече часове по който и да е предмет. Изборът на второ ДЗИ не зависи от броя часове, а си е чиста стратегия.

# 69
  • Мнения: 195
Не мога да приема тоя цинизъм, с който МОН се опитва да наложи вижданията си, угодно забравяйки как точно родителите и бабите/дядовците на сегашните ученици - образовани и опитни инженери - бяха оставени на произвола на съдбата. Никой не се интересуваше колко висши математики са изучили. То в един момент направо си беше срам да кажеш, че си инженер. Трябваше всички да минат и второ висше - икономика, че да започнат да ги броят за хора.
Прекършиха съдбите на най-малко 2 поколения без елементарна държавническа грижа и отговорност, сега се сетили, че имали нужда от инженери и констатират, че само 1/3 от изучаващите профил математика се явявали на матура по математика. Нали уж пазарът определяше търсенето? Какво стана сега, та се налага с груби държавнически мерки да се налага на учениците какво да учат?
И като се нароят тия инженери, къде ще работя? За жълти стотинки ли? Или и тях ще обвържат с договори за трудова повинност?

Също тая мантра за компетентностите вече толкова се изтърка, а грам разум няма кой да вложи в употребата на това понятие. Да развиват компетентностите на учениците за МОН е в учебниците да не представят знания, че сакън някой да не ги назубри, а уроците да се пълнят с повелителното „обяснете защо/как/какво“. Ами дай базата, дай знанията, обясни го ти, покажи как става! Нали човек трябва да се научи да стъпва на нещо, преди сам да започне да усеща нещата, да изявява мнение, да отрича общоприетото и да защитава нещо свое. Не, при нас директно трябва да си ги имаш тия компетентности, че да те изпитат я на училищен тест, я на свещената PISA, я на някоя матура за радост на министъра.

# 70
  • София
  • Мнения: 1 921
В НПМГ има 2-3 паралелки математика, обаче са въвели бройката на целия набор. Joy

# 71
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
Журналята никога не са се допитвали до експертната оценка, когато си дават мнението за образованието. Гледат основно статистиките и дъвчат общи приказки от години, за да поддържат огъня на общественото недоволство.

Ние, майките на успешни деца, знаем много добре, че монетата има две страни.

По отношение на оценките от тестовете. Да, напълно е адекватен резултатът добър 4,27 при 57 т. от 100 на тест от този формат. Ако тестът е само с ограждане, тогава се приема за среден 3 успеваемост над 50%. Това го знае всеки експерт. Но както вече казах, на журналята никога това не им е било важно. Затова за експертите и мамите на успешни деца стила на подобни статии им звучи като коментар на клюкарките със семките пред блока.

По отношение на компетентостите ще се изненадате много, но те включват основно четене с разбиране. Представяте ли си? Някой иска от ученици 12 клас да го правят Flushed Те ако досега не са се научили да разделят текст на части, да определят ключови думи, да правят анализ и синтез и съпоставка на информация от най-малко два източника - то накъде отиваме? До колите със свирките и да броим до 12 на бала? Някои за този момент живеят. Други знаят и нещо повече.

# 72
  • София
  • Мнения: 5 196
Колко да са адекватни резултатите, след като изпитът постоянно се улеснява и сложните теми отпадат от програмата?

# 73
  • Мнения: 4 467
Цитат
Ако тестът е само с ограждане, тогава се приема за среден 3 успеваемост над 50%. Това го знае всеки експерт.
Ами браво на експертните знания.  Sweat Smile Ако тестът е само от въпроси със затворени отговори оценяването се променя... Е няма ли най-после да престанем с тия експертни знания - ако мислим за едно, то резултатът е такъв, ако мислим за друго - друг. А тестовете включват въпроси от различен характер.

# 74
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 655
За мен в момента водещи бяха числата.

Не съм засичала дали изпитът е по-труден или по-лесен. Има си определен формат, който не се е променил. Като съдържание също не мога да кажа, че е по-лесно сега.

Цитат
Ако тестът е само с ограждане, тогава се приема за среден 3 успеваемост над 50%. Това го знае всеки експерт.
Ами браво на експертните знания.  Sweat Smile Ако тестът е само от въпроси със затворени отговори оценяването се променя... Е няма ли най-после да престанем с тия експертни знания - ако мислим за едно, то резултатът е такъв, ако мислим за друго - друг. А тестовете включват въпроси от различен характер.
Може ли да задълбочим темата за тестовете, за да има повече полезна инормация за четящите, не просто да се гъбаркаме? Да изясним първо какъв може да е характерът на въпросите, за които споменаваш по-горе?

Оценяването няма да се промени. Ще се променят подходът, критериите и чисто математически ще се изведе формула, с чиято помощ ще се даде обективна оценка, кореспондираща с целта на изследването.

Последна редакция: вт, 17 юни 2025, 22:36 от Алегриq

Общи условия

Активация на акаунт