Кръгла маса за Превенция на дискриминационните практики в образованието.

  • 17 504
  • 68
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 108
В София може и да стават по-лесно нещата, но в провинцията не е така. РИО -то в нашия град първо много  държи на тая наредба 6 и ПНП и изобщо на документацията - на първо място е тя , след това са децата със СОП.
Миналия месец (март) водихме деца и то с родителите им на комисия(ЕКПО) към РИО и инспектората не пусна нито едно дете, а да не разправям какво унижение изтърпяхме , да съжаляваш че си ресурсен учител. Всички деца бяха с изрядно подготвени документи, но не знам си какво не отговаряло на тая наредба и така децата не бяха допуснати (а това се отнася ако детето е за ПУ).  А децата имат нужда от ресурсно подпомагане. Не можем да им подпомагаме ако не са минали през комисията - това изрично ни  е казано от Инспектората. Задължително е детето да мине на психиатър и той да си даде становището - независимо от заболяването. Също така ни е казано ако детето покрие мин. ДОИ то нямало нужда от ресурсен учител.
Така че не само директорите на масовите училища не искат тия деца, но и в инспекторатите също не им се занимава с тях.
И когато ти дойдат на проверка те не гледат как работиш с детето, а документацията и дали тя съотвества на нормативната база и да нямаш някои документ - горко ти.

Последна редакция: вт, 10 апр 2007, 17:54 от pedagog

# 31
  • Мнения: 278
В София може и да стават по-лесно нещата, но в провинцията не е така. РИО -то в нашия град .
И когато ти дойдат на проверка те не гледат как работиш с детето, а документацията и дали тя съотвества на нормативната база и да нямаш някои документ - горко ти.
Чак не зная какво да кажа, става ми болно, безнадеждно. И за какво са ни всичките усилия, и за какво се правим на европейци. Трябва ли да му се случи на човек нещо с детето, за да се опомни, че живота е превратен и един ден може той самия, който е чоплил буквата на наредбата и е отпращал хора, да му се наложи да се унижава също и да страда.  Sad Тъжно и ужасно. Но как да променим нещата, насила човечност вменява ли се?

# 32
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
В София може и да стават по-лесно нещата, но в провинцията не е така. РИО -то в нашия град първо много  държи на тая наредба 6 и ПНП и изобщо на документацията - на първо място е тя , след това са децата със СОП.
Миналия месец (март) водихме деца и то с родителите им на комисия(ЕКПО) към РИО и инспектората не пусна нито едно дете, а да не разправям какво унижение изтърпяхме , да съжаляваш че си ресурсен учител. Всички деца бяха с изрядно подготвени документи, но не знам си какво не отговаряло на тая наредба и така децата не бяха допуснати (а това се отнася ако детето е за ПУ).  А децата имат нужда от ресурсно подпомагане. Не можем да им подпомагаме ако не са минали през комисията - това изрично ни  е казано от Инспектората. Задължително е детето да мине на психиатър и той да си даде становището - независимо от заболяването. Също така ни е казано ако детето покрие мин. ДОИ то нямало нужда от ресурсен учител.
Така че не само директорите на масовите училища не искат тия деца, но и в инспекторатите също не им се занимава с тях.
И когато ти дойдат на проверка те не гледат как работиш с детето, а документацията и дали тя съотвества на нормативната база и да нямаш някои документ - горко ти.
Това, което пишеш е потресаващо, но за съжаление изобщо не ме изненадва- не сте единствените. Много те моля, обади ми се при първа възможност. на скайпа ще можем да говорим по- дълго и спокойно.

# 33
  • Мнения: 4 585
И тая вечер дадоха просветния министър по БТВ.
Да не го мисля, ще спи спокойно. Joy

# 34
  • Мнения: 485
pedagog, голяма част от въпросите, които задаваш, са въпроси само защото не сте изчели действащата нормативна уредба.
А самата Наредба 6 в момента се променя от работна комисия и скоро ще излезе на сайта на МОН, като ще има период от около 3 седмици, в който всеки ще може да дава предложения за промени (но нямам голяма надежда че предложенията ще бъдат приети).
Ето тук прочетете отговорите на някои въпроси,които са известни :
http://ivanrilski.org/index.php?option=com_content&task=cate … 76&Itemid=123
а за останалите продължавайте да питате, дано по-скоро се намери отговор, че вече не се търпят неяснотите (имам предвид истинските неясноти)  Simple Smile

Новата наредба 6 я имам, но е в работен вариант и все още не е действаща докато не излезе в ДВ

# 35
  • Мнения: 4 585
Благодаря, Зара!

# 36
  • Мнения: 108
Напротив действащата нормативната наредба сме я изчели дето се казва от "А" до "Я" . Използваме и информацията, която има на страниците на  www.ivanrilski.org , използваме и наръчника на Зорница Вълкова - за което сме и много благодарни и на нея сме задавали въпроси .
Това, което си дала е част от "Националния план за интегриране на деца със СОП и/или с хронични заболявания в системата на народната просвета".
Да на много въпроси има отговори, но те не са заложени в някаква нормативна база.
Има много парадокси между отделните правилници и наредби - Само за пример ще дам: Например в Наредба 6 председател на Екипа в училището трябва да е класния ръководител. А според ПЗП това трябва да е директорът на училището.
И самите директори на училищата, където има деца със СОП се затрудняват когато четат нормативните документи.

# 37
  • Мнения: 485
В такива случаи се изпълнява това,което е написано в нормативния документ с по-голяма сила, в случая Правилника за прилагане на закона за народната просвета, като Наредбата се игнорира в тази си част.
За мен най-същественият проблем обаче е в приемането на факта, че децата със специални потребности ще учат с другите деца,а не в неяснотите на нормативната уредба. Факт е, че може и се работи и с тази уредба, не че не е добре да се подобри. Неясноти и противоречия винаги е имало в законите и правилниците, но от това Земята не е спряла да се върти. И как така при една и съща уредба някои работят пълноценно и никой от родителите не се оплаква, а на други все нещо им пречат алинеите.
Педагог, в случая не нападам вас, защото знам че се стараете. Ще кажа само едно нещо още - Рибата се вмирисва откъм главата (т.е. откъм контролния орган  Wink)

# 38
  • Мнения: 108
Според мен това не е интеграция - какво направиха миналото лято - закриха половината Помощни училища в страната и децата бяха прехвърлени в масовите училища -(без да се питат родителите на децата).  Ако децата са във втори клас става, но при деца например в осми клас не става - детето до 8 клас е учило по една учебна прграма и изведнъж трябва да учи по-съвсем друга учебна програма и накрая какъв документ ще вземе и къде ще учи - пак ли в СПЗ - нали е интегрирано? , а СПЗ са за деца от Помощните училища .  Това със закриването на Помощните училища трябваше да стане постепенно - трябваше да има някакъв срок. Масовите училища не са готови все още за такива деца- не навсякъде ги приемат , а някои директори дори отказват да имат такива деца в парелките с думите "Училището няма да става помощно училище - на мен такива деца не ми трябват" (чувала съм такива реплики вече от директори), или ако приемат такива деца то е с уговорката за определен брой - приемам например 4 деца със СОП и нито повече.
Хубаво е да имаме и единна нормативна база - сега нито една не отговаря за деца със СОП в общообразователните училища.

# 39
  • Мнения: 485
Защото в много от помощните училишща не беше обучение,а мимикрия. А за някои беше безсмислено да съществуват, като например 2 ПУ в Русе. За какво са му на Русе две ПУ? В градове като Пловдив, Варна и Бургас-по-големи от Русе, има по едно ПУ, а в Русе бяха две!? Освен това има около 60 ПУ в момента в България, не са изчезнали и едва ли ще изчезнат като вид училище.
Т.нар.СУПЗ са създадени не за учениците от ПУ, а предимно за деца от социално слаби семейства, а между другото и за деца с интелектуална недостатъчност.
Педагог, ти споменаваш и за удостоверения, които не били готови. Не е вярно, че не са готови - използва се стандартна бланка на удостоверение за завършен клас. Децата, завършващи 8 клас, получават свидетелство за завършено основно образование, а децата, за които е невъзможно да покрият минимума на минимума, получават не свидетелство, а удостоверение (бланка по образец) за завършен 8 клас. С това удостоверение може да отиде в СУПЗ, може в ПУ с професионална паралелка, може и в професионална гимназия, може и в средно училище. Условието е да се насочи от комисия. В самата наредба за документите за системата на народната просвета пък си е описано точно какво и къде се пише в това удостоверение. (Вметка: всички деца , завършили ПУ, задължително получават удостоверение, при тях не стои вариант за свидетелство).
За да бъде наистина пълноценна кръглата маса, е добре да засегнете въпроса за професионалното обучение и реализация, зашото в крайна сметка това се оказва един от най-важните и проблемни въпроси. Хубаво-интегрираме, обучаваме, а къде ще работят, как ще се издържат?

# 40
  • Мнения: 278
Вече тотално се обърквам, като чета постовете. Схващам разбира се откъде идват бедите и какви са проблемите. Егоистично си казвам обаче, слава богу, че не ми се налага да ходя да се моля на разни безхаберни, нечовечни директори и учители. Педагог е права за това, което пише. Ама докато някои ровят в "законя" ние какво да правим. Това ми прилича на "накарай мързеливия на работа да те научи на акъл" - директорите не искат нашите деца и за това почват да търсят точки и запетаи само и само да отложат нещата и да се усложни колкото може повече, и така човек вече да му дотегне до там, че му идва да си тегли  #2gunfire . Е аз така се чувствах преди 2 години. Пак да благодаря на сегашните ни учители, наистина страхотни хора, не знам какво щях да правя, ако не ми бяха подали ръка.

# 41
  • Мнения: 485
Zory, бедата идва и оттам, че директорите не са си направили труда даже да прочетат какво пише за децата със СОП - а то е, че нямат право да отказват прием на дете със СОП, което е насочено от екипа за комплексно педагогическо оценяване.
Както неведнъж съм казвала,  изолирани родителски акции,търсещи справедливост от директора на някое училище доникъде не водят. Затова е измислен пътя, който минава през споменатия екип, защото ако екипа си гледа работата, и родителя,и детето ще бъдат добре. И тук идва друг важен въпрос:
- някои РИО все още смятат, че не им трябва експерт по интегрирано обучение, то затова и родителите са принудени сами да ходят и да чукат по вратите на училищата
- в други РИО има експерт,ама все едно че няма. Вярвате или не, но най-фрапиращите случаи са именно от София, където от не знам колко години има експерт, ама какво от това...
Та идеята ми е че ако контролът в РИО е силен, не се стига до такива ексцесии. Според мен е добре да се настоява във всяко РИО да има специален експерт (и забележете - от МОН за абсолютно всички РИО са отпуснати такива бройки!) и тези експерти да преминат през обучение.

# 42
  • Мнения: 108
Не навсякъде има такива експерти - в нашия град тези функции са поети от старшия експерт по предучилищно възпитание и затова сме на тоя хал - не му  се занимава с деца със СОП  smile3511

# 43
  • Мнения: 1 710
Zory, бедата идва и оттам, че директорите не са си направили труда даже да прочетат какво пише за децата със СОП - а то е, че нямат право да отказват прием на дете със СОП, което е насочено от екипа за комплексно педагогическо оценяване.
Както неведнъж съм казвала,  изолирани родителски акции,търсещи справедливост от директора на някое училище доникъде не водят. Затова е измислен пътя, който минава през споменатия екип, защото ако екипа си гледа работата, и родителя,и детето ще бъдат добре. И тук идва друг важен въпрос:
- някои РИО все още смятат, че не им трябва експерт по интегрирано обучение, то затова и родителите са принудени сами да ходят и да чукат по вратите на училищата
- в други РИО има експерт,ама все едно че няма. Вярвате или не, но най-фрапиращите случаи са именно от София, където от не знам колко години има експерт, ама какво от това...
Та идеята ми е че ако контролът в РИО е силен, не се стига до такива ексцесии. Според мен е добре да се настоява във всяко РИО да има специален експерт (и забележете - от МОН за абсолютно всички РИО са отпуснати такива бройки!) и тези експерти да преминат през обучение.


 Peace
за съжаление е така и тази комисия докато я измислят......

# 44
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Кръглата маса за сега се отлага. Казусите изглежда са доста и е добре да работим по решаването им. Продължавайте да пишете.

Общи условия

Активация на акаунт