Вероучение или История на религиите?

  • 4 690
  • 61
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 2 401
До преди 30-40 години в Америка е имало задължителна молитва в училищата...Премахнали са я и Америка и се сринаха моралните ценности.


 Joy Joy
На въпроса: Против съм във всякакъв план.

# 31
  • В офиса
  • Мнения: 4 024
Интересно ми е, би ли се аргументирала?

Да се учи православие отхвърлям по очевидни причини (толерантност, различни етноси, държавни училища, които се издържат от данъците на всички и т.н.)

Остава въпросът дали да се учи религия.
Първо, изцяло съм съгласна с поста на tinatin. Подготвени кадри за обучение по религия няма. Кой ще пише учебниците, че да са неутрални, кой ще преподава?
Второ, вярата е нещо лично и мястото за обсъждане не е в училище, а в къщи.
Трето, така се отнема свободата на родителите да решат по какъв начин ще запознаят децата с религията. Което ощетява както вярващите, така и атеистите.
Четвърто, което засяга само вярващите. За всички тях (без значение от коя религия са) Бог е един. Което влиза в директен конфликт със запознаването с боговете на различните религии.
Пето, религията е нещо абстрактно. От каква възраст нататък децата ще могат да възприемат, че става въпрос не за буквална истина, а за метафори.
Шесто, религията е силно средство за манипулация. На преподавателя се дава силен коз, който, ако не се използва правилно, може да доведе до ужасни последствия.
Мога да продължа още.

Бих приела религията да е свободно избираем предмет, не повече. Иначе ОК за мен е само запознаване с религиите в исторически план и това естествено в часовете по история.

Последна редакция: пт, 14 дек 2007, 22:20 от Тинкърбел

# 32
# 33
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
трябва да се изучава в училищата според вас?....,но според мен децата трябва да са запознати със своята религия, също и с другите такива.Преди две години в училището, където работих раздаваха на децата безплатно учебници по християнска етика за 11 и 12 клас.На мен също ми дадоха, допадна ми начина на изложение по основни въпроси.Не беше строго религиозно, по скоро ми напомня на учебниците по философия.Това са важни неща и децата трябва да са запознати с тях, според мен това е работа на родителите и на свещениците, ако децата са вярващи.
Не, не трябва. Аз нямам религия и съответно и децата ми нямат своя такава.
Тази християнска етика, за която говориш, я имам и аз. Големи глупости пише вътре - мое мнение.
И как определи тези неща за важни?

Децата вярват и в Дядо Коледа(Мраз) и той е много важен за тях - трябва ли да се въведе вероучение по Дядо Коледа в училище?

# 34
  • Мнения: 25 685
Умирам си за подобни теми, в които родители на малки деца обсъждат какво трябва или не трябва да се учи в училище, без да имат представа какво съдържа учебната програма в момента.
Религиозното обучение няма място в светското училище, това отдавна е ясно на всеки разумен човек, фанатиците не ги считам за такива.
История на религиите се изучава достатъчно подробно и в рамките на часовете по история, където им е и мястото. Може евентуално да се увеличи броя на часовете за това, но цял предмет по темата - хайде, моля! Достатъчно излишни неща се учат в училище, няма нужда от допълнителни. Всеки един нов предмет отнема от часовете по БЕЛ и математика, чието неглежиране крещи и от този форум. Не може утре да излезе от училище и да си пише името с правописни грешки, да не може да си напише СВ или молба за каквото и да е, а да знае цялото родословие на Мохамед или Буда. За последното заплати не дават.
Нека не забравяме, че тези деца утре ще трябва да работят, за да ни изкарват пенсиите, а не ние да хрантутим вкъщи безработни енциклопедии.

# 35
  • Мнения: 196
Децата вярват и в Дядо Коледа(Мраз) и той е много важен за тях - трябва ли да се въведе вероучение по Дядо Коледа в училище?

Ами да. Ще им обясняват, как трябва да се държат, за да не грешат. Щото иначе - без награда накрая, нали така? В крайна сметка, децата ще знаят, че дядо Господ и дядо Коледа са едно и също, защото начините на въздействие са им еднакви.

Само дето никой не убива в името на дядо Коледа... Защо ли?  Thinking

# 36
  • Мнения: 196
Нека не забравяме, че тези деца утре ще трябва да работят, за да ни изкарват пенсиите, а не ние да хрантутим вкъщи безработни енциклопедии.
Joy
 Ох, това е толкова точно казано!   bouquet

# 37
  • Мнения: 24 467
Винаги съм поддържала тезата, че ако трябва да е История или теория на религиите- добре, но не и вероучение, задължително за всички.

# 38
  • Мнения: 61
Има голяма разлика между вероучение и история на религиите.Моето мнение е първо децата да изучават история на религиите,след което ако детето има интерес-вероучение.Вярвайте ми -това задължително има огромен положителен ефект върху детето.НО САМО ПРИ ЖЕЛАНИЕ ОТ НЕГОВА СТРАНА!!!В момента големия ми син е в 10 клас в Духовна семинария.Няма друго училище
 в България ,което освен че дава отлична подготовка,дава и ВЪЗПИТАНИЕ.Дори и най-престижните частни колежи.Така че аз съм ЗА вероучение в училищата.

# 39
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Няма друго училище
 в България ,което освен че дава отлична подготовка,дава и ВЪЗПИТАНИЕ.Дори и най-престижните частни колежи.Така че аз съм ЗА вероучение в училищата.
sisillia, за да твърдиш, че няма друго училище в България трябва да ги познаваш всички училища, а в това се съмнявам.
Много интересни заключения правиш, от едно училище обобщаваш за всички. Ти математика и по-точно логика и по-точно причина-следствие някога учила ли си? От общото може да се направи заключение за частното, но не и обратно.

# 40
  • Мнения: 516
Вероучението за мен поставя граници, с които аз не съм съгласна. Историята на религиите би дала една богата обща култура.

# 41
  • Мнения: 494
 Няма да се меся в чуждите спорове завихрили се тук. Ще отговоря конкретно на въпроса-заглавие на темичката.
 Ако ще е задължително за всички, нека бъде история на религиите. Стига да има обективни и подготвени специалисти, а не под "религии" да се разбира само православна религия(или ислям, в някои региони на БГ). Смятам го за полезно и в никакъв случай излишно. Когато познаваш нещо, по принцип, си по-предпазен от евентуални залитания в една или друга посока, а на тях сме ставали свидетели не един път и това е напълно нормално, предвид абсолютното невежество по отношение на всички видове религии.
 Един час седмично едва ли би изял толкова много от времето за БЕЛ и другите предмети, а би обогатил със сигурност. Не става дума за енциклопедични знания, как'Змийке(Сийке), а за обща култура.
  Проблем е само това, че и според мен липсват подготвени за такъв вид предмет учители...

# 42
  • Мнения: 24 467
Такива хора могат да бъдат, да речем, завършилите Философия. Едни от най- интересните и полезни за мен чавсове в училище, бяха именно Философията, Социологията и Етиката /учила съм и трите/. Преподаваше ни директорката на училището, която имаше  специалност- Социология- изключително полезно и разширяващо светогледа начинание. В един от разделите на Философията именно изучавахме и история на религиите, която обхващаше и общ преглед върху съдържанието и основните моменти и схващания на отделните учения.

# 43
  • Мнения: 61
Осмелявам се да правя заключения,защото цялата система в това училище е различна.Учителите имат денонощен контакт с децата,тъй като те са на пълен пансион.Преподавателя не е лектор ,както е в другите училища,който влиза да си издекламира материала и чака звънеца с по-голямо нетърпение от учениците.Естествено не всички деца са за там и някои отпадат или напускат сами,защото няма ходене по кръчми всяка вечер и пада много четене

# 44
  • Мнения: 494
   Judy, аз съм държала изпит по история на религиите и преподавателят ми беше професор по философия. Ужасно ми беше интересно и при всички случаи полезно, но все пак, за децата в училище трябва по-различен подход . Религиите, за да са добре представени на децата, за да дадат обща култура, без да насаждат насила един или друг вид, изискват много специално отношение и специално подготвени за целта преподаватели. Ако има в университета конкретна специализация за педагози, тогава ще съм по-спокойна. Не знам засега да има такава. Значи е рано да се въвежда и в училище. Но има нужда и смятам такъв предмет в училище за ужасно полезен.
  А колкото за ходенето по кръчми и голямото четене-естествено, че зависи и от училището, но най-вече зависи от родителския контрол.
    

Общи условия

Активация на акаунт