Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 3

  • 94 077
  • 866
  •   1
Отговори
# 375
  • София
  • Мнения: 2 352
Попитах веднъж госпожата дали наказват децата прави с вдигнати ръци /примерно/.Тя каза - Да, наказвам ги - ето преди малко "............." удари ".............." .Наказах го да седне на столчето, заедно с клоуна, който беше при нас, и аз седнах до тях.Попитах я-Ти пък защо се самонаказа?Отговори ми:Ами за да не се чувства самотен.Аз и разбрах идеята.

Деси, в нашата, а и не само нашата градина - се прави нещо подобно като при вас.

# 376
  • Мнения: 3 591
има една книжка за позитичното възпитание, която много ми допада. В нея има интересни примери на поведение и интересни начини за реакция. Тя отрича напълно наказанията(но пък има методи, които на мен ми се струват жестоки) Идеята и е да стане детето уверено в себе си и така биха се разрешили проблемите у дома.

Не всичко е приложимо при нашите деца/сещам се за метода да се оставят от 5 до 8 нощи да реват, да повярват в себе си и да се научат да заспиват сами/, но има много други интересни идеи. Като специалното место за размисъл - когато детето е с неприемливо поведение се зарежда да си играе на специалното място докато "размисли". Мястото е далеч от "ъгала на стаята" - в него има играчки, любими неща и т.н...Т.е. дете би играло там, насаме със себе си да се успокои и да организира чувствата си.
В нашата детска градина има подобно място - едно килимче малко по встрани от занималнята. Там стоят и си играят  "наказаните". Докога ще трае наказанието децата сами решават - като са готови да се върнат с променено поведение са добре дошли. Казва им се"Мисля, че е време за тайм-аут и да помислиш как искаш да се държиш"...
 Моето дете не е "играло" още там, обаче той си прави такова "килимче" сам в ъгъла на стаята и си се занимава съвсем сам докато другите деца беснеят... Аз го приемам това точно по тозо начин - иска да си организира чувствта... отделянето му от колектива става точно когато децата почнах да крякат и викат по времето на свободни игри или някое го блъсне или имат занятие където той колкото и да иска неможе нито да оцвети, нито да рисува...предполагам сам усеща и отива да си организира чувствата и да се успокои.

При моето дете няма стереотипи в смисъла в който вие пишете, но има желание за непроменена обстановка примерно и последователност от действия. Няма движения, нещо което да прави като самостимулация, или аз не забелязвам. Можев би това "изолиране" от света да е такова знам ли...
В тези моменти съвета на терапевта при нас е да не се опитваме да го :извадим: от неговия свят а да му дадем времето да се върне при нас.

# 377
  • София
  • Мнения: 4 412
Деси, за тайм-аута има също в книгите на Додсън. За мен това е метод, след като детето поне 2-3 пъти му е обяснено защо дадено поведение е неприемливо, и то да е разбрало поне донякъде,не може така дете страда за нещо и ние да го сложим в ъгъла за тайм-аут. И какво ще обмисли то, освен да се затвори в себе си, че е неразбрано. Мен не ме притеснява толкова наказанията в градините, а дали някои им обяснява какво е приемливо поведение и то с темпо, което те ще могат да разберат.
Иначе това, което описваш с отделянето на твоя син в ъгъла го има и при моето дете, то за мен е проблем свързан с описаните по-горе за страха и стряскането. Не знам, ако детето се остави само да преживее невъзможността да се включи в играта или крясъците не е ясно какво ще се загнезди в главата му. В такава ситуация клякам до нея и обяснявам, че децата крещят и си играят, даже я подтиквам и тя да отиде или играем заедно. Ако не може нещо да направи, показвам и казвам, че ще се научи и т.н. Мен ме е много страх от това усамотяване, намирам го за първа стъпка към някакви самостимулации. И видя ли я, че е така тъжна и замислена, гледам да разбера защо и да й дам увереност или да й намеря друго занимание.

Последна редакция: нд, 11 ное 2007, 17:14 от tigonew

# 378
  • Мнения: 3 591
А дали не трябва да им дадем това време да са си замислени и в своя свят?
Може да не разсъждавам правилно, но това "отделяне" го има при всички - имам 3 деца и трите когато са преуморени и превъзбудени искат да имат "Време за себе си"..а нима и ние не реагираме така?
А за градините - съмнявам се, че ситуацията е толкова черна колкото ти се струва Simple Smile разбира се, че им обесняват и то по 19999 пъти едно и също нещо...Едва ли наказват ей така за спорта.
Тайм-аута и слагането в ъгала са 2 различни неща - тайм-аута е даване на детето възможност да прави нещо друго - примерно ако се бие и хапе, го завеждаме да рисува. Нещо, което то харесва, заменяме нежаланото за нас поведение, с такова което е желано. Т.е. детето прави нещо което харесва, успокоява се и е готово да се върне в групата без да хапе примерно.
наказанията са в ъгъла - това е отнемане на привилегията да е с групата, а не заменянето и с друга дейност, която също носи удоволствие. така погледнато, детето няма да се чувства отблъснато.
Аз не мисля, че сина ми се усамотява, защото се чувства отблъснат или обиден. Не и от страх. Немога да го опиша - той все едно отива да спи там прав. Много често са ме питали дали искал да спи. А това е просто неговия начин да се приобщи. Примерно отиваме на гости - той обръща глава, заравя се в нас и не поглежда никого. Иглежда отпуснат и заспал. Лага и се свива зад гърба ни на кушетката.След 5 минути обикновенно домакините предлагат да му донесат одеало защото решават, че той е заспал.
След 20 минути примерно може и да стане и да почне да се оглежда. все едно сега влиза в къщата. Т.е. трябва първо да слуша какво се случва скрит преди да реши дали може да погледне... И все едно е друго дете после. Ще ходи ще пипа...

# 379
  • Мнения: 549
Деси и при нас има моменти,  когато е поел повече информация и тогава , като че ли се "изключва" за да си почине. Единият от начините е да си търкаля количка по маси , столове, пейки... . Сега вече си играе и с плюшени играчки и разхожда тях, като разиграва някакви сюжети. Скоро ходихме на гости, но при нас нещата се случват в обратен ред. Първо разглежда , включва се в игрите на децата( не много успешно), поскарва се с тях и в един момент му идва в повече , изнервя се, започва да реве за дребни неща. Тогава храната е спасението. Сяда на масата да вечеря и има вид като че ли се пренася на друго място. Спомня си филми, тананика си песнички , докато дъвче... Но ми се струва, че въпреки  това наблюдава какво се случва около него, просто не участва. Има някакъв предел на информация, която може да поеме наведнъж и всичко останало го натоварва.
А за градините - съмнявам се, че ситуацията е толкова черна колкото ти се струва Simple Smile разбира се, че им обесняват и то по 19999 пъти едно и също нещо...Едва ли наказват ей така за спорта.

Деси в България нещата стоят по малко по-различен начин.  Ако някоя от работещите в нашите детски градини се обърка да обясни нещо по подходящ начин, а да повтори е направо екстра  Wink е по-скоро изключение отколкото правило.
Тук повечето не са чували думички като аутизъм, СИД, а от хиперактивни деца бягат като дявол от тамян. 
Имам опит с дъщеря ми, която е съвсем добре и в норми развиващо се дете. Само една от госпожите в нейната детска градина имаше този позитивен подход, да се предлага добрата алтернатива , а не просто да се каже "не така" . Всички останали само забраняваха и заплашваха дори без да обясняват защо.
И сега да ви разкажа как ги гледаха в яслата.Дъщеря ми беше на 2,5г. Един ден събирам слънчогледови семки от земята в къщи и детето с ужас казва:" Не , не не ги хвърляй, те са на госпожата!"   Shocked  hahaha Щяла да и ги носи на другия ден.
Та въпросната госпожа, сядала на средата на стаята като квачка, люпи семки, а децата около нея ако може да не мърдат много , много. 

# 380
  • София
  • Мнения: 4 412
Явно децата са различни и майки също.  bouquet Важното е да им помагаме Hug

# 381
  • Мнения: 3 591
Похвалвам се  Mr. Green
Вече не спим в леглото на мама  и тати Simple Smile
Спим при бати Simple Smile По собствена инициатива се премести, връщаше се сам при нас посредата на ноща няколко дни, последните 2 идваше само да ни уведоми, че е жаден, и като му дадем да пие сам си отиваше в батковото легло  Joy Сега съм му сложила един дюшек на пода  да спи до бати и да не го рита много. Големия ми син спи като заклан и опасност да го събуди няма, предполагма пак се буди през ноща, ама като няма кой да му обръща внимание сигурно заспива отново...всъщност незнам, защото напоследък спим много спокойно.(за разлика от най-дребния  Twisted Evil)
Иначе задаваме въпроси смело напоследък - днеска си взимам душ(разбирай 2мата малчугама са с мен в душ кабината, защото оставя ли ги сами поне ще подпалят къщата)и цапат нещо във водата по пода...Малкия батко се обърна, изгледа ме и ме попита "може ли да ти измия краката?" hahaha 
Друг  голямо постижение - каза, че Джейсън имал чикън пот(аз реших че е тенжера с пиле), обаче после ми се обесни, че се бил "скрач он дъ фейс"(чесал по лицето) и се разбра, че е имал всъщност чикън-покс (това е варицела) и имал точки, дето ги дерял и кървели Simple Smile Малко на развален език беше, но си беше история Simple SmileВпечатлило го е и разказа - много се радвам Simple Smile Мисля, че е голяма работа това Simple Smile
та сега ще почвам да проверявам най-дребното кога ще му избият пъпките щом си имат варицела в градината...(тука няма карантини за варицела, защото децата така или иначе са били контактни поне 20 дена преди да избие и са се заразили)
иначе чакам декември с нетърпение....нямам търпение да  излизаме във ваканция всички.... и да почна да ги водя на басейн, че ме побъркаха вече да искат да се къпят...

Да ви питам не по темата - пишете ми на лични - кажете за някой илач природен за артрит и ревматизъм...за неприродните знам -ама всичките не стават за кърмачки, а аз вече умирам от болки и немога повече да трая - немога дори да си гушна децата без да ме боли и да ми потекат сълзите Cry Боли ме като карам колата дори. Не исках да се оплаквам, ама  вече не издържам а гела лидокаин вече никак не ме облекчава....

# 382
  • Мнения: 179
Здравейте момичета
 Аз пак да попитам , но този път надявам се по темата Wink
Та интересувам се от адрес на детска градина в София , по възможност Люлин за сладурковци с проблеми - аутизъм или хиперактивност с дефицит на концентрацията Simple Smile
Една комшийка е с такова детенце и малката ходеше на детска градина за деца с увреден слух , но логопедката им е казала да я преместят , защото иначе малката нямала стимул за евентуално проговаряне . Тя е на почти 5г. , а не говори и е много разсеяна .  Та ако имате инфо за такава детска градина много моля да ме насочите , за да мога да й помогна поне малко Simple Smile . Благодаря

# 383
  • Мнения: 3 504
ходи се в спец градините - там са такива деца. В Гугъла преди бях намерила линк с детските градини в София, тогава Кунето търсеше.

# 384
  • Реъкйавик
  • Мнения: 381
Diagnostic criteria for 299.00 Autistic Disorder
(cautionary statement) 
A. A total of six (or more) items from (1), (2), and (3), with at least two from (1), and one each from (2) and (3):

(1) qualitative impairment in social interaction, as manifested by at least two of the following:
(a) marked impairment in the use of multiple nonverbal behaviors such as eye-to-eye gaze, facial expression, body postures, and gestures to regulate social interaction
(b) failure to develop peer relationships appropriate to developmental level
(c) a lack of spontaneous seeking to share enjoyment, interests, or achievements with other people (e.g., by a lack of showing, bringing, or pointing out objects of interest)
(d) lack of social or emotional reciprocity

(2) qualitative impairments in communication as manifested by at least one of the following:
(a) delay in, or total lack of, the development of spoken language (not accompanied by an attempt to compensate through alternative modes of communication such as gesture or mime)
(b) in individuals with adequate speech, marked impairment in the ability to initiate or sustain a conversation with others
(c) stereotyped and repetitive use of language or idiosyncratic language
(d) lack of varied, spontaneous make-believe play or social imitative play appropriate to developmental level

(3) restricted repetitive and stereotyped patterns of behavior, interests, and activities, as manifested by at least one of the following:
(a) encompassing preoccupation with one or more stereotyped and restricted patterns of interest that is abnormal either in intensity or focus
(b) apparently inflexible adherence to specific, nonfunctional routines or rituals
(c) stereotyped and repetitive motor mannerisms (e.g., hand or finger flapping or twisting, or complex whole-body movements)
(d) persistent preoccupation with parts of objects

B. Delays or abnormal functioning in at least one of the following areas, with onset prior to age 3 years: (1) social interaction, (2) language as used in social communication, or (3) symbolic or imaginative play.

C. The disturbance is not better accounted for by Rett's Disorder or Childhood Disintegrative Disorder.

# 385
  • Мнения: 4 587
Боже, колко пъти сме се мъчили да разберем какво не може да ни каже Кирил, а толкова е било лесно. Как може да съм толкова застрелян. Само разбрах, че го е страх от нещо. И изведнъж ми светна да му дам да пише. А защо досега не ми е светвало. Толкова бързо и лесно стана. Е, Кирил написа "Страх ме е да не умра". Но това е бял кахър, с това ще се справим.  Joy Дано има повторяемост на опита.

# 386
  • Мнения: 3 591
Аз все искам да те питам  - Кирил имаше ли някакви проблеми в началните класове в училище? В смъсъл да се научи да пише, чете и т.н.?
И на каква възраст започна да говори, така,че да водите разговори(в смъсъл да спре да отговаря само с ДА, НЕ, ИСКАМ, НЕИСКАМ...) Интересувам се доколко малкото говорене би се отразило на писане/четене.
Още нещо ми е любопитно - в училище пишехме навремето съчинения Simple Smile Интересно ми би било да прочета такова на Кирил  Wink  особенно някое от малките класове.

А за страха да не умре - Кого не го е страх всъщност? Обаче не смеем да си го признаем. Дори пред себе си. От такава гледна точка Кирил е много по наясно с чувствата си отколкото ние самите.
Аз понякога се чудя кой е от правилната страна...

А идеята да го накараш да пише е страхотна  Hug Затов ти казвам - накарай го да пише ...да пише есета, да пише каквото му е на душата. Той е искрен, директен, въобще страхотен! А и ти си споделял, че има много богат речник.
беше писал ,ч е харесва историята. И нормално - нали аутистите са буквалисти. Знаеш ли - има професии които са много буквални и скучни - като на археолозите. не тези които копаят дупките и откриват неща, а тези които стоят в кабинетите си и четат и сравняват и правят големите разнищтвания на миналото видяно през някой камък или парче метал... Обаче без тези хора никога не бихме открили миналото си. според някои безполезно нещо...но вижненоважно за нашето развитие.
Защо не му намериш някоя книга за разкопки, изследвания и тълкуване на находки - как ги отнасят към определени епохи и как интерпретират тяхното приложение и значение. на това са способни много малко хора - защото на повечето ни фантазията работи и ни пречи да бъдем обективни....за правилна преценка трябва буквалист. Интересно ми е Кирил дали би намерил някакво фрапиращо несъвпадение в някоя такава книга

# 387
  • Мнения: 4 587
Ох Деси, Кирил проговори, проходи нормално, а после млъкна. На около 4г. А после проговарянето беше трудно, като при вас. Никога не е говорил с бебешки думички.
И сега ако направя една диктовка на него и батко му, Кирил ще има по-малко грешки. В училище до трети клас беше добре. До тогава бяха с една учителка. В четвъртои клас промените станаха адски много - много учители по различните предмети, двата класа ги разделиха на три с оглед езиците - английски, немски и руски и попаднаха в различни класове с момиченцето, с което седеше на един чин. То му помагаша от време навреме забравяше да си прибере, или извади учебниците от чатната. Момиченцето почина в седми клас от тумор в мозъка. Родното ни здравеопазване реши да ги разитрава на компютър, кое дете да бъде оперирано в чужбина, защото пари нямаше за всички. Първо това момиченце беше изтеглено от компа, но операцията не го спаси. Иначе никога не е имал проблем с учебен материал, който просто трябва да се научи. Таблицата за умножение научи за два дни, а се научи да чете покрай батко си, преди първи клас. Ние не сме полагали никакви усилия. Логическите задачи го затрудняват, но там където има ясни правила и алгоритми - например да извади корен квадратен от число - няма проблеми. Това да ти обърне нащо от сатниметри в метри, дециметри, не е проблем. Тримерното пространство го затруднява.

# 388
  • Мнения: 179
Вчера обърнах нета на обратно и му поизтупах хастара Simple Smile та намерих и една такава спец градина и в Люлин - ЦДГ № 13 "Ябълкова градина" Simple Smile . Днес ще видим какво ще стане Simple Smile . Намерих и още 2-3 места , но така и не разбрах дали са целодневни заниманията там или не . Някой знае ли нещо за тези :  Дневен център "Покров" , намира се в Красна поляна в близост до стадион "Септември"? Благодаря

# 389
  • София
  • Мнения: 4 412
За интегрираните детски градини виж тази тема - http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=232273.0 За р-на на Люлин и западна София, изглежда си открила единственото място. Доколкото разбрах, не са любезни и гледат да те отпратят. Сподели моля те какви са впечатленията от първоначалния ви разговор.

Общи условия

Активация на акаунт