Децата на училище - на 6 или на 7 години

  • 20 567
  • 391
  •   1
Отговори
# 285
  • София
  • Мнения: 15 964
виви, със сигурност има разлика, но не по-голяма отколкото на родените в началото и края на една година

А ако го направят така, както го мислят-първият випуск 6-годишни да тръгне на училище заедно със 7-годишните? 7-годишните, родени в началото на годината, и 6-годишните, родени в края на годината, ще имат разлика във възрастта от около 2 години, а ще бъдат поставени при едни и същи условия.
Излишно е да казвам, че се впрягам още повече, предвид това, че моето дете ще е-както се очаква-в първия набор, който ще падне под ножа. Но дори и да не е неговият набор (2003), със следващия ще се случи същото.

# 286
  • Мнения: 4 841
мисълта ми е, че с адекватна предучилищна група ще се въздейства върху тази адаптация и разликата 6-7 години няма да е решаваща

Виж сега, родените през 2003 (между които и моят син) тази година са 2-ра група в ДГ и си взимат програмата за 2-ра група. Съответно пред 2008/2009 ще са 3-та група в ДГ и ще си взимат програмата за 3-та група. АКО през 2009-та влязат в първи клас, те де факто ще прескочат предучилищната подготовка, а ще взимат същия материал, който ще взимат и децата, БИЛИ ВЕЧЕ в подготвителна група (родените през 2002-ра). Дори ако предположим, че следващата година (в трета група) започнат да взимат материала за предучилищна подготовка, пак се получава "прескачане" на материала от трета група, или по-точно - ще трябва да вземат едновременно (тоест - представи си с какво качество!!!) материала и за трета група, и за предучилищна... И това ще се случи с всеки "випуск", който вече е тръгнал на градина и си кара по програмите за четири-степенна ДГ.

Прекрояване на програмите в движение и "на парче", стихийно и кампанийно - в името на какво и на кого? Познавам децата от групата на сина ми много добре - има дечица, които тепърва започват да говорят с цели и разбираеми изречения; фината моторика на всички категорично не е на етап "писане на букви", изобщо не смятам, че са готови - освен ако това лято не направят някакъв гигантски скок в развитието си, така щото изведнъж да откажат следобедния сън и да се впуснат в полето на интелектуалните предизвикателства...

# 287
  • в края на града
  • Мнения: 4 448
Значи нищо не е сигурно, а какво си приказва един министър. Затова трябва да насочите енергията си към протест за програма в първи клас, като в предучилищна, а не непременно "против".
 
Между впрочем по този начин българските деца ще учат с 2 години по-малко от тукашните ( те имат 8 + 4 минимално и с тази диплома нищо почти не могат да работят, тъй като трябва да запишат допълнително образование от мин . 2 години) . 

Не е така. Ако се започне от промяна на програмата в първи клас, това неминуемо включва и промяна в програмата на последващите класове, в които евентуално би трябвало да се навакса по-опростената нова промяна. Проблем има и в детските градини, там децата също работят по програма. Ако приемат тази идея, сегашната втора група, догодина на есен трябва да са първокласници, тоест тази есен ще са предучилищна, но пък се изпуска 3-та група и натрупването от знания в нея, които ще подготвят децата за предучилищна... Остава вариантът децата да си учат до 3-та група и първи клас да е програмата от предучилищната и от първи клас... А най-неприятното е, че просветният министър си заяви, че въобще не било нужна промяна в програмата за първи клас...
Отделно аз не знам дали въобще е помислено над идеята, дали ще има къде да съберат два набора в първи клас и дали ще намерят персонал за обучение. Дали се мисли, че всеки следващ набор децата стават и като брой повече, това се усети и при записванията в ДГ, липси на места имаше и при 2003 набор... Има толкова много недомислици, които би било хубаво поне да се обмислят предварително, преди да се налага някаква идея в "суров" вариант... Аз подобна промяна евентуално виждам да започне за наборът, които ще е първа група в ДГ, като предварително е преработена програмата за работа в самата детска градина, така остават и три свободни години, които бърем им стигнат да преработят и програмата за работа в училищата и да създадат подходящи условия за деца на възраст от 5г. и 8-9 месеца до 6г. и 8-9 месеца.

# 288
  • Мнения: 1 581
На мене ми се струва, че се измества проблемът. В крайна сметка ако програмата е толкова неподходяща за 6-годишни, с какво става подходяща за 7? Или децата толкова много съзряват за тази една година?! Съмнявам се... Проблемът е в програмата, не в самото тръгване на училище.

Според мене колкото по-рано се започне целенасочено образование, толкова по-добре. Имам предвид задължително образование - в системата. НО пригодено за възрастта образование. И аз като Анда смятам, че 4-7 е по-подходяща възраст за усвояване на начална грамотност. По тоя повод не ми харесват изказванията за "генийчетата" и обвинението, че всяко дете, което чете на 4, е "увредено" от болни родителски амбиции. По-скоро другите родители леко подценяват децата си и определят знанието и разширяването на мирогледа като "ограбване на детството и свободата", което си е чиста глупост.

Причините за "проваления" (и затова прекратен) експеримент едва ли е (само) във възрастта. Аз не се чувствам плод на провален експеримент, честно казано. И не виждам с какво образованието на "успелите" 7-годишни е по-качествено от моето?!?!

# 289
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Аз нещо не разбирам ( още едно нещо да се борите): защо се изисква какво трябва да може едно дете да прави? Нещата, които споменавате ( концентрация за 10-15 минути, работа / игра с други и т.н. ) са неща, които се усвояват в училището. Ако едно дете има даден проблем ( умствен) то просто няма да попадне в това училище.

При тази ситуация има 2 разрешения:
1. Нарича се първи клас, но е на практика предучилищна.
2. няма да има проблем с годините, когато децата тръгнат веднага след 6-ят си рожден ден ( независимо дали е април или ноември). Сега ще чуя неща за "Ама първият ден е толкова важен и т.н. Празненството. Снимките. И как няма да познава никого..."
 Едно от нещата, които смятам като голям плюс в тукашното образование е, че този вид на започване на училище, сменяне на класовете, смесване на класовете учи децата да се адаптират лесно и лесно да общуват и приобщават към дадена група.

# 290
  • Мнения: 14 133
По принцип се говори, че ще има някакъв тест за училищна готовност, но не и за промяна на учебното съдържание и методиката за първи клас.  newsm78

# 291
  • Мнения: 4 841
Според мене колкото по-рано се започне целенасочено образование, толкова по-добре. Имам предвид задължително образование - в системата. НО пригодено за възрастта образование. И аз като Анда смятам, че 4-7 е по-подходяща възраст за усвояване на начална грамотност. По тоя повод не ми харесват изказванията за "генийчетата" и обвинението, че всяко дете, което чете на 4, е "увредено" от болни родителски амбиции. По-скоро другите родители леко подценяват децата си и определят знанието и разширяването на мирогледа като "ограбване на детството и свободата", което си е чиста глупост.

Понеже репликата за "генийчетата" беше моя, позволявам си да ти отговоря, макар че наистина се измества темата. Не подценявам децата ни най-малко, убедена съм, че МОГАТ да се научат на много неща - и да четат, и да говорят един или два езика освен родния си... И тук навлизаме с субективността - защото аз питам ТРЯБВА ли? И за моето дете съм решила, че не трябва. Предпочитам да усвоява други умения - да общува, да изразява чувствата си, да се бори за осъществяване на желанията си, да губи в игрите с достойнство и да не се възгордява при успех, да различава доброто от лошото и в своите, и в чуждите постъпки... Тоест - наблягам на емоционалната интелигентност, а не на рационалната. И не мисля, че ще загуби каквото и да е, ако научи азбуката на по-късен етап, ако преди това е усвоил азбуката на общуването, от незнанието на която всички страдаме (включително и тук във форума) много повече, отколкото от буквалната неграмотност.
Извинявам се за отклонението.

# 292
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Не всички деца ходят на детска градина, нали?  newsm78 Така че, доводите програма в детската градина отпада.

Защо отричате започване в първи клас с програма като предучилищна?

# 293
  • Мнения: 3 662
момичета, като цяло толкова се зачетох и заинтересувах, защото АКО стане така както го казвате, таня ще тръгне на 5 Simple Smile
ОБАЧЕ не знаем как ще дефинират промяната и от кога ще влезе в сила и всички сме приели най-лошия сценарии май
това, което си защитавам като теза е, че 6 и 7 годишните деца спрямо това, което се учи в първи клас не мисля, че дават големи разлики (като производствен дефект прозвуча, съжалявам  Embarassed )
наистина много деца вече знаят нещата от първи клас преди да тръгнат, което би следвало да им създаде спокойствие относно усвояването на учебния материал
що се отнася до стоенето на едно място и по-умелото боравене с пръсти - спокойно могат да ги усвоят в самия първи клас, а не предварително
защото ще е валидно за всички
разлика голяма в нивото ще се получи само ако го въведат от раз и децата от трета група веднага минат в учуилище без никаква подготовка, което не знам как ще стане, при положение, че към момента предучилищната е задължителна...
тоест искам да кажа, че ... ни трябва текста на това "чудо"...

# 294
  • Мнения: 7 821
Калинка, да би трябвало да се научат в началното училище на тези неща, ама не е баш така. Прочети темите на първолаците, темите за темпераментните деца а и много други и ще видиш, че в нашето училище учителите искат децата от първи клас и даже от предучилищната да са Ученици. Правят забележки, ако детето става по време на час, ако говори по време на час, ако иска да пишка и т.н. Дават много домашни, децата учат по 1, 2 езика допълнително освен майчиния си, физическото не се води от отделен учител, а от учителката която води и всичко останало и т.н. Учебниците са написани на високопарен, неразбираем език и/или съдържат пълни безумици  като стихчето за "Лиска манекенката и Вълчо мутрата" (цитирам по памет) и т.н. простотии.
Да не говорим, че децата от началния курс в големите училища са заедно с гимназистите и им гледат простотиите, а и са откровено застрашени, представете си как изглеждат училищните столове, тоалетните и т.н. В дворовете батковци на по 17-18 ритат топка без да се съобразяват с никого, да не говорим за пласьорите, заведенията на отсрещните тротоари ииии .... още мога да изброявам, но няма смисъл. И да, това е проблем и за 7 годишните, но някак го преглъщаме, а сега искат там да тръгне и малкия ми син които ще е на 5 г и 10 м.
Истината е, че има толкова проблеми според мен, че изобщо не вярвам да разрешат и малка част от тях, така че да е безопасно и приятно място училището и да пусна с удоволствие и желание детето.

# 295
  • в края на града
  • Мнения: 4 448
На мене ми се струва, че се измества проблемът. В крайна сметка ако програмата е толкова неподходяща за 6-годишни, с какво става подходяща за 7? Или децата толкова много съзряват за тази една година?! Съмнявам се... Проблемът е в програмата, не в самото тръгване на училище.
...

Наистина ли мислиш, че няма разлика в интелектуалното развитие на едно 6 годишно и едно 7 годишно дете? Разбира се, че има разлика! И не става въпрос само за интелектуално развитие, а за физическо, емоционално, и т.н. Тука се изписаха толкова мнения, в които прекрасно е обяснено защо шестгодишните не са готови (разбира се има изключение, има дечица, които "съзряват" по-рано) за сегашната система на образование в родните училища. Но дори и да се абстрахирам от всички други проблеми и да се съглася, че проблемът е единствено в програмата, то пак си остава огромен проблем. Защото първо не се отчита като проблем и второ не вярвам да бъде разрешен адекватно за една година...
Не давай пример със себе си, ние сме били обучавани по съвсем различни програми, при съвсем различни условия. И аз съм тръгнала на училище преди 7-мата си година и не ми е било трудно, въпреки, че нито можех да пиша, нито да чета, просто усвоявах бързо, но определено имаше дечица, на които им е трудно. Всяко детенце се развива индивидуално, а именно във възрастта до 7г. се развиват и най-интензивно, голям напредък може да се наблюдава в този период и за няколко месеца, камо ли за година...
Въпросът по-скоро за мен е принципен, аман от налагани промени, както писаха и преди мен "на парче", без да се обмислят, без да се предвидят последствията от тях, без да се даде шанс за дискусия. Ако има реформа, нека наистина да е реформа, основна, добре обмислена, последователна. нека бъде ясно какво ще е развитието на децата от стъпването им в детската градина до окончателното им завършване на средното да кажем образование в n-ти клас.

# 296
  • Мнения: 3 662
ели, вторите езици не са ли допълнителни? в смисъл по избор на родителя

# 297
  • Мнения: 7 821
ели, вторите езици не са ли допълнителни? в смисъл по избор на родителя
На много места не са по избор, в смисъл, че ако искаш детето ти да учи в конкретно училище се съобразяваш с профила му, а най-често профилите са езикови.

# 298
  • София
  • Мнения: 15 964
На мене ми се струва, че се измества проблемът. В крайна сметка ако програмата е толкова неподходяща за 6-годишни, с какво става подходяща за 7? Или децата толкова много съзряват за тази една година?! Съмнявам се... Проблемът е в програмата, не в самото тръгване на училище.

Според мене колкото по-рано се започне целенасочено образование, толкова по-добре. Имам предвид задължително образование - в системата. НО пригодено за възрастта образование. И аз като Анда смятам, че 4-7 е по-подходяща възраст за усвояване на начална грамотност. По тоя повод не ми харесват изказванията за "генийчетата" и обвинението, че всяко дете, което чете на 4, е "увредено" от болни родителски амбиции. По-скоро другите родители леко подценяват децата си и определят знанието и разширяването на мирогледа като "ограбване на детството и свободата", което си е чиста глупост.

Причините за "проваления" (и затова прекратен) експеримент едва ли е (само) във възрастта. Аз не се чувствам плод на провален експеримент, честно казано. И не виждам с какво образованието на "успелите" 7-годишни е по-качествено от моето?!?!

Ти не смяташ, но аз смятам, че децата наистина съзряват за една година. И всяко дете е само за себе си-едно съзрява по-рано, друго-по-късно. Особено на тази възраст. Попитай родителите, които имат две деца. Много от тях ще ти кажат, че виждат разлика. Попитай детски психолог.

Целенасоченото образование започва още в детската градина. Особено при децата в големите градове. Аз гледах Иво в къщи докато тръгне на детска градина. Опознах кварталните майки-и на децата от нашия набор, и на по-големите и по-малките с по 1-2 години. Децата на всичките ходят на детска градина. Никое не остана в къщи, да го гледа или майка му, или баба му, или детегледачка. Така че-всички те са обхванати от системата и са включени в процес на целенасочено, пригодено за възрастта им образование още в детската градина. И там има програми, които се изпълняват.
Да, има деца, които не ходят на детска градина-в по-малките градове и в селата сигурно са много. В линка, който е дала Тони, са дадени съвети как да се обучава детето и в къщи, но, както и тя е казала, едва ли са много хората, които обучават децата си по този начин. ОБАЧЕ, при това положение-без да искам да засегна когото и да било, смятам, че хората, които не отдават значение на обучението на детето в къщи (вземайки решение да не го записват на ДГ по една или друга причина), надали особено ще се развълнуват от въпроса, който обсъждаме сега.

Аз също не приемам упреци към родителите, които са преценили, че детето им е достатъчно зряло за тръгване на училище на 6 години. И по-горе казах-децата са различни, някои се развиват по-бързо. Чудесно! Щом родителят е преценил, че е правилно и е за доброто на детето му да започне училище-така да бъде. Особено ако се окаже в последствие, че решението наистина е било правилно.
И аз съм тръгнала на 6 години и малко на училище. Моите родители са решили, че така е добре за мен. И аз не го изживявам като драма, не ги упреквам за избора им. Аз съм можела да чета на 3-за най-голяма изненада на родителите ми и на другарката в ДГ. Докато баща ми си е четял вестника съм го питала "Тате, коя е тази буквичка?", никой не ме е учил да чета, да сричкувам.... Шок е било за другарката в първа група в детската градина, когато съм взела "Маша и мечокът" и съм започнала да я чета. Пратила е да извикат майка ми, за да види какво мога и не знам коя е била по-шокирана от двете. Все на мен даваха най-дългите стихотворения и ги учех с лекота. Бях гордостта на мама, татко и другарките. Без да се изживявам като някакъв гений и колкото и да звучи нескромно, смело мога да заявя, че децата като мен не са много. Така че-да в подобни случаи решението на родителя да пусне детето на училище на 6 години е оправдано и правилно. И такива родители не може да бъдат упреквани или осмивани. Това е едно от нещата, които искаме-ако се запази положението в образователната система такова, каквото е, родителят да реши за своето дете сам. Ако няма да има право на избор-да има реформа.

# 299
  • Мнения: 189
Гласувах с опция № 2!

Общи условия

Активация на акаунт