Трябва ли да се изучава религия в училище като СИП или ЗИП?

  • 17 196
  • 395
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 24 467
Тъкмо това имах предвид, Льо Пингвин. Бих тръгнала от КРБ:
"Чл. 13. (1) Вероизповеданията са свободни.
(2) Религиозните институции са отделени от държавата.
Чл. 37. (1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи."

Какви права имаме ние и децата ни, ако държавата ни налага изучаване канонът и устоите на определено от нея религиозно учение?


# 121
  • Мнения: 14
. да, да, да. Трябва да се изучава. Слабото място - начина на преподаване и изучаване. За съжаление най-вероятно ще стане както винаги - ще затънем в поредната безумица, която ще опорочи замисъла. И определено не оправдавам известната доза срам от това, към кое вероизповедание принадлежим. 
. първоначално училищата са възниквали покрай църквите, нали?

# 122
  • София
  • Мнения: 4 933
. първоначално училищата са възниквали покрай църквите, нали?

Също и кръстоносните походи... и инквизицията...

# 123
  • Sf
  • Мнения: 977
. да, да, да. Трябва да се изучава. Слабото място - начина на преподаване и изучаване. За съжаление най-вероятно ще стане както винаги - ще затънем в поредната безумица, която ще опорочи замисъла. И определено не оправдавам известната доза срам от това, към кое вероизповедание принадлежим. 
. първоначално училищата са възниквали покрай църквите, нали?

Какъв е проблемът - има неделни училища, там да си и останат. Църквата официално е отделена от държавата. Ако желаеш, свободна си да запишеш детето си на неделно училище. ПОКРАЙ църквата. След като смяташ, че трябва, ме учудва защо не си го направила все още.

# 124
  • Мнения: 24 467
Държавата и църквата отдавна са различни институции. Училището, светското, е част от държавата и църквата няма нищо общо с него. В началото църквата и държавата са били в съотношение коренно различно от настоящото.
Религията е била налагана векове наред с огън и меч. Днес това определено не е нито съвременното, нито демократичното, нито логичното схващане за вяра и религия. Хората не са овце, поне има такива, които не желаят на тях да се гледа по подобен начин.
Дайте и кладите за еретиците да възстановим, Инквизицията да замени съда, щом ще вървим към миналото.

# 125
  • Мнения: 5 495

Какви права имаме ние и децата ни, ако държавата ни налага изучаване канонът и устоите на определено от нея религиозно учение?

Ама защо всички тук мислите, че едва ли не ще ги покръстват в дадена вяра в училище?  newsm78 Според мен предметът ще запознава учениците с различните вероучения по света, като християнство, ислям, будизъм, шинтоизъм и всякакъв друг "-изъм", ще представя техните учения, канони и пр. Никой нищо няма да налага. Всеки Е свободен да изповядва религия, каквоато си иска, или съвсем никаква. Никой няма да учи децата каква религия да избират (ако учението се провежда правилно де). Аз поне така го разбирам.  Thinking

# 126
  • Мнения: 24 467
Анту, нали точно това пишевм, включително и аз- История или теория на религиите е едно- Религия и Вероучение- коренно различно.

# 127
  • София
  • Мнения: 1 779
На петокласниците, нашия богослов ще им обясни шинтоизма, бахаизма, исляма разбираемо, безпристрастно и професионално? Простете, но имам съмнения.

# 128
  • Мнения: 4 963

Какви права имаме ние и децата ни, ако държавата ни налага изучаване канонът и устоите на определено от нея религиозно учение?

Ама защо всички тук мислите, че едва ли не ще ги покръстват в дадена вяра в училище?  newsm78 Според мен предметът ще запознава учениците с различните вероучения по света, като християнство, ислям, будизъм, шинтоизъм и всякакъв друг "-изъм", ще представя техните учения, канони и пр. Никой нищо няма да налага. Всеки Е свободен да изповядва религия, каквоато си иска, или съвсем никаква. Никой няма да учи децата каква религия да избират (ако учението се провежда правилно де). Аз поне така го разбирам.  Thinking

Анту, чете ли проектите на МОН и на БПЦ?  newsm78

Роси, все повече ти ставам фенка!   bouquet

# 129
  • Мнения: 5 495

Анту, чете ли проектите на МОН и на БПЦ?  newsm78
Не съм, наистина. Откъде мога да ги прочета?

# 130
  • Мнения: 14
. какво лошо виждате в това, че на децата ще се говори за добро и зло, по начина, по който би трябвало да го разбираме? Прекалено елементарно е да се построява веригата - Кръстоносни походи, Инквизиция, не на изучаването на религията. Не виждам някой да призовава за възвръщане на тези институции. Елементарно е. Хайде да се откажем от съвременната медицина, защото едно време селските врачки -  баячки не са лекували чак толкова успешно, колкото можем днес. Защо пък не погледнем от друг ъгъл - църквата, като опора за оцеляване на народността ни (или ни липсва инфо по темата?);
. не може да е аргумент това, че родителят е атеист и в час ще се учат неща, с които родителят е несъгласен. Ако не се съгласявам с интерпретацията на историческите събития от учебника по история, дали имам основание да изисквам махането на предмета от учебната програма? Ако не се съгласявам с грешните отговори от учебника по физика? Пак ли? Това е ролята на родителя - дава шанс на детето да види различни гледни точки. Понякога съвпадат с преподаваното в училище, понякога - не. 

# 131
  • Мнения: 4 963
Анту, Цвети /Кабо Алма/ е дала примери. Четох варианти в нет-а. Ще постна, ако някой не ме изпревари, докато ги открия къде бяха.

# 132
  • София
  • Мнения: 1 779
. какво лошо виждате в това, че на децата ще се говори за добро и зло, по начина, по който би трябвало да го разбираме? 
Кой и как преценява какво и как трябва да разбираме?

# 133
  • Мнения: 24 467
@нтико, въпросите, повдигнати от теб са разисквани многократно- доброто и злото са понятия, които се разглеждат в доста философски учения, не само религиозни такива, както и във всички религиозни учения. Проблемът е не че ще се разглеждат, а че децата ще бъдат ограничени до догматичните схващания само на едно из между многото такива. Проблемът е, че изборът кое ще е точното учение е право на личността, на човека, а при децата- на родителя, не и на държавата, още по- малко на дадена църква.
Никой не се отказва нито от църквата, нито от правосланието. Народът ни не е в средновековието, запознат е с доста и различни по вид философски схващания, включително и с атеистичните такива, които също си служат с  понятия за "добро" и "зло".
За разлика от религията в останалите науки са налице твърдения, изградени въз основа на научно доказани факти и източници. Не бих сравнявала религията с физиката или математиката.

# 134
  • Мнения: 5 495
АЗАФ, Ще ти бъда благодарна! Peace Любопитно ми е да видя как е формулирана (и формирана) идеята, защото наистина е особена материя и би могла да бъде поднесена както много интересно и полезно (за което се надявам), така и доста подвеждащо (което за нашите географски ширини е доста характерно Thinking)

Общи условия

Активация на акаунт