МОН - промените продължават (8)

  • 14 371
  • 255
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 2 283
Дробите, ако ги имаме за нещо сложно ...
Но да... квалификацията е понякога на много високо ниво. На моето дете възпитателката от занималнята в първи клас му беше поправила вярна логическа задача с везна. На следващата година пое 1ви клас като титуляр.

Последна редакция: пт, 24 окт 2025, 11:57 от gato

# 151
  • Мнения: 1 930
Е, какво да им е сложното на обикновените дроби. Спокойно могат да се вкарат в 4, че и в 3 клас. А начален учител да не може да се справи с тях, е направо плашещо.
Всъщност аз даже си мислех, че тогава се учат, явно съм позабравила.

# 152
  • Мнения: 1 303
Програмата по математика не е доизмислена като хората. Първо в 1-4 клас учат 99% аритметика и почти никаква алгебра и геометрия. След това в 5. клас им слагат обикновени, десетични дроби (тук процентът си върви логически като 1/100 част от число, ама защо им се пльосват проста и сложна лихва като понятия, като после няма да ползват сложна лихва, освен в МГ, поне до 10. клас), лица на фигури, лица на тела и обем на тела. Ама в 6. клас изведнъж почват с рационални числа вместо с лица и обем на телата, с които са завършили в 5. клас, за да може да има приемственост, а в 7. клас се почва с алгебрата, нищо, че в 6. са приключили с геометрия. Преди няколко години поне в 6. клас се почваше с геометрия и се приключваше с алгебра и в 7. се продължаваше с алгебра, ама и това развалиха, че да може да се издадат нови учебници и нови сборници (печатарският бизнес трябва да върви). Иначе най-добрият вариант беше този от мое време - обикновени дроби в 4. клас. Десетични в 5. клас и геометрия се започва сериозна в 5. клас, ама алгебра и геометрия бяха разделени на два отделни предмета, вървяха си паралелно през  седмицата и накрая на срока си имаха две отделни оценки, които в края на годината ставаха една годишна оценка.
Сега тъкмо научат нещо от алгебрата и слеващия месец и половина то изчезне, защото започват геометрията. Аха да разберат геометрията и се появява пак алгебра, която трябва да припомнят. В 8. клас учат първи раздел Комбинаторика, който след това се появява пак като първи раздел в 9. клас и после чак в 11., мисля беше.  Вектори в 8. клас и после чак в 10., ама те вече нищо не помнят от тях до тогава. Същата работа с останалата геометрия и после се очаква, че като дойде Стереометрия и ще си спомнят нещо, което са учили за последно преди в най-добрия случай няколко месеца.

# 153
  • София
  • Мнения: 951
AsitaNew, заболя ме главата от това, което си описала. То явно мисъл никаква не съществува в нашето образование.

Вярно, че имахме отделно алгебра и отделно геометрия.

# 154
  • Мнения: 2 712
За нас не са сложни обикновените дроби, но за децата са сложни. И като понятие са лесни, но не и като действия с тях. А процентите в пети клас повече от половината изобщо не могат да го схванат. Обяснява се, че процентът е стотна от число и после изведнъж задача, в която процентът е във вид  на смесено число от десетична дроб, ама моля ви се, пълна глупост е това.
 Нека учат дроби в пети, но без понятия като нок и нод, това не значи да не се учат да събират обикновени дроби. А сега веднага ги почват със задачи, намерете нод, ако нок е едиколко си, което е гавра за деца, които едва са схванали как да събират обикновени дроби. Въвеждането в един нов материал трябва да бъде бавно.
Също и с многочлените в седми клас, за какво е цялата тази теория с коефициентите, намиране на степен на многочлен, сухарщина, която изобщо, ама изобщо не е необходима и сякаш е сложена нарочно да усложни простото нещо, което се иска от децата

# 155
  • Мнения: 9 006
И за мен това е един от основните проблеми, че са обединили алгебрата и геометрията в един предмет и се учи ту едното, ту другото. Изобщо не знам кои години настъпила тази промяна. Паралелното учене на алгебра и геометрия е по-добрият вариант за мен. По-бавно върви материалът и няма възможност да се забравят тотално основни постановки.

Прекалено сложните теоретични обяснения в някои учебници са другия проблем. Тук идва ролята и на учителя да обясни по разбираем начин. То и без това, съдейки по себе си някога и по моите деца, почти никой ученик не преглежда теоретичната част в учебниците.

# 156
  • Мнения: 2 712
Имаше години, в които реформата беше да разменят местата на разделите. С малкото дете използвах сборника на голямото, задачите бяха същите, но първият раздел беше сложен последен.
 Ето това ни е на нас реформирането на програмите. Даже имаше забележка, че работи по стар сборник, та ходих да го тряскам по масата и да показвам, че задачите са същите, само на друга страница
И то така се разменят разделите, че като стигнат до продължението на алгебрата, вече да са забравили геометрията, AsitaNew го е обяснила перфектно.
Ето сега учат в осми клас вектори, що е вектор, събиране, изваждане, малко приложение в геометрията, пример на алгебрично представяне и чао, до десети или единайсети клас, не знам, когато вече ще разберат за приложението им в стереометрията, но вече няма да помнят какво е вектор.
Да, има приложение във физиката, но чак в девети, защото в осми езиковите гимназии не учат физика и пак сполучливо ще е забравен векторът, докато стигнат до задачи за събиране на сили

Последна редакция: пт, 24 окт 2025, 12:01 от Априлски душ

# 157
  • Мнения: 3 546
За нас не са сложни обикновените дроби, но за децата са сложни. И като понятие са лесни, но не и като действия с тях. А процентите в пети клас повече от половината изобщо не могат да го схванат. Обяснява се, че процентът е стотна от число и после изведнъж задача, в която процентът е във вид  на смесено число от десетична дроб, ама моля ви се, пълна глупост е това.
 ....
Нагазваме в друг проблем.
Напълни се с учители по мат., които взеха квалификации без цедка на вход. И те си научават и си пеят решените задачи в учебника.
Ще ги шокират смесените числа за процентите като отсреща някой си кара по алгоритъма.

# 158
  • Мнения: 1 303
А процентите в пети клас повече от половината изобщо не могат да го схванат. Обяснява се, че процентът е стотна от число и после изведнъж задача, в която процентът е във вид  на смесено число от десетична дроб, ама моля ви се, пълна глупост е това.
 
Че как да ги разберат процентите, като в учебника на Архимед, който е най-масово използван, никъде няма записана формулата за увеличение/намаление с даден процент. Има основните задачи х%.140, 10%.х или 10%.140=х, ама после в задачата има 100 лв увеличили с 5% и масовото е да запишат 100+5% и да забравят 5%.100, защото никъде не е изведено, не е показано и трябва някой изрично да им обърне внимание и да го обясни.
Такова обяснение, много добре написано, има в сборника на Коала прес, на Пенка Рангелова, което като го видят и изведнъж им светват процентите. А 33 1/3% и 66 2/3% (най-често използваните в задачите) също го има добре обяснено стъпка по стъпка какво се случва, ама не и в учебника.
Най-добрият учебник за мен за прогимназия е на САНПРО, има много задачи за упражнение, над 15-20 задачи нерешени задачи за упражнение, ама в него решените задачи са с подсказки обикновено, а не детайлно описани и предполагам и затова не го ползват масово учителите. Ще трябва да решават нерешени задачи, а това си е допълнителна работа, за да обяснят урока, вместо да решат вече решените и нерешените да дадат за домашна и готово.

# 159
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Че как да ги разберат процентите, като в учебника на Архимед, който е най-масово използван, никъде няма записана формулата за увеличение/намаление с даден процент. Има основните задачи х%.140, 10%.х или 10%.140=х, ама после в задачата има 100 лв увеличили с 5% и масовото е да запишат 100+5% и да забравят 5%.100, защото никъде не е изведено, не е показано и трябва някой изрично да им обърне внимание и да го обясни.
Такова обяснение, много добре написано, има в сборника на Коала прес, на Пенка Рангелова, което като го видят и изведнъж им светват процентите. А 33 1/3% и 66 2/3% (най-често използваните в задачите) също го има добре обяснено стъпка по стъпка какво се случва, ама не и в учебника.
И да допълня, че примерите може и да са с цели числа, но в задачите никога не ги питат за увеличение от 5%. Увеличението е от 5,236% (примерно), за да стане мъглата още по-гъста.

# 160
  • София
  • Мнения: 16 334
МОН публикува проекти на типови учебни планове за професионално образование за някои професии. Макар и с много ограничено приложение, това, което определено прави впечатление при тези планове е, че има и такъв с ИИЧЕ. Това навежда на мисълта, че МОН вероятно се е отказал от идеята ИИЧЕ да остане само за езиковите гимназии и май изобщо от идеята да орязва чуждоезиковото обучение. Интересно...

# 161
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Според мен просто не им остана време. Защото е заложено със сигурност новият списък на професиите да влезе от следващата учебна година. Време е да се прави държавният план-прием, а още няма планове за тези професии. Училищата не могат да решат какви специалности да изберат. Затова така се замотаха с орязването на езиците (от което аз лично не съм недоволна).

# 162
# 163
  • Мнения: 4 799
70% от шестокласниците вярват, че не са "родени за математика"
Много добър анализ.
https://www.segabg.com/hot/category-education/70-shestoklasnicit … eni-za-matematika

# 164
  • Мнения: 19 432
70% от шестокласниците вярват, че не са "родени за математика"
Много добър анализ.
https://www.segabg.com/hot/category-education/70-shestoklasnicit … eni-za-matematika

Шестокласниците са го проумели, само Вълчев не може да го проумее.

Общи условия

Активация на акаунт