МОН - промените продължават (8)

  • 14 386
  • 255
  •   1
Отговори
# 165
  • Мнения: 2 712
Ами нормално е 70 процента да не искат да се занимават с математика. Топлата вода ли ще откриват в МОН.

# 166
  • Мнения: 1 029
Ами то вероятно 60% от шестокласниците мислят, че са родени за инфлуенсъри, геймъри или тиктокъри, но реално не е така Simple Smile
На тази възраст не могат да направят реалистична оценка на способностите и потенциала си и това би трябвало да е ролята на родители, педагози и специалисти.

# 167
  • Мнения: 2 712
На 11 годишна възраст вече е ясно дали едно дете се справя с математиката, или не. Горе-долу са толкова, около 30 процента. Останалите се насочват към други поприща, не по-малко трудни, престижни, или необходими.
Това взиране в математиката взе да ми идва в повече

# 168
  • София
  • Мнения: 951
В статията става дума за друго - не за това дали децата искат да учат математика, а че в края на шести клас увереността на по-голямата част от тях, че могат да се справят с математиката, се сгромолясва. И затова не са виновни децата със сигурност.

# 169
  • Мнения: 2 712
Ами да, в края на шести им става по-сложно, защото обемът не е малък, задачите стават по-трудни, съответно пада увереността. Ако има математически паралелки, които да обират децата с математически наклонности и да опростят материала за останалите, би било супер. А сега им е трудно, особено дроби, част от число, проценти наведнъж им идва нанагорно. Има деца процентите чак в седми клас ги схващат и не защото са глупави.

# 170
  • Мнения: 19 436
Ами да, в края на шести им става по-сложно, защото обемът не е малък, задачите стават по-трудни, съответно пада увереността. Ако има математически паралелки, които да обират децата с математически наклонности и да опростят материала за останалите, би било супер. А сега им е трудно, особено дроби, част от число, проценти наведнъж им идва нанагорно. Има деца процентите чак в седми клас ги схващат и не защото са глупави.

Дроби и проценти са в 5-ти клас. В шести са на рационални числа (положителни и отрицателни) - събиране и изваждане, умножение и деление, и намиране на неизвестно. Координатна система, степенуване и т.н. Това са взели до момента и дъщеря ми казва, че на някои деца им е много трудно. Особено намиране на неизвестно, когато имат на едно място положително и отрицателно число. Модулите също много ги бъркат. А част от децата все още бъркат събирането с умножението при обикновените дроби и често при умножение търсят общ знаменател. Което значи, че материала от миналата година не е бил добре усвоен, а към него идва нов….
А програмата няма да я коментирам. Като започнаха с новия материал взимаха по 4 нови урока на седмица, без нито 1 час за упражняване. Имаха по 1 час за подготовка само преди контролните. Ами на който не му върви математиката, така няма да му потръгне. Нито ще я заобича повече, нито ще я разбере.

# 171
  • Мнения: 9 006
Опростяване на материала по математика казвате. Аз мога ли да искам опростяване и по БЕЛ, и по история, от последната и на двамата им беше дошло до гуша в гимназията, то всеки ден история, и по география също.
Малко четене, писане, смятане, малко общи приказки по другите предмети, и кой от къде е, че всичко е сложно и трудно за отроците ни.

# 172
  • София
  • Мнения: 5 575
Да, програмата по история е напълно неадекватна. Нееднократно съм казвала, че това, което аз учех в 8/9 клас, сега трябва да го преподавам в 5 и 6. Малкият Гошко трябва вече да научи всички грехове в исляма, христа, иконоборството дали е грях, или не, кръстоносните походи и сложността на феодалната система. Grin

# 173
  • София
  • Мнения: 951
Ами естествено, че щом повечето от децата не могат да се справят с даден предмет, трябва да се търсят начини да разберат и да могат да прилагат поне основните неща, а не да се отказват и накрая нищо, ама нищо да не знаят. На тези, на които им е лесна математиката или историята или друго и имат желание - нека да се занимават допълнително. Накрая всички мразят поне няколко предмета още от 5-6 клас и гледат да ги избутат някак си.

Нашето образование няма много допирни точки със съвременните деца. Вижте само програмата по литература - за мен е отврат, а пък аз съм вече на повечко годинки, а за децата?
Сегашните деца не са нито по-глупави, нито по-мързеливи от нас. Животът им е различен.

# 174
  • Мнения: 123
Не знам под каква форма са въведени тези дроби, но изглежда е ужасна и вярвам, че е така. В едни английски детски комплекти за 4-годишни деца, дробите ги въвеждат под формата на мерителни чаши - 1 чаша, 1/2 чаша 1/3 чаша и т.н. Има книжка с рецепти да се готви и упражнява.

Последна редакция: сб, 22 ное 2025, 19:58 от BlossomStar

# 175
  • Мнения: 4 799
Ами то там е системният проблем, изведен от статията!
Цитат
"Традиционното преподаване често приоритизира процедурното знание - механичното прилагане на формули и алгоритми - пред концептуалното разбиране. Този подход може да работи на повърхностно ниво, но не изгражда дълбоко разбиране, което е необходимо за справяне с по-сложни задачи в прогимназиален етап".
Децата могат и да вярват, че не са родени за математици, ама възрастните трябва да разбират, че не става дума за наследствени или генетични дадености, а за неразбиране, липса на успех в справянето, формиране на трайни отрицателни нагласи и липса на мотивация за учене.

# 176
  • Мнения: 9 006
Не знам под каква форма са въведени тези дроби, но изглежда е ужасна и вярвам, че е така. В едни английски детски комплекти за 4-годишни деца, дробите ги въвеждат под формата на мерителни чаши - 1 чаша, 1/2 чаша 1/3 чаша и т.н. Има книжка с рецепти да се готви и упражнява.
В българските учебници по математика е същото. Въвеждат ги в четвърти клас без да ги наричат дроби, а като торта, пица, ябълка и т.н. разделена  на половинки, четвъртинки. Запознават се с концепцията по този начин и след това в пети клас същите тези неща ги назовават дроби и започват и действията с тях.

# 177
  • Мнения: 14 474
Математиката е абстрактна логика,демек всичко може да означава всичко при нея. Което незнайно защо ги кефи математиците... Yum

# 178
  • Мнения: 4 799
Цитат
Математиката е абстрактна логика,демек всичко може да означава всичко при нея.
Оффф... Хайде не говорете на аба. Нито има абстрактна логика, нито абстракцията означава всичко!

# 179
  • Мнения: 1 303
Проблемът на 6. клас в математиката е поредното разместване на програмата. Свършват в 5. клас с геометрия и малко стереометрия и после това същото го учат в края на 6. клас, ама те вече нищо не помнят от 5. Е как няма да им е трудно в края на 6. клас, като почти 2/3 от него са учили алгебра и не са припомнили почти нищо по геометрия и стереометрия и накрая им се изсипват валчести и ръбести тела  с по 3 формули, които не могат да осмислят,  отделно са геометрични фигури от всякакъв вид пак с по няколко формули. Оправят се децата, които системно са учили в 5. клас и през лятната ваканция са си доизчистили някои неща, ако е имало такива. Ако геометрия и алгебра вървяха паралелно, много по-малко деца щяха да смятат, че не се справят. За мен упражненията не са малко, проблемът е, че в повечето училища се решават решените задачи от учебника, а не нерешените (тях ги оставят за домашна с УТ) и ако от една решена задача от вид не разбереш алгоритъма, няма втора, която да ти покаже същото. Съвременните деца имат достъп до много ресурси, ама малко от тях ще кликнат в интернет, за да потърсят сами друго обяснение и трето, и четвърто, докато разберат задачата. Най-много да потърсят готово решение в някоя програма и много го правят с обяснението "ами не го разбирам, тя госпожата и без това няма да провери всички домашни и пр."

Общи условия

Активация на акаунт