За да може да се осъществи тая интеграция накрая трябва:
1. Изграждането на ресурсни кабинети, кабинети за психолога и логопеда или един кабинет за двамата в училищата - кабинетите да са на първия етаж по възможност - за да са по-лесно достъпни за децата
2. Създаване на подходящи учебници, пособия и материали за децата
3. Екипа, които се създава в училищата и в детските градини да е с по- големи правомощия , не всяко дете да се води на психиатър или пред екип към РИО (става въпрлос за деца със обучителни трудности)
Кой да е председател на Екипа - според наредба 6 - това е класният ръководител, според ПНП - това е Директорът на училището ?
4. Какво включва категорията деца с обучителни трудности - никаде не е указано
5. малко ми е трудно да го обесня - но ще се опитам - значи когато се вписват диагнозите в графите на компютър за децата (има готови - тая категория деца с обучителни трудности е изпусната и трябва да се пишат децата с умствена изостаналост)
6. Колко деца един ресурсен учител трябва да обучава - указано е 5, но защо ни карат да обучаваме 7 деца при лека степен на умствена изостаналост от Министерството
7. Няма все още готови удостоверения за завършващите 8 клас деца
8. Начина на оценяване на тия деца по предметите (става въпрос за качествените и количествени оценки - по-какви критерии ще се определи че детето е постигнало мин. ДОИ ) и особено по западен език, където детето най-трудно се справя
Когато детето покрие мин ДОИ и примине по масовия учебен план от индивидуалната програма пак ще има ли ресурсен учител
10. Промяна на нормативната наредба
11. Ранно обхващане на децата със СОП в училищата, а не във втори, трети или четвърти клас , когато в много случаи е късно, а още в първи клас - в края на първия срок или още в началото, когато се знае че детето е със специални образователни потребности
В общи линии това са най-наболелите проблеми.
Ако с нещо мога да бъда полезна - насреща съм
(сетих се от Министерството може да поканите -Асен Петров - Дирекция "Образователна среда и образователна интеграция" - беше пуснал на всички центрове как да си оценим децата в края на първия срок едно становище и според него доста се чудихме как и в края на краищата да се изготви единен документ за оценяване на децата със СОП)