Децата на училище - на 6 или на 7 години

  • 20 563
  • 391
  •   1
Отговори
# 270
  • Мнения: 4 187
Гласувах ! Според мен, родителите трябва да имат право на избор.
 
Не знам "експертите" в системата на образованието, въз основа на какво са изработили този проектозакон, но се съмнявам, че това ще е в интерес на децата.
Подписах петицията, но ми се струва, че все още няма масово изразена позиция по въпроса. Може би момента с политическите скандали разсейва общественото внимание ?!

# 271
  • Мнения: 7 821
Тони,
Малкия ми син е на 4 (2003 е роден). Той е много напред с материала и информацията, защото непрекъснато се съревновава с брат си, но това изобщо не значи, че е готов за  училище. Ще ти изброя какво не може да прави и не вярвам да се научи за една година. Не може дълго време да седи седнал  Wink, съсредоточава се за дълго време, но само ако му е интересно иначе няма воля и не може да се овладее, не му е добра преценката за заобикалящия го свят, когато не иска нещо просто не го прави  Wink, всичко това е характерно за малките деца.
Всъщност много родители смятат, че децата им са готови за училище когато могат да четат и пишат, но според мен децата са готови когато имат волята сами да се накарат да правят нещо неприятно и нежелано. Когато могат да преценят житейските ситуации от повече от един ъгъл (собствения си), когато могат да работят в екип и да пренебрегнат себе си и своето си в името на някаква обща цел. Е и за седем годишните много от тези неща са трудни, но поне се появяват наченки за преодоляване на трудностите. Преди време говорихме на дълго и широко с психоложката от градината и жената обясни, че качествения скок между 6 и 7 години е огромен. Аз го виждам у големия си син, само за няколко месеца това дете порасна, разсъжденията му са на голям , преценката му е друга, да не говорим какъв скок има във фината моторика на ръката (пише и чете сам от 5 годишен). Ще оставя настрана и това, че за една година много порасна на височина и кила  Simple Smile и вече може да си носи раницата, както и това, че вече не иска да спи след обяд.
Вярно е, че има деца които и на 6 са готови за училище, но според мен те не са болшинството.
Аз не съм против децата ми да тръгнат на училище и на 5 (дори Дани  Wink ), но не и в Българското училище каквото то е в действителност и в момента, защото там се очаква децата да са зрели, да се владеят, да са сериозни, да се отнасят сериозно към учебния процес,  а това е трудно постижимо и за 7 годишните.

# 272
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Тони,
Малкия ми син е на 4 (2003 е роден). Той е много напред с материала и информацията, защото непрекъснато се съревновава с брат си, но това изобщо не значи, че е готов за  училище. Ще ти изброя какво не може да прави и не вярвам да се научи за една година. Не може дълго време да седи седнал  Wink, съсредоточава се за дълго време, но само ако му е интересно иначе няма воля и не може да се овладее, не му е добра преценката за заобикалящия го свят, когато не иска нещо просто не го прави  Wink, всичко това е характерно за малките деца.
Всъщност много родители смятат, че децата им са готови за училище когато могат да четат и пишат, но според мен децата са готови когато имат волята сами да се накарат да правят нещо неприятно и нежелано. Когато могат да преценят житейските ситуации от повече от един ъгъл (собствения си), когато могат да работят в екип и да пренебрегнат себе си и своето си в името на някаква обща цел.

Засмях се на написаното от теб, защото имам ученици на по 15 години, които не могат тези неща ( с нормално развитие).

Пак повтарям нещо, което написах по-рано, ама никой не му обърна внимание. Ако бъдещето е да изравнят тръгването на училище с другите европейски държави, то по-градивно е вместо да се насочвате към твърдо отричане и протест към борба за начало на промяна на системата. Ще е трудно, но не невъзможно.   
 

# 273
  • София
  • Мнения: 15 964
"Твърдо отричаме", защото, всъщност, нововъведението се планира без да се предвижда промяна на системата и без да се дава възможност за избор и преценка на родителите за готовността на собственото им дете да тръгне на училище.
Иначе-да, ако учебният материал и методите и подходите на преподаване бъдат променени и адаптирани към особеностите, възможностите и потенциала на 6-годишните деца, реакцията към въвеждането на задължително училищно обучение от 6 години няма да са така остри. Само че промяна и адаптация не се предвиждат-това се заявява от министъра на образованието и науката.

Още нещо се сещам:
Чл.53 от Конституцията на България, която е приета през 1991г., предвижда, че училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително.
НАЦИОНАЛНАТА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И ПОДГОТОВКА (2006 – 2015 г.), която е публикувана в сайта на МОН, предвижда разделяне на гимназиалното образование на 2 етапа, като първият приключва със завършване на 10-ти клас, като в края му учениците ще завършват задължителното образование и така се дават "гаранции за изпълнение на конституционното изискване за задължително образование до 16-годишна възраст в съответствие с чл. 53 от Конституцията на Република България" и се дава "изход от системата при навършване на тази възраст". Програмата на МОН е писана вероятно през 2005, 2004-кой знае кога-щом обхваща периода след 2006г.
Е, питам се тогава, как от 2005 или 2004 до преди няколко дни никой не направи елементарната аритметика, че ако децата започват училище на 7г., то те ще завършват 10 клас на 17, а не на 16? Сега, присещайки се, решават да свалят механично възрастта за начало на задължителното училищно обучение и да въведат промяната от учебната 2009-2010 година. За тези 3 или 4 години (към настоящия момент) и 5 или 6 години (към момента на въвеждане на задължителното обучение от 6 годишна възраст) МОН, при цялата си мудност, все трябваше да се замисли и да разработи адаптирани към възрастта на 6-годишните учебни програми и методи на обучение. Можеше да подготви необходимите промени и в обучението на децата в детските градини и в предучилищната, така че преходът към постъпване на училище на 6 години да стане плавно, неусетно, обществото да се подготви и да приеме позитивно промяната. В една нормална държава този срок е напълно достатъчен системата да се реорганизира от самия си вход-детската градина.
В програмата на МОН се отчита, че "някои промени в учебните планове и програми V-VІІ клас ще бъдат необходими". Но не е отчетено, че такива ще са необходими и за първокласниците, защото не е мислено първи клас да бъде въведен задължително от 6-годишна възраст.
Е, щом като експертите на МОН не са се сетили да помислят за това, нашите деца ли трябва да плащат за грешките и недомислиците им?
Когато са готови да предложат на 6-годишните адекватна система на училищно обучение, тогава да ги вкарват задължително в училищата!




# 274
  • Мнения: 7 821
Калинка, говорим за България  Rolling Eyes и Българското училище. Сама знаеш колко бавно стават промените у нас, особено тези свързани с пари, както и колко закостеняла е образувателната система по принцип. Не само че няма да отделят пари за тази промяна, а и изобщо не виждам кой ще преподава по новия начин.
Цялата работа е там, че нищо няма да променят и ако не сме толкова категорични накрая ще се окажем с ученици на по 6 години в сегашното училище.

# 275
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Калинка, говорим за България  Rolling Eyes и Българското училище. Сама знаеш колко бавно стават промените у нас, особено тези свързани с пари, както и колко закостеняла е образувателната система по принцип. Не само че няма да отделят пари за тази промяна, а и изобщо не виждам кой ще преподава по новия начин.
Цялата работа е там, че нищо няма да променят и ако не сме толкова категорични накрая ще се окажем с ученици на по 6 години в сегашното училище.

Разбирам и си права, но трябва да се почне отнякъде, вместо само да се разменят обвинения и отпор да се дава.
Ганди е казал нещо много умно: " За да променим света около себе си, трябва да започнем от себе си."

# 276
  • Мнения: 3 662
виви, изчетох линковете, но честно казано оставам с впечатление, че тревожността и кризата на седмата година се свързват с тръгването на училище, а не обратно  Rolling Eyes
тоест, ако чисто теоретично си представим, че децата тръгват на 8, щеше да се говори за тревожност и криза на осмата година...
в чуждоезиковите публикации пък се говореше за pre-school стрес, а това отговаря на 4г.

повече време (но не много) си отделих да чета какви точно разлики в развитието има между 5-тата, 6-тата и 7-та година, защото детето ми е по-малко и цялата инфо се базира на личен опит - семейство + училище + колеги и приятели, от където обаче не мога да извадя нищо против тръгване на 6 години  Confused
навсякъде се говори какво децата трябва да умеят преди да тръгнат на училище - точно това, за което говори Ellypr (ели, благодаря, беше ми много полезно) - да се съсредоточават, да задържат внимание, да работят в групови занимания, да довършват заданията си, по-умело да използват пръстите си
и как тези умения се възпитават целенасочено и придобиват в предучилищна група
тоест децата ги подготвяме за училище, а не се чака да придобият конкретни умения ей така от самосебеси, с възрастта, за да "ги пуснем" в първи клас
материалът за изучаване в първи клас никак не го намирам за сложен и труден, а в бг предучилищната група е задължителна и би следвало децата да се подготвят там без значение дали ще са на 5 или на 6
в останалите държави масово се прави в периода 4-5, според зависи за коя държава става въпрос, тоест не е нещо нереалистично измислено от нашите министри

# 277
  • София
  • Мнения: 15 964
виви, изчетох линковете, но честно казано оставам с впечатление, че тревожността и кризата на седмата година се свързват с тръгването на училище, а не обратно  Rolling Eyes

А това:
"Процесът на адаптация се затрудняв в тези случаи, когато равнището на интелектуалните, волевите  или моралните качества не отговаря на поставените изисквания в училище и детето не може да преструктурира навреме своето поведение и дейност. Този процес поражда напрежение, т.е. състояние на тревожност.  "

Нали не смяташ, че  "интелектуалните, волевите  или моралните качества" на 6-годишните и 7-годишните деца са еднакви?

# 278
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Някой знае ли каква ще е точно програмата? И от кога точно се канят да променят нещата?
Не мисля, че ще стигнат до смъкване на материала от 1 клас, защото това означава, че един от класовете ( 8 или 11-12 ) ще остане без материал.

# 279
  • София
  • Мнения: 15 964
Според съобщенията в медиите-законът да се приеме през юни, а въвеждането на първи клас от 6 години-през учебната 2009-2010 (най-рано), т.е. предстоящата учебна година си остава така, както е-първи клас от 7.

Виж какво съм писала по-горе: "В програмата на МОН се отчита, че "някои промени в учебните планове и програми V-VІІ клас ще бъдат необходими", за да завършат основното образование след 7 клас.
Ще разделят гимназиалната степен, която ще запоне след 8-ми клас на две. Предполагам, че за програмите и плановете на по-горните класове е помислено-ще ги преработят.
Но за програмите и плановете за първи клас не се планира никаква промяна. Така казва министърът.

# 280
  • Мнения: 7 821
Някой знае ли каква ще е точно програмата? И от кога точно се канят да променят нещата?
Не мисля, че ще стигнат до смъкване на материала от 1 клас, защото това означава, че един от класовете ( 8 или 11-12 ) ще остане без материал.
Доколкото аз разбрах, искат да вместят сегашния материал или по-голямата му част от 1-12 в 1-10, а 11 и 12 клас да се учи само от желаещите да продължат висше като там материала ще е насочен към кандидатстването и накрая ще имат задължителна матура. А нежелаещите да учат висше, ще записват някакви професионални 2 годишни училища, ако желаят. Мисля че във Франция е такава програмата, както и в Гърция, а може би другаде из Европата.

# 281
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Значи нищо не е сигурно, а какво си приказва един министър. Затова трябва да насочите енергията си към протест за програма в първи клас, като в предучилищна, а не непременно "против".
 
Между впрочем по този начин българските деца ще учат с 2 години по-малко от тукашните ( те имат 8 + 4 минимално и с тази диплома нищо почти не могат да работят, тъй като трябва да запишат допълнително образование от мин . 2 години) . 

# 282
  • Мнения: 3 662
виви, със сигурност има разлика, но не по-голяма отколкото на родените в началото и края на една година
освен това на следващата страница (http://www.dimitrovaschool.com/index.php?option=com_content& … =56&Itemid=47) е изписано страшно много как се подготвят децата за училище, а това надали някой го прави,
и то се казва - деца на 6г (не 7) трябва да умеят N на брой неща (даже много ми се видяха, ако трябва да съм честна  Embarassed ), родителите трябва да ги занимават в кратки упражнения от по 10-15 мин (и това за 5-6 годишни деца, тоест и от 5 явно става)
мисълта ми е, че с адекватна предучилищна група ще се въздейства върху тази адаптация и разликата 6-7 години няма да е решаваща

калинка, текст няма още  Confused
аз много бих искала да видя, интересува ме оновно дали ще запазят правото да се избира и дали ще го свържат с предучилищната група
материал не виждам идея и не искам да променят (лично аз), така структуриран за първи клас си е ок, още повече, че всеки останал клас надгражда и ако трябва да се направи за първи клас по-елементарен, то и нагоре трябва да върви вълната, а съм против
мозъците на децата са като ниви и трябва да се разорават, за да стават по-плодородни

Последна редакция: пт, 04 апр 2008, 13:40 от T o n i

# 283
  • София
  • Мнения: 15 964
А нежелаещите да учат висше, ще записват някакви професионални 2 годишни училища, ако желаят.

Не точно-в програмата на МОН  е записано: "След края на Х клас ............ учениците ще получават свидетелство за завършен първи гимназиален етап.......... те ще могат да продължат обучението си в следващия образователен етап в същото или друго училище или да напуснат системата на образование и да се реализират на пазара на труда...... За учениците, които напускат системата след Х клас в общообразователно училище, се предвижда разработването на кроткосрочни модули за придобиване на професия".

# 284
  • Мнения: 3 662
между другото според мен съвсем умишлено свалят прага да се завърши училище в 10ти клас
в бг нацията застарява, а на държавата и трябват работещи хора
както нискоквалифициран труд (тези, които ще си завършат СОУто в 10ти класи ще спрат да учат), така и по-специализирани кадри, които ще учат още две години я езици, я нещо друго, после ще влязат в уни и така
икономистът в мен проговори  Embarassed  Wink

Общи условия

Активация на акаунт