МОН - промените продължават (8)

  • 14 418
  • 255
  •   1
Отговори
# 180
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Аз смятам, че много проблеми биха се решили, ако има повече часове за упражнения. По мои наблюдения децата нямат проблем с концепцията за обикновени дроби. Дори ги харесват и се опитват да сведат десетичните до обикновени. Проблемът идва с това, че от обикновените дроби бързо се преминава към десетичните и там се нахвърлят много проблеми за кратък срок.
Децата нямат време да търсят 10% от нещо, 25% от нещо, 12% от нещо, докато разберат напълно какво търсят. В задачите им търсят веднъж 30% и в следващата задача 33,456% и там е точката, в която те спират да се мъчат.
Тъй като няма време за смятане, задачите са направени така, че събират в едно разбирането за нещо и пресмятанията му. И децата решават, че тази "толкова сложна" наука не е за тях.

# 181
  • София
  • Мнения: 5 580
В момента Шестокласниците имат 6 или 7 часа математика седмично. 3 за нови знания и 3/4 за упражнения. Колко повече са необходими? Да си оправят материала спрямо възрастовата група. Математиката след 8–9 клас става изцяло ненужна като знания, които ще се прилагат в живота от 95%+ от учащите. Толкова ли е трудно тежкият материал, който се учи в 6 и 7 клас, да бъде разпределен до 10 клас за учениците, които не профилират математика? А в 11 и 12 клас да се набляга на предметите, с които ще специализират, и математиката да отпадне, както отпадат и други непрофилиращи предмети. Голям му е зор на Андрей, който се занимава с немски и английски, да знае cosx=a Unamused

# 182
  • Мнения: 19 440
Аз пък в последно време си мисля, че ЧП, което се учи до 6-ти клас, не трябва да се разпада на три отделни предмета точно в 7-ми клас, а би било по-добре да си остане ЧП и в 7-ми, за да може децата да имат повече часове, които да останат за подготовката по БЕЛ и математика, заради НВО. Тези три предмета могат спокойно да се започнат от 9-ти клас, защото така или иначе в голяма част от паралелките, в 8-ми не се изучават и наученото от 7-ми клас се забравя. А и в 9-ти клас със сигурност ще разбират материала и по трите предмета много по-добре.

Последна редакция: нд, 23 ное 2025, 12:45 от Lady Cassiopeia Duval

# 183
  • Мнения: 8 520
А пък аз си мисля, че е по-удачно начален етап да приключва в 3 клас. От 4кл да се учат отделно химия, физика и биология.
Така и математиката малко да разтеглят, да има време за упражнения. Сега е едно препускане из материала, без достатъчно упражнения.
Моята дъщеря е 7клас. По-миналата седмица бяха на обобщителните уроци от цели изрази, ФСУ. Тази седмица са взели 7 нови урока от уравнения. Питам я какво учите, отговарът беше "едни дълги изрази". Поне, че ги беше разбрала, решавахме вчера задачи, вярно ги решава. Но на предишния раздел се затруднява все още. Казва, че разбира, когато госпожата обяснява, но на следващия час вземат нови задачи и тя се обърквала. Та, повече упражнения трябва да са заложени по програма.

# 184
  • Мнения: 19 440
А пък аз си мисля, че е по-удачно начален етап да приключва в 3 клас. От 4кл да се учат отделно химия, физика и биология.
Така и математиката малко да разтеглят, да има време за упражнения. Сега е едно препускане из материала, без достатъчно упражнения.
Моята дъщеря е 7клас. По-миналата седмица бяха на обобщителните уроци от цели изрази, ФСУ. Тази седмица са взели 7 нови урока от уравнения. Питам я какво учите, отговарът беше "едни дълги изрази". Поне, че ги беше разбрала, решавахме вчера задачи, вярно ги решава. Но на предишния раздел се затруднява все още. Казва, че разбира, когато госпожата обяснява, но на следващия час вземат нови задачи и тя се обърквала. Та, повече упражнения трябва да са заложени по програма.

Точно заради това написах, че можеше физиката, химията и биологията да се преместят в 9-ти клас, а за 7-ми да остане ЧП, което така или иначе включва и трите предмета, и няма да останат без никакви знания по тях. Но ще се освободят часове, които могат да се прикрепят към математиката и БЕЛ, за да могат децата да имат възможност да упражнят наученото и да не се стига до това, което си написала.

Няма никаква логика да се учат тези три предмета в 7-ми клас и да заемат часове, при условие, че после целия 8-ми клас не учат нищо по тях и до 9-ти клас, всичко научено в 7-ми се забравя.

# 185
  • Мнения: 2 712
Ами то няма начин да се учи интензивно език, заедно с физика, химия, биология и т.н
Преди езиковите имаха една година повече с подготвителен клас преди осми и после измислиха тази щуротия за взимане на две години разказвателни и природни за една. Даже по-добре до 13 клас да учат езиковите гимназии, вместо както е в момента. Но нали беше зор, освен езикови гимназии, да има и езикови паралелки в други училища, което доведе до тази система в момента, която е ни риба, ни рак

# 186
  • European Union
  • Мнения: 1 997
В момента Шестокласниците имат 6 или 7 часа математика седмично.
Моят син е 6 клас и има пет часа седмично.

# 187
  • Мнения: 2 712
Паралелката с профил математика имаше осем часа на седмица, а в МГ имаха десет. За един и същи материал, В МГ има двойно повече часове от обикновените училища. Аз също не разбирам защо е това. Редно е, ако часовете са повече, то и материалът да е повече, иначе се получава привилегироване на едни ученици пред други

# 188
  • Мнения: 1 602
5 часа математика са заложени за всички общообразователни (не математически) паралелки от 5-ти до 7-ми клас. Ако директор разреши, се включат ФУЧ и ИУЧ, и стават 6 или 7 часа математика, но не за всички училища и ученици.

# 189
  • Мнения: 17 480
Lady Cassiopeia Duval, по принцип и аз смятам, че разделянето на ЧП на три отделни предмета точно в 7 клас изяжда ценни часове, които могат да са за БЕЛ и математика, плюс допълнителния стрес от нови учители и три вместо една оценки.
Иначе не учат физика, химия, биология в 8 само учениците, които са с интензивно изучаване на чужд език, останалите си имат всички предмети в осми клас. Обаче по физика например, материалът от седми клас тематично продължава в девети, а не в осми. Например раздел електротехника се учи в седми и след това в девети клас. За какво надграждане да говорим като няма последователност и връзка в изучавания материал?
История в 10 клас - 4 часа седмично за всички. Защо? Два часа не са ли достатъчни? За хуманитарна паралелка разбирам да имат повече БЕЛ, история, философия, история на изкуството, езици. Но за останалите?

# 190
  • София
  • Мнения: 5 580
Достатъчни са, ако не бяха направили така, че по история да се изучават 1 милион години история на българските земи, за да може като стигнем ниво изходно ниво да са забравили всичко от първи срок.
И лошото е, че не е само история, а биология, химия и география. Правят го, за да не се изучават през 11 и 12 клас и резултатът е плачевен. Десетокласникът трябва да спринтира през материал, който се изучава 3 години по 4 предмета в рамките на една учебна година.

# 191
  • Мнения: 13 053
Паралелката с профил математика имаше осем часа на седмица, а в МГ имаха десет. За един и същи материал, В МГ има двойно повече часове от обикновените училища. Аз също не разбирам защо е това. Редно е, ако часовете са повече, то и материалът да е повече, иначе се получава привилегироване на едни ученици пред други
Смъкват им материал, който се учи следващите години, дават им усложнени задачи. И те учат дроби, например, но учат египетски дроби, рационално смятане и т.н.
В този смисъл, не съм съгласна, че учат един и същ материал. Имам сега дете в мат. паралелка, ами 1/4 не учи от това, което учат в МГ. И не можем да смогнем да изреши допълнителните задачи, които имам.

# 192
  • Мнения: 1 303
5 часа математика са заложени за всички общообразователни (не математически) паралелки от 5-ти до 7-ми клас. Ако директор разреши, се включат ФУЧ и ИУЧ, и стават 6 или 7 часа математика, но не за всички училища и ученици.
Поредната тъпотия от МОН. Дадоха по 2,5-3 часа всяка година за запълване на норматива на някого,  а не за интересите на децата. Още от 1. клас се започва с ИУЧ компютърно моделиране, ама за БЕЛ няма време, или сложили ИУЧ Музика, защото иначе не могат да се направи норматив на учителя. Същото и при половината от ФУЧовете. И не избира детето и родителите му какво му е интересно и иска да учи, а това, което предложи училището. Иначе звучи мегаинтересно ФУЧ китайски - 1 час/седмично и за 3 години я стигнеш да можеш да си поискаш хляб, я не, ама си стоял в училище до неизвестно колко часа и то задължително, защото паралелката била иновативна и това е иновативността ѝ. Повечето училища все пак слагат ИУЧ за БЕЛ и математика, а в 7. клас май всички само тях избират, но до 7. клас натрупват доста разлики, които не могат да се наваксат за 2та часа в седми клас.  И така се получава, че в СМГ в прогимназия и нагоре никога не са чували за 6 ч. (ползват си на макс и часовете ИУЧ и 4. часа ФУЧ и то задължително) през седмицата, а в други училища се мрънка, че имали  2 дни с по 7 ч и се очакват същите резултати като на СМГ. Още от тук разликите са трупат. В някои училища обаче за съжаление и  с по 9 ч./седмично математика като нямат добри учители и подбрани деца няма как да стигнат нивото на МГтата колкото и да ни се иска всички да са гении. Едно е да работиш с мотивирани ученици, друго е с разнородна група. Едните разбират от половин дума и може да задълбаваш и с Чева и Менелай, другите ще мъчат да запомнят основните формули.
Историята е още по-зле. Не е само в това, че се наблъскаха 2 години в една. История преди с нулевата година за ЕГта се учеше като единствения разказвателен предмет до последната година с по 2 часа/седмично всяка година след нулевата. Последната година беше само българска история по една тухла и още тогава не беше ясно защо толкова се задълбава и се преповтаря по н пъти едно и също, ама сега е още по-зле. За 3. или 4. път се учи за траки/прабългари/славяни, ама сега разликата е, че трябва да могат да посочат на картинки не само основните съкровища от траките, ами и всички гробници и още куп такива неща и да ги отличават, все едно ако не мога да различа Александровска гробница от Свещари и светът ще свърши.  Ама половината не знаят и не могат да анализират събития и защо се е стигнало до тях, защото е по-важно да наизустят дати и имена, като онзи от Шумер, на който дори името не могат да произнесат. Добре, че поне някои учители успяват да направят часовете интересни въпреки учебниците и малоумщините, които се изискват от тях.
Още по-интересно е като направиха всички да учат до 12. клас, т.е. една година повече от преди, как се подобри образованието. Това са още 36 загубени седмици по 7 часа дневно, в които вкараха някакви предмети. Това означава, че хорариумът се е увеличил, ама за кои предмети, та качеството в повечето училища спадна толкова много. Направиха 12 години да се прекарват в училище, така било на запад, ама не видяха, че там и предучилищната се брои към тези 12 години и трябваше да измислят с какво да я запълнят тази дванайста година, та наблъскаха всичко възможно в нея, ама нито като учебна програма го обезпечиха, нито като учители.

Последна редакция: пн, 24 ное 2025, 10:12 от AsitaNew

# 193
  • София
  • Мнения: 951
Ами затова вкъщи сме решили, че като не може да се спасим от програмата на МОН, да не се връзваме особено къде и какво ще учи детето, а там да избута що годе прилично и гимназията. Това е, от МОН спасение ще търсим в самите себе си 😂
А детето ми каза вчера, че историята му била интересна единствено като слушал какво им разказва учителят в час. Учебникът било невъзможно за него да го чете, ставало му зле, и не го чете,😁

# 194
  • Мнения: 2 712
Моята също не четеше учебника по история. Този предмет целенасочено е съсипван, така е направен, че да не се отваря. Географията също е много зле. Дъщеря ми беше профил География, имаше шестици, учеха глупости като какви парични съюзи имало в Латинска Америка, политическо устройство на незнамсикой незначителен съюз, отдавна разпаднал се, и съответно, в момента ако я попитам с кои държави граничи Словакия, няма да може да отговори, ако не погледне в картата

Общи условия

Активация на акаунт