Забравяме ли българския

  • 4 445
  • 105
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 1 909
Аз не можах много да схвана за какво точно спорите. Rolling Eyes

Едно време ученето на чужди езици като че ли не беше толкова разпространено колкото днес и май беше на по-високо ниво. В днешно време ми се струва, че има прекалено много "специалисти", курсове под път и над път, амбициозни майки, които много следят детето да учи чужди езици и не достатъчно, дали наблягат и на българския. Ей това ме притеснява повече, отколкото до кой клас се учи българския и по каква програма

# 61
  • Мнения: 4 629
Нямам проблеми със забравяне на български думи. Не ги замествам с английски  Crossing Arms Много ме дразни, когато някой каже например "Моят home е ..." 

За синът ми ще няправя всичко възможно да говори, чете и пише на български пък времето ще покаже какво ще научи. Но нямам нагласата, че, ако не живея в България синът ми няма да знае езика.

Да си забравиш родния език за мен е загуба на идентичност. А пък, за да не научиш майчиния си език едва ли проблема е само лингвистичен  Rolling Eyes

# 62
  • Мнения: 6 167
аз съм убедена, че правопис се учи до трети клас.
после до 8-9 клас може разбира се, човек да напредне с граматиката, но основите се поставят
в първите класове. после цял живот можеш да се чудиш стрий ли се пише или стрии  Wink

чужд език според мен се учи в малко по-напреднала възраст.
аз съм по .. дидактическия метод ( така ли се казва ) - тоест, учебник, тетрадка речник , яко четене и писане. сигурно ще ме убеждавате, за това как малкия мозък е като гъба и тн, ок, съгласна съм, но като не е част от средата рано или късно трябва да седне над учебник.

# 63
  • Мнения: 1 216
аз съм убедена, че правопис се учи до трети клас.
после до 8-9 клас може разбира се, човек да напредне с граматиката, но основите се поставят
в първите класове. после цял живот можеш да се чудиш стрий ли се пише или стрии  Wink

чужд език според мен се учи в малко по-напреднала възраст.
аз съм по .. дидактическия метод ( така ли се казва ) - тоест, учебник, тетрадка речник , яко четене и писане. сигурно ще ме убеждавате, за това как малкия мозък е като гъба и тн, ок, съгласна съм, но като не е част от средата рано или късно трябва да седне над учебник.

Абсолютно не съм съгласна!

Граматиката е сложна материя, българската още повече, и трябва да се учи дълго и систематично. Абсурд да изискваш от деца в трети клас да са научили всичко за толкова кратко време. Системата в България беше подобна и резултатите са налице.

А как се учи чужд език - безпредметно е да говорим, има толкова изследвания, които доказват , че в ранна възраст се научават свободно говоримо до два чужди езика. Аз съм пример за това, но само с един език.

# 64
  • Мнения: 11 324
аз съм убедена, че правопис се учи до трети клас.
после до 8-9 клас може разбира се, човек да напредне с граматиката, но основите се поставят
в първите класове. после цял живот можеш да се чудиш стрий ли се пише или стрии  Wink

чужд език според мен се учи в малко по-напреднала възраст.
аз съм по .. дидактическия метод ( така ли се казва ) - тоест, учебник, тетрадка речник , яко четене и писане. сигурно ще ме убеждавате, за това как малкия мозък е като гъба и тн, ок, съгласна съм, но като не е част от средата рано или късно трябва да седне над учебник.
Мда, правопис - да, но граматика - едва ли!
Какви основи на граматиката искаш до трети клас?

Нашия опит тук показва, че ранното езиково обучение е за предпочитане - имам предвид моя личен с децата.
Дидактическия метод, както си го описала е отвратителен и може да свърши работа на някои зубрачи.
Точно тези, които учеха така в езиковата гимназия, сега не помнят нищо от езика.
Аз ненавиждах точно тези "упражнения", не ми носеха нищо повече освен мускулна треска на ръката.

# 65
  • в едно миланско село
  • Мнения: 4 124
аз съм убедена, че правопис се учи до трети клас.
после до 8-9 клас може разбира се, човек да напредне с граматиката, но основите се поставят
в първите класове. после цял живот можеш да се чудиш стрий ли се пише или стрии  Wink

чужд език според мен се учи в малко по-напреднала възраст.
аз съм по .. дидактическия метод ( така ли се казва ) - тоест, учебник, тетрадка речник , яко четене и писане. сигурно ще ме убеждавате, за това как малкия мозък е като гъба и тн, ок, съгласна съм, но като не е част от средата рано или късно трябва да седне над учебник.
Мда, правопис - да, но граматика - едва ли!
Какви основи на граматиката искаш до трети клас?

Нашия опит тук показва, че ранното езиково обучение е за предпочитане - имам предвид моя личен с децата.
Дидактическия метод, както си го описала е отвратителен и може да свърши работа на някои зубрачи.
Точно тези, които учеха така в езиковата гимназия, сега не помнят нищо от езика.
Аз ненавиждах точно тези "упражнения", не ми носеха нищо повече освен мускулна треска на ръката.

аа, аз за другото съм съгласна, рано най_лесно се у4и език, говоримо, имам предвид. но ми е интересно да те запитам какви други методи за нау4аване на правилно изписване познаваШ?  newsm78
имам предвид езици, в които има разлика между писане и произнасяне.
ами 4е то и да се нау4иШ на родния си език да пиШеШ пак са страници 4енгел4ета и запетайки, от които боли ръката. Laughing
естествено, говорим за някакво на4ало. после, покрай правила и свикване с "логиката" на езика, нуждата намалява, мое да се пробваШ да пиШеШ инстинктивно. не винаги става, но това е друг въпрос. #Crazy
по моят опит пък, то4но тези, които не у4еха така, никога не се нау4иха да пиШат правилно на 4уждия език.  Crossing Arms

Що се отнася до болната тема граматика и правопис на роден език, оставам на мнението, 4е до 8_ми клас се у4ат такива работи. после вси4ко е задълбо4аване и разработки по темата... имах колеги в университета, за които определянето на подлог, сказуемо и сие, бяха неимоверни вели4ини. понеже по мое време в университет се влизаШЕ с високи дипломи (плЮс изпити), предполагам, 4е хората са си имали такива от средното у4илиЩе. неЩата, които са у4или в основното, явно, са им липсвали тотално.

# 66
Въпрос към филолозите: трябва ли човек да знае теорията на граматиката на родния си език за да говори граматически правилно (не говоря за правописa)?

# 67
  • в едно миланско село
  • Мнения: 4 124
Въпрос към филолозите: трябва ли човек да знае теорията на граматиката на родния си език за да говори граматически правилно (не говоря за правописa)?

ами според мен, да, някакво обЩо понятие трябва да има. никога ли не си 4увала как говорят хора, на които им куца теорията? едни запетайки, да ре4ем, 4е най_лесен пример ми се струва. 4овек, който не може бързо наум да си даде сметка къде и е мястото, сеЩаШ ли се как Ще се изрази и представяШ ли си какво Ще разбереШ?  newsm78
или да ти дам лесен пример с ит. говоряЩите, които не познават как се използва "ил конджиунтиво"...

# 68
  • Мнения: 3 423
Въпрос към филолозите: трябва ли човек да знае теорията на граматиката на родния си език за да говори граматически правилно (не говоря за правописa)?

Не. Много е сложна.

# 69
  • Мнения: 11 324


аа, аз за другото съм съгласна, рано най_лесно се у4и език, говоримо, имам предвид. но ми е интересно да те запитам какви други методи за нау4аване на правилно изписване познаваШ?  newsm78
имам предвид езици, в които има разлика между писане и произнасяне.
Аз лично съм различна от останалите. Като уча един език, при мен се получава някак спонтанно всичко. Веднъж видяла как се пише една дума и чула как се произнася, за мен след това не е проблем като я чуя следващ път, да си я представя веднага визуално и да я напиша правилно. Пък и има известна доза интуиция.
Немския ми е последния, който учих, но се справих сама и то мога да претендирам на доста прилично ниво. При това на дърти години Joy

# 70
  • в едно миланско село
  • Мнения: 4 124


аа, аз за другото съм съгласна, рано най_лесно се у4и език, говоримо, имам предвид. но ми е интересно да те запитам какви други методи за нау4аване на правилно изписване познаваШ?  newsm78
имам предвид езици, в които има разлика между писане и произнасяне.
Аз лично съм различна от останалите. Като уча един език, при мен се получава някак спонтанно всичко. Веднъж видяла как се пише една дума и чула как се произнася, за мен след това не е проблем като я чуя следващ път, да си я представя веднага визуално и да я напиша правилно. Пък и има известна доза интуиция.
Немския ми е последния, който учих, но се справих сама и то мога да претендирам на доста прилично ниво. При това на дърти години Joy

4удесно за теб, но все пак тук обобЩаваме.

(когато се у4и втори_трети език, оЩе пове4е ако принадлежат към една езикова група, вси4ко е по_лесно, отколкото първия път. после, има хора, които са предразположени към 4ужди езици и правят с лекота, това, което на други коства къртовски труд. говорим за правила и методи, не може да вклЮ4им вси4ки индивидуалности  Laughing)

# 71
  • Мнения: 1 630
Според мен, колкото по-рано учиш един език, толкова е по-голям шанса да го учиш като роден.
Тоест, да не се замисляш, "това е така според кое правило", а да ти идват думите отвътре.

# 72
  • Мнения: 6 167
Въпрос към филолозите: трябва ли човек да знае теорията на граматиката на родния си език за да говори граматически правилно (не говоря за правописa)?

не, разбира се. езикът е преди граматиката. тя го обяснява. 

аз все пак продължавам да твърдя, че език се учи, като в някакъв момент си натегнеш трътката да учиш над книга.  Thinking

ще ви дам пример със себе си, че ми е по-лесно.
аз съм учила 5 години италиански преди 100ина години.
никога след като завърших не съм ползвала този език, до миналата година , когато дойдох.  тоест, би трябвало да съм забравила 99% от наученото,защото от тогава са минали повече от 15-16 години. Да, ама не е точно така - оказа се, че аз помня доста от нещата от граматиката, която сме учили в училище! накратко, на мен ми е ясно защо нещо се казва така, а не иначе. а познавайки правилата, човек може да създава собствени констукции , а не само да повтаря чути такива.

според мен това е някакъв основен момент в познаването на един език - когато не само говориш, за да съществуваш в средата,  а можеш да правиш правилни собствени конструкции на езика и с времето все  повече ти идва отвътре това.

моята увереност в този език ще дойде тогава, когато свободно мога да изразявам мислите си на хартия, така, както на майчиния си език. тоесрт, след 10ина, 15 г. воля за учене на езика. за мен това е белег на книжовност, което е малко по-различно от просто говорене на езика.


Последна редакция: ср, 11 апр 2007, 15:45 от Lennie

# 73
  • Мнения: 2 032
Отплесквам се/подминавам спора, само да спомена, по повод казаното от  Вечерница, че се предполага се хората с добър слух, музикални демек, по-лесно да учат езици, запомняйки мелодията на думите, явно при нея е така.

# 74
да, ама за да научиш немската граматика или френския правопис по слух, се изисква невероятна природна дарба
браво  Peace

Общи условия

Активация на акаунт