Отговори
# 270
  • Мнения: 75
Здравете д-р Чавдаров.Синът ми е с дцп,епилепсия,има и сколиоза.В момента сме на рехабилитация,но там му правят само пасивна физиотерапия,та въпроса ми е:неможе ли след като той е на медикаментозно лечение с фенобарбитал и ноотропил да се пристъпи към по-агресивната терапия,не ме разбирайте погрешно,но тои е едно малко ангелче което е на 1 год.и 3 месеца и мисля че с тия масажчета не би имало желаният ефект.Благодаря

# 271
здравей те доц.чавдаров
синът ми е на 2год.и 6 месеца.
със диагноза спастична квадри пареза.сега лекуващия лекар ни сложи диагноза
друга детска церебрална парализа G80.8
тази диагноза може да ме радва или напротив.
на последак синът ми прави опити да лази
свива коленете вдига дупето и се избутва с двата крака едновременно но ръцете са свити във лака тя.
как да стимулираме ръцете.

# 272
ДЕТСКА ЦЕРЕБРАЛНА ПАРАЛИЗА
(ДЦП)
ДЦП е трайно нееволюиращо заболяване, свързано с увреждане на мозъка в неговото най - ранно развития. В резултат на това настъпват двигателни и сетивни разстройства, интелектуално изоставане и епилептична симптоматика. Възниква в интра-утерииния или родовия период, както и в периода на новороденото.
ЕТИОЛОГИЯ: поли етиологично: недоносенос на плода, механична родова травма, алкохолизъм, рубеола, никотична интоксикация на майката, контакт на детето с болен в начален стадий, интоксикация с медикаменти и др.
КЛИНИКА: двигателни нарушения (парализи, парези), хиперк-инезия, атаксия. Речеви и психически нарушения не са задължителни. Епилептични припадъци. Сетивни и вегетативни разстройства.
КЛИНИЧНИ ФОРМИ:
I.   СПАСТИЧНА ДИПЛЕГИЯ (болест на Литъл) – двигателни нарушения в 4те крайника, като долните са засегнати повече. Характеризира се с мускулен дисбаланс с превалиране тонуса на ext. и add. на горни и долни крайници, от което произтича и характерната поза на прекръстосване. В горните крайници превалират flex, дв. в  китка и пръсти са добре съхранени. Може да има синкенизии, хиперкинезии от рода на тетозите.
II.   ДВОЙНА ХЕМИПЛЕГИЯ – двигателни нарушения в 4те крайника, които са еднакво засегнати. Касае се за тежко увреждане на 2те хемисфери. Децата могат да стоят, сядат, ходят. Често е налице ПСЕВДОБУЛБАРЕН СИНДРОМ (нарушения в сукането, гълтането, дъвкането, движенията на езика). Чести случаи на идиотия, дебилност, имбецилност.
III.   ХЕМИПЛЕГИЧНА ФОРМА – едностранно двигателно нарушение. Ръката е езасегната по – тежко  в дисталните части. Оформя се Вернике – Ман. Може да има епилептични припадъци или олигофрения.
IV.   ХИПЕРКИНЕТИЧНА – най – често при Ph несъвместимост. Увреждат се СТРИОПАЛТАРНАТА С-МА И ПОДКОРОВИТЕ ЯДРА. Клиничната картина включва: АТЕТОЗИ, ПАРАЛИЗИ, ПАРЕЗИ, РЕЧЕВИ РАЗСТРОЙСТВА.
V.   МАЛКОМОЗЪЧНА – мускулна хипотония, координационни разстройства, атаксия, дисметрия, тремор, ниско интелектуално ниво, олигофрения.
РАЗЛИЧАВАТ СЕ 3 СТАДИЯ В ПРОТИЧАНЕ НА ДЦП
   РАНЕН – от раждането до 3-4 месец. След отзвучаване на острия период се задълбочават нарушенията в мускулния тонус, подтиснати са вродените двигателни рефлекси, както и зрителните и слухови реакции.
   НАЧАЛЕН РЕЗИДУАЛЕН – от 3-4 месец до 3-4 год. Продължителността му зависи от формата на заболяването.  Изостава значително волевата двигателна активност. Развиват се контрактури, които все още са функционални.  Нарушение в пространственото ориентиране, в сръчността, познавателния процес, смутена речева реакция, задълбочаване на психичното изоставане на детето.
   КЪСЕН РЕЗИДУАЛЕН
1)   ПЪРВА СТЕПЕН – развиват се трайни деформации на крайниците и порочни пози на тялото. Децата могат да ходят самостоятелно или с помощ. Усвоили са някои елементи от ДЕЖ. Развиват се в благоприятна посока.
2)   ВТОРА СТЕПЕН – церебралното увреждане е тежко, има наличие на тежки деформации в ОДА, които водят до пълно обездвижване на детето. Това е крайния стадий за деца с трайно увреждане на мозъка и деца не провеждали трайно лечение.средствата на ФТ са малко резултатни.

ЗАДАЧИ НА КТ:
-   Да се съдейства за нормализиране на нарушената безусловно рефлекторна дейност
-   Да се възпрепятства появата на грешни двигателни схеми
-   Да се предотврати появата на силен спасицитет или ригидност
-   Да се предотврати вторичната проява на контрактури и деформации
В зависимост от възрастта на детето се използват различни методи на КТ. Обикновено се работи с няколко от тях.
МЕТОДИКА НА ВОЙТА
Използват се различни позиции и рефлекторни двигателни реакции съответстващи на онтогенетичното развития на детето, с което се цели преди всичко укрепване на здравите мускули (екстензори на шия и гръб, абдуктори на бедрото, екстензори на под-бедрицата, дорзална флексия на стъпалото) и по следващо подтискане на спастицитета на мускулите с болестно повишен мускулен тонус. Дразним го и то активно извършва движението.
МЕТОДИКА НА БОБАТ
Прилага се с успех в началния и късния резидуален стадий с подчертано по – голяма резултатност в ранния. Първият етап от метода предвижда подтискане на патологичните рефлекси на позата чрез заемане на пози на тялото, противоположни на тези които болното дете се стреми да заеме. Следващият етап е улесняване на нормалните автоматични движения. Започва се  с усвояване на елементарните двигателни актове, които стоят в основата на по – сложна двигателна дейност. Приучване към обръщане настрани  от легнало положение, пълзене, сядане, запазване на равновесие от седеж, стоеж. Постепенно детето се привиква към по – цялостни изискващи по – добра координация упражнения, включващи локомотацията (ходенето) и фините движения с пръстите.



МЕТОДИКА НА КАБАТ
Приложима е предимно при по - големи деца, тъй като изисква активно участия на болното дете. Тема за цел са прийомите за проприоцептивност, да се повиши силата, издръжливостта, координацията. Използват се цялостните диагонално – спирални модели и последователни модели за включване на антагонистите, на максимално съпротивление (R), RS, и радиация и сумация на възбуждането, патологични рефлекси и др.
Обучението в ходене и ДЕЖ трябва да започнат колкото се може по – рано и да следват нормалното психомоторно развитие на детето. Необходимото условие за правилно провеждане на рехабилитацията на походката е използването на шийните апарати, подходящи високи обувки с широки подметки, къси и дълги апарати за стабилизиране на краката, проходки, патерици или бастуни. Преди всичко децата трябва да се научат да пазят равновесие от седнало, а след това от право положение. Добре е обучението да става пред огледало. Желателно е първоначално прохождането да се извършва с бавна фиксирана походка, като постепенно се премине към ходене с патерици, бастуни, самостоятелно ходене без помощта на каквито и да е снаряжения.
ВАЖНО МЯСТО В КТ ЗАЕМАТ СПЕЦИАЛНИТЕ УПРАЖНЕНИЯ ЗА ВЪЗПИТАВАНЕ В САМОСТ. ДВИЖ.
I.   УПРАЖНЕНИЯ ЗА УСВОЯВАНЕ НА ПЪРВИТЕ ОСНОВНИ ДВИЖЕНИЯ – тази група упражнения е необходима за възстановяване нормално съществуващите за дадена възраст безусловни двигателни рефлекси, както и за възпитаване на  1вите  самостоятелни движения, които се оформят в най – ранния период от живота на детето. Тези движения са подготвителен етап във формирането на двигателната дейност и в по – късните възрастови периоди. Необходими са във всички форми на ДЦП. Основни задачи при изпълнението им е спазване на определена последователност при изменението на положението на главата и крайниците в хода на движение.  За целта трябва активно да се направлява движението на главата в началото и по време на цялото движение.
1.   Обръщане от гръб по – корем
2.   От корем на гръб
3.   Обучение в изправяне на коленна опора
4.   Обучение в самостоятелно седене
5.   Изграждане на движения използване при пълзене
6.   Изграждане  на реципрочно движение на долните крайници
7.   Обучение в изправяне на изпънати  долни крайници

II.   КОРИГИРАЩИ УПРАЖНЕНИЯ – те са насочени към корекцията на патологичните пози на крайниците и тялото. По – време на определено движение на крайника се дава такова положение противоположно на тази поза, което възниква под влияние на ший но и лабиринт но тоничните рефлекси.
III.   УПРЕЖНЕНИЯ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРАВИЛНА ПОЗИЦИЯ НА ГЛАВАТА –те имат за задача да изградят правилната координация между положението на тялото и главата при различни пози.
IV.   УПРАЖНЕНИЯ ЗА РАВНОВЕСИЕ – особеното тук е че за да се усъвършенства равновесието детето активно се извежда от него. Друга особеност е съблюдаването да последователността в обучение за запазване на равновесие в дадена поза. Тези упражнения предхождат обучението за заставане в определена поза.
V.   УПРАЖНЕНИЯ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ УПОРАТА НА РЪЦЕТЕ – те са много важни защото им дават възможност да използват ръцете си за защита при падане на пода или към стената. Ето защо изграждането на опорната функция на ръцете не се извършва само когато се имитира падане на пода, но и при рязко отклонение на тялото по – време когато възниква възможност от удар.

ТЕСТ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ СТЕПЕНТА НА ДВИЖЕНИЕ
(ДЕТЕТО Е НАД 1 ГОДИНКА)
1.   Детето се поставя пасивно в дадено положение, но не може да го задържи
2.   Поставя се пасивно и се задържа в това положение без странична опора
3.   Детето активно и без помощ идва в исканото положение, но по – ненормален начин
4.   Извършва движението като здраво дете, но с известни грешки
5.   Извършва движението като здравото дете
За кърмаческа възраст и до 2 годинки се определя динамиката на безусловните рефлекси, включително и рефлексите за вертикализация и прохождане. За деца над 2 годинки се извършва тест за ДЕЖ.


Рехабилитационната програма на болното дете винаги се тестува с психо- моторното развитие на здравото, отговарящо на съответните месеци.

# 273
AZ NQMA DA GOVORQ MNOGO PROSTO SHTE VI IZPRATQ LEKCIQTA SI PO DETSKA CEREBRALNA PARALIZA MOJE DA POMOGNE MISLE CHE OTGOVARQ NA VSICHKI VYPROSI

# 274
  • варна
  • Мнения: 1 395
 Добре е да кажете кой сте, все пак в тази тема се очакват компетентни съвети. Не мисля,че може да навреди на името ви.

# 275
  • Мнения: 838
AZ NQMA DA GOVORQ MNOGO PROSTO SHTE VI IZPRATQ LEKCIQTA SI PO DETSKA CEREBRALNA PARALIZA MOJE DA POMOGNE MISLE CHE OTGOVARQ NA VSICHKI VYPROSI
Не искам да съм груба,но използвайте поне препинателни знаци,за да разберем написаното. Peace
Какво означава ДЕЖ?

# 276
  • Мнения: 1 037
Дейности от ежедневието. Simple Smile
ADIKTA, благодаря за информацията, но на кои въпроси мислите , че отговаря написаното от Вас?

# 277
  • София
  • Мнения: 820
Адикта,

Информацията която подавате дава добър общ поглед върху проблема ДЦП, но е доста остаряла защото е черпана основно от "МЕДИЦИНСКАЯ РЕАБИЛИТАЦИЯ И СОЦИАЛНАЯ АДАПТАЦИЯ БОЛЬНЬІХ ДЕТСКИМ ЦЕРЕБРАЛНЬІМ ПАРАЛИЧОМ, К.А.Семенова, Н.М.Махмудова, Издательство "Медицина" УзССР, Ташкент, 1979 г.

Въобще няма да коментирам обясненията дадени по методите на Войта, Бобат и Кабат !!!!! защото нямат нищо общо с реалността....????, нито патоморфологията на задачите за кинезитерапия............

Надявам се, че не сте медицински специалист и не се грижите за деца с ЦП......

Винаги може да ме поситете в Спец.Болница за ДЦП в София, Красна поляна, (www.cpcentresof-bg.com), за да се запознаете с  нова литература по въпросите на етиопатогенезата, терапията и обгрижването на ДЦП от последните година две или ...пет, но  ..............30 години........   Дори и в тази "бавна" област на медицината, каквато е терапията на ДЦП, има много промени и новости, както и "свежа" литература по въпроса.

Поздрави
 
 

 

# 278
  • София
  • Мнения: 820
Написаното от Адикта ме разсея за малко и незабелязах въпросите на елена кунина, росарио и елица, на които ще отговоря сега

елена кунина
Възможно е да е дисартрия или дисфазия??, които са част от т.н. задръжка в психо-моторното или невро-моторното развитие....... диагнози които поставяме когато неможем да открием конкретнаната причина !!! Добре е че КАТ и ЕЕГ са в норма, което изключва груби структурни отклонения и е предпоставка за по-добра прогноза.

росарио
Не съм детски невролог, но лечението на епилепсия с фенобарбитал и ноотропил, е доста........остаряло... меко казано.
Направете една консултация с детски невролог, който да прецени типа на епилепсия и адекватно модерно лечение.
Ако детето няма гърчове в следващите три месеца, може да се започни рехабилитация по Бобат или Войта, но "бавно и меко",
което в конкретно изражение бих могъл да предпиша само след налично ЕЕГ и подробен невро-кинезиологичен статус.


елица 198

Незнам какво е имал предвид лекаря Ви, но вероятно има промяна в клиничната картина и включване на нова симптоматика, например екстрапирамидни елементи или .....   Това че няма опора на ръцете е лош прогностичен белег. Бихте могли да ги стимулирате рефлекторно по Войта или с електростимулации..............но съветът ми е относителен понеже непознавам реалното състояние на детето Ви, което не позволява конкретен съвет.

# 279
  • София
  • Мнения: 820
Специализираната Болница за рехабилитация на ДЦП в София, търси да назначи лекар със специалност по Физикална Медицина и Рехабилитация или Неврология или Педиатрия или без специалност.
За справки: 02 920 8061, доц. Чавдаров

# 280
  • Мнения: 12
Здравейте на всички отдавна не съм се включвала в  темата но сега искам да попитам др. Чавдаров на какво мнение е относно БОТОКСА при прохождащо дете със спастична диплегия. В момента сме на 2 год 7 месеца .От близо година когато рабрахме за проблема които има малкия не сме спирали с гимнастиката. Първоначално бяхме на воита и бобат в клиниката на ДР.Чавдаров но от няколко месеца правем обикновенна гимнастика която се отразява добре на детето и вече ходи самостоятелно, но на пръсти и бърза затова доста и често пада.Определено постигнахме голям напредък, но това ходене на пръсти ме притеснява защото изкривява походката и тъй като от много места съм чувала за ботокс си мисля дали да не направим защото мисля че се прави точно сега когато детето ходи за да отпусне ахила. въпреки че при него поне на този етап не се наблюдава скъсяване това ходене е от стягянето.Затова искам да знам вашето мнение.

Последна редакция: ср, 03 фев 2010, 17:58 от Elena_82

# 281
  • Мнения: 255
Здравейте доц.Чавдаров,
През месец октомври бяхме при вас на преглед, изготвихте ни програма по която работим вече 2 месеца /тъй като бяхме около месец в болница се забавихме с процедурите/. Благодарение на вас ние имаме напредък, вече пълзим от един месец Grinning.Но малката пълзи на лакти, зная че така се започва, но все пак как да я научим да пълзи на длани.Иначе колянно дланна опора има. Също така неможе да се изправя до седнало положение сама. Когато я хвана за ръчичката се подпира и става, може сама, но чака някой да и помогне. Ние сме и с наднормено тегло и това също я затруднява. Дали при нея е вече изграден навик? Също така водихме я преди няколко дни на ортопед, според него е хубаво да я слагаме вече в паяк, тъй като тя още неможе да се изправя сама, моля за вашето мнение и по този въпрос.  Ще ви изпратя на лични нейните данни. Благодаря!

Последна редакция: пт, 05 фев 2010, 09:20 от fifi82

# 282
  • Мнения: 255
Какво ли става с доц.Чавдаров?????????? Може би има много работа

# 283
i az taka mislq....ili prosto ne vliza v foruma

# 284
  • София
  • Мнения: 820
elena_82
Ботулиновият токсин (Botox-Allergan  или Dysport-Ipsen) е утвърдено лечебно средство за лечение на повишения тонус на мускулите при деца с церебрална парализа при определени показания. Прилага се след 2 год. възраст, като има съобщения от скоро, че успешно се прилага вече и при деца между 1,5-2 год. възраст.
В Спец.Болница за рехаб. на ДЦП в София, този метод се прилага повече от 5 години, като през последната година се включи и "седиране" на детето преди манипулацията, с оглед по-качественото обслужване на детето и неговия комфорт.
За съжаление през новата 2010 г. фирмата, която отговаряше за внасянето на Диспорт-Ипсен, прекрати продажбата на медикамента поради отказ на французите да го продават в България, където цената била ниска, а обема на пазара незначителен.....    Към момента нито болницата, нито някъде другаде може да се предложи този вид лечение.

fifi82
Определено наднорменото тегло забавя двигателното развитие, особено във вашия случай, където има комбинация от периферни и централни смущения.
Ако има четириопорен стоеж, то значи че лазенето е близко, въпросът е може ли да осъществи динамичен баланс и стабилизиране на таза при лазене, защото ако неможе то преминаваме към пълзене на лакти/длани и отпуснат таз поради периферните проблеми, а лазенето на лакти е по-икономично и автоматизирано и за това го предпочита.........разбира се моя коментар по възможностите на детето Ви е много относителен, крепейки се само на Вашите споделени наблюдения......
Специално за "паякът" съм против......включително и за здрави деца. Американците го отричат. Ако имате нужда ще ви цитирам и литература по въпроса.


tzveti dimitrova
V Bolnicata mi se prilagat samo priznati metodi dokazali terapevti4nia si efekt i izpolzvani v Evropa i USA.
Kakvi medikamenti ili drugi "himikali" davat na decata si tehnite roditeli, ni neznaem i raz4itame na korektnostta imq za6toto e vazmojno komulurane na efecta im s tozi na fizikalnite proceduri vodeki do nejelani strani4ni ili patologi4ni efeki.

Otnosno citiranite ot vas "lepenki" i moiata kompetentnost???? Vi informiram, 4e do momenta v nikoe evropeisko ili USA spisanie za rehab. na CP ne sa praveni prou4vania po vaprosa, nito tozi vid manipulacii se sponenava v analite na EACD ili AADMCD.
Razbira se moje  da sam propusnal nikoia informacia po povdignatia ot Vas vapros, koiato ako Vie ili tozi koito Vi "lekuva" razpolagateq se nadiavam da spodelite s vsi4ki nas.....
Kogato e vidno, 4e niakoi "specialist" obgrijva???? deteto Vi, to nie niama da mu pre4im da poeme izcialo otgovornostta po vazstanoviavaneto mu, poneje tozi vid "terapia s lepenki" ne se priema v Bolnicata i naru6ava izpolzvanata ot nas programa na rehabilitacia, koeto e v u6tarb na deteto Vi. 
Uspeh

Общи условия

Активация на акаунт