МОН - промените продължават (8)

  • 14 369
  • 255
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 707
Съвсем наскоро детето на приятелка замина за Австрия да учи в университет визуални изкуства и програмиране, точната специалност не се сещам. Когато се чуха на втората седмица, дъщеря й каза, че й е много скучно, защото учели математика, която тя в България е учила в 10 клас. Така че незнам за коя чужбина говорите...А тук иде реч за добър университет, не някое забутано учебно заведение.  В България ситуацията е  да избутат учебната година, препускайки по материала и после да изпразнят казанчето от назубрената информация. Не е ли по-добре да учат с упражнения, затвърждаване и с по-бавно темпо , но в главите да им остават основни знания и умения ?Кое е по-важно според вас?
А това, че учат материал за 7 клас в 5 клас не  прави учениците ни нито по-умни, нито по-успешни. Само като се види цялата държава на какво дередже е ще се сетим...
И в Англия така, специалност компютърни науки, Университета Съри. Преподавателят питал откъде студентката знае материала по математика. Когато чул, че се учи в училище, останал много учуден.

# 136
  • Мнения: 3 546
Не знам да вярвам ли на очите си!
Току що отворих австрийската матура по математика от май 2025.
Не скролнах до края, защото спрях като видях интеграли и координати на вектори в пространството, които тук профил математика не включва.
Гледах някакъв вход тест за белгийски университет и там пък имаше матрици.
 Заинтригувана съм какво от математиката, учена при нас са пропуснали, за да докарат дотам.

# 137
  • София
  • Мнения: 951
Не знам да вярвам ли на очите си!
Току що отворих австрийската матура по математика от май 2025.
Не скролнах до края, защото спрях като видях интеграли и координати на вектори в пространството, които тук профил математика не включва.
Гледах някакъв вход тест за белгийски университет и там пък имаше матрици.
 Заинтригувана съм какво от математиката, учена при нас са пропуснали, за да докарат дотам.

Тази матура в Австрия кой я държи - надали е за всички и е задължителна?

# 138
  • Мнения: 3 546
Ами имат различни училища за Австрия, Германия и OK съм сигурна.
Имат си и различни матури. Не всички после могат да учат в университет. Но матури има със съответната сложност и доста повече от нашите.
Не подкрепям самоцелното вкарване на матура по каквото и да е без другото да е измислено и вкарано в ред
Няколкоминутно проучване показа, че А-level математиката в Англия включва дооста неща. Еквивалент е на нашия профил май.
Просто отказвам да повярвам, че уни преподавателите в Австрия и UK са доживели да видят българчета, та да си представят, че студент е предварително научен на тригонометрични уравнения, примерно.
Нека не всички да стигат до края на математиката в сегашната ни ООП, защото е безсмислено. Ако щат да им слагат матура, но и инженери да не стават.
Не може обаче и за всички да се орязва, защото подготвени хора по дисциплини (не само математика) ще трябват.

Последна редакция: чт, 23 окт 2025, 10:45 от solnichka

# 139
  • София
  • Мнения: 1 239
Да, обаче идеите на Вълчев са за задължителна матура за всички. Като се изтъква, че именно въвеждането на матурата е основното за разрешаване на проблема с липса на инженери.

# 140
  • Мнения: 2 712
Ако вкарат задължително ДЗИ по мат, то ще бъде опростено до нивото на пети клас, за да могат учениците от ПГ Стамен Григоров и подобни, все пак да успеят да завършат, а средното ниво да е около четворка, за да захрани статистиката. И големи инженери ще подготви.

Последна редакция: чт, 23 окт 2025, 13:58 от Априлски душ

# 141
  • София
  • Мнения: 1 239
Обчае как хем  ДЗИ да е на ниво 5-ти клас, хем да отговаря на материала от гимназиален курс. Няма как да учат примерно логаритми, но ДЗИ да е на дроби и задачи с движение.

# 142
  • София
  • Мнения: 5 572
Май не е и за инженери борбата, а просто да намери клиентела на изостаналия в мезозойската ера университет. Joy
Е, и да досъсипе останалото от образователната система, де.

# 143
  • Мнения: 4 799
А то и той е от същата ера. А като му чете човек публичната биография, остава с впечатление, че е един Мюнхаузен, който на 27 години вече е в министерството на финансите. Само-роден талант. Smile

# 144
  • Мнения: 3 546
Lunna Sonata, не ти рабрах тезата.
Борбата не е за университета. Той си е добре така. Никой нищо не иска от тях и те си живуркат.

Значи големите въпроси са какво точно да се учи и после как да се осигури неговото овладяване. В крайна сметка, ако университетите не считат математиката за нужна за природни и инженерни дисциплини, да се съкрати доколкото преценят. Няма драма. След 12 години дъвкане на основата ще имаме поне хора, които могат да си сметнат ДДС и да си изчислят колко плочки им трябват.
Не мисля обаче, че това й трябва на държавата. На Вълчев какви са му целите не ми е ясно.

# 145
  • София
  • Мнения: 1 239
На Вълчев какви са му целите не ми е ясно.
То това е проблемът, обявяват се дадени проблеми и цели и после се предлагат промени, които е съвсем ясно, че нищо няма да постигнат, само ще демотивират още повече учениците или ще бръкнат в джобовете на родителите им за нови частни уроци.

# 146
  • Мнения: 2 712
Аз също не мога да намеря логика в поведението на министъра. Ако искат повече обучение по математика, защо затвориха приема в СМГ след седми клас? Защо се позволява такова огромно паралелно обучение по мат, за сметка на опразване на училищата от такива кадри? И в крайна сметка аз не виждам недостиг на инженерен кадър в момента.
 Виждам доста некомпетентни хора в управлението, но това едва ли е от липсата на ДЗИ мат

# 147
  • София
  • Мнения: 3 378
Сега има, мисля в четвърти клас, загатване за дроби, но е смешно с умалителни имена, половинка, четвъртинка, третинка

# 148
  • Мнения: 1 303
Има го даже още от 3. клас, ама е толкова набързо казано, а в 4. след това го повтарят чак към края точно с умалителните - четвъртинка, третинка и много добре си решават задачи с част от число с тези умалителни, само че не знаят, че се нарича част от число.

# 149
  • София
  • Мнения: 951
Има го в трети клас, да. И нашият начален учител го беше объркал в учебната тетрадка на детето и задраскал и поправил, това което детето беше отбелязало вярно на картинката за третинка или четвъртинка, не се шегувам. Може и да е бързал, ама началните учители у нас май не са особено квалифицирани да преподават дроби или нещо малко по-усложнено в четвърти клас.

Общи условия

Активация на акаунт