МОН - промените продължават (8)

  • 14 386
  • 255
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 3 546
Не знаем математиката, защото не е нашето. И да направи Питагор учебния план, и да преподава лично, резултатът пак ще е същият. Какъв е този зор всички да стават математици, ама става досадно вече. Грешка. Стана досадно преди 15-20 години. Сега е престъпление и убиване на таланти в редица други сфери. 6 часа учи един петокласник да решава задачи в училище и после двойно за домашни през седмицата. Не може да си завърже обувките, не може да си напише името без 3 правописни грешки, ама да знае там да решава Питагоровата теорема, че на министърчето му е важно за петилетката инженери Unamused

Аз се включих, провокирана от това мнение.
Темата не е и Вълчев като персона и публичните му изяви.
Но съм съгласна, че с механично увеличаване на часовете нищо няма да се реши.
Религията не ми се коментира даже.

# 106
  • Мнения: 2 712
Какво значи, не е тяхното. Има си някакъв материал, покрива се. Моето дете ми обясни да чакам тройка по химия, защото не било нейното. Ами като не е нейното, ще има слаба оценка. Аз даже съм фен и на двойките. Който хич не си дава зор, да го оставят да повтаря, a ако пак не става, направо да го гонят и да не завършва. А сега, всички завършват, после отиват с претенции да учат в чужбина, и там "лошите" европейци ги изритват на втория месец, защото лъсва колко не знаят.

# 107
  • Мнения: 1 303
Какво значи, не е тяхното. Има си някакъв материал, покрива се. Моето дете ми обясни да чакам тройка по химия, защото не било нейното. Ами като не е нейното, ще има слаба оценка. Аз даже съм фен и на двойките. Който хич не си дава зор, да го оставят да повтаря, a ако пак не става, направо да го гонят и да не завършва. А сега, всички завършват, после отиват с претенции да учат в чужбина, и там "лошите" европейци ги изритват на втория месец, защото лъсва колко не знаят.
Само дето повечето, които отиват в чужбина да учат, вече си знаят и то много. Преди години имаше такава тенденция да са вечните студенти, за да могат да работят в чужбина със студентската виза и учеха по 10-12 г., ама сега вече чужбина избират тези, които имат потенциал, за да не си губят времето с нашето висше. В България бакалавър, в който и половината не получаваш от това в Западна Европа е по 4 години, в Западна Европа на повечето места вече е 3 години и в по-голямата си степен не го завършват тези, които не могат да се адаптират към живота в чуждата страна, а не толкова към изискванията за учене.
Иначе системата е сбъркана в България от първи клас и това, че ги дундуркаме до 4. клас без да покриват никакви изисквания, защото и да не ги покриват, последици няма. Отделно че от 1 до 4 клас точно по математика се повтаря едно и също, само броя на цифрите се увеличава. Ако ги оставят да повтарят по няколко години, както е в доста страни от Западна Европа, може пък и да се вдигне нивото. Ама при нас системата се променя, като ѝ променим форматите на изпитите, а не начина на поднасяне на материала, като удължим престоя на учениците в училище, ако може да е поне денонощен и така.

# 108
  • Мнения: 2 712
Е, не е вярно, че в чужбина отиват само знаещите. Сега, да не сме като слепците, опипващи слона, като тези, опипали хобота казали, че е змия.
 Отиват много деца, чиито родители могат да си го позволят финансово, без значение знаят ли или не, важно е да са написани шестиците в дипломата и да понаучат език. И там, в чужбина,на много места са пропищели. Има деца от механотехникуми, или от разни други училища, записали машинно инженерство в приложни университети в Германия, и там ги изритват точно за няколко месеца, защото не са надградили 50 те точки от НВО мат в седми клас, даже са забравили част от материала, докато са пушили в двора на училището цели пет години поред, докато дойде време да им връчат дипломите, отлични, разбира се.  Но за разлика от ниските знания, показват завидно високо ниво на претенции, типично с нашенски тарикатлък.
Аз затова и донякъде подкрепям ДЗИ мат, защото точно тези няма да завършат, ако не се понапънат малко, да понаучат нещо, не е непосилно

Последна редакция: вт, 21 окт 2025, 19:59 от Априлски душ

# 109
  • Мнения: 1 303
Те и без ДЗИ математика няма да завършат, ако имаше някакви изисквания и парите не следваха ученика и затова имат и непокрити шестици. А с ДЗИ математика, като с ДЗИ български и всяко друго ДЗИ или изпит, организиран от МОН - ще си нагласим скала спрямо това, което ни е необходимо, за да не излиза по медиите, че половин випуск не успяли да покрият материала и за 3, то затова и за успешно положено ДЗИ се взимат само 30%. А после ще крием задачите, за да не лъсне и другата истина, че в МОН са некъдърници и все ще има нещо объркано, ама това мисля, че всички си го знаем.
Иначе няма как всички да завършват в чужбина. Това да не е България, който не е влязал, той не е излязал  с диплома. Там се влиза лесно, но на повечето читави места се излиза трудно (че има и такива, които са по-зле и от нашите университети, но пък нали беше престижно да се учи в чужбина), пък и в много чужбини е по-евтино от това да се учи в България, а аз не съм казала, че само знаещи отиват в чужбина, а повечето, които отиват са знаещи и по-малката част, които отпадат са незнаещи, а по-скоро са такива, които не са се адаптирали към условията на живот в съответната страна. Естествено, че ще има и такива с финансови възможности и по-малко знания, които могат да загубят известна сума пари да се разходят в чужбина и да понатрупат опит. В България все пак дипломата за висше няма да им избяга, като се върнат, ще си я вземат.

# 110
  • Мнения: 268
Съвсем наскоро детето на приятелка замина за Австрия да учи в университет визуални изкуства и програмиране, точната специалност не се сещам. Когато се чуха на втората седмица, дъщеря й каза, че й е много скучно, защото учели математика, която тя в България е учила в 10 клас. Така че незнам за коя чужбина говорите...А тук иде реч за добър университет, не някое забутано учебно заведение.  В България ситуацията е  да избутат учебната година, препускайки по материала и после да изпразнят казанчето от назубрената информация. Не е ли по-добре да учат с упражнения, затвърждаване и с по-бавно темпо , но в главите да им остават основни знания и умения ?Кое е по-важно според вас?
А това, че учат материал за 7 клас в 5 клас не  прави учениците ни нито по-умни, нито по-успешни. Само като се види цялата държава на какво дередже е ще се сетим...

Последна редакция: ср, 22 окт 2025, 12:29 от sentio

# 111
  • Мнения: 3 546
Хм, много ми е трудно да повярвам това за Австрия.
Преди бяхме отчетливо с по-малко покрит материал по математика на изхода на училище, видно в университетите. (Преди=преди профилирането). Доколкото са ми попадали входни тестове за унита и сега не всичко са учили нашите деца, в сравнение с връстниците си.

# 112
  • София
  • Мнения: 5 575
Аз затова и донякъде подкрепям ДЗИ мат, защото точно тези няма да завършат, ако не се понапънат малко, да понаучат нещо, не е непосилно

Непосилно е, повярвай. Колко бяха шестиците по математика на последното ДЗИ? Имаше ли три за цялата страна, че не помня колежката по математика какво сподели? Утре ще я питам и ще драсна, но помня, че не бяха много. И това при 2,500 явили се ученици, от които 350 изучават дисциплината като профил и много са носители на златни медали от световни състезания. Изкарал златен медал на световна олимпиада, а едва петица връзва на нашата матура. Ако си със сребро/бронз от световна олимпиада направо си стой у вас Grin

П.П. Вземи учебника по химия и го разгледай. Пиши дали разбра нещо.

# 113
  • Мнения: 3 546
Имаше доста шестици по математика на ДЗИ тази година. И цифрите не са съвсем коректни. Отделно има профилна матура, каквато може да бъде единствено втората задължителна. На трета пожелание математика, за тези които не са профил математика, тя е ООП.
Но да, броят на явилите се е притеснително малък и проблемът е ясно, че е в системата, защото отказвам да приема, че това са възможностите на българските деца.

# 114
  • София
  • Мнения: 16 334
Защо да е притеснително малък броят на явилите се? Явяват се тези, на които им трябва за нещо. Ако не ти трябва матура по математика, защо да се явяваш на нея, дори и математиката да ти е силна? Такъв случай е например дъщеря ми.

# 115
  • Мнения: 3 546
Това е от DarikNews:

Общият брой на зрелостниците, избрали математика на тази изпитна сесия, беше 2424. От тях желание да се явят на втора матура по математика бяха заявили близо 1400 зрелостници, а за допълнителна матура по математика (профилиращ предмет), са 317. Пожелалите да положат математика (общообразователна подготовка) като допълнителна матура бяха 718.

По мой спомен 5,11 беше средния успех на втората задължителна матура.

Притеснителен е броят, защото не може да осигури нужните на икономиката подготвени кадри в различни специалности, за които математиката е основа (не говорим за хора с дипломи).

# 116
  • София
  • Мнения: 16 334
Не е сигурно, дали не може да ги осигури. Броят явили се на ДЗИ мат не е равен на броя подготвени по мат. По природните науки явилите се са още по-малко, но това не означава, че няма подготвени. Дъщеря ми кандидатства с изпити по химия и биология, но се яви на втора матура по английски. Не й трябвше определена матура за нищо и съответно избра това, по което е сигурно, че ще изкара 6, без да си мръдне пръста. Изборът на матура е повече стратегия, отколкото нещо друго. Ако не ти трябва конкретна матура за бъдещото кандидатстване, избираш най-лесното, разбира се.

Последна редакция: ср, 22 окт 2025, 00:10 от sanaka

# 117
  • Мнения: 3 546
Би бил доста оптимистичен поглед върху ситуацията в образованието ни да приемем, че зад всеки явил се английски стои отлично подготвен в някоя природна наука или математика младеж.
Можем да си коригираме статистиките с кандидатстващите медицина деца, заради особеностите при тяхното кандидатстване.
Но справящо се по математика дете, да отиде на английски, защото прилага стратегия не ми се вярва да срещнеш.

# 118
  • София
  • Мнения: 16 334
Не зад всеки, но не е и нужно. Много справящи се по математика деца отиват на матура по английски, защото е по-лесно и матурата не им тряба за нищо.

# 119
  • София
  • Мнения: 2 571
Излизам извън децата. Аз съм на 40+, никога не ми е хрумнало, че мога да бъда инженер /баща ми е/. За мен математиката е пълен кошмар. В училище винаги имах 4 по милост. Нивото ми е четвърти клас максимум. Вървяха ми литература,  езиците, история, биология, химия /там и се състезавах/, физическо. Дипломата ми
от университета е по-висока от тази от езиковата гимназия- познайте кой предмет липсваше. Не съм учила в Каспичан.

 Честно, във финансовата сфера съм, никога не ми е била нужна математиката повече от ниво четвърти клас.

Защо трябва да мъчат такива като мен и да им съкращават възможностите. И по мое време имаше блестящи математици, те още решават задачи и се радват. Дават уроци за седми клас, единствената математика в живота, от която имах нужда, за да вляза в езикова. След нея, според моите интереси, избрах специалност в университет.

Та така...иначе децата ми са различни от мен, схващат задачите. Но ако бях на тяхно място, нямаше да съм там, където съм професионално, даже нямаше да вляза и в желаната гимназия.
Не зад всеки, но не е и нужно. Много справящи се по математика деца отиват на матура по английски, защото е по-лесно и матурата не им тряба за нищо.

Общи условия

Активация на акаунт