СМГ "Паисий Хилендарски" - 16 тема

  • 38 676
  • 780
  •   1
Отговори
# 510
  • София
  • Мнения: 939
Всъщност имаше си състезания и преди седми клас. Аз съм ходила на такива.

Грета, не знам съвсем точно, става дума за края на 70те - началото на 80те години. И да е имало, не са се явявали децата на международни. Бяхме си затворена държава тогава. Къде ще са се готвили? Мога да питам, ама не е толкова важно.

Последна редакция: вт, 22 юли 2025, 14:44 от Magenta2022

# 511
  • Мнения: 90
В случай че някой има какво да каже по повод на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование и иска да го сподели с ресорните депутатиq членове ва Комисията по образованието и науката, това са техните мейли:

51_kon@parliament.bg

Andrey.Tchorbanov@parliament.bg,
Daniel.Prodanov@parliament.bg,
Petya.Tsankova@parliament.bg,
Hristina.Georgieva@parliament.bg,
Angel.Yanchev@parliament.bg,
Violeta.Komitova@parliament.bg,
Daniela.Dzheneva@parliament.bg,
Desita.Petkova@parliament.bg,
Elisaveta.Belobradova@parliament.bg,
Ivaylo.Papov@parliament.bg,
Ismail.Osman@parliament.bg,
Yordanka.Fandakova@parliament.bg,
Kostadin.Angelov@parliament.bg,
Ljubisha.Blazhevski@parliament.bg,
mariana.boyadzhieva@parliament.bg,
Nikolay.Denkov@parliament.bg,
Tatyana.Sultanova@parliament.bg,
Fatima.Yaldas@parliament.bg,
Fidanka.Katsareva@parliament.bg,
Hayri.Sadakov@parliament.bg

Информирам Ви, че законопроектът ще бъде обсъждан на първо четене в Комисята по образованието  и науката утре 23.07.2025 г.

Последна редакция: вт, 22 юли 2025, 15:34 от Simone Simons

# 512
  • София
  • Мнения: 3 941
Имаше пролетни и зимни математически състезания, не помня точно как се казваха. Във Плевен, Хасково, Варна и Пазарджик съм ходила, в края на 80те. Имаше и олимпиади по математика.
Можеше да се явиш с отбор (школи към БАН в големите градове) или самостоятелно, стига родителите ти да знаят за тази възможност. И тогава си имаше амбициозни родители.
Просто ходеха само децата, които наистина могат. Идваха в училище някакви другарки и ни казваха, че ще ходим на школа, няма искам не искам. Оттам си ни организираха за състезанията.

# 513
  • Мнения: 1 653
Въпросът е, дали сега да спре да се развива в нещо, което обича, за да може да даде целия си ресурс от време и сили за подготовка по БЕЛ, вместо да ги насочи към състезателна математика.
Защо е това преувеличаване? Един-два часа седмично уроци по БЕЛ изобщо не означава да даде целия си ресурс, нито да спре да се развива в каквото и да е. Въпросът е какво иска и как да го постигне.

# 514
  • Мнения: 35 919
Освен състезателна математика това дете трябва "да си дава" времето и на всички останали предмети.

В седми клас мат и БЕЛ са му важни за подготовка, ама химия, физика и т.н. не чакат.....

Не знам как родител на петокласник смята, че само и единствено състезателната математика е важна?!

# 515
  • Мнения: 7 683
Аз съм съгласен с Гълъб и подкрепям всичките му разсъждения. На негово място щях да разсъждавам по същия начин. Между 65 точки на БЕЛ и 90+ точки разликата е огромна и качествена.
Изключително много съжалявам, че не познах, че ще минат автоматично в 8 клас, но никой не очакваше такива преходни и заключителни разпоредби и очевидно е имало и силен натиск за това. В проектозакона не се предвиждаше отложено действие за автоматичното продължаване.
Гълъбе, стискам ти палци, защото смятам, че шансът ви за пълна стипендия в ПЧМГ е почти 100%.

# 516
  • София
  • Мнения: 939
Мецане, зависи много каква ще е политиката за стипендии на ПЧМГ, ако отпадне задължението на частните училища, ползващи държавно финансиране, да приемат 20 % от децата безплатно. В случай, че се приеме това изменение в закона. Може да решат да намалят значително броя и размера на стипендиите. Сега ще изплащат и новата сграда, та може и таксите им да скочат.

# 517
  • Мнения: 399
Никой не е казал, че другите предмети са без значение. 88 точки на НВО БЕЛ са си висок резултат, но недостатъчен, нали? За да стане 90+ по БЕЛ не всеки математик успява да постигне, а както каза Гълъб, в техния случай това време и усилия трябва да се вземат от подготовката по състезателна математика, нещо, което е ценно за детето и там му е силата, с такава идея е и в математическа гимназия.

Освен състезателна математика това дете трябва "да си дава" времето и на всички останали предмети.

В седми клас мат и БЕЛ са му важни за подготовка, ама химия, физика и т.н. не чакат.....

Не знам как родител на петокласник смята, че само и единствено състезателната математика е важна?!

Последна редакция: вт, 22 юли 2025, 17:22 от lexche

# 518
  • Мнения: 35 919
С 88 т. не са нисък резултат и се влиза с него на второ класиране. И, ако иска детето му да е грамотно, то не трябва да залага само на състезателната математика. Или да печели състезания, щото медалите са му важни, пък по другите предмети - тройки?

Доста деца успяват и със състезанията, и с учебния материал. Пък не са се преучили нещо....

Всъщност всеки си знае за детето си. Ако прецени, че ПЧМГ ще му е по-добре, защо не...?

# 519
  • Мнения: 399
Там е работата, не че преценява, че ПЧМГ ще им е по-добре, а просто няма да има възможност детето математик да остане в математическата гимназия, защото няма да се справи на достатъчно добро ниво по НВО БЕЛ...

С 88 т. не са нисък резултат и се влиза с него на второ класиране. И, ако иска детето му да е грамотно, то не трябва да залага само на състезателната математика. Или да печели състезания, щото медалите са му важни, пък по другите предмети - тройки?

Доста деца успяват и със състезанията, и с учебния материал. Пък не са се преучили нещо....

Всъщност всеки си знае за детето си. Ако прецени, че ПЧМГ ще му е по-добре, защо не...?

# 520
  • Мнения: 52 340
Освен състезателна математика това дете трябва "да си дава" времето и на всички останали предмети.

В седми клас мат и БЕЛ са му важни за подготовка, ама химия, физика и т.н. не чакат.....

Не знам как родител на петокласник смята, че само и единствено състезателната математика е важна?!

Точно. Състезателната математика е нещо като хоби или спорт. Носи тръпка, емоции, удовлетворение, успешните състезатели обикалят Света... Но до там. След 12 клас остава само мил спомен и нищо повече. Евентуално украсява CV-то, но без да е решаващо за прием в топ университет. И после, за самото следване, а и за кариерата след него, са важни другите неща - нормалната математика, информатиката, физиката и прочее според профила на университета и специалността. Също и езиците. Или накратко, тясното фокусиране само върху състезателна математика може да бъде стратегическа грешка.

# 521
  • София
  • Мнения: 939
Детето на Galub иска да се занимава със състезателна математика (поне на този етап), както други деца искат футбол, танци, шах. Какво да направят хората, като няма къде да го прави освен ако е в СМГ или НПМГ, евентуално ПЧМГ. Разбирам ги. Не става дума за стратегии или подобни неща. Грета пише, че преди време е имало школи към БАН, сега не знам има ли?

# 522
  • Мнения: 52 340
Школи към БАН е имало и има, ама са за големите, след 9 клас май.  И не са общодостъпни, а са за разширения национален отбор, грубо казано. Но може да има частни школи.

# 523
  • Мнения: 11 366
По-назад в темата имаше потребителка, която твърдеше, че школите в СМГ вече не са това, което са били и най-добрите състезатели са се преориентирали към частни школи в района на училището.

И аз разбирам Гълъб като родител, но детето му явно е с един единствен фокус - математиката. Но системата за прием в СМГ/МГ по принцип, в случая говорим и за другите МГ/ПМГ, нали, трябва да работи за всички, не (само) за изключенията (изключителните по математика). Съгласна съм с ЧС, че състезанията по математика са част от училищния живот, но си остават там. Макар че по времето на моя СМГ-еец медалите от международните състезания даваха пълна стипендия за MIT и подобни университети.

Не споделям и мнението, че 65 т. по БЕЛ означават неграмотно по български дете, защото за мен форматът НВО е абсолютно безсмислен и дава 0 информация.

Скрит текст:
Ако имаш знания по материала, ще можеш, примерно, да дадеш верен отговор от областта "четене с разбиране". Ако знаеш (усвоил си с достатъчно упражнения) употребата на пълен и непълен член, ще дадеш правилен отговор на въпрос с избираем отговор (примерно ще елиминираш пълен член на съществително, ако пред него има предлог). Ей такива знания. А НВО-то и въобще въведената тестова система на оценяване в училище с избираеми отговори и с уж  свободни отговори учи децата на решаване на тестове, а не на знанията, които трябва да стоят зад верните отговори. Учениците се обучават не на знания, а на техники за решаване на тестове. В математиката е подобно положението, извън последните 1 или 2 задачи, които трябва да си ги решиш изцяло сам. В тазгодишното НВО по МАТ за 4 клас, май, задачата за самостоятелно решаване тип - банка отпуснала кредит, месечни вноски и т.н., дали е подходяща за мисленето на 10-годишни деца? Трябва ли 10-годишните деца да знаят какво е това кредит (освен кредитите в компютърните игри) и месечните вноски за погасяване? Още по времето на моя СМГ-еец започнаха да навлизат такива задачи по математика от "реалния" живот в условията на пазарна икономика - още си спомням една задача за някакъв магазин за палта, който направил промоция/разпродажба и с въпрос по задачата "Колко лева е изгубил магазинът от намалението на палтата/промоцията?". Ясно ми е познания по какъв материал по математика се очаква да демонстрират децата с подобни задачи. Но дали пък не е имало деца, които не са се справили  с тази задача просто защото на 10 години не знаят и не разбират какво е кредит и месечни вноски по кредит.
Ясно ми е, че задачи тип "имал си 20 лв., купил си 5 кг. круши по 2 лв. и 3 кг. ябълки по 1 лв., колко пари са ти останали" изглеждат тъпи и елементарни, но поне са разбираеми и могат ясно да демонстрират приложими знания по математика на разбираемо за възрастта разбиране на явленията от живота.
Само да резюмирам - когато децата учеха за знания по материала, а не за знания за решаване на тестове, имаха високи резултати по ПИЗА и подобни тестови системи.

Като пример за мнението ми в скрития текст ще кажа за мен лично - писах, че съм дупка (по стандартите от онези, отминалите времена) по математика, така и не разбрах и не се справях с интеграли и диференциални уравнения, но можех, и още мога, да си сметна наум, без калкулатора в телефона, колко струва 1,100 кг. овче сирене по 3,60 лв. килограма. Когато учехме тригонометрия, много се харесахме с нея и си изкарах честна шестица на този раздел. Но не мога да намеря площта/обиколката на фигурата, която се получава при пресичане на пирамида с равнина под нам-си-колко градуса. Учителят  ни по математика в гимназията (езикова) ни накара да научим наизуст част от най-често използваните квадрати (15х15, 25х25 примерно), това помага понякога и най-неочаквано в реалния живот.

Омразната геометрия, макар и по-рядко, основните познаниия по нея помагат в реалния живот. Още си спомням как баща ми кротко опонира на циганина, който ни оправя скатен покрив, колко кв.м. е покрива. С формулата за лице на триъгълник. Което силно смути изпълнителя на ремонтните дейности и той просто се съгласи с корекцията.

Математиката изглежа силно абстрактна, в някои области си е съвсем абстрактна, но приложимостта  поне на основните знания по нея се придобиват с възрастта и жизнения опит.

А в училище сега се опитват да дават на децата "практически познания" за приложимостта на теоретичните знания без децата да имат необходимия жизнен опит.




Тази учебна година гледах/помагах с пробни/учебни тестове по НВО по БЕЛ за 4 клас, честно, на някои от въпросите се чудех кой точно е верният отговор според авторите на теста. А по БЕЛ (граматика) все още практически няма нещо, което да не знам. Как да отговориш вярно на въпрос за четене с разбиране по текст, който самия автор вероятно не разбира (какво е искал да каже)?

На ентусиаста, който е дал мейлите на депутатите от Комисията по образование - завиждам му/й на оптимизма - нима очаква Фъндъкова, Денков, Белобрадова и т.н., и т.н. подобни депутати да разберат мненията на реалните родители и интересите на децата? Достатъчно са се изявявали по ТВ-тата, за да ми е ясно, че нищо добро за образованието няма да измъдрят.

# 524
  • Мнения: 35 919
Там е работата, не че преценява, че ПЧМГ ще им е по-добре, а просто няма да има възможност детето математик да остане в математическата гимназия, защото няма да се справи на достатъчно добро ниво по НВО БЕЛ...

Детето може да остане в СМГ, както 80% от децата досега.
Състезателната математика не се губи.
Съсредоточаването само в едно нещо не е полезно за детето. Просто казвам.

Общи условия

Активация на акаунт